С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 17 юли 2015, 13:04, 15788 прочитания

Джихадът на джигитите

Как след отмяната на електронните фишове за превишена скорост т.нар. война по пътищата се разгаря с нова сила

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Проблемите на КАТ

Голямата реформа срещу корупцията в МВР

Вътрешното министерство ще дигитализира глобите в КАТ, ще оборудва пътните полицаи с таблети, а охранителните - с камери

Непобедимата корупция

По-тежките наказания са безсмислени, ако може да ги избегнеш с рушвет

Петте години между 2009 и 2013 г. са безпрецедентен период за пътната безопасност в България. Тогава за пръв път около половин век броят на загиналите при пътни катастрофи в страната отбелязва тенденция на сериозен и траен спад. Така в края на 2013 г. "Пътна полиция" отчита 601 жертви на "войната по пътищата", което е с около 40 на сто по-малко, отколкото през 2008 г. По този начин смъртността от пътнотранспортни произшествия (ПТП) парадоксално успява да слезе под нивото от 1963 г. - епоха, в която нито автомобилният трафик в страната е бил толкова интензивен, нито превозните средства са били способни да развиват скоростите на днешните си наследници.

За съжаление в началото на годината стана ясно, че тази позитивна тенденция е прекъсната. Статистиката за 2014 г. недвусмислено сочи, че автомобилната инфраструктура в страната отново е на път да се превърне в асфалтова джунгла и бойно поле: за миналата година смъртността на четири колела е скочила с около 10% по-малко от предходната. А предварителните данни за първата половина на тази година също показват, че по българските шосета надали ще се лее по-малко кръв.


"За периода от 1.01.2015 г. до 30.06.2015 г. в страната са регистрирани 3259 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 307 и са ранени 4040 граждани, от които 3005 леко и 1035 тежко. В сравнение със същия период на 2014 г. тежките ПТП са със 104 повече, загиналите са с 20 повече, а ранените са повече с 222.", каза за "Капитал" полицейски инспектор Мария Ботева от отдел "Пътна полиция" в ГДНП. "Онова, с което най-често се сблъскваме и анализираме, е, че основната причина за пътнотранспортните произшествия са най-вече нарушения от страна на водачите на МПС. Става дума за 96.9% от инцидентите. А когато започнем да анализираме каква е причината шофьорите да извършат тези нарушения, най-често тя е скоростта", уточнява Ботева. И продължава: "Не е въпрос е дали е само превишена, а дали е и съобразена със съответната ситуация. Скоростта продължава да е един сериозен бич." Този фактор е причината за около една трета от катастрофите за първата половина на 2015 г. Терминът "несъобразена скорост" обаче сам по себе си е леко обтекаем и позволява на контролните органи да го тълкуват в доста широки граници.

"За съжаление негативната тенденция се запазва и има ръст на жертвите. Може би до края на годината ще загинат още поне 300 души", коментира и Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Той е един от хората, които следят отблизо т.нар. война по пътищата, анализира генезиса на явлението и се опитва да лансира инициативи и мерки за постепенното му изкореняване. "Искахме да съберем 650 души, за да покажем колко души загиват за една година. Защото това звучи абстрактно, но когато видиш тези тела, полегнали на паважа едно до друго - това заема цял площад", образно описва ситуацията Тодоров по повод акция, организирана от неговата неправителствена организация, чиято цел е да привлече общественото внимание към проблема преди на началото на най-смъртоносните месеци по българските пътища - юни, юли, август и септември.

"Ръстът, който се получи, е от повече убити пътници и пешеходци", коментира за "Капитал" и Алекси Кесяков, бивш началник на "Пътна полиция" и настоящ секретар на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. "Има тотално невежество по проблема за опасностите в движението. Имаме сериозен проблем, който аз наричам "семейни катастрофи". Член на семейството седи зад волана, кара, подчинява се на емоциите и така любовта между хората губи битката с бензина и скоростта. Навиването на винта, че ще ги глобяваме, обаче не може да бъде единственото средство, с което да се повлияе", обобщава той. Друга характерна особеност на "войната по пътищата" е, че има четири основни типа катастрофи, които са довели до около 96% от всички човешки жертви. Става дума за сблъсък между превозни средства, сгазване на пешеходец, катастрофа след излизане от пътя и удар на велосипедист. Общото между тях е, че в почти всички случаи са по вина на шофьор.



Интересно е също така, че карането в нетрезво състояние се нарежда едва на пето място в тази класация. Това най-вероятно е индикатор, че системата за залавяне на пияните шофьори е неефективна. "По отношение на алкохола има една Наредба 30, в която има много пробойни. Но Министерството на здравеопазването 3 години вече само мислят по въпроса", коментира по този повод Владимир Тодоров. Проблемът е, че въпросният поднормативен акт въвежда трудно изпълними изисквания, които впоследствие правят наказанието на пияния шофьор атакуемо в съда.

