С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
41 3 юли 2015, 15:08, 11709 прочитания

Безкрайният МиГ

Как кабинетът "Борисов" обрича бойната авиация на дълга зависимост от руските изтребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Една лоша и една полулоша новина

Изместването на фокуса от дългосрочната цел по придобиване на западен тип изтребител към краткосрочното "закърпване" на наличните МиГ-ове е безспорно неприятно, тъй като отлага за неопределено време решаването на проблема със 100-процентовата зависимост на българските ВВС от руската бойна техника. Това е въпрос, който от години се споменава с изключително негативна конотация в практически всеки натовски документ, посветен на преструктурирането на българската армия. "Полулошата" новина в случая е, че страната ни все пак има шанс временно да реши проблема с поддръжката на използваните МиГ-29 и без помощта на Москва, чиито отношения с НАТО се намират в най-ниската си точка от края на Студената война. И това може да стане с помощта на партньорска държава от Северноатлантическия алианс.

В четвъртък Николай Ненчев заяви, че Министерството на отбраната е във финалната фаза на преговорите с Полша, която може да извършва ремонта на изтребителите ни вместо Русия. "Според мен ще финализираме договора още до края на този месец. Имаме шест МиГ-а, които се нуждаят от ремонт. Това са 12 двигателя. Разговарях с премиера във вторник и имам неговото уверение, че ще бъдат осигурени всички средства", каза военният министър. По време на посещението си в щаб-квартирата на НАТО миналата седмица Ненчев е имал среща и с полския си колега, който е дал уверение, че споразумението по въпроса наистина ще стане факт.


Военният министър добави също така, че армията ни ще получи "под наем" два или четири двигателя, които са ремонтирани и с които полската страна разполага. В замяна на това ще предоставим български с изтекъл ресурс, които ще бъдат възстановени. "Още следващата седмица може би ще разберем каква е точно цената за ремонтирането на един или всички 12 двигателя", допълни Ненчев. Неофициално се споменава цифра от порядъка на 1.3 млн. евро на двигател. Според Ненчев добрата новина в случая е, че поляците възнамеряват да поддържат своите МиГ-ове още 15 години. От стратегическа гледна точка обаче това не е чак толкова хубаво за България, защото ще позволи на политиците да отлагат до безкрай преминаването към натовски изтребители.

Да тунинговаш МиГ

Ремонтът на българските МиГ-29 също така може да се окаже само първа фаза от деловите отношения с Полша в сферата на отбраната. На по-късен етап съюзническите авиационни специалисти може да модернизират авиониката на изтребителите ни, т.е. да подменят цялата апаратура на борда - радари, компютри, навигация, комуникация, системи за целеуказване и т.н. От една страна, това би била наложителна стъпка, в случай че политиците продължат да отлагат година след година проекта за преминаване към западен изтребител - според откровение на командващия на ВВС ген Румен Радев, по нашите МиГ-29 "за 25 години не е модернизирано едно болтче". От друга страна, обаче подмяната на авиониката означава още по-дългосрочно обвързване с руските машини и поредното наливане на сериозни средства в тях - по различни неофициални оценки подобно нещо би струвало от порядъка на 160 млн. лв. Освен това подобна инвестиция би имала смисъл, ако планираме да запазим МиГ-овете до края на техния жизнен цикъл, който изтича 2029 г. Което пък тотално би изпратило в "девета глуха" алтернативните пронатовски проекти.



Дори и ремонтирането на българските МиГ-ове с полска помощ наистина да сработи и те продължат да служат след средата на 2016 г., това няма да реши няколко фундаментални порока на бойната авиация. На първо място това е обстоятелството, че руските ни изтребители не могат да бъдат използвани в съюзнически операции. Причината е, че те не разполагат със т.нар. система "свой-чужд", благодарение на която самолетите разпознават приятелските и противниковите машини. В момента българските МиГ-29 ще се визуализират на радарите като вражески машини и съвсем спокойно могат да бъдат свалени погрешка. Отделно от това те не разполагат с натовския комуникационен модул Link-16, т.е. не могат да обменят цифрови тактически данни за бойните действия с останалите самолети, нито да бъдат водени от натовските летящи командни центрове AWACS. Също така радарите на изтребителите ни използват честоти, които са заделени за системата GSM-R, предназначена за управление на високоскоростните железници на територията на ЕС. За целта предишният военен министър Ангел Найденов получи немалката сума от 30 млн. лв., която обаче потъна безследно в непрозрачния бюджет на отбранителното ведомство, без да се случи каквото и да е по въпроса.

От практическа гледна точка обаче най-сериозният проблем с нашите МиГ-29 са използваните от тях боеприпаси. Всички изтребители, които в момента са на въоръжение в българските ВВС, могат да носят изключително и само руски ракети. Както и двигателите на самолетите, повечето от тях са с изтекъл или почти изтекъл експлоатационен срок на годност. На практика това означава, че бойните самолети, охраняващи българското небе, поемат сериозен риск като носят опасни боеприпаси, които могат да дефектират или, недай си боже, да експлодират, дори без да са изстреляни. За съжаление доставчикът на всички нови ракети за МиГ-29 отново е същата онази евразийска суперсила, която наскоро обяви НАТО за свой потенциален противник...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове 1 Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове

И още: ЕК разреши помощ от 3.2 млрд. евро за 7 държави за развитие на батериите за коли; президентите на Русия и Украйна започват разговори за решения на конфликта в Украйна

9 дек 2019, 1327 прочитания

Президентът поиска решения за недействителните гласове и по-тежки наказания за контролирания вот 2 Президентът поиска решения за недействителните гласове и по-тежки наказания за контролирания вот

Радев обсъди проблемите на проведените избори с институции и експерти и призова за по-тежки наказания

9 дек 2019, 956 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Голям да пораснеш

Защо е важно мениджърите да бъдат наставници на хората, с които работят, и как да влезете в тази роля най-ефективно

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10