Три български транспортни проекта получават 140 млн. евро от ЕК

Единият е за корабоплаването по Дунав, а другите са за жп отсечките София – Волуяк и София – Елин Пелин

Европейската комисия реши в понеделник да отпусне 13.1 млрд. евро, за да финансира 276 транспортни проекти на страните-членки. Средствата се отпускат по линия на новия Механизъм за свързване на Европа (Connecting Europe). Въпросните проекти са одобрени след първите две покани към европейските държави да кандидатстват по новата схема.

Финансиране ще получат и три български проекта. Два от тях са за изграждане и модернизация на железопътни отсечки: новата отсечка София – Волуяк получава 76 336 879 евро, което е 73% от прогнозната стойност на проекта, а ремонтът на жп линията София – Елин Пелин – 57 786 910 евро или 85% от прогнозната стойност. И двата проекта са на Националната компания "Железопътна инфраструктура". Третият е на Изпълнителната агенция за изследване и поддръжка на река Дунав и е за проучване с цел подобряване на корабоплаването по река Дунав. Той получава 5 965 980 евро, което е 85% от прогнозната стойност.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bratkubrat avatar :-|
    Mike
    • - 1
    • + 10

    Добре звучи. Особено това, че ще са под директния контрол на ЕК, звучи направо перфектно!

    Нередност?
  • 2
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465
    • - 1
    • + 3

    Хубаво е, че се одобряват проектите. Само не е ясно, защо НКЖИ не е кандидатствало с проекта Видин - София. По тая линия нищо не се случва.

    Нередност?
  • 3
    finland avatar :-|
    Finland
    • + 2

    [quote#2:"hgg21387465"]Само не е ясно, защо НКЖИ не е кандидатствало с проекта Видин - София. По тая линия нищо не се случва. [/quote]

    За последен път като излезе информация във вестниците се говореше за Видин-София = 2.5 млрд. евро (5 млрд. лева) 0_о

    Нередност?
  • 4
    gruycho avatar :-|
    истинският.груйчо
    • - 1
    • + 4

    София - Волуяк е под 10 км. Цената излиза към 20 млн. лева на км. Май доста идва - за надземна линия. Някои знае ли каква е причината?

    Нередност?
  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#4] от "истинският.груйчо":

    Волуяк - Елин Пелин е приблизително 35км - погледни Гугъл Мапс. Сметката излиза по 3-4 милиона евро на км.

    Нередност?
  • 6
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    До коментар [#3] от "Finland":

    Това е нормална цена. Пък и ЕК дава парите на 85%. Направо си е подарен проект.

    Нередност?
  • 7
    finland avatar :-|
    Finland
    • + 1

    [quote#6:"hgg21387465"] Това е нормална цена. Пък и ЕК дава парите на 85%. Направо си е подарен проект. [/quote]

    Дори и така да е, не е ли по-добре да дадем 5 млрд. лв. за друго? 0.8/1.0 млрд. биха стигнали за два тунела под Стара Планина! (Шипка и Троян) и ти артисват още 4 млрд. лева?!?!

    Нередност?
  • 8
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465
    • + 1

    До коментар [#7] от "Finland":

    Ами, с цялото ми уважение, но приоритетите на ЕС са да се изгради липсващото звено, свързващо Южна със Северна Европа. Затова Европа дава пари само за проекти, които са на коридори и които отговарят на принципа на обвързване на отделните региони на Европа. Проектите с национално значение може да се финансират по други инструменти. Видин - София е нежелан проект, тъй като ще привлече сериозен трафик. Пускането на Дунав мост 2 е доказателство. Откакто е пуснат мостът трафикът постоянно нараства. Пък и така се интегрираме по-силно с Европа.

    Нередност?
  • 9
    gruycho avatar :-|
    истинският.груйчо
    • - 1

    До коментар [#5] от "Николай Николов":
    Аз питам защо цената за София-Волуяк е толкова висока.

    Усредненото европейско финансиране на километър за двете отсечки (което ти пресмяташ) по никакъв начин не отговаря на въпроса ми.

    Сметката ти всъщност даже подчертава големата разлика в цената на км за двете отсечки (София - Елин Пелин е към 2.5 млн. евро/км, София - Волуяк е 10 млн. евро/км).

    До коментар [#7] от "Finland":
    До коментар [#6] от "hgg21387465":

    Нередност?
  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 1

    [quote#9:"истинският.груйчо"]София - Волуяк е 10 млн. евро/км[/quote]Ако е от Ц. Гара - да. Ако е от Сточна Гара или Г. Искър е друго. Всъщност, дори не е ясно дали трасето минава покрай Ц. Гара - теоретично може да мине и по линията край Илиенци.

    Без да знаем точния маршрут е трудно да кажем каква е дистанцията. Също, ако минава през Ц.Гара не става ясно дали самата Ц.Гара я броят в отсечката към Волуяк или в тази към Е. Пелин. А Ц.Гара представлява огромен възел от линии за маневриране с обща дължина от 15-20км. Ако се ъпдейтва сигнализацията на целия възел това със сигурност не е евтино.

    Нередност?
Нов коментар