Безкрайният МиГ

Как кабинетът "Борисов" обрича бойната авиация на дълга зависимост от руските изтребители

Дори и животоспасяващият ремонт на българските МиГ-ове с полска помощ наистина да сработи, те ще останат негодни за натовски операции.
Дори и животоспасяващият ремонт на българските МиГ-ове с полска помощ наистина да сработи, те ще останат негодни за натовски операции.
Дори и животоспасяващият ремонт на българските МиГ-ове с полска помощ наистина да сработи, те ще останат негодни за натовски операции.    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Дори и животоспасяващият ремонт на българските МиГ-ове с полска помощ наистина да сработи, те ще останат негодни за натовски операции.    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ

През последните няколко седмици битката за модернизацията на българските Военно-въздушни сили (ВВС) заприлича на ситуация, при която пилот се опитва да ремонтира самолета си, докато лети с него.

Въпреки че стана безпощадно ясно, че военната авиация е на предела на своите ресурсни възможности и че до няколко месеца най-вероятно няма да е способна на охранява самостоятелно небето над страната, настоящото правителство като че ли отказва да припознае този проблем като спешен и стратегически важен. Това се случва на фона на непрестанните призиви от страна на генералния секретар на НАТО Йенс Столтенберг към държавите членки, че трябва да увеличат военните си бюджети, като поне 20% от средствата отиват за модернизация (в България става дума за около 50 млн. лв. годишно, което е около 5-6% от парите за отбрана).


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
41 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 11
    • + 58

    Статията е пълна с недомислици (не, че съм очаквал друго). Първо, МиГ-29 може да бъде съвместим с НАТО - и поляците го демонстрират. Полските МиГ-ове дежурят в Прибалтика заедно с Ф-16 и Грипен-и от други страни. Щом полските МиГ-ове са съвместими не става ясно защо българските да не могат да бъдат. Друга фактологична грешка е за въоръжението на МиГ-овете. Такова се произвежда не само в Русия, но и в Украина, Грузия и Китай. Така, че изобщо няма нужда МиГ-овете да ползват въоръжение с изтекъл срок на годност. А и ако наистина имаше такава опасност щяха ли поляците да правят планове да използват МиГ-овете си до 2029-та?

    Нередност?
  • 2
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси
    • - 4
    • + 22

    От непредсказуем човек,не можеш да искаш предсказуеми неща.

    Нередност?
  • 3
    kiro1234 avatar :-?
    kiro1234
    • - 9
    • + 30

    И като изсипеме едни пари като Гърция за отбрана, после какво?

    Нередност?
  • 4
    gullwing avatar :-|
    gullwing
    • - 6
    • + 41

    С какво щяха да са по-добри Ф-16 втора ръка, за които се говори толкова много в последно време? С това, че щеше се прогласи "модернизация" и ще се отчете "пълна съвместимост"?

    Едно разумно решение за нашите самолети дори ако приемем че те са наистина нужни. Инак през последните години се изредиха толкова лобисти да си продават самолетите, че май само те я искаха таз "модернизация".

    Приятно е да се види разумен реализъм в действията на правителството.

    Нередност?
  • 5
    tulsa avatar :-|
    тулса
    • - 11
    • + 24

    [quote#1:"Николай Николов"](не, че съм очаквал друго[/quote]
    Каквото заглавието, такава и статията...:)Поляците, понеже са едни големи русофили, могат да модернизират "миг_овете" си.
    Румънците накупиха 12 поостарели.. португалски F-16AM/BM Fighting Falcon,които евентуално влизат в експлоатация 2017.Имаше някакви опити и от наша страна да докопаме нещо вехтичко от португалите, та да поосвободим за нови доставки пазара...Шведският вариант ми харесва с Грипените, макар и в днешната ситуация по добре...други да ни пазят от евентуална агресия от въздуха.

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 11
    • + 39

    [quote#4:"gullwing"]Приятно е да се види разумен реализъм в действията на правителството.[/quote]Използване на МиГ-овете до края на жизнения им цикъл (2029-та) е най-разумното решение. Имаме всичко за тяхната поддръжка, персоналът знае да работи с тях. Имаме и много резервни части - част от 15-те МиГ-а, които не са в състояние да летят могат да се ползват за донори на резервни части.

    Изобщо, най-добре е да гледаме какво правят поляците и да правим същото. Те са интелигентна нация и няма как да бъдат обвинени в русофилия.

    Нередност?
  • 7
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev
    • - 18
    • + 20

    Въпроса с превъоръжаване на нашите ВВС, не може да се разглежда само от гледна точка на пари...! Колкото и да ремонтираме МиГ-29, това си е МиГ-29, тоест застаряващ вече самолет! Съвместимостта с НАТО-вските стандарти, означава преоборудване и подмяна на електрониката и въоръжението, което ама въобще не е евтино! Не става само с ремонтиран двигател и планерна част!
    Най-добре е да се продадем скъпо, тоест с подходящия офсет! Винаги е по-добре, да получиш и част от някакво производство и работни места, освен всичко друго! Шведите има, какво да предложат за смесено производство - от моторни резачки и бяла техника, до камиони и автобуси...!

    Нередност?
  • 8
    jeanlucpicard avatar :-|
    Jean-Luc Picard
    • - 6
    • + 19

    [quote#1:"Николай Николов"]Щом полските МиГ-ове са съвместими не става ясно защо българските да не могат да бъдат. Друга фактологична грешка е за въоръжението на МиГ-овете. Такова се произвежда не само в Русия, но и в Украина, Грузия и Китай. [/quote]

    Никой не е казал, че не може да се направи, а че просто не се прави.

    Иначе, аз не виждам какъв е проблема да се модернизират миговете с помощта на поляците, и паралелно с това да се закупи една ескадрила Грипени (или пък айде от нас да мине, Ф-16ки). Не че държавата "няма пари", а държавата "няма пари" когато се говори за абстрактни проекти, които "материалът" не схваща веднага като актив. Друго си е там магистралка, кебапче ... Иначе имахме едни 3.5 милиарда за една мафиотска банка ... Ама това е една дълга тема, нали

    Нередност?
  • 9
    winterbach avatar :-?
    Петър Иванов
    • - 7
    • + 8

    [quote#1:"Николай Николов"]Полските МиГ-ове дежурят в Прибалтика заедно с Ф-16 и Грипен-и от други страни. Щом полските МиГ-ове са съвместими не става ясно защо българските да не могат да бъдат.[/quote]

    Може, НО, МиГ нямаше ЕАДС лиценз за "свой -чужд", въпреки че твърдеше това , докато ни взе парите и
    не ремонтира разбира се . Явно , за България е бил предвиден друг сценарий, за разлика от Полша

    Нередност?
  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 10
    • + 27

    [quote#8:"Jean-Luc Picard"]Не че държавата "няма пари", а държавата "няма пари" когато се говори за абстрактни проекти, които "материалът" не схваща веднага като актив. Друго си е там магистралка, кебапче ...[/quote]Една магистрала не е "абстрактен проект" и е нелепо да се приравнява на предизборните кебапчета раздавани от разни партии. Ескадрила Грипени или Ф-16 ще изискват огромни разходи не само за самолетите, но и за инфраструктура за поддръжка. Става дума общо за суми от порядъка на поне един милиард лева - т.е. колкото би излязла АМ Хемус или още 2 моста на река Дунав. Честно казано, предпочитам да имаме "абстрактната" магистрала Хемус или мостовете вместо нови Грипени или стари Ф-16. МиГ-овете могат да летят още 15 години и поддръжката им ще ни струва много по-малко.

    Нередност?
Нов коментар