Първите седем години не помогнаха

Голямото усвояване на европейски пари в първия програмен период не е свързано с подобряване на показателите в областите

При ограничени собствени средства усвояването на европейски пари изглежда задължително условие, за да могат да се осъществяват поне някакви проекти в регионите
При ограничени собствени средства усвояването на европейски пари изглежда задължително условие, за да могат да се осъществяват поне някакви проекти в регионите
При ограничени собствени средства усвояването на европейски пари изглежда задължително условие, за да могат да се осъществяват поне някакви проекти в регионите    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
При ограничени собствени средства усвояването на европейски пари изглежда задължително условие, за да могат да се осъществяват поне някакви проекти в регионите    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Канализациите, пречиствателните станции и магистралите ще дадат ефект след години

Има конкретна причина Европейската комисия да раздава пари. И тя е осъзнатата нужда един континент, който е разделен силно икономически, да се сближи и всеки регион да може да постигне поне средно европейско ниво на развитие. Затова и основната цел на европейските пари не е да бъдат "усвоени", а да вдигнат нивото на развитие на местата, където те се харчат. В България наличието на тези фондове позволява на БВП да расте с повече, отколкото без тях, и влияе на общото ниво на безработица. На национално ниво този ефект е видим (съвсем скоро се очаква нова порция данни, които да докажат това). Но когато слезем на ниво общини, проблемите стават много по-ясни.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lkf17319596 avatar :-P
    lkf17319596
    • - 2
    • + 6

    Това трябва да е проява на чуство за хумор, да се сложи снимка на Арена Ботевград, след като писахте толкова много срещу кмета :) ! Друг е въпроса, че залата е изградена с пари на общината и струва няколко пъти по-евтино от залите в Бургас, Русе, Пловдив, които са със сходен капацитет! Това си е голяма питанка?

    Нередност?
  • 2
    geoprofi avatar :-|
    Geo
    • + 8

    "1408 лв./човек към 31 май 2015 г. След нея се нарежда Бургас (11570 лв./човек"

    Вероятно 1170лв./човек за Бургас?

    Нередност?
  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 24

    Все още липсва много инфрастуктура, която да съедини отделните населени пунктове. В радиус от 100км около Лондон има много процъфтяващи градчета защото хората сутринта вземат бързия влак до града за работа и вечерта се връщат. Няма нужда да се преместват в пренаселения голям град. Около всеки от първите 5-6 града в страната може да има такава зона - примерно шуменци да могат да работят във Варна или Русе, а да си живеят в Шумен. Но липсва бърз и удобен жп. транспорт - това пак опира до инвестиции в инфраструктурата.

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 7

    Всички запитани са направили доста трезва преценка на резултатите. Някои инвестиции засягат устойчивото развитие и резултатите от тях ще се видят след повече години. Примерно, пречиствателните станции по Черноморието. 25 години слушахме вопли, кой какво кафяво видял да плува във водата и как няма да се върне повече. Сега доколкото знам, единствено Златни пясъци остават за догодина, и то по причина на спрените м.г. програми. Приключиха и гледките на "вечния огън" на Ихтиман, Цалапица, Сливен - запалените сметища, по чиито пушеци се бяхме свикнали да се ориентираме колко още път ни остава до морето.

    Безспорно имаше и доста инвестиции нахалос, като водните цикли на села без жители. Но дори за тях, тръбата под земята вода и храна не иска, и след 30 години да дойде някой да живее, ще може да се включи веднага.

    Дори през първите 3-4 години на еврофондовете, когато плащахме членския си внос в ЕС и раздавахме аванси, а възстановяванията дойдоха по-късно (тоест, парите през това време са си били нетно наши), резултатите веднага се видяха. Просто ако не беше ЕС да каже в какво да се инвестира, същите суми щяха да заминат за пенсии, тутун, субсидии и другите текущи разходи за печелене на електорат, без никакъв траен ефект.

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 11

    До коментар [#3] от "Николай Николов":

    Много ни куца точно тази точка - интегрирани селищни системи, урбанизирани оси. Дори жителите на Перник, Своге, Вакарел, Ихтиман, Радомир, Годеч, Ботевград клонят да си купят апартамент в София и "веднъж завинаги да сложат край на мъките с пътуването". Така предградията и сателитните селища линеят вместо да процъфтяват. Голяма част от проблема може да се реши с дерегулацията на автобусните връзки, но как да стане, когато след краха на енергетиката скакалците са се пренесли на ята в транспортния сектор.

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 6

    [quote#5:"cinik"]жителите на Перник, Своге, Вакарел, Ихтиман, Радомир, Годеч, Ботевград клонят да си купят апартамент в София и "веднъж завинаги да сложат край на мъките с пътуването". Така предградията и сателитните селища линеят вместо да процъфтяват. [/quote]Така е. Даже аз първо със софийските сателити бих се захванал - може със сравнително малко инвестиции (ъпгрейд на 50км жп линия) да се постигне внезапен и видим ефект. Това би струвало еквивалента на 7-8км линия метро и би имало ефект върху едно поне 150-200 хиляди души (вкл. междинни селища и крайните райони на София).

    А либерализацията пък въобще не струва пари. Уви, нито в ГЕРБ, нито в РБ се чува нещо по този въпрос. Дори и Каролев май нищо не е казвал по темата.

    Нередност?
  • 7
    noidea avatar :-|
    noidea
    • - 1
    • + 6

    Влакче към Пелник ще има, неслучайно трети лъч на метрото ще е с връзка към БДЖ. Сега колко ще успеят да го направят бърз не знам, но там проблемът е че спирките са много.
    А за Б-я проблемът е, че намаляваме от там и всички други неволи.

    Нередност?
  • 8
    schz avatar :-|
    schz

    [quote#3:"Николай Николов"]Около всеки от първите 5-6 града в страната може да има такава зона - примерно шуменци да могат да работят във Варна или Русе[/quote]

    Абе, за Шумен - Варна, не съм много съгласен. Там нещата изглеждат ок. Но Шумен - Русе си прав, че никак го няма.

    Нередност?
Нов коментар