С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 24 юли 2015, 15:08, 9768 прочитания

По острия ръб на компромиса

Кой какво печели от сделките за подкрепата за конституционните промени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Какво се случи с конституционните промени

Пет показателя за подмяна

В какво трябва да внимаваме през следващите месеци, за да разберем дали компромисите на съдебната система няма да я обезсмислят

Полувремето на съдебната реформа

Защо трябва да има промени в конституцията

Реформа три от седем

Конституционните промени дават някаква база за промяна на модела на управление на съда и прокуратурата. Стига да бъдат приети окончателно.



Добрата сделка, казват, е тази, от която всички са по-малко недоволни. Постигнатият консенсус за промяна на конституцията на пръв поглед изглежда точно така. ГЕРБ и Реформаторският блок трябваше да се откажат от доста съществена част от първоначалните си идеи. Вътре в самия блок окончателните предложения опънаха сложното единство на коалицията. ДПС изглежда, че отстъпи под вътрешен и международен натиск, като рискува да загуби позициите си в съдебната система.

Всичко това обаче е само на пръв поглед. Всички участници в на моменти инфарктните преговори през последните две седмици има и какво да спечелят от тази ситуация. Засега това са само възможности, но ако бъдат отиграни правилно, в следващите месеци те могат да се превърнат в стратегически победи. Привържениците на реформата в РБ и ГЕРБ спечелиха реална възможност да поставят стабилно начало на промените в съдебната система. Крайният вариант със сигурност не е идеален, но е най-добър от възможните. Всички останали участници в мнозинството за промяна на конституцията спечелиха нещо доста голямо. От сега до приемането на поправките (процес, който може да продължи и до края на годината) тяхното значение за управлението ще бъде по-важно, което дава възможности да задоволят различни свои желания. Тази победа е особено важна за ДПС. До края на процеса по промяна на конституцията те наистина ще са нещо като коалиционен партньор на управлението, с който ГЕРБ и Реформаторският блок трябва да се съобразяват, ако искат да постигнат целите си.


Въпросът дали това е разумен компромис ще има отговор чак след време, когато се разбере крайният резултат от целия процес - дали реформата в съдебната система е тръгнала стабилно в правилната посока, както и каква цена е платена на ДПС. През следващите месеци статуквото ще има още много възможности да блокира всички промени, така че това е началото на дълга и трудна война, в която ще има много битки.

Как се стигна дотук

Когато в началото на годината парламентът почти единодушно одобри Стратегията за съдебната реформа с конституционно мнозинство от 173-ма депутати, едва ли някой е имал илюзията, че прокарването й ще е лесно и ще мине без съпротивата на статуквото. Тогава БСП смени позицията си от категоричното "против" документа в 12 без пет – в хода на дискусията по стратегията в пленарната зала и след кратък разговор на Михаил Миков на крак с Радан Кънев и Цветан Цветанов пред очите на останалите народни представители. Депутати  разказват как по същото време от парламентарната трибуна Четин Казак критикувал идеите в документа и колегите му от парламентарната група, като усетили преобръщането на позицията на БСП, започнали да му подсказват да не завършва изказването с това, че ДПС няма да подкрепи стратегията. Завоят на социалистите стана, след като ГЕРБ и РБ се съгласиха да внесат корекции в документа, предложени от Миков.



До голяма степен обаче тогава ходът на БСП беше тактически. Само няколко месеца преди това социалистите загубиха катастрофално парламентарните избори и им трябваше политически ход, с който да симулират за пред обществото промяна. Подкрепата за стратегията беше и начин да си отмъстят на ДПС за свалянето на правителството на Пламен Орешарски, чиито негативи се стовариха основно върху тях. Този ход на БСП постави ДПС в ситуация без полезен ход. Гласуването срещу документа щеше да остави ДПС в изолация. Движението щеше да е единствената формация заедно с "антисистемната" (по Лютви Местан) "Атака" срещу реформата. Четин Казак тогава навреме спря и не обяви позицията на движението срещу документа, и така в движение ДПС успя да се качи на влака на "желаещите" да реформират съдебната система. Ходът на социалистите постигна и другата си цел, като постави лицето на статуквото в парламента – Делян Пеевски, в парадоксалната ситуация да гласува за съдебната реформа и срещу статуквото, т.е. срещу самия себе си.

Подкрепата на БСП и ДПС за съдебната реформа тогава всъщност беше "имитация" (по Радан Кънев). И това се видя най-отчетливо при сегашните преговори за промяна на конституцията.

В ролята на зрители

Известно време от ГЕРБ и РБ живяха със заблудата, че социалистите ще предприемат същата тактика, както при приемането на стратегията за реформа в съдебната система – че първоначално позицията им ще бъде "против" поправките, но в последния момент ще преобърнат мнението си и ще подкрепят промените в конституцията. И че, ако не цялата парламентарна група, поне част от депутатите ще застанат зад поправките, за да могат да бъдат придвижени за второ четене. Този вариант беше най-удобният за мнозинството, защото нямаше да зависят от гласовете на ДПС. Социалистите обаче избраха другата стратегия. Застанаха твърдо на позицията, че няма да подкрепят промените с аргумента, че "целта на поправките е единствено да бъде подменен съставът на ВСС. На камък удари и срещата на лидера на БСП Михаил Миков с Бойко Борисов тази седмица. За разлика от срещите на премиера с останалите парламентарни групи разговорът му с Миков беше значително по-кратък и след него се разбра, че бившият председател на парламента, който миналата седмици разговаря с министъра на правосъдието Христо Иванов и съпредседателя на парламентарната група на Реформаториския блок Радан Кънев, не е успял да получи отговори на въпросите си дали планираните от правителството реформи в съдебната система биха ускорили съдебния процес и биха подобрили качеството му.

С това, освен че стана окончателно ясно, че БСП няма да подкрепи промените в конституцията, Миков за кратко предизвика миникриза в управляващата коалиция.
След категоричния му отказ да подкрепи промените в конституцията Борисов стовари вината за това върху министъра на правосъдието и лидера на ДСБ. "Малко бях подведен, че много работа се е свършила, но се оказа, че през тези месеци повече се е политиканствало, без да се поставят сериозните аргументи на масата, за да може основните политически сили да ни подкрепят", заяви Борисов. След тази среща социалистите отказаха да участват в председателските съвети за изход от патовата ситуация с промените в конституцията. В същото време левицата изглеждаше непоследователна в позициите си, защото през цялото време повтаряше мантрата, че не разделението на ВСС ще доведе до бързо и справедливо правосъдие, но така и не каза какво е решението. Член на ръководството на БСП неофициално обясни пасивната позиция на социалистите така: "Ние отказваме да участваме в тези мазни борби."

А борбата на ГЕРБ всъщност беше за постигането на две неща. Как да се прокарат поправките с гласовете на ДПС, но да се запази статуквото, зад което стои ДПС, и как това да не предизвика политическа криза в управляващата коалиция. Всичко това на фона на натиска на прокуратурата в посока на отлагането на поправките и натиска на Брюксел в посока на приемането им.

ДПС на тепиха

ДПС изиграха перфектно своята роля. Местан първо предложи оттеглянето на законопроекта и приемането на поправките в конституцията за след местните избори, като гарантира, че след това конституционните промени ще се приемат по бързата процедура с мнозинство от 180 гласа. След като обаче Бойко Борисов сведе предложенията, около които желаещите промяна на конституцията да се обединят, само до три, преобръщането на позицията на Местан стана светкавично. Във вторник лидерът на ДПС предложи да се изготви нов законопроект, който да включва само заявените от Борисов три пункта, около които да се обединят – засилването на ролята на инспектората, разделянето на ВСС на две колегии – съдийска и прокурорска, и пряк избор на съдиите и прокурорите. Като гарантира, че ако това се приеме, всичките 36 депутати на ДПС ще застанат зад промените. В сряда на председателския съвет при председателя на парламента Цецка Цачева от ГЕРБ раздадоха на председателите на парламентарните групи готов проект за нов вариант на законопроект. Това предизвика основателните съмнения на депутатите от РБ, че ДПС и ГЕРБ предварително съгласуват позициите си. Появиха се и слухове, че новият законопроект всъщност се изготвя при главния прокурор. Подозренията за синхрон между двете формации и прокуратурата се засилиха, когато стана ясно, че новият вариант, освен че изключва останалите предложения като редуцирането на мандата на съдиите, отчетността на главния прокурор пред парламента и явното гласуване на членовете на ВСС, ревизира и ключовото предложение за разделянето на ВСС. Промяната беше в начина на избирането на членовете на двете колегии – съдийската и прокурорската. Първоначалният вариант предвиждаше шест от членовете на колегията на прокурорите да се избират от прокурорите и следователите и шест да се предлагат от парламента. Новото предложение беше парламентарната квота да бъде сведена до пет, което на практика означаваше запазване на влиянието на главния прокурор Сотир Цацаров върху органа. Това предизвика спешни заседания на председателския съвет на РБ и на парламентарната група, която излезе с позицията, че ще настоява внесеният законопроект за промяна на конституцията да се гласува в петък. Това предизвика поредица от срещи между реформаторите и ДПС в парламента и в четвъртък беше постигнат компромис. РБ прие да се внесе нов законопроект, след като от ДПС се съгласиха да подкрепят първия вариант на предложението за разделението на ВСС и начина на избор на членовете на колегията на прокурорите. От движението приеха и предложението Висшият адвокатски съвет да има право да сезира Конституционния съд. Реформаторите отстъпиха и пред още едно настояване на движението – между първото и второто четене на законопроекта да се допитат до Конституционния съд дали разделянето на ВСС и квотното разпределение на двете колегии не нарушава основния закон.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 1801 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 7 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 3152 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Колко е опасно да си играеш с регулацията

За две години КЕВР беше дал възможност на бизнеса да получи доста по-ниски цени. И сега логично той си ги иска

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10