С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
22 17 юли 2015, 13:04, 15708 прочитания

Джихадът на джигитите

Как след отмяната на електронните фишове за превишена скорост т.нар. война по пътищата се разгаря с нова сила

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Проблемите на КАТ

Непобедимата корупция

По-тежките наказания са безсмислени, ако може да ги избегнеш с рушвет

Голямата реформа срещу корупцията в МВР

Вътрешното министерство ще дигитализира глобите в КАТ, ще оборудва пътните полицаи с таблети, а охранителните - с камери

Петте години между 2009 и 2013 г. са безпрецедентен период за пътната безопасност в България. Тогава за пръв път около половин век броят на загиналите при пътни катастрофи в страната отбелязва тенденция на сериозен и траен спад. Така в края на 2013 г. "Пътна полиция" отчита 601 жертви на "войната по пътищата", което е с около 40 на сто по-малко, отколкото през 2008 г. По този начин смъртността от пътнотранспортни произшествия (ПТП) парадоксално успява да слезе под нивото от 1963 г. - епоха, в която нито автомобилният трафик в страната е бил толкова интензивен, нито превозните средства са били способни да развиват скоростите на днешните си наследници.

За съжаление в началото на годината стана ясно, че тази позитивна тенденция е прекъсната. Статистиката за 2014 г. недвусмислено сочи, че автомобилната инфраструктура в страната отново е на път да се превърне в асфалтова джунгла и бойно поле: за миналата година смъртността на четири колела е скочила с около 10% по-малко от предходната. А предварителните данни за първата половина на тази година също показват, че по българските шосета надали ще се лее по-малко кръв.


"За периода от 1.01.2015 г. до 30.06.2015 г. в страната са регистрирани 3259 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 307 и са ранени 4040 граждани, от които 3005 леко и 1035 тежко. В сравнение със същия период на 2014 г. тежките ПТП са със 104 повече, загиналите са с 20 повече, а ранените са повече с 222.", каза за "Капитал" полицейски инспектор Мария Ботева от отдел "Пътна полиция" в ГДНП. "Онова, с което най-често се сблъскваме и анализираме, е, че основната причина за пътнотранспортните произшествия са най-вече нарушения от страна на водачите на МПС. Става дума за 96.9% от инцидентите. А когато започнем да анализираме каква е причината шофьорите да извършат тези нарушения, най-често тя е скоростта", уточнява Ботева. И продължава: "Не е въпрос е дали е само превишена, а дали е и съобразена със съответната ситуация. Скоростта продължава да е един сериозен бич." Този фактор е причината за около една трета от катастрофите за първата половина на 2015 г. Терминът "несъобразена скорост" обаче сам по себе си е леко обтекаем и позволява на контролните органи да го тълкуват в доста широки граници.

"За съжаление негативната тенденция се запазва и има ръст на жертвите. Може би до края на годината ще загинат още поне 300 души", коментира и Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Той е един от хората, които следят отблизо т.нар. война по пътищата, анализира генезиса на явлението и се опитва да лансира инициативи и мерки за постепенното му изкореняване. "Искахме да съберем 650 души, за да покажем колко души загиват за една година. Защото това звучи абстрактно, но когато видиш тези тела, полегнали на паважа едно до друго - това заема цял площад", образно описва ситуацията Тодоров по повод акция, организирана от неговата неправителствена организация, чиято цел е да привлече общественото внимание към проблема преди на началото на най-смъртоносните месеци по българските пътища - юни, юли, август и септември.

"Ръстът, който се получи, е от повече убити пътници и пешеходци", коментира за "Капитал" и Алекси Кесяков, бивш началник на "Пътна полиция" и настоящ секретар на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. "Има тотално невежество по проблема за опасностите в движението. Имаме сериозен проблем, който аз наричам "семейни катастрофи". Член на семейството седи зад волана, кара, подчинява се на емоциите и така любовта между хората губи битката с бензина и скоростта. Навиването на винта, че ще ги глобяваме, обаче не може да бъде единственото средство, с което да се повлияе", обобщава той. Друга характерна особеност на "войната по пътищата" е, че има четири основни типа катастрофи, които са довели до около 96% от всички човешки жертви. Става дума за сблъсък между превозни средства, сгазване на пешеходец, катастрофа след излизане от пътя и удар на велосипедист. Общото между тях е, че в почти всички случаи са по вина на шофьор.



