Новият брой: Да си посееш бъдеще

Проектът за "Белокопитово" е от 1982 г. (обновена)

Възелът на раздора

Проектът за "Белокопитово" е от 1982 г. (обновена)

Строителното разрешително е от 1995 г., АПИ не е правила никакви промени по него, а проектант и надзор са в конфликт на интереси

Огнян Георгиев, Илин Станев
39442 прочитания

Възелът на раздора

© АПИ


Една полу-детелина вълнува страната тези дни. Защо не е четирилистна тази детелина при Белокопитово и не е ли обречена на нещастие, в настоящия си вид?

След снимката от въздуха, която премиерът Бойко Борисов сподели във Фейсбук на новия пътен възел близо до Шумен, духовете се разбуниха. Хората за първи път видяха как изглежда новото съоръжение, въпреки че документите за него са публично достъпни поне от 2013 г. насам.

Проектът за пътен възел Белокопитово всъщност е създаден още през 1982 г., съобщи за "Капитал" директорът на фирмата, създала проекта - "Пътпроект" ЕООД, Венцислав Зарев. "Проектът ми е набор, във фирмата няма останали експерти от онова време", пошегува се той. След обстоен преглед на плановете обаче, Зарев обясни своето виждане за възела.

Първо, той е с издадено разрешително за строеж от 1995 г., когато е трябвало да бъде започнато изграждането му. Зарев няма обяснение какво е забавило строителството с 20 години, но е очевидно, че става дума за липса на средства. "Ъгълът на пресичане е много малък. За да се направи детелина, трябва да се пресичат почти или напълно перпендикулярно пътищата, а в случая това не е така. Може да се направи детелина, но за целта трябва да се отчуждят допълнително терени, да се промени проекта и да се усложни. Една пълна детелина би струвала много повече", категоричен е той. Неговото предположение е, че Агенция "Пътна инфраструктура" е решила да не се занимава с нови отчуждавания и промяна на проекта, а да ползва направо издаденото разрешително отпреди 20 години. Интересно е, че АПИ е преценила да не прави никакви промени и в изчисленията за възела - нито да го направи по-компактен, нито да промени някое от решенията в него, като например обратния завой през скоростна лента. Проектанти не са работили наново по този проект.

По отношение на най-проблематичните посоки във възела - София-Русе и Варна-Шумен, Зарев призовава да се говори с карта на България в ръка. "Никой, пътуващ от София за Русе, няма да мине през Белокопитово, което е на 120 км от основния път през Бяла", казва Зарев. Също се отнася и за Варна-Шумен, тъй като за Шумен има няколко отбивки от магистралата преди този възел. Според него и по двете спорни посоки ще има изключително нисък трафик. Това е така, но надали снижава риска, който представляват обратните завои при вливането на автомобили през няколко скоростни ленти. Пробно пътуване на "Дневник" показа някои от рисковете при тези направления.

Строител е "АМ Черно море" АД, която има договор за изграждането на участъка Каспичан-Белокопитово още от 1995 г. и за това за отделните участъци, които бяха строени досега, не се провеждаха търгове.

Надзор е фирмата-собственик на "Пътпроект", "Пътинвест-Инженеринг" Ад. Това е конфликт на интереси по смисъла на закона, който забранява надзорник и проектант да са свързани лица. 

Самият Зарев каза, че за него е неясно какво е наложило разделянето на платната в посоката Шумен-Русе. От голяма пътностроителна фирма пък коментираха, че е било възможно да се направи по-леко съоръжение или пълна детелина, но може да е имало проблем с отчужденията.

Самото съоръжение е дълго около 4 км. (с всичките й връзки, шлюзове и преходни ленти), а новопостроеният магистрален участък между пътен възел Белокопитово и пътен възел Панайот Волово е 4 км. Общата цена е 66 млн. лв. За пресичането на магистралата с пътя Шумен-Силистра при Панайот Волово пък имаше оплаквания, че изобщо няма изградени връзки между двете пътни съоръжения.

Строителството на 12-километровата отсечка Макак-Белокопитово започна още през август 2011 г., но поради бавното финансиране от националния бюджет участъкът се открива за втория път - първият път беше през юли 2013 за първите 7.8 км., сега за вторите 4 км. С това скоростта на изграждане на магистрала "Хемус", която и без това не е висока, спадна значително. Отсечката Каспичан-Шумен (която също е с разрешително за строеж от 1995 г.) с дължина 12.7 км беше построен за три години между 2002 и 2005 г.

