Три български транспортни проекта получават 140 млн. евро от ЕК
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три български транспортни проекта получават 140 млн. евро от ЕК

Три български транспортни проекта получават 140 млн. евро от ЕК

Единият е за корабоплаването по Дунав, а другите са за жп отсечките София – Волуяк и София – Елин Пелин

9100 прочитания

© Fabian Bimmer


Европейската комисия реши в понеделник да отпусне 13.1 млрд. евро, за да финансира 276 транспортни проекти на страните-членки. Средствата се отпускат по линия на новия Механизъм за свързване на Европа (Connecting Europe). Въпросните проекти са одобрени след първите две покани към европейските държави да кандидатстват по новата схема.

Финансиране ще получат и три български проекта. Два от тях са за изграждане и модернизация на железопътни отсечки: новата отсечка София – Волуяк получава 76 336 879 евро, което е 73% от прогнозната стойност на проекта, а ремонтът на жп линията София – Елин Пелин – 57 786 910 евро или 85% от прогнозната стойност. И двата проекта са на Националната компания "Железопътна инфраструктура". Третият е на Изпълнителната агенция за изследване и поддръжка на река Дунав и е за проучване с цел подобряване на корабоплаването по река Дунав. Той получава 5 965 980 евро, което е 85% от прогнозната стойност.

Connecting Europe е най-големият план за инвестиции в областта на транспорта, коментира европейският комисар по въпросите на транспорта Виолета Булц. "Избраните от нас проекти ще са от полза и за гражданите, и за предприятията чрез подобряване на инфраструктурата и отстраняване на съществуващите проблеми. Изграждането на трансевропейската транспортна мрежа може да доведе до създаването на до 10 млн. работни места и до увеличаване на европейския БВП с 1.8% до 2030 г.", каза тя.

В какво ще инвестира ЕК

Избраните проекти са предимно за обекти, които са част от основната трансевропейска транспортна мрежа. Сред тях са водещи инициативи, например за железопътната линия "Rail Baltica", за планинския тунел "Бренер", за водния път "Сена — Еско", за моста " Каланд" или за постоянна връзка в пролива Фемарн-Белт. Сред по-малките инициативи са трансграничните проекти между Гронинген и Бремен, железопътната линия "Железен Рейн", планове за развитието на технологиите за втечнен природен газ (ВПГ) и проекти за подобряване на условията за корабоплаване по река Дунав.

Финансовото участие на Европейския съюз е под формата на безвъзмездни средства, които покриват между 20% и 85% от разходите. Всичките 276 проекта са на обща прогнозна стойност 28.8 млрд. евро, а държавите членки имат ангажимент да осигурят останалата част от финансирането.

Списъкът с одобрените за финансиране проекти трябва да бъде официалн приет и от Комитета по Механизма за свързване на Европа, който ще заседава на 10 юли 2015 г. След това отделните споразумения за отпускане на безвъзмездни средства ще бъдат подготвени от Изпълнителната агенция за иновации и мрежи (INEA) към ЕК и ще бъдат сключени с получателите на средствата през втората половина на 2015 г.

Интересното при тези проекти е, че надзорът там ще бъде осъществяван директно от ЕК, тъй като те се считат за ключови за развитието на съюза. Ето защо НКЖИ и Изпълнителната агенция за река Дунав ще се озоват под директния контрол на Брюксел, което ще е интересно упражнение за двете агенции, след доста големия брой проблеми в речния и ж.п. транспорт в този програмен период.

Европейската комисия реши в понеделник да отпусне 13.1 млрд. евро, за да финансира 276 транспортни проекти на страните-членки. Средствата се отпускат по линия на новия Механизъм за свързване на Европа (Connecting Europe). Въпросните проекти са одобрени след първите две покани към европейските държави да кандидатстват по новата схема.

