Екотаксите за стари автомобили ще се вдигнат с 3%

Екоминистерството представи това като мярка за намаляване на замърсяването на въздуха

Купувачите на превозни средства над 10 години ще заплащат 275 лв. вместо досегашните 267 лв.
Купувачите на превозни средства над 10 години ще заплащат 275 лв. вместо досегашните 267 лв.    ©  АСЕН ТОНЕВ
Купувачите на превозни средства над 10 години ще заплащат 275 лв. вместо досегашните 267 лв.
Купувачите на превозни средства над 10 години ще заплащат 275 лв. вместо досегашните 267 лв.    ©  АСЕН ТОНЕВ

С 3% ще бъдат увеличени екотаксите при закупуване на превозни средства над 5 години, а при покупката на нови собствениците ще плащат с 5% по-ниски екотакси. Това съобщи министърът на околната среда и водите Ивелина Василева по време на третата дискусия от кампанията "Деветте пътя към еврофондовете".

Това са част от мерките за намаляване на причините за замърсяване на въздуха с фини прахови частици, съобщиха още от министерството. Срещу държавата има заведено дело, тъй като въздухът в големите градове надвишава допустимите норми на съдържание на фини прахови частици, като транспортът е един от основните замърсители, най-вече в столицата. "Необходимо е да бъде поощрена употребата на нови автомобили, съдържащи по-малко опасни вещества и отделящи по-малко вредни емисии", заяви Василева.

От 3 до 5  

"Очаква се новите такси да влязат в сила през есента с промяна в наредба на Министерския съвет. Те ще важат само за бъдещи покупки на МПС. С тях не се облагат собствениците на вече купени автомобили", съобщават от министерството. Екотаксата за нови автомобили ще стане 138 лв., в момента е 146 лв. За колите до 5 г. екотаксата ще стане 194 лв. - сега е 200 лв. За автомобили от 5 до 10 г. ще бъде увеличена с 3%, от 253 лв. на 260 лв., а за превозни средства над 10 г. таксата ще бъде увеличена отново с 3% - от 267 лв. на 275 лв.

По данни за 2013 г. в България е имало регистрирани 3 683 659 пътни превозни средства. МПС, които се купуват в страната, са предимно тип "втора употреба", като средната възраст на автомобилите е между 18 и 25 години. Според анализа на експерти в МОСВ предвид спецификата на автомобилния парк в България през близките 5 години има опасност страната да бъде изправена пред сериозен проблем от генериране на голямо количество отпадъци от излезли от употреба моторни превозни средства.

Кой събира парите

В момента при внос и регистрация на автомобил екотаксите се плащат по сметките на организациите, които имат разрешение от екоминистерството да оползотворяват стари автомобили или парите се превеждат по сметките на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда. Към момента организациите, които оползотворяват излезли от употреба моторревозни средства, са три. Това са акционерното дружество "Българска рециклираща компания", "Ауторек" и "Българска организация за автомобили".  

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


9 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Снимка от раздигането на някоя от милионите бракувани трошки, удавили улиците и междублоковите пространства на големите градове, начело със София. За съжаление, снимката е пропагандна. Поне в София градската управа е взела собствениците на тези бракми под крилото си, като максимално протака или саботира разчистването, с тайната помисъл собствениците да се отблагодарят на изборите с някоя бюлетника повече. Съответно, за нас - потърпевшите остава да направим другото: един шут в меките части за подобни кметове.

  • 2
    omo41372375 avatar :-|
    Loco Motion

    А да вземете да оправите разписанието на градския транспорт (за София говоря), така че да става за нещо? Това няма ли да намали фините частици? Или именно с цел намаляване на фините частици напоследък най-честата гледка по таблата на спирките е 20-30 минути интервал на автобусите :))

  • 3
    isn17307445 avatar :-|
    isn17307445

    То хубаво, но таза "мярка" за намаляване на вредните емисии никак не ме стимулира да си купя нова кола.От друга страна 21 годишния ми Форд го имам от 5 години и от тогава не съм спрял да го карам на газ. Нека някой еколог ми сметне колко е замърсяването от моята, пак казвам 21 годишна кола и една кола на 3 години ,бензинка. За пореден път ставаме свидетели на ялови мерки в дадена област.Ако наистина им пука за природата, или само се опитват да избегнат санкциите,защо не направят законодателство подпомагащо и стимулиращо ел. автомобилите? Има много добри примери на запад.Айде веднъж да се помисли не от днес за утре , а от днес за след 5 години например.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    karailiev avatar :-|
    кара

    Капитал, тази средна възраст "между 18 и 25 години" откъде я взехте?
    Ако средната е 25 години, на колко са по-стрите?

  • Kostadin Dimitrov

    Това е много важно, което правят в администрацията. Туко що разбрах, че старото ми Рено с двигател 1.4 и разход 7 на сто вреди повече от Х5 с разход 20 на сто. Да знаете всички, извод: Газовете от старите автомобили са по-вредни от газовете на новите. Двигателите на Хамърите са екологосъобразни като изпускат само чист въздух, който може да се ползва и за командно дишане. 100 процента прочиства и освежава белия дроб. Има приятен ментов аромат и не съдържа вредни примеси.

  • 6
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Писал съм го и другаде - Ако бяха загрижени наистина за екологията, нямаше да принуждават цяла България да кара целогодишно на фарове. Ако изключим фаровете, раходът на горива в България ще намалее с тонове на час, но пък Лукойл ще продава по-малко. Вече има набрана достатъчно статистическа информация, за да се види, че включените фарове не водят до намаляване на катастрофите.

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#6] от "kratun.ko":

    Не пиши глупости, ако искаш да икономисваш горива и емисии на фини прахови частици, най добре не карай автомобил с течно гориво....
    Ако дип няма как иначе, движи се с не повече от 90 км/час даже и на бат Бойковите магистрали..... иначе това с къси "фарове" мижава икономия, а и намалява сигурността на движението....

  • 8
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    До бобито от 45-та: "Мижавата икономия" от фарове при моя автомобил с двигател 1,6 бензин се изразява в 0,6 литра на 100 км. Умножи го по хилядите автомобили които ежедневно се търкалят по улиците на България и ще видиш колко "мижави" числа се получават.

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#8] от "kratun.ko":

    фаровете ти да не са на петромакс-лампи? Ако е така, вземи си светодиодни, ще ти се изплатят за 2 месеца умерено ползване на колата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход