С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 17 юли 2015, 13:04, 15622 прочитания

Джихадът на джигитите

Как след отмяната на електронните фишове за превишена скорост т.нар. война по пътищата се разгаря с нова сила

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Проблемите на КАТ

Голямата реформа срещу корупцията в МВР

Вътрешното министерство ще дигитализира глобите в КАТ, ще оборудва пътните полицаи с таблети, а охранителните - с камери

Непобедимата корупция

По-тежките наказания са безсмислени, ако може да ги избегнеш с рушвет

Превенция и още нещо

Макар и най-мощно като ефект, използването на мобилните камери не е единственият наказателен инструмент за превенция на закононарушенията по пътищата. Според Владимир Тодоров спадът на катастрофите през петилетката преди 2013 г. също така е бил функция и от промените в наказателните закони по отношение на пияните шофьори, които са направени през последните години. Така постепенно се е променила съдебната практика за ПТП под влияние на алкохол да се дават условни присъди. Също така е НК е променен по отношение на произшествията на пешеходна, пътека като санкцията е значително утежнена. Отменя се също и възможността за сключване на извънсъдебно споразумение между прокуратурата и виновника, когато последният признае своята вина - с времето това се изражда в порочна практика, при която делото не влиза в съда, а пострадалите не могат да обжалват акта, защото не са страна по него. "Това беше нещо абсолютно неморално", обобщава Тодоров.

Друга позитивна мярка, която води до намаляването на пътните произшествия през последните години, е свързана с пътната инфраструктура. Дълги години София е градът с най-много сгазени пешеходци в Европа. До 2010 г. в столицата всяка година загиват над 100 души годишно, като половината от тях са хора, пресичащи пътното платно. Тази тенденция се променя, след като в града започват да се изграждат надигнати пешеходни пътеки тип "легнал полицай". От "Пътна полиция" допълват, че най-уязвимата група участници в пътното движение са именно пешеходците над 64-годишна възраст. Те съставляват 11.7% от всички жертви на ПТП, а също така и около 2/3 от загиналите пешеходци.


Тодоров също така е убеден, че ежемесечните кампании за проверки на шофьорските колани, за алкохол, за използване на детски столчета и т.н. са довели до търсения превантивен и образователен ефект. "При нас приемаме превенцията не само като кампаниите, които сме направили. За превенция ние считаме и всичко онова, което сме приели като законодателни промени, както и всички онези дейности, които приемаме по контрол на пътното движение", потвърждава и Мария Ботева от "Пътна полиция".

Какво да се прави

Остават обаче доста нерешени проблеми. На първо място това е бавната и неефективна процедура по събираните на наложените наказания и по издаването на актовете. Това става на базата на Закона за административните наказания от 1963 г., който предвижда тежка и мудна процедура, работеща в полза на пътните хулигани. Тя отнема някъде около 2 години и накрая се оказва, че за налагане на глоба от 50 лв. държавата може да е изхарчила между 300 и 400 лв. В тази сума не влизат разходите за принудителното събиране парите чрез НАП. Резултатът е, че всяка втора глоба на практика не влиза в държавната хазна. Затова идеята е да се промени принципът на събирането на глобите и нарушителят първо да плаща, а след това да обжалва. Предлага се превеждането на глобата да може да става включително и чрез банкови терминали, инсталирани в самите полицейски коли, когато нарушителят няма намерение да протестира наложеното му наказание.



Владимир Тодоров също така лансира идеята в България да се въведе принципно нова система за определяне размера на застраховката "Гражданска отговорност". При нея размерът на вноската на всеки водач се определя в зависимост от броя и тежестта на пътните произшествия, които е предизвикал. Тук обаче системата трябва да се промени така, че да се застрахова съответният шофьор, а не автомобилът, който притежава. Въвеждането на този принцип може да има изключително силен превантивен ефект, защото санкциите за неплащане на "Гражданска отговорност" са много по-сурови от глобите за нарушения на пътя. "Това е нещо, което може да се промени, и сега е моментът за това", обобщава Тодоров.

Проблематично също е регламентирането на статута на младите водачи. В повечето развити западни държави има преходен период, през който те са с по-ограничени права - трябва да имат придружител, не могат да карат вечер, не могат да управляват мощни коли и т.н. Обикновено става дума за време от порядъка на 6 месеца. Такъв преходен период у нас в момента няма. Също така обучението на младите шофьори е доста компромисно заради сериозното присъствие на сивия сектор - обикновено минимумът от поне 31 часа кормуване се изпълнява само по документи. Резултатът е, че системата произвежда слабо подготвени и потенциално опасни водачи на МПС. Резултатът е, че около 25% от катастрофите са с участие на млади шофьори, което поставя страната ни в челото на тази черна статистика.

Друг косвен фактор за катастрофите е състоянието на използваните автомобили. По данни на "Пътна полиция" около 70% от колите у нас са на възраст над 16 години, докато само около 3.6% - до 5 години. "България се превърна в автомобилното гробище на Европа", обобщава по този повод Владимир Тодоров. "Е, поне подмениха руските москвичи и лади", иронично добавя бившият началник на КАТ Алекси Кесяков.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Арбитражният съд във Вашингтон реши окончателно спора между България и Оманския фонд Арбитражният съд във Вашингтон реши окончателно спора между България и Оманския фонд

Държавният резервен фонд на Оман се отказа от исковете си без право да ги предяви отново

17 авг 2019, 2145 прочитания

Три заменки в "Младост" не стигат 2 Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

16 авг 2019, 3634 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Балканският коридор към ЕС

Търсенето на пролуки към Европа доведе до наплив към Западните Балкани

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда