Финансови компании критикуват законови промени за събирането на лоши заеми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Финансови компании критикуват законови промени за събирането на лоши заеми

Според банките една от редакциите ще позволи да се запорират и събират пари от пенсии и социални плащания

Финансови компании критикуват законови промени за събирането на лоши заеми

Дружества прогнозират увеличение в цени на кредити и услуги за крайни клиенти

Весела Николаева
6004 прочитания

Според банките една от редакциите ще позволи да се запорират и събират пари от пенсии и социални плащания

© Цветелина Николаева


Колекторски и кредитни фирми се тревожат за промените, които ги задължават да ползват съдебен изпълнител от района, в който е адресът на длъжника.

Асоциацията на банките в България (АББ) и небанкови кредитни дружества критикуват част от проекта за промени в Гражданския процесуален кодекс, които засягат събирането на просрочени дългове. Промените са предложени от Министерство на правосъдието (МП) и времето за общественото им обсъждане вече изтече. Сега предстои одобрение от Министерския съвет и внасяне в парламента за дебати и гласуване. Основните мотиви, които МП посочва като причина за промените, са повече ефективност при принудителното изпълнение (това включва събирането на дългове) и защита на интересите и на двете страни – кредитори и длъжници. Сред промените има и такива, които са оценени като положителни, като от писмото на АББ става ясно, че техни експерти също са участвали в подготвянето на текстовете. Компании за бързи кредити и колекторски фирми се притесняват от промени, засягащи събирането на дългове според района. Според тях текстовете създават предпоставка длъжниците да проточват и избягват съдебното изпълнение и това би затруднило процеса. 

Район според длъжника

Една от най-важните промени е задължението кредиторът да използва съдебен изпълнител от съдебния район, в който е адресът (настоящ или постоянен) на длъжника, неговите имоти, движими вещи или седалище, ако е компания. Изключение са делата за издръжка и трудови възнаграждения. 

От "Изи кредит" коментираха, че ако се приеме тази редакция на текста, некоректни длъжници ще могат да забавят събирането на дълга, като променят адреса си и се регистрират в район, в който има недостиг на съдебни изпълнители. Такива са тези с по-малко население, както и там, където има незаети бройки на частни съдебни изпълнители. Броят на съдебните изпълнители се определя според населението – по един на всеки 30 хил. души, а откриването на кантора трябва да мине през конкурси на МП, обявявани по-рядко от веднъж в годината. От АББ нямат забележки точно по този текст, като вероятно разчитат, че банките имат клонове във всички области.

От Асоциацията на колекторските агенции (АКАБГ) смятат, че длъжниците и сега получават информация за всички действия срещу тях и могат да влияят върху производството с еднаква ефективност, независимо в кой съдебен район е делото им. Организацията напомня, че повечето от изпълнителните действия са по решения на съда от района по настоящ адрес или седалище на длъжника. Сега изборът на съдебен изпълнител зависи от взискателя.

Според управителя на "Агенция за събиране на вземия" (АСВ) Мартин Деспов ограничаването по райони само ще увеличи разходите, а единствените печеливши ще са съдебни изпълнители извън големите градове. Деспов коментира, че много от тях не могат "да предоставят достатъчно надеждна и ефективна услуга на кредиторите", а отделно процесът ще се оскъпи.

Уязвимост на пенсиите и социалните плащания

От АББ и от компаниите за кредитиране имат забележки и за предлаганите нови правила за секвестиране на пари. Според банките така предлаганата редакция ще позволи да се запорират и събират пари от пенсии и социални плащания, които иначе са несеквестируеми. От асоциацията дават за пример натрупването на два месеца поред на 200 лв. пенсия по банкова сметка. По новите правила парите ще могат да се запорират и теглят за покриване на дългове. Още по-сложно става, ако освен пенсията по сметката влизат и други приходи, отбелязват от АББ. 

Банките, "Изи кредит" и "Профи кредит" критикуват и предложението да не се запорира частта от дохода, равна на минималната работна заплата, и да се плащат дълговете само с части от дохода над това възнаграждение. Предвид големия брой хора, осигуряващи се на минимална заплата, това силно ще намали възможностите за събиране на просрочени вземания, смятат от кредитните институции.