Финансиране ще получат и три български проекта. Два от тях са за изграждане и модернизация на железопътни отсечки: новата отсечка София – Волуяк получава 76 336 879 евро, което е 73% от прогнозната стойност на проекта, а ремонтът на жп линията София – Елин Пелин – 57 786 910 евро или 85% от прогнозната стойност. И двата проекта са на Националната компания "Железопътна инфраструктура". Третият е на Изпълнителната агенция за изследване и поддръжка на река Дунав и е за проучване с цел подобряване на корабоплаването по река Дунав. Той получава 5 965 980 евро, което е 85% от прогнозната стойност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    bratkubrat avatar :-|
    Mike

    Добре звучи. Особено това, че ще са под директния контрол на ЕК, звучи направо перфектно!

  • 2
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Хубаво е, че се одобряват проектите. Само не е ясно, защо НКЖИ не е кандидатствало с проекта Видин - София. По тая линия нищо не се случва.

  • 3
    finland avatar :-|
    Finland

    [quote#2:"hgg21387465"]Само не е ясно, защо НКЖИ не е кандидатствало с проекта Видин - София. По тая линия нищо не се случва. [/quote]

    За последен път като излезе информация във вестниците се говореше за Видин-София = 2.5 млрд. евро (5 млрд. лева) 0_о

  • 4
    gruycho avatar :-|
    истинският.груйчо

    София - Волуяк е под 10 км. Цената излиза към 20 млн. лева на км. Май доста идва - за надземна линия. Някои знае ли каква е причината?

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#4] от "истинският.груйчо":

    Волуяк - Елин Пелин е приблизително 35км - погледни Гугъл Мапс. Сметката излиза по 3-4 милиона евро на км.

  • 6
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    До коментар [#3] от "Finland":

    Това е нормална цена. Пък и ЕК дава парите на 85%. Направо си е подарен проект.

  • 7
    finland avatar :-|
    Finland

    [quote#6:"hgg21387465"] Това е нормална цена. Пък и ЕК дава парите на 85%. Направо си е подарен проект. [/quote]

    Дори и така да е, не е ли по-добре да дадем 5 млрд. лв. за друго? 0.8/1.0 млрд. биха стигнали за два тунела под Стара Планина! (Шипка и Троян) и ти артисват още 4 млрд. лева?!?!

  • 8
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    До коментар [#7] от "Finland":

    Ами, с цялото ми уважение, но приоритетите на ЕС са да се изгради липсващото звено, свързващо Южна със Северна Европа. Затова Европа дава пари само за проекти, които са на коридори и които отговарят на принципа на обвързване на отделните региони на Европа. Проектите с национално значение може да се финансират по други инструменти. Видин - София е нежелан проект, тъй като ще привлече сериозен трафик. Пускането на Дунав мост 2 е доказателство. Откакто е пуснат мостът трафикът постоянно нараства. Пък и така се интегрираме по-силно с Европа.

  • 9
    gruycho avatar :-|
    истинският.груйчо

    До коментар [#5] от "Николай Николов":
    Аз питам защо цената за София-Волуяк е толкова висока.

    Усредненото европейско финансиране на километър за двете отсечки (което ти пресмяташ) по никакъв начин не отговаря на въпроса ми.

    Сметката ти всъщност даже подчертава големата разлика в цената на км за двете отсечки (София - Елин Пелин е към 2.5 млн. евро/км, София - Волуяк е 10 млн. евро/км).

    До коментар [#7] от "Finland":
    До коментар [#6] от "hgg21387465":

  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#9:"истинският.груйчо"]София - Волуяк е 10 млн. евро/км[/quote]Ако е от Ц. Гара - да. Ако е от Сточна Гара или Г. Искър е друго. Всъщност, дори не е ясно дали трасето минава покрай Ц. Гара - теоретично може да мине и по линията край Илиенци.

    Без да знаем точния маршрут е трудно да кажем каква е дистанцията. Също, ако минава през Ц.Гара не става ясно дали самата Ц.Гара я броят в отсечката към Волуяк или в тази към Е. Пелин. А Ц.Гара представлява огромен възел от линии за маневриране с обща дължина от 15-20км. Ако се ъпдейтва сигнализацията на целия възел това със сигурност не е евтино.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK