Джихадът на джигитите
Как след отмяната на електронните фишове за превишена скорост т.нар. война по пътищата се разгаря с нова сила
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Петте години между 2009 и 2013 г. са безпрецедентен период за пътната безопасност в България. Тогава за пръв път около половин век броят на загиналите при пътни катастрофи в страната отбелязва тенденция на сериозен и траен спад. Така в края на 2013 г. "Пътна полиция" отчита 601 жертви на "войната по пътищата", което е с около 40 на сто по-малко, отколкото през 2008 г. По този начин смъртността от пътнотранспортни произшествия (ПТП) парадоксално успява да слезе под нивото от 1963 г. - епоха, в която нито автомобилният трафик в страната е бил толкова интензивен, нито превозните средства са били способни да развиват скоростите на днешните си наследници.
За съжаление в началото на годината стана ясно, че тази позитивна тенденция е прекъсната. Статистиката за 2014 г. недвусмислено сочи, че автомобилната инфраструктура в страната отново е на път да се превърне в асфалтова джунгла и бойно поле: за миналата година смъртността на четири колела е скочила с около 10% по-малко от предходната. А предварителните данни за първата половина на тази година също показват, че по българските шосета надали ще се лее по-малко кръв.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
22 коментара
Аз съм "ЗА" камерите - и стационарни и мобилни. НО - да са на рисковите места, където всяко нарушение - не само скоростта, е опасно. А то какво - сложили камера на прав широк участък, с нарочно сложено ограничение - току виж капнала някоя глоба. Иначе "джихадистите-джигити" пред тези "протоколни" камери са много изрядни, но на рисковите места убиват
Проблемите са много и най-малкия от тях е, че няма камери. :-) Разбира се той е "най-лесен" за решаване, освен това носи пари за харчене на милите ни катаджии, за това го преекпонират. Първо, на всяка смотана отбивка, бензиностанция, капанче и всякакви подобни е поставен знак 60. Толкова много ограничения на маловажни места карат шофьорите да ги смятат, че всички ограничения са такива и подценяват настина опасните места. Ограниченията трябва да се слагат само и единствено на опасните места, за да няма лъжливото овчарче. Второ, маркиорквите на много от пътищата липсват. На нов път минават месеци, преди да бъде поставена маркировка, и по-лошото е, че тя се изтрива много много бързо. Трето, състоянието на пътищата и дупките по тях са ужасни и борбата с тях в много случай минава в поставяне на знак за ограничение на скоростта и това стои с години така. Четвърто, първокласните пътища са тесни, без банкет, но за сметка на това с много билбордове наоколо, а малките са със засадени с дървете от двете страни.
600 човека загинали, а откраднатите от Батко и Братко стотици милиони лв след който пак нямаме пътища? Да имаше 3 магистрали от край до край в БГ - това ще намали с 50% загиналите. Магистралите са 10 пъти по-безпроблемни, проблемите идват когато някой нов шофор кара с 60 при 90 разрешени, при камиони които са по-бавни и ела да видиш какво изпреварване почва ..нормално е.
До коментар [#2] от "primaxm":
Прав сте за ненужните ограничения! Всички капанчета и бензиностанции трябва да си направят дълги забавяща и ускоряваща лента, така че който иска да спира и тръгва, да не пречи на трафика. В края на краищата аз съм тръгнал от София за Варна, а не да спирам да пия кафе на всеки пет километра. Искам да се придвижа с допустимите 90 км/час, а не да бия спирачки пред всеки техен знак 60!
Като почнат реално да събират глобите, ще стане работата. Като те глобят за няколко дребни неща, ще се научиш, че така не може и няма да ти идва наум и да лудееш после. Сега, например, няма кръстовище в София, на което да не стават нарушения, най-често преминаване в друга посока от лента за определена посока, заемане на кръстовище, през което не може да се премине и т.н.
до ком.3
Статистиката показва, че повече жертви има по второстепенните пътища.
Стига сте се оправдавали с този и онзи: Боко или Батко? ами карайте внимателно.
Преди доста години във Франция смърта на пътя след употреба на алкохол е стигала 16 000 човека годишно. Един френски вътрешен министър предлага и налага в парламента санкции за над 1,2 промила конфискация на автомобила/независимо на кого е/ затвор 3 месеца и глоба над 2 х евра. За над 1,8 промила конфискация, затвор 1 г и глоба 3 х евра. За над 2,1 промила конфискация 2 г затвор и глоба 5 х евра. За година смърта на пътя е паднала под 4 000 човека.
Този министър се казва Никола Саркози! Другото го знаете. Топлата вода е открита, ние колко ще се мъчим да я открием?
Друг важен аспект е фактът, че "карачите" масово изпростяха. Вчера за 15 км по околовръстното видях 30 абсолютно ненужни нарушения - необмислени, нахални. Постоянно ми се налага да скачам на спирачките, да отварям място и какво ли още не. Има цяла група джигити: всякви доставчици, бързаци и други с всевъзможни брички (с изключителен технически риск). Дори тузарите вече не преобладават.
Истината е простичка; контрол. Всички ченгета на улицата - да ни спират поред, ако се налага - да чакаме - проверка на алкохол, състояние на колата. На всяко кръщовище сутрин по едно ченге да "възпитава" "бързащите", които обиждат останалите - вие, глупаци, чакайте - аз лекинко един ластик ще направя - така се създава чувство за несправедливост.
[quote#2:"primaxm"]Първо, на всяка смотана отбивка, бензиностанция, капанче и всякакви подобни е поставен знак 60.[/quote]
Крайно време е всякакви такива места, особено на главни пътища, да се правят с изходяща лента и ускорителна лента за включване.
А не както е сега – направиш крайпътна тоалетна и веднага от двете страни ограничение 50, пък и пешеходна пътека та да идват и от двете страни да пикаят.
[quote#8:"jabababa"]Вчера за 15 км по околовръстното видях 30 абсолютно ненужни нарушения[/quote]
Явно не броиш каране в средна лента при свободна най-дясна (по южната дъга).
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.