Забележките на кредиторите

АББ

- Неясно определяне на несеквестируеми доходи – банката няма как да знае размера на пенсията и да преценява какво да запорира. Ще се запорират доходи от пенсии и други социални плащания.
- Не се урежда въпросът с различни кредитори, наложили запор върху едно и също имущество. - Неясно е описана възможността за оспорване на цените за търг – предложението на АББ е това да се прави по веднъж.

- Правата върху имота да се прехвърлят на спечелилият търга на по-ранен етап, за да се позволи банково кредитиране на покупката.

АКАБГ

- Местна компетентност по постоянен или настоящ адрес/седалище на длъжника създава предпоставка за противоречие с други части от ГПК. - Като цяло възможността за повече обжалване на действия на съдебния изпълнител е положителна. Обжалването на оценката може значително да забави процеса. - Обжалването на много от действията на съдебния изпълнител ще позволят на длъжниците да създават пречки и ще увеличава дълга с нови такси.

- Ограничаването на цените при наддаването на продажби е излишно.

"Агенция за събиране на вземания"

- Ограничаването на съдебни изпълнители само по район на взискателя няма да облекчи затруднените длъжници. Това ще увеличи разходите на кредиторите и впоследствие това ще се прехвърли към крайните клиенти.

- Ограничаването на разноските за изпълнително производство – да не са повече от дълга, но да са минимум 50 лв. - не е ясно коя е основата за определяне на размера на дълга. Като цяло разумно предложение, но има опасност ЧСИ да нямат мотивация да събират малки дългове под 500 лв. Това може да увеличи цените на услугите от доставчици с такива цени или ще влоши финансовото им състояние.

"Изи кредит"

- Задължението да се възложи събирането на съдебен изпълнител по район на длъжника ще даде възможност некоректни платци да сменят адреса си в район с недостиг на изпълнители. Това ще увеличи разноските на кредиторите. - Забраната да се удържат пари от минималната заплата ще ограничи възможността да се събират дългове.

- Оспорването на цените на вещите може много да забави процеса. Не е предвидено колко пъти може да се прави.

"Профи кредит"

  - Несъгласие с възлагането на съдебен пълнител по адрес и имущество на длъжника – така процесът ще се опорочи и ще стане муден. Призоваването на длъжника ще стане много трудно – много хора не правят задължителна регистрация при промяна на настоящ или постоянен адрес.

- Несъгласие с предложението да се запорират и удържат пари за дълг само над минималната работна заплата. Практиката на много работодатели е да осигуряват служители само на минимална заплата или на 4-часов работен ден.

Колекторски и кредитни фирми се тревожат за промените, които ги задължават да ползват съдебен изпълнител от района, в който е адресът на длъжника.

Асоциацията на банките в България (АББ) и небанкови кредитни дружества критикуват част от проекта за промени в Гражданския процесуален кодекс, които засягат събирането на просрочени дългове. Промените са предложени от Министерство на правосъдието (МП) и времето за общественото им обсъждане вече изтече. Сега предстои одобрение от Министерския съвет и внасяне в парламента за дебати и гласуване. Основните мотиви, които МП посочва като причина за промените, са повече ефективност при принудителното изпълнение (това включва събирането на дългове) и защита на интересите и на двете страни – кредитори и длъжници. Сред промените има и такива, които са оценени като положителни, като от писмото на АББ става ясно, че техни експерти също са участвали в подготвянето на текстовете. Компании за бързи кредити и колекторски фирми се притесняват от промени, засягащи събирането на дългове според района. Според тях текстовете създават предпоставка длъжниците да проточват и избягват съдебното изпълнение и това би затруднило процеса. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    emilm13 avatar :-P
    emilm13

    Щом колекторските фирми са против - значи законът е добър!

  • 2
    sreta_shteta avatar :-?
    sreta_shteta

    ГоУем рев. Какво са се закахърили къде имало и къде нямало ЧСИ? Нали ЧСИ беха много вредни и требваше да ги премахнат? Тогава колекторите си траеха, сега за какво недоволстват. Ми, ето - кредиторите ще си избират колекторска фирма по своя адрес, а не ЧСИ по адреса на длъжника. Не са ли доволни?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK