Първите седем години не помогнаха
Голямото усвояване на европейски пари в първия програмен период не е свързано с подобряване на показателите в областите


Георги Желязков

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Има конкретна причина Европейската комисия да раздава пари. И тя е осъзнатата нужда един континент, който е разделен силно икономически, да се сближи и всеки регион да може да постигне поне средно европейско ниво на развитие. Затова и основната цел на европейските пари не е да бъдат "усвоени", а да вдигнат нивото на развитие на местата, където те се харчат. В България наличието на тези фондове позволява на БВП да расте с повече, отколкото без тях, и влияе на общото ниво на безработица. На национално ниво този ефект е видим (съвсем скоро се очаква нова порция данни, които да докажат това). Но когато слезем на ниво общини, проблемите стават много по-ясни.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
8 коментара
Това трябва да е проява на чуство за хумор, да се сложи снимка на Арена Ботевград, след като писахте толкова много срещу кмета :) ! Друг е въпроса, че залата е изградена с пари на общината и струва няколко пъти по-евтино от залите в Бургас, Русе, Пловдив, които са със сходен капацитет! Това си е голяма питанка?
"1408 лв./човек към 31 май 2015 г. След нея се нарежда Бургас (11570 лв./човек"
Вероятно 1170лв./човек за Бургас?
Все още липсва много инфрастуктура, която да съедини отделните населени пунктове. В радиус от 100км около Лондон има много процъфтяващи градчета защото хората сутринта вземат бързия влак до града за работа и вечерта се връщат. Няма нужда да се преместват в пренаселения голям град. Около всеки от първите 5-6 града в страната може да има такава зона - примерно шуменци да могат да работят във Варна или Русе, а да си живеят в Шумен. Но липсва бърз и удобен жп. транспорт - това пак опира до инвестиции в инфраструктурата.
Всички запитани са направили доста трезва преценка на резултатите. Някои инвестиции засягат устойчивото развитие и резултатите от тях ще се видят след повече години. Примерно, пречиствателните станции по Черноморието. 25 години слушахме вопли, кой какво кафяво видял да плува във водата и как няма да се върне повече. Сега доколкото знам, единствено Златни пясъци остават за догодина, и то по причина на спрените м.г. програми. Приключиха и гледките на "вечния огън" на Ихтиман, Цалапица, Сливен - запалените сметища, по чиито пушеци се бяхме свикнали да се ориентираме колко още път ни остава до морето.
Безспорно имаше и доста инвестиции нахалос, като водните цикли на села без жители. Но дори за тях, тръбата под земята вода и храна не иска, и след 30 години да дойде някой да живее, ще може да се включи веднага.
Дори през първите 3-4 години на еврофондовете, когато плащахме членския си внос в ЕС и раздавахме аванси, а възстановяванията дойдоха по-късно (тоест, парите през това време са си били нетно наши), резултатите веднага се видяха. Просто ако не беше ЕС да каже в какво да се инвестира, същите суми щяха да заминат за пенсии, тутун, субсидии и другите текущи разходи за печелене на електорат, без никакъв траен ефект.
До коментар [#3] от "Николай Николов":
Много ни куца точно тази точка - интегрирани селищни системи, урбанизирани оси. Дори жителите на Перник, Своге, Вакарел, Ихтиман, Радомир, Годеч, Ботевград клонят да си купят апартамент в София и "веднъж завинаги да сложат край на мъките с пътуването". Така предградията и сателитните селища линеят вместо да процъфтяват. Голяма част от проблема може да се реши с дерегулацията на автобусните връзки, но как да стане, когато след краха на енергетиката скакалците са се пренесли на ята в транспортния сектор.
[quote#5:"cinik"]жителите на Перник, Своге, Вакарел, Ихтиман, Радомир, Годеч, Ботевград клонят да си купят апартамент в София и "веднъж завинаги да сложат край на мъките с пътуването". Така предградията и сателитните селища линеят вместо да процъфтяват. [/quote]Така е. Даже аз първо със софийските сателити бих се захванал - може със сравнително малко инвестиции (ъпгрейд на 50км жп линия) да се постигне внезапен и видим ефект. Това би струвало еквивалента на 7-8км линия метро и би имало ефект върху едно поне 150-200 хиляди души (вкл. междинни селища и крайните райони на София).
А либерализацията пък въобще не струва пари. Уви, нито в ГЕРБ, нито в РБ се чува нещо по този въпрос. Дори и Каролев май нищо не е казвал по темата.
Влакче към Пелник ще има, неслучайно трети лъч на метрото ще е с връзка към БДЖ. Сега колко ще успеят да го направят бърз не знам, но там проблемът е че спирките са много.
А за Б-я проблемът е, че намаляваме от там и всички други неволи.
[quote#3:"Николай Николов"]Около всеки от първите 5-6 града в страната може да има такава зона - примерно шуменци да могат да работят във Варна или Русе[/quote]
Абе, за Шумен - Варна, не съм много съгласен. Там нещата изглеждат ок. Но Шумен - Русе си прав, че никак го няма.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.