Камера: работи...

Значителна част от експертите по пътна безопасност намират пряка причинно-следствена връзка между наказателната политика на държавата и количеството на произшествията, включително такива с фатален край. Владимир Тодоров е един от тях. "През 2014 г., след като Върховният административен съд (ВАС) забрани мобилните камери, катастрофите веднага се качиха с 10%. След като година и половина нямаше мобилни камери, ръстът продължава и жертвите може би ще надминат 650, колкото бяха през изтеклата година", анализира тенденцията той.

В края на януари 2014 г. ВАС излезе с тълкувателно решение след питане на правосъдния министър дали може да се издава електронен фиш на базата на снимка, направена от подвижна камера. Единодушното решение на магистратите тогава гласеше, че фотографирането трябва да стане от статично устройство, защото, ако то е подвижно, е много трудно да се докаже местоположението му и това създава условия за манипулации от страна на правоприлагащите органи. По всичко личи обаче, че използването на мобилните полицейски камери и издаването на електронни фишове е имало силен превантивен ефект и видимият ръст на произшествията от 2014 г. насам недвусмислено илюстрира обстоятелството, че автомобилните хулигани отново са започнали да събират смелост и в голяма степен се чувстват недосегаеми.

Възцарилото се след решението на ВАС усещане за безвластие на пътя обаче скоро пак в някаква степен ще бъде овладяно. Причината е, че парламентът одобри поправка в Закона за движение по пътищата, регламентираща изрично използването на мобилните камери - както за заснемане на нарушенията по пътя, така и за филмиране на района във и около полицейския автомобил с цел превенция на корупцията. На 12 май т.г. вътрешният министър Румяна Бъчварова пък утвърди наредба за използване на автоматизираните технически средства, с което издаването на електронни фишове отново стана възможно. Така че през последните около 2 месеца заснемането на нарушителите пак върви с пълна сила и в момента по пътищата на страната работят 25 стационарни и 148 мобилни камери. Според експертен доклад на Световната банка за безопасността на движението у нас обаче за ефективен контрол на цялата републиканска пътна мрежа с дължина около 40 хил. километра ще са необходими между 300 и 500 подобни филмиращи устройства.

Ефектът от всичко това вероятно ще се почувства към края на лятото, когато "Пътна полиция" успее да обработи информацията от камерите и започне да разпраща масово електронните фишове по пощата. През изминалата седмица от МВР съобщиха, че само през юни са издадени общо 23 648 електронни фиша и са съставени 530 акта за установени административни нарушения. "В момента, когато пуснахме в действие мобилните камери, има рязък скок в установяването на нарушения на скоростните режими. Водачите си помислиха, че ще останат безнаказани, и започнаха пак да карат много бързо, без да се замислят, че с това могат да причинят вреди другиму", коментира инспектор Мария Ботева.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Танцът на Цацаров с корупцията - хронология 1 Танцът на Цацаров с корупцията - хронология

Какво направи бъдещият председател на антикорупционната комисия, докато беше седем години главен прокурор

22 ное 2019, 1418 прочитания

Ако всичко това не беше истина... 14 Ако всичко това не беше истина...

Как сметката за едно тайно пътуване на варненския кмет до Израел беше платена от журналистка в малка местна телевизия

22 ное 2019, 1966 прочитания

24 часа 7 дни

22 ное 2019, 5944 прочитания

22 ное 2019, 2774 прочитания

22 ное 2019, 2630 прочитания

22 ное 2019, 1929 прочитания

22 ное 2019, 1703 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Балканският коридор към ЕС

Търсенето на пролуки към Европа доведе до наплив към Западните Балкани

Още от Капитал
Йоанис Коцианос: Догодина стъпваме на пазара на здравно застраховане

Председателят на изпълнителния комитет на "Алианц България холдинг" пред "Капитал"

Внимавай с тази оферта

За какво трябва да внимават потребителите при пазаруване по време на кампанията "Черен петък"

Войска с прекършен гръбнак

Мегапроектът за нови бронирани машини за 1.46 млрд. лв. пак затъва в бюрократично блато и интриги

Как иначе може да изглежда бюджетът

Визията на Института за пазарна икономика има реформи, ефективност и голям излишък като буфер за външни шокове

На източния фронт всичко е ново

Американският фотограф Едуард Серота, един от първите, които документират падането на комунистическата власт в Източна Европа

"Празникът" в МГТ "Зад канала"

Премиера на театралната адаптация на Дейвид Елдридж по киносценария на Томас Винтерберг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10