Една полу-детелина вълнува страната тези дни. Защо не е четирилистна тази детелина при Белокопитово и не е ли обречена на нещастие, в настоящия си вид?

След снимката от въздуха, която премиерът Бойко Борисов сподели във Фейсбук на новия пътен възел близо до Шумен, духовете се разбуниха. Хората за първи път видяха как изглежда новото съоръжение, въпреки че документите за него са публично достъпни поне от 2013 г. насам.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


32 коментара
  • 1
    philipotel avatar :-P
    Durruti

    Значи проблем нямало, щото всъщност никой нямало да изпозлва мега съоръжението, за да ходи еди-къде си. Тогаз защо изобщо го има? Проектът е на над 30 години, ама Бойко и бойковчетата го откриват и хвалят, все едно той лично го е начертал. И ние всички сме седнали да се занимаваме, все едно има какво да се прави, след като вече е построено...

  • 2
    provadiiski avatar :-|
    Chi Cho

    Б БГ проектантите проектират както на тях им е удобно: "обратен завой през скоростна лента" !?

  • 3
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Хмм..., значи тази измишльотина още е от времето на соц-а?! И великото МРРБ, с още по-великата Лиляна Павлова начело, изтупа праха от папките и нареди, да се строи?! Нещо, като с оная липсваща отбивка по южната магистрала, дето забравили пак по соц-а да я
    добавят?!
    Гаранция, че бате Бойко скоро няма да го видим по откриване на магистрала или пътен възел!

  • 4
    james1 avatar :-|
    james1

    Ако не сте се научили да се пристроявате за ляв завой запишете се на опреснителен шофьорски курс, 90 лв струва.

  • 5
    oby avatar :-|
    oby

    Поздравления за това, че сте установили, че има конфликт между надзор и проектант! Обърнете внимание обаче на факта, че за тези отсечки не се играе търг по ЗОП. Изискайте от АПИ договорът и начинът на възлагане. Всички отсечки от Хемус в района на Шумен са правени, без да е провеждана процедура по ЗОП, на базата на споразумения, които са в тотално противоречие с европейското законодателство и са от време, за което дори не предполагате.Между другото фирмата, която строи там е един от строителите на стадион Георги Аспарухов. Успех!

  • 6
    gogotod avatar :-|
    gogotod

    виждаш ли тази магистрала, казал нигерийския колега на индонезийския си приятел от студенството в Англия, сочейки в джунглата? не!? Ами няма как да я видиш 100%, посочил джоба си нигериеца! И у нас е почти така! Възел има, смисъл от него няма!

  • 7
    oby avatar :-|
    oby

    Само едно не ми е ясно - при положение, че договорът за строителство е от 1995г. - тогава ли още бяха определени цените на строителството за през 2013-2015 г. ? Ако не е от тогава, тогава имаме класическо заобикаляне на ЗОП!

  • 8
    kaktaka avatar :-|
    kaktaka

    И на видео изглежда доста зле. Ще се говори още за това съоръжение....

  • 9
    stinkfoot avatar :-|
    stinkfoot

    Наистина си опреснете знанията по шофиране. Единствената опасност, която виждам е за онези, които пътуват от София за Шумен - ще трябва да са внимателни с потока идващ от Русе. Голямата каша е за близките до съоръжението села, но няма как - теренът не позволява пълна детелина, просто старите пътища София - Варна и Русе - Варна се пресичат на неподходящо място, при неподходящ ъгъл. Спомнете си ограничението от 40 км/ч на това кръстовище, за мен това място беше най-опасният участък по трасето София - Варна. Естествено изключение са бруталните завои в Търговишко, но там дори и най-лудите шофьори имат едно на ум при опасни маневри.

  • 10
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Бойко лентата пак се изложи, герберите пак ни минаха с некачествен проект и изпълнение, милиони на вятъра и...журналята се активизират, гражданското общество и то, хората се нервят...

    А къде спахте 5 години бе??? Що не задавахте въпросите о време, а сега пак се сетихте да лаете.Досущ като с кокошката манолова - новия онбутсман.Няколко месеца се знаеше, че нея ше ни нашият и вие (и ние) не гъкнахте, после пак протести спретваме.

    В развитите общества се нарича "превенция на злодеянията".Тук обаче сме на принципа "след дъжд - качулка".Така ше стане май и като спретнат поредния мастодонт на поредния "девствен" плаж.Екотата после пак ше протестират, ама кел файда.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал