С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 11 авг 2015, 17:56, 15765 прочитания

Поръчките за метрото в София имат санкции за близо 7 млн. лв

Причината е основно в лъча "Цариградско шосе" - Летище София. "Метрополитен" ЕАД оспорва одитните корекции.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
17 млн. евро е струвал км. метро през "Дружба" и "Младост"
Не всичко е розово в метрото. Любимият проект на Йорданка Фандъкова и Бойко Борисов също носи недостатъци, показват одитните документи за новия метролъч от "Цариградско шосе" до летище София.

Според одит на процедурите по тази поръчка, която е на обща стойност от 136 млн. лв, "Метрополитен" ЕАД е допуснал ограничително условие при търга, което ще му коства 5% или 6,8 млн. лв. Одиторите от дирекция "Одит на средствата от ЕС" (ОСЕС), която прави периодичен преглед на всички европрограми, са констатирали, че при обявяването на търга възложителят е посочил, че всеки участник трябва да има валидни сертификати ISO 9001:2008, ISO 14001:2004, OHSAS 18001:2007. Тези изисквания са посочени като задължителни и за всеки участник в обединение, ако такова участва. В уточнителните документи, след закупуване на тръжната документация обаче, става ясно че когато в обединението участва фирма проектант, за нея не се изисква представяне на сертификати. Това според одиторите е нарушение на Закона за обществените поръчки и европейските правила и носи след себе си финансови последици.


Сумата е голяма, тъй като и поръчката е доста голяма. Трите участъка в нея бяха спечелени от Обединение "Станилов -Метропроект", "МЕТРО ДРУЖБА" ДЗЗД с водещ партньор "Трейс груп" и Обединение "Метро Сифер" с партньори "Сиенит" и "Ателие Серафимов".

Самите "Метрополитен ЕАД" и Управляващия орган на програма "Транспорт" оспорват това решение, като твърдят че то не е повлияло на търга и на броя участници, следователно няма нужда да бъде санкционирано.

И няколко малки санкции



Това е най-голямата, но не единствена санкция по проектите за метрото. Друга корекция в същия одит е за избор на инженер-консултант, където възложителят е променил условие в поръчката докато е течал срок за подаване на офертите. В текста е добавено, че "неустойката по предходното изречение се дължи само в случаите, когато забавата на Строителя е пряка последица от виновно действие или бездействие на инженер-консултанта". С това уточнение, според одиторите, "Метрополитен" би  насърчил по-голям брой участници да вземат участие в процедура, но не е удължил срока за подаване на оферти и така е ограничил потенциалните кандидати. Санкцията заради това е малка - 19 хил. лв.

Доста по-голяма - 105 хил.лв, е глобата заради неправомерни разходи по предходния етап на метрото - Лот 1 "Обеля -Надежда" и Лот 2 "Младост I - Цариградско шосе". В този одит пък, ОСЕС констатира недопустими разходи за закупуване на Форд Транзит ВАН 350 L на стойност 52 хил. лв. и разходи за буферни паркинги в размер на 53,5 хил. лв. Има и констатации за завишени цени на строителни материали и услуги, но те са опровергани от фирмата и заради това не са санкционирани.

Крайно евтино метро

От одитите става ясна цената на километър метро, при разширението до летище София и Бизнес-парка. Според отговорите на "Метрополитен" ЕАД до ОСЕС, километър подземна железница в "Дружба" е възлизал на 16,9 млн. евро, а до Бизнес-парка - между 17 и 18 млн. евро. Това, според експертите на фирмата, са "крайно ниски стойности", като за пример са дадени строежи на метрото във Варшава, Будапеща и Прага, на стойности съответно 130 млн. евро, 180 млн. евро и 125 млн. евро на км.
 
Новите стари строители

Започва строителството и на новия трети метродиаметър от Горна баня до жк "Васил Левски". Той е разделен на три отсечки плюс обединяващ тунел. И четирите обособени позиции са възложени на компании, които вече са участвали в строежа на метрото. Тунелът ще се строи от "Доуш Иншаат", "Виа конструкт груп" и "Ултрастрой", а трите отсечки са възложени на обединения с водещи партньори "Трейс груп холд", "Джи Пи груп" и "Балканстрой". Участъкът ще струва 412.47 млн. лева без ДДС.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Румен Радев призова за актуализация на избирателните списъци 1 Румен Радев призова за актуализация на избирателните списъци

Управляващата коалиция не изпрати представители на срещата за изборния процес при президента

17 яну 2020, 1335 прочитания

Вносът на боклука: Не ви трябва да знаете 3 Вносът на боклука: Не ви трябва да знаете

Как информацията за това какви отпадъци и кой ги внася в България се оказа най-пазената тайна в държавата

17 яну 2020, 1961 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 3204 прочитания

17 яну 2020, 2713 прочитания

17 яну 2020, 1972 прочитания

17 яну 2020, 1910 прочитания

17 яну 2020, 1862 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
България изнася все повече машини

Мед, нефтени масла и автомобилни части са другите най-продавани стоки

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10