С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 26 юли 2015, 16:29, 10413 прочитания

Магистрала "Струма" се оскъпи с нови 3 млн. лв. заради свлачища

Парите са от бюджета и са поредният пример за доплащане при строителството заради "новооткрита" влага

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Влагата по четири магистрални отсечки вече струва на бюджета допълнителни 85 млн. лв.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще плати нови 3 млн. лева за укрепване на свлачища по две от отсечките на магистрала "Струма", става ясно от две обявления в регистъра на обществените поръчки. "ГБС Инфраструктурно строителство" получава без търг близо 500 хил. лева без ДДС, за да изгради подпорна стена на км 317 на магистрала "Струма" (лот 1), където през пролетта на тази година се активира свлачище. Още 2.55 млн. лева без ДДС ще бъдат дадени на ГБС или на "Пътстрой 92" за укрепване на ново свлачище на км 325 на строящата се в момента отсечка от Дупница до Благоевград (лот 2).

Така продължава старата практика държавата да доплаща милиони на спечелилите търгове за магистрали. Парите отгоре идват от бюджета, а не от еврофондовете.


Стари свлачища

И двата лота на магистрала "Струма" се строят от обединение на "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa. Сдружението спечели търга за изграждането на лот 1 – Долна Диканя – Дупница, през 2011 г. с цена 58 млн. лв. - доста под прогнозната. Още преди откриването през 2013 г. отсечката се оскъпи непредвидено със 17 милиона лева за сметка на бюджета.

Първо през 2012 г. пътната агенция даде 8 млн. лева на ГБС за укрепване на активирано свлачище на около два километра от напукания км 317. Година по-късно ГБС и "Пътстрой 92" получиха общо 9 млн. лв. по два нови договора – един за доставка на греди и изпълнение на сондажни стълбове, а вторият (мотивиран с "форсмажорни обстоятелства") за подсилване на земната основа в участък от 4 километра на строящата се магистрала.



Оскъпяването продължава, въпреки че обектът е предаден, пуснат в експлоатация и в гаранция. Изпълнителите вече са опитали да укрепят за своя сметка насипа на километър 317. След обилните снегове и дъждове (което за българските географски ширини е нормално явление) участъкът се е преовлажнил и е започнал да се свлича. През пролетта на мястото зейна 15-метрова пукнатина, а движението беше ограничено в едното платно за два месеца. Дейностите по укрепването са се оказали недостатъчни. От пътната агенция посочват, че изграждането на 56-метрова подпорна стена с пилоти не е включено в обхвата на гаранцията. Затова ще платят без търг половин милион лева без ДДС с мотива "необходимост от неотложни действия".

Влага и при новата отсечка

"ГБС - Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa в момента изпълняват лот 2 на "Струма" - 37-километровата отсечка Дупница – Благоевград, за близо 300 млн. лв. (при прогнозна цена 240 млн. лв). Тя трябваше да е открита за движение през март, но археологически проучвания и консервация ще я забавят до края на тази година.

Сега се оказва, че освен непредвидени археологически проучвания по трасето се налага и непредвидено укрепване заради активирано след дъждовете ново свлачище на км 325. С мотива "непредвидени обстоятелства" пътната агенция праща покани до изпълнителите на обекта: ГБС и "Пътсттой 92" да извършат укрепването, оценено на 2.55 млн. лв. без ДДС.

Практиката държавата да раздава милиони на избраните строители на магистрали не е нова, като най-честият мотив е влагата. Тя беше използвана за доплащане и в последната отсечка на "Тракия" (отстраняването на преовлажняването струваше 25 млн. лв.) и неотдавна на "Марица". Там се постигна рекорд - 43 млн. лв. без ДДС. Тук проформа имаше състезание и кандидатстваха четири фирми. Най-ниска цена, но съвсем близо до прогнозната даде "Пътища Пловдив" (собственост на благоевградската "Агромах", която реално строи отсечката).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: БНТ ще има нов директор; Пеевски пак е кандидат за евродепутат Вечерни новини: БНТ ще има нов директор; Пеевски пак е кандидат за евродепутат

И още: Петролът е на шестмесечен връх; Комедиантът Зеленский спечели президентските избори в Украйна; Разследват самозапалване на Tesla S в Шанхай

22 апр 2019, 3411 прочитания

Генералният директор на БНТ ще трябва да освободи поста си 3 Генералният директор на БНТ ще трябва да освободи поста си

Съдът окончателно призна Константин Каменаров за виновен по обвинението за шофиране в нетрезво състояние

22 апр 2019, 2261 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Местни избори 2015

Михаил Мирчев е кандидатът за кмет на БСП в София; Реформаторският блок ще се яви на местните избори наесен с единна регистрация в ЦИК; ГЕРБ се прицели в 100 кметове и 1700 съветници;

Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София