Кога полицията ще има право да ви спира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кога полицията ще има право да ви спира

Промяната в режима за проверка на коли не означава, че всички полицейски служители вече самоволно ще могат да вдигнат стоп-палката без причина

Кога полицията ще има право да ви спира

МВР затяга режима за проверки по пътищата заради ръста на катастрофите и отпускарския сезон

Момчил Милев
36063 прочитания

Промяната в режима за проверка на коли не означава, че всички полицейски служители вече самоволно ще могат да вдигнат стоп-палката без причина

© Юлия Лазарова


МВР отново въвежда по-затегнат режим за проверки на автомобили по българските пътища, стана ясно този уикенд. Със заповед на вътрешния министър Румяна Бъчварова от 24 юли вече пак е разрешено патрулни коли на пътна полиция, които не са оборудвани с камери, да спират нарушители. Това обаче ще може да се случва, само когато автомобилът извършва видимо закононарушение пред служителите на МВР.

Заповедта на Бъчварова променя разпореждане на нейния предшественик Веселин Вучков от ноември миналата година, според което право да спират и санкционират имаха единствено автомобили на пътна полиция, оборудвани с три камери. Въпросната мярка се въведе с цел да се ограничат условията за корупция сред правоохранителните органи. Тя обаче често се цитира от специалистите по пътна сигурност като една от косвените причини за ръста на катастрофите през последните месеци. Неприятно последствие от мярката беше обстоятелството, че полицейските патрули без камери започнаха да бездействат, дори когато някой демонстративно нарушава пътните правила пред очите им, защото иначе рискуваха да им бъде наложено дисциплинарно наказание. По-лошото в случая обаче е, че част от шофьорите научиха за този процедурен проблем и набраха повече смелост да нарушават правилата.

Причината за издаването на новата заповед на вътрешния министър е усложнената пътна обстановка и ръстът на пътно-транспортните произшествия. От МВР уточняват, че заради отпуските август вероятно ще е най-натовареният месец по отношение на трафика. Също така полицейската статистика сочи, че през последната около година и половина катастрофите и жертвите от тях започват да бележат ръст след около 5 години трайна тенденция надолу. За една от причините за това се приема отмяната на наредбата за използване на стационарни и мобилни камери, на базата на които се издават електронни фишове за превишена скорост.

Настоящата промяна в режима за проверка на коли обаче изобщо не означава, че всички полицейски служители вече самоволно ще могат да вдигнат стоп-палката без причина и да започнат да търсят основание "за почерпка".

На първо място трябва да се отбележи, че без видимо основание могат да спират единствено патрулки на пътна полиция, оборудвани с камери. Те имат право да извършат пълна проверка на шофьора и автомобила като всичко това се документира на запис. В момента около 120 полицейски коли са с монтирани камери. Според плановете на МВР, в зависимост от наличните средства, до края на годината по този начин трябва да бъдат оборудвани още до 100 превозни средства.

Също така новата заповед на вътрешния министър позволява спиране на автомобили само от три вида полицейски сили: пътна полиция, моторизираните сили "Сигма" и бившата магистрална полиция, която сега се нарича "Престъпления по пътищата". Тоест редовите служители от "Охранителна полиция" продължават да нямат право да спират.

Освен това, след като ви спрат, служителите от въпросните три вида полицейски сили задължително трябва да ви съставят акт или да ви глобят с фиш за видимото нарушение на пътните правила, което сте извършили пред погледа им. Ако решат да ви проверяват за други неща освен за това, за което са ви спрели, трябва да проверите дали автомобилът им е оборудван с камери. В случай че не е, имате право да се оплачете за случая в МВР.

Другият случай, при който полицията има право да ви спре, е т.нар. "широкообхватен контрол". Той се извършва по време на различните тематични акции на полицията - за колани, за алкохол, за изправни светлини, за гражданска отговорност и т.н. При него поне два полицейски екипа отбиват целия трафик на автомобили или част от него и проверяват автомобилите на конвейерен принцип.

Освен това вече отново функционират и двата способа за издаване на електронни фишове за превишена скорост - чрез стационарни камери и чрез мобилни, монтирани на патрулна кола. Зоната, в която действа радар и камера, обаче вече трябва да е маркирана със специален знак преди началото й.

МВР отново въвежда по-затегнат режим за проверки на автомобили по българските пътища, стана ясно този уикенд. Със заповед на вътрешния министър Румяна Бъчварова от 24 юли вече пак е разрешено патрулни коли на пътна полиция, които не са оборудвани с камери, да спират нарушители. Това обаче ще може да се случва, само когато автомобилът извършва видимо закононарушение пред служителите на МВР.

Заповедта на Бъчварова променя разпореждане на нейния предшественик Веселин Вучков от ноември миналата година, според което право да спират и санкционират имаха единствено автомобили на пътна полиция, оборудвани с три камери. Въпросната мярка се въведе с цел да се ограничат условията за корупция сред правоохранителните органи. Тя обаче често се цитира от специалистите по пътна сигурност като една от косвените причини за ръста на катастрофите през последните месеци. Неприятно последствие от мярката беше обстоятелството, че полицейските патрули без камери започнаха да бездействат, дори когато някой демонстративно нарушава пътните правила пред очите им, защото иначе рискуваха да им бъде наложено дисциплинарно наказание. По-лошото в случая обаче е, че част от шофьорите научиха за този процедурен проблем и набраха повече смелост да нарушават правилата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    jonson avatar :-|
    jonson

    Може ли все пак някаква статистика в числа, от която да се вижда по какъв начин различните режими на проверка влияят върху количеството катастрофи. За различните години спрямо общия брой автомобили. Защото само едно "стават повече катастрофи" някак не е напълно убедително.

  • 2
    vat69 avatar :-|
    Dwight Schrute

    "На първо място трябва да се отбележи, че без видимо основание могат да спират единствено патрулки на пътна полиция, оборудвани с камери. "

    "без видимо основание" вероятно е аналог на "probable cause", което е добре дефинирано в Щатите. Някой може ли да посочи къде точно законово е регламентиран обхвата на "видимото основание"?

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    "...задължително трябва да ви съставят наказателно постановление..."

    Моля г-н Милев да се поправи: на място се издава Акт за установяване на нарушение (АУН), а наказателно постановление с определеното наказание и броя отнети точки се прави по-късно, когато изтече срокът за обжалване на АУН-а.

  • 4
    gelert avatar :-|
    gelert

    До коментар [#3] от "D-r D":

    Актът не може да се обжалва. На обжалване подлежи наказателното постановление :)

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#4] от "gelert":

    Прав сте за думата. Точната е "възражение" - и при съставянето му, и по-късно в отделен документ.

  • 6
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Това, което най-много ме отвращава в тази държава е повтарящата се ситуация на неуспешни опити за някакви промени. Аха нещо положително да се случи в посока изчистване на корупцията и промяна на статуквото, някаква невидима сила се намесва и всичко се връща по старому с изумителния довод, че това се прави, за да се подобрят нещата. Всички мерки с видеозаписите бяха въведени за да се преборим с корупцията в КАТ и МВР. Какво се получи - полицаите излязоха на протест и всичко беше върнато в първоначалното положение. Имам чувството, че държавата толерира възможността служителите на КАТ да продължават да вземат подкупи от шофьорите, за да си кротуват. Това не е стратегия за реформи, това е тактика на гасене на единични пожари.

  • 7
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До 1

    По статистика има 20 човека повече убити за полугодието. Което при около 300 жертви прави 7-8% павишение. Ако ти трябват точните цифри пусни един гуугъл сърч и ще ти излязат

  • 8
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#6] от "kratun.ko":

    С пожарникар на чело получаваме гасене на пожари. Пак по добре от ореха който само разпалваше нови проблеми.

  • 9
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    До коментар [#8] от "hellwitch":

    ...фани единия па удари другия. Политиката ни е една почти монолитна организация от престъпни елементи, които може да се боричкат за кокала помежду си, но са абсолютно единодушни и синхронизирани в действията си срещу външни личности заявяващи желание и воля за промяна. По мое мнение изходът от ситуацията е цялосто изрязване на тумора, последвано от агресивна терапия за превенция на ново образувание от подобен тип. ....или да обявим война на Германия и да се предадем след 2 дена....

  • 10
    ivanov76 avatar :-|
    К. И.

    Тузарите винаги ще си намират вратичка да нарушават законите и каквито и глоби да им се наложат, много ще им се накриви шапката. Такива хора, които застрашават живота на останалите, изобщо не трябва да шофират.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK