Новият тунел на метрото: по-скъпата оферта заради бързане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият тунел на метрото: по-скъпата оферта заради бързане

Новият тунел на метрото: по-скъпата оферта заради бързане

Турската Gulermak предложи ниска цена, заради което беше отстранена. Сега КЗК разреши на "Метрополитен" да даде с 42 млн. лв. повече на втория в класирането

Десислава Лещарска
19924 прочитания

© Юлия Лазарова


С мотив за висок обществен интерес Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) позволи на "Метрополитен" да сключи договори за три нови отсечки на метрото, въпреки че една от обособените позиции се обжалва от отстранен кандидат. Жалбата е на една от най-големите турски строителни компании - "Gulermak", която участва в търга за 4-та позиция – изграждане на около 7-километров двупосочен тунел между трите участъка от новия лъч на метрото.

Това е най-скъпата позиция с прогнозна стойност 200 млн. лв., а предложението на "Gulermak" беше най-ниско – 152.99 млн. лв. Цената обаче е с 20% по-ниска от средната стойност на офертите на останалите участници, затова компанията трябваше да предостави обосновка. "Метрополитен" не прие обяснението и отстрани кандидата като класира на първо място офертата на друга турска компания, която отдавна работи по изграждането на столичното метро - "Доуш". Тя е за 195.23 млн. лв.

"Gulermak" подаде жалба до антимонополната комисия, но още преди гледането й по същество, "Метрополитен" ще сключи договори за строежа на метрото. Дори да се окаже, че възложителят е допуснал нарушение, договорът няма да се пректрати, а общинското дружество ще дължи глоба от 10% от стойността на договора.

Мотивите

"Метрополитен" иска предварително изпълнение на поръчката с мотива, че метрото е най-големият и с най-голям капацитет обществен транспорт в столицата. След изграждането на третия лъч на метрото – от "Овча купел" до ж.к. "Левски", броят на пътниците в подземната железница ще достигне 450 000, посочват от общинското дружество.

"Реализирането на обществената поръчка ще спомогне за облекчаване на трафика, а натовареният трафик е реална предпоставка за висока интензивност на пътно-транспортни произшествия и намаляване на замърсяването на въздуха и околната среда, което е от съществено значение за опазване живота и здравето на гражданите. Изхождайки от голямата обществена значимост, фиксираните срокове за изпълнение по оперативната програма и стратегическия характер на обекта, се моли КЗК да допусне предварително изпълнение", мотивират се "Метрополитен". Възложителят посочва още, че строежът няма как да започне без най-важната 4-та позиция, която е за тунел между трите участъка на метрото.

КЗК приема аргументите на "Метрополитен" и допуска предварително изпълнение. Съобщението е от 30 юли. Инициаторите могат да обжалват в тридневен срок до Върховния административен съд, който по закон има 14 дни да се произнесе.

Новите отсечки

Целият трети метродиаметър е от Горна баня до жк "Васил Левски". Това е обществената поръчка за централния участък – близо 7 км от "Красно село" до Малък градски театър. Той е разделен на три отсечки плюс обединяващ тунел. И четирите обособени позиции са възложени на компании, които вече са участвали в строежа на метрото. Освен "Доуш", това са обединения с водещи партньори "Трейс груп холд", "Джи Пи груп" и "Балканстрой". Участъкът ще струва 412.47 млн. лева без ДДС. Той щеше да е с над 40 млн. лева по-евтин в случай, че офертата на "Gulermak" не беше отстранена.

С мотив за висок обществен интерес Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) позволи на "Метрополитен" да сключи договори за три нови отсечки на метрото, въпреки че една от обособените позиции се обжалва от отстранен кандидат. Жалбата е на една от най-големите турски строителни компании - "Gulermak", която участва в търга за 4-та позиция – изграждане на около 7-километров двупосочен тунел между трите участъка от новия лъч на метрото.

Това е най-скъпата позиция с прогнозна стойност 200 млн. лв., а предложението на "Gulermak" беше най-ниско – 152.99 млн. лв. Цената обаче е с 20% по-ниска от средната стойност на офертите на останалите участници, затова компанията трябваше да предостави обосновка. "Метрополитен" не прие обяснението и отстрани кандидата като класира на първо място офертата на друга турска компания, която отдавна работи по изграждането на столичното метро - "Доуш". Тя е за 195.23 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    arnautsky avatar :-?
    arnautsky

    От другата турска компания знаят как да насочат комисионните,а тези просто са извадили 20% от цената и чакат да получат поръчката...

  • 2
    m17 avatar :-|
    m17

    Поредната хейтърска статия срещу Фандъкова. Някоя плюмка по метрото, някоя храчка по ремонта на витошка, напоително отразяване поредната изява на "граждани за софия", всекидневни напомняния колко неудобства причинява ремонта на Руски паметник.
    И накря ще отидат нахалост всичките тия усилия - Фандъкова ще спечели със 70% на първи тур а световно неизвестния кандидат на ДСБ-РБ ще си остане все толкова непознат.

  • 3
    philipotel avatar :-|
    Durruti

    В случая не виждам проблем - правилата за отстраняване на необосновано ниски оферти ги има с причина. А причината е първият мандат на ГЕРБ„ когато Плевнелиев като регионален министър направи на юруш търгове за магистралите с основен принцип най-ниска цена. Резултатът е, че строежът на "Марица" и "Струма" изостава грандиозно. Един от малкото случаи, в които все пак се учат от грешките си

  • 4
    cyberdude avatar :-|
    Peter Vasilev

    До коментар [#3] от "Durruti":

    Ам не позна баш - Марица например изостава, защото италианците си избраха за подизпълнител "другаря" Свинар Гергов, който вместо да строи, изхарчи парите за партийни дела. При "Струма" пък драмата пак беше социалистическа - гръцките "другари" от Актор. Иначе и двете магистрали са значително по-скъпи от построените преди това участъци на "Тракия". А релефа при "Марица" и Лот 4 на "Струма" не е много по-различен от този на "Тракия".

  • 5
    shule avatar :-|
    shule

    До коментар [#2] от "m17":

    Най безсмисленото действие срещу Фандъкова е хейтърстването.
    Защото в началото много хора я посрещнаха скептично, но за тези години тя се ДОКАЗА като изключително работлив, възпитан, скромен, интелигентен и диалогичен човек. И не случайно реномето и е толкова високо. Ако се кандидатира, никой няма шанс срещу нея.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "Durruti":

    Засега няма установена зависимост, че като спечели скъпата оферта, после няма да има закъснения и претенции за още пари. Да си спомним времето допреди 6-7 години, когато българска фирма не можеше да припари до обект, печелеха все мастити изпълнители с още по-мастити цени, въпреки това Летище София, Магистрала Люлин, Дунав мост 2, ПСОВ Димитровград се превърнаха в обекти-тресавища, където Щрабак, Лапа Мангиз, Хайткамп и пр. оставиха такива примери за бавно, скъпо и мъчително строителство, че ако бях аз ректорът на ВИАС, щях да ги включа незабавно в задължителната учебна програма под надслов "Отрицателният опит е най-ценният".

    ПС. Като казах "бавно, скъпо", досега не знам да има обект, построен бавно и евтино. И обратното - там, където си го изкарат в срок, накрая остава солидна заработка, въпреки ниската тръжна цена. Преди 3-4 години, когато Догуш копаеше от гарата до НДК, цената им пак беше ниска, но си свършиха всичко в срок и накрая в Капитал 100 излезнаха със 100 милиона оборот при 30 милиона чиста печалба.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#4:"cyberdude"]Марица например изостава, защото италианците си избраха за подизпълнител "другаря" Свинар Гергов, който вместо да строи, изхарчи парите за партийни дела.[/quote]

    Точно обратното. БСП си поиска да консумира своето участие във властта, за реализацията на което излъчи другаря Гергов. Фирмите му обаче нямаха опит, за да се класират, затова за параван взеха една италианска фирма, която след подписване на договора се изпари някъде и се оказа, че строежът продължавал без нея. Оттам насетне - да, преведоха му аванса, същият замина в БСП, а оттогава самият Гергов претендираше да си му дадат непартийни пари за същинското строителство, ако смятат все пак да се строи нещо...

  • 8
    ipuzunov avatar :-P
    Iliya Uzunov

    До коментар [#2] от "m17":

    Г-жа Фъндъкова, при цялото ми уважение към нея, е безгласна буква в управлението на София. Да, доста проекти се реализират, но не смятам, че тя е основната причина, а по-скоро проевропейската политика на ГЕРБ, чийто успех не бива да измерваме само с развитието на инфраструктурата. Мисля, че с омбудсманския пост и референдума, явно демонстрираха позициите си. Дали ще е г-жа Фандъкова, Павлова, Иванова, повярвай ми е все тая - друг решава.

  • 9
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    Това е честа практика - при много кандидати се елиминират най-ниската и най-високата оферта. Останалите се класират.

  • 10
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Изключително тъповато и манипулативно заглавие. Моля да не подценявате интелекта на читателие си. Все пак правете разлика между вашите читатели и тези на Уикенд и Монитор.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK