С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 26 юли 2015, 16:29, 10654 прочитания

Магистрала "Струма" се оскъпи с нови 3 млн. лв. заради свлачища

Парите са от бюджета и са поредният пример за доплащане при строителството заради "новооткрита" влага

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Влагата по четири магистрални отсечки вече струва на бюджета допълнителни 85 млн. лв.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще плати нови 3 млн. лева за укрепване на свлачища по две от отсечките на магистрала "Струма", става ясно от две обявления в регистъра на обществените поръчки. "ГБС Инфраструктурно строителство" получава без търг близо 500 хил. лева без ДДС, за да изгради подпорна стена на км 317 на магистрала "Струма" (лот 1), където през пролетта на тази година се активира свлачище. Още 2.55 млн. лева без ДДС ще бъдат дадени на ГБС или на "Пътстрой 92" за укрепване на ново свлачище на км 325 на строящата се в момента отсечка от Дупница до Благоевград (лот 2).

Така продължава старата практика държавата да доплаща милиони на спечелилите търгове за магистрали. Парите отгоре идват от бюджета, а не от еврофондовете.


Стари свлачища

И двата лота на магистрала "Струма" се строят от обединение на "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa. Сдружението спечели търга за изграждането на лот 1 – Долна Диканя – Дупница, през 2011 г. с цена 58 млн. лв. - доста под прогнозната. Още преди откриването през 2013 г. отсечката се оскъпи непредвидено със 17 милиона лева за сметка на бюджета.

Първо през 2012 г. пътната агенция даде 8 млн. лева на ГБС за укрепване на активирано свлачище на около два километра от напукания км 317. Година по-късно ГБС и "Пътстрой 92" получиха общо 9 млн. лв. по два нови договора – един за доставка на греди и изпълнение на сондажни стълбове, а вторият (мотивиран с "форсмажорни обстоятелства") за подсилване на земната основа в участък от 4 километра на строящата се магистрала.



Оскъпяването продължава, въпреки че обектът е предаден, пуснат в експлоатация и в гаранция. Изпълнителите вече са опитали да укрепят за своя сметка насипа на километър 317. След обилните снегове и дъждове (което за българските географски ширини е нормално явление) участъкът се е преовлажнил и е започнал да се свлича. През пролетта на мястото зейна 15-метрова пукнатина, а движението беше ограничено в едното платно за два месеца. Дейностите по укрепването са се оказали недостатъчни. От пътната агенция посочват, че изграждането на 56-метрова подпорна стена с пилоти не е включено в обхвата на гаранцията. Затова ще платят без търг половин милион лева без ДДС с мотива "необходимост от неотложни действия".

Влага и при новата отсечка

"ГБС - Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa в момента изпълняват лот 2 на "Струма" - 37-километровата отсечка Дупница – Благоевград, за близо 300 млн. лв. (при прогнозна цена 240 млн. лв). Тя трябваше да е открита за движение през март, но археологически проучвания и консервация ще я забавят до края на тази година.

Сега се оказва, че освен непредвидени археологически проучвания по трасето се налага и непредвидено укрепване заради активирано след дъждовете ново свлачище на км 325. С мотива "непредвидени обстоятелства" пътната агенция праща покани до изпълнителите на обекта: ГБС и "Пътсттой 92" да извършат укрепването, оценено на 2.55 млн. лв. без ДДС.

Практиката държавата да раздава милиони на избраните строители на магистрали не е нова, като най-честият мотив е влагата. Тя беше използвана за доплащане и в последната отсечка на "Тракия" (отстраняването на преовлажняването струваше 25 млн. лв.) и неотдавна на "Марица". Там се постигна рекорд - 43 млн. лв. без ДДС. Тук проформа имаше състезание и кандидатстваха четири фирми. Най-ниска цена, но съвсем близо до прогнозната даде "Пътища Пловдив" (собственост на благоевградската "Агромах", която реално строи отсечката).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Съдът окончателно отказа регистрация на партията на Слави Трифонов 3 Съдът окончателно отказа регистрация на партията на Слави Трифонов

Шоуменът обяви, че ще създаде нова партия с име "Има такъв народ"

21 яну 2020, 720 прочитания

Вечерни новини: Съдът отказа да регистрира партията на Слави, СЗО свиква среща заради вируса в Китай Вечерни новини: Съдът отказа да регистрира партията на Слави, СЗО свиква среща заради вируса в Китай

И още: Иран потвърди, че е изстрелял две ракети по сваления украински самолет, Китай осъди бившия президент на Интерпол на 13 години затвор

21 яну 2020, 695 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Местни избори 2015

Михаил Мирчев е кандидатът за кмет на БСП в София; Реформаторският блок ще се яви на местните избори наесен с единна регистрация в ЦИК; ГЕРБ се прицели в 100 кметове и 1700 съветници;

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10