Интересно е също така, че карането в нетрезво състояние се нарежда едва на пето място в тази класация. Това най-вероятно е индикатор, че системата за залавяне на пияните шофьори е неефективна. "По отношение на алкохола има една Наредба 30, в която има много пробойни. Но Министерството на здравеопазването 3 години вече само мислят по въпроса", коментира по този повод Владимир Тодоров. Проблемът е, че въпросният поднормативен акт въвежда трудно изпълними изисквания, които впоследствие правят наказанието на пияния шофьор атакуемо в съда.

Камера: работи...

Значителна част от експертите по пътна безопасност намират пряка причинно-следствена връзка между наказателната политика на държавата и количеството на произшествията, включително такива с фатален край. Владимир Тодоров е един от тях. "През 2014 г., след като Върховният административен съд (ВАС) забрани мобилните камери, катастрофите веднага се качиха с 10%. След като година и половина нямаше мобилни камери, ръстът продължава и жертвите може би ще надминат 650, колкото бяха през изтеклата година", анализира тенденцията той.

В края на януари 2014 г. ВАС излезе с тълкувателно решение след питане на правосъдния министър дали може да се издава електронен фиш на базата на снимка, направена от подвижна камера. Единодушното решение на магистратите тогава гласеше, че фотографирането трябва да стане от статично устройство, защото, ако то е подвижно, е много трудно да се докаже местоположението му и това създава условия за манипулации от страна на правоприлагащите органи. По всичко личи обаче, че използването на мобилните полицейски камери и издаването на електронни фишове е имало силен превантивен ефект и видимият ръст на произшествията от 2014 г. насам недвусмислено илюстрира обстоятелството, че автомобилните хулигани отново са започнали да събират смелост и в голяма степен се чувстват недосегаеми.

Възцарилото се след решението на ВАС усещане за безвластие на пътя обаче скоро пак в някаква степен ще бъде овладяно. Причината е, че парламентът одобри поправка в Закона за движение по пътищата, регламентираща изрично използването на мобилните камери - както за заснемане на нарушенията по пътя, така и за филмиране на района във и около полицейския автомобил с цел превенция на корупцията. На 12 май т.г. вътрешният министър Румяна Бъчварова пък утвърди наредба за използване на автоматизираните технически средства, с което издаването на електронни фишове отново стана възможно. Така че през последните около 2 месеца заснемането на нарушителите пак върви с пълна сила и в момента по пътищата на страната работят 25 стационарни и 148 мобилни камери. Според експертен доклад на Световната банка за безопасността на движението у нас обаче за ефективен контрол на цялата републиканска пътна мрежа с дължина около 40 хил. километра ще са необходими между 300 и 500 подобни филмиращи устройства.

Ефектът от всичко това вероятно ще се почувства към края на лятото, когато "Пътна полиция" успее да обработи информацията от камерите и започне да разпраща масово електронните фишове по пощата. През изминалата седмица от МВР съобщиха, че само през юни са издадени общо 23 648 електронни фиша и са съставени 530 акта за установени административни нарушения. "В момента, когато пуснахме в действие мобилните камери, има рязък скок в установяването на нарушения на скоростните режими. Водачите си помислиха, че ще останат безнаказани, и започнаха пак да карат много бързо, без да се замислят, че с това могат да причинят вреди другиму", коментира инспектор Мария Ботева.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 634 прочитания

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 846 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Балканският коридор към ЕС

Търсенето на пролуки към Европа доведе до наплив към Западните Балкани

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм