С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 26 юни 2015, 17:15, 12769 прочитания

Гръм в електронния облак

Концентрацията на властта в дигиталното управление предизвика боричкания в аналоговото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По линията на електронното управление от две седмици тече високо напрежение. Политическото раздвижване по тази тема е във върхова за последните няколко години точка и шансът цялото административно туловище на държавата най-накрая да поеме в една структурирана, дигитална посока, този път изглежда реален. Знак за това е и създаването на специална агенция за електронно управление, която Министерският съвет одобри преди дни. Около уреждането на правомощията й в закон и избистрянето на последните детайли обаче се развихри сериозна битка. И няма как да не е така, след като залогът е кой да управлява електронното управление.

Бъчварова или Московски


Колкото и да е дигитално, зад всяко управление стоят хора. Включително в момента на създаването му разпределянето на отговорностите около това, определянето на позициите в бъдеще, и най-вече - управлението на финансовите потоци. Така наречената Digital agenda е приоритет за осъзналата вече изоставането си от света Европа. И Европейската комисия излъчва всички сигнали, че няма да пести за инвестициите в електронна инфраструктура. Тоест по всичко личи, че дигиталните магистрали ще имат сериозно финансиране.
Затова и аналоговата власт се сборичка кой да има достъпа до тях.

В случая с т.нар. електронно правителство на практика се размества цялата структура около Министерството на транспорта, сегашната Изпълнителна агенция "Електронни съобщителни мрежи и информационни системи" (ИА ЕСМИС) и "Информационно обслужване".

Oт една страна, логично министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) Ивайло Московски е притеснен за разместването в подопечното му ведомство. От друга обаче, ресорен за административната реформа и електронното управление вицепремиер  вицепремиер и отговорник за административната реформа е Румяна Бъчварова. За момента, по всичко личи, по-силни се оказват позициите именно на Бъчварова, която вече създаде екип, работещ в посока електронно управление и регистрира някои, макар и малки завоевания в тази посока - част от данните на администрацията стават "отворени", новият държавен софтуер вече ще е с отворен код, институциите се прехвърлят на държавен "облак" (инфраструктура с голям споделен сървърен капацитет).



Поне към момента Ивайло Московски губи. След разместването на ведомството му от него ще бъдат извадени цялата държавна оптична мрежа, е-услугите на администрацията и проектите за широколентов интернет в селските райони заедно с поддръжката им. На практика за транспортното ведомство ще останат най-проблемните ресори като БДЖ, "Български пощи", регулацията на автомобилния и железопътния транспорт и цифровото тв разпространение.

Кабелите, директорът и поддръжката

Поправките в Закона за електронното управление (ЗЕУ), които трябва да бетонират замислените промени, предстои да бъдат публикувани до дни. Най-сложните политически решения обаче са вече взети.

Първо - към Държавната агенция за електронно управление (ДАЕУ) ще бъдат причислени дирекцията "Електронно управление" от транспортното министерство и ИА "ЕСМИС - а с това и цялата държавна оптична мрежа, включително и изпълняващият се проект за широколентов достъп в слабо населените райони за 40 млн. лв.

Второ - кадровият въпрос. Най-вероятният бъдещ председател на ДАЕУ е един от заместниците на Ивайло Московски - Валери Борисов, твърдят източниците на "Капитал". Той всъщност отговаря именно за този ресор втори мандат и двата пъти в екипа на Московски.

Трето - с поправките в ЗЕУ ще бъде създаден и дългоочакваният Държавен системен оператор. Новата структура ще извършва услуги за агенцията за е-управление, както и за отделните администрации. В тази роля ще влезе "Информационно обслужване" АД, която ще бъде преформатирана - повече няма да разработва софтуер, да се занимава с услуги за крайни клиенти или да поддържа системи в съдебната власт, както досега. Вместо това ще има други конкретни задължения, които няма как да се изпълняват от частния бизнес - най-вече управление на проекти от името на държавата, специализирани одити, наблюдението на споделената инфраструктура и договорите за поддръжка. Около трансформациите на "Информационно обслужване" със сигурност ще има напрежение, но дружеството ще има поне година гратисен период, в която това да се случи.

