С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 10 юли 2015, 15:17, 20057 прочитания

Идва новото раздаване на ефира

Държавата се готви да отнеме лиценза на мултиплекса и да обяви нов конкурс за оператор на цифровата безплатна телевизия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какви са проблемите

Първо - всичко това ще излезе доста скъпо на бюджета. Компанията-майка на "НУРТС Диджитъл" - "НУРТС България", вече е притежание на БТК, като в началото на седмицата това беше отразено и в Търговския регистър. Тоест БТК ще е тази, която ще трябва да претендира за обезщетение от страна на държавата за направените в мрежата на мултиплекса инвестиции. Колко са те ще е въпрос на доказване, но според източници на вестника сумата е поне 50 млн. евро и е лесно доказуема. В крайна сметка става въпрос за покупка на оборудване, за което има фактури. Колкото и БТК да е зависима от държавата в момента, логиката с обезщетенията е толкова права, че няма акционер, който да не се възползва от нея. Подобна е ситуацията с "Фърст Диджитъл". Държавата не може просто така да национализира мултиплекса и да го слее с друго свое дружество.

Второ - цялата система, и това отлично е известно на всички в процеса, всъщност е на скачени съдове. Технически мрежата за цифрово ефирно разпръскване е една - всичките 720 кули са на "НУРТС България". И се използва както от "НУРТС Диджитъл", така и от "Фърст диджитъл", които плащат наем. Тоест държавата, ако иска да е обществен оператор, ще трябва също да плаща наем на частния. Което превръща "Фърст" в леко изкуствено звено без много смисъл.


Трето - след като държавата плати на БТК обезщетения, това изобщо не означава, че тя придобива самата мрежа. Логиката на обезщетението е, че БТК, след като няма лиценз, не може да използва мултиплекс платформата и остава само с приходите си от колокация на оборудване от останалите оператори. А не че трябва да даде инфраструктурата за национализация. Отнемането на разрешителните всъщност означава отнемане на право за ползване на честоти. Тоест, който получи следващия търговски ефирен лиценз, ще трябва или да плаща наем за вече изградена мрежа, или да купи тази на БТК, или да строи нова, като последното предполага дългосрочен интерес към пазар с нисък потенциал. Оттам идва и следващият проблем.

Четвърто - стои въпросът кой би се явил на търг за търговска ефирна платформа. Освен, разбира се, БТК. На теория в конкурса биха се включили някой друг от телекомите, обединение на телевизии, или чуждестранен оператор. На практика - не е ясно, но перспективите не са никак блестящи. Проникването на безплатния ефир сред домакинствата в страната е едва около 10%, според последни проучвания на самите телевизии и КЗК пазарът на платено разпространение е пренаселен, конкурентен и с ниски крайни тарифи. Което означава, че чисто пазарно телевизиите нямат икономически интерес от цифровизацията изобщо, а влизането им в нея по-дълбоко би означавало сериозно вложение с резултати под въпрос. За конкуренция на няколко мултиплекса оттук нататък трудно ще стане дума, тоест операторът най-вероятно ще е един. Тоест той няма как да е посрещнат с овации от създателите на съдържание, за да му плащат, докато в случая с платените разпространители те получават пари за програмите си от дистрибутора.

Накратко, процесът на цифровизация освен юридически се провали чисто пазарно, което неизбежно сваля интереса на инвеститорите към мултиплекс лиценза. "НУРТС" се оказа просто грешно направена сметка на Цветан Василев и очакването му, че ще владее ефира, получавайки каквито суми си пожелае от телевизиите, не се оправда.



Голямото чуруликане

Освен неясноти и проблеми, както винаги, когато е замесена държавата, има и рискове. Казано без увъртания - ако отново процедурите бъдат организирани така, че да облагодетелстват някого, това може да засегне целия пазар.

Прави впечатление, че на заседанието на комисията по културата и медиите в парламента, на което темата беше обсъждана, повечето присъстващи говориха за цифровизацията като за процес, който трябва задължително да бъде силно стимулиран от държавата. Това е и вторият сериозен капан, който държавата поставя пред телевизионния бизнес, а косвено и пред всички зрители. Ако управляващите прекалят с подкрепата на цифровия ефир, може да наруши сегашния работещ пазар на тв разпространение и да влоши финансовите резултати на големите телевизии.

"Винаги "маст кери-то" (must-carry) трябва да бъде обвързано с "маст офър" (must-offer)", каза пред медийната комисия в парламента председателят на КРС Веселин Божков на 18 юни. "Защото не искам да споменавам тези 11 оператора, те останаха с мисълта, че ще бъдат качени на мрежата безплатно и затова кандидатстваха. Когато разбраха, че няма бизнес кейс (business case), те не си ги качват. И ако ние като общество не задължим тези оператори, избрани по съответния европейски пример на подбор на качество, на съдържание, и при следващия модел няма да има желаещи, които да се качат на мултиплекса. Това е големият проблем", разясни Божков.

Тоест едната възможност, която очевидно се обсъжда, е лицензираните за национално разпространение 28 канала да бъдат задължени да плащат на мултиплекса. "Трябва да кажем ясно, че с чисто пазарни средства няма как да осигурим цифровото разпространение", съгласява се по-нататък и председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов. "Може например да се помисли публичните фондове, които минават през държавата и отиват към медиите, дали не трябва по някакъв начин да бонифицират безплатното разпространение на програми", казва още Лозанов.

Някакъв вид стимулиране на цифровия ефир може би наистина ще е необходимо, защото е добре да има конкуренция между различните среди на разпространение, а и е абсурдно достъпът до телевизия да стане само платен. Това обаче не е задължително да става по най-бруталния и непазарен начин.

Преди да се предприеме каквото и да било обаче, не е лошо да се анализира сегашният провал на цифровизацията. Една от основните причини за фиаското всъщност е монополът, който практически беше създаден от Комисията за регулиране на съобщенията - с проведените от нея конкурси всички мултиплекси се озоваха под контрола на Цветан Василев. Това заедно с желанието за бързи и големи печалби направи цената за разпространение в цифровия ефир толкова висока, че повечето телевизии се отказаха от първоначалните си планове за по-сериозно присъствие.

Изходът от тази ситуация обаче не е да се задължат телевизиите да качат програмите си на мултиплекса, а в провеждането на такива конкурси, които да създадат истинска конкуренция.

По темата работи Весислава Антонова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Британските власти откриха 39 тела в камион от България, кметът на Несебър вече е в ареста Вечерни новини: Британските власти откриха 39 тела в камион от България, кметът на Несебър вече е в ареста

И още: Правителството разреши на "ЦСКА-София" да строи в Борисовата градина, а Путин и Ердоган се разбраха за буферна зона в Сирия

23 окт 2019, 2062 прочитания

Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници 4 Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници

Така държавната компания може да поеме от Пеевски най-неатрактивната дейност - нощната логистика

23 окт 2019, 2290 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Лекарствата срещу гръцката зараза

Въпреки че България изглежда сред най-уязвимите страни, има достатъчно инструменти евентуален шок да бъде спрян

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10