Задължение за власт

Ако концепцията за "централния властови сървър" на електронното управление (ДАЕУ) остане непроменена след края на политическите боричкания и процедурите по приемане на закона, в администрацията трябва да настъпи чувствителна промяна. Никой проект за софтуер, електронни системи, регистри и прочее на която и да е институция няма да може да тръгне без нейното одобрение. Председателят на агенцията има задължение да разпише и стандарти към всички администрации, които планират дигитални проекти. Пак ДАЕУ ще решава дали съдържанието на обществената поръчка е целесъобразно и отговаря на стратегиите и пътните карти за е-управление в отделните сектори. "Идеята е да не се купуват излишни неща, като например ipad-и за администрацията или сървъри, които са пет пъти по-мощни от необходимото", обяснява Васил Величков, съветник в екипа на Румяна Бъчварова. Според първоначалната идея ДАЕУ трябва да има правомощия още при одобряването на перата за е-управление в годишните бюджети на институциите. 

Ако всичко това се случи, то без съмнение ще е свежа промяна след над десетилетие на разпределяне, усвояване или просто изхвърляне на милиони в нечий джоб за неясно какъв брой проекти, които не са координирани от никого и интегрирани помежду си.

Според новите поправки в закона, трябва да се появят и публични регистри на всички проекти за е-управление, където всяко ведомство да вписва идеите си, преди да са стигнали до ниво обществена поръчка. Предвижда се и регистър на всички активи - информационни системи и хардуер. Всяка администрация ще има отговорно за това лице, което пък ще е обект на наказания и глоби, ако данните не са изрядни. Използването на споделената инфраструктура ще се насърчава (по думите на директора на кабинета на Бъчварова - Антон Герунов, първите институции трябва да преместят данните си на държавния облак още през лятото). С промените в Закона за достъп до информация институциите са задължени да публикуват определени данни в машинно четим формат. Този процес тръгва трудно, защото много от тях се оправдават с липса на специалисти по управление бази данни, но ДАЕУ ще има задължения да вкара този процес в релси.

Новата агенция ще отговаря и за политиките в областта на електронните удостоверителни услуги и идентификация (електронен подпис, електронен печат и др). От 2014 г. в ЕС има директива, която регламентира 12 такива услуги, а настоящият български закон урежда само една от тях. Правилата очевидно ще трябва да бъдат пренаписани и идеята е ДАЕУ да има ключова роля в този процес.

Възможно ли е изобщо всичко това

Замислената промяна е тектонична и ще се нуждае от труден за извоюване консенсус. А подводните камъни са много - от администрацията на най-ниско ниво, която е свикнала електронните услуги да са нещо сложно и незадължително, до най-високите нива на управление, за които сегашният хаос оставя достатъчно врати за свободни тълкувания. Критична точка ще е и следващата смяна на властта, която може да обърне процеса на 180 градуса, ако реши. Единственото решение за всички тези проблеми, изглежда, е промените, колкото е възможно повече и по-осезаеми за гражданите и фирмите, да се случат възможно най-бързо и с твърда ръка.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството призовава връщащите се от Италия към доброволна карантина 4 Правителството призовава връщащите се от Италия към доброволна карантина

До края на седмицата ще се приберат 10 хил. души, има 2000 теста за коронавирус, ще се прилагат само на хора с температура и начална пневмония

24 фев 2020, 864 прочитания

Вечерни новини: Ситуацията с коронавируса е на крачка от пандемия, България също се подготвя Вечерни новини: Ситуацията с коронавируса е на крачка от пандемия, България също се подготвя

И още: Прокуратурата ще разследва барселонската история около Борисов, твърденията на Ханке за корупция, заменките и още; Утре ще бъде представен новият модел за електроенергийния пазар

24 фев 2020, 2579 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Как да поевтинее зеленият ток

Вместо екзотични планове кабинетът може да приложи схемата от преговорите с Ей И Ес и "КонтурГлобал"

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10