Поръчките за метрото в София имат санкции за близо 7 млн. лв
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поръчките за метрото в София имат санкции за близо 7 млн. лв

Новите участъци на метрото бяха отворени тази година

Поръчките за метрото в София имат санкции за близо 7 млн. лв

Причината е основно в лъча "Цариградско шосе" - Летище София. "Метрополитен" ЕАД оспорва одитните корекции.

Огнян Георгиев
15940 прочитания

Новите участъци на метрото бяха отворени тази година

© Юлия Лазарова


17 млн. евро е струвал км. метро през "Дружба" и "Младост"

Не всичко е розово в метрото. Любимият проект на Йорданка Фандъкова и Бойко Борисов също носи недостатъци, показват одитните документи за новия метролъч от "Цариградско шосе" до летище София.

Според одит на процедурите по тази поръчка, която е на обща стойност от 136 млн. лв, "Метрополитен" ЕАД е допуснал ограничително условие при търга, което ще му коства 5% или 6,8 млн. лв. Одиторите от дирекция "Одит на средствата от ЕС" (ОСЕС), която прави периодичен преглед на всички европрограми, са констатирали, че при обявяването на търга възложителят е посочил, че всеки участник трябва да има валидни сертификати ISO 9001:2008, ISO 14001:2004, OHSAS 18001:2007. Тези изисквания са посочени като задължителни и за всеки участник в обединение, ако такова участва. В уточнителните документи, след закупуване на тръжната документация обаче, става ясно че когато в обединението участва фирма проектант, за нея не се изисква представяне на сертификати. Това според одиторите е нарушение на Закона за обществените поръчки и европейските правила и носи след себе си финансови последици.

Сумата е голяма, тъй като и поръчката е доста голяма. Трите участъка в нея бяха спечелени от Обединение "Станилов -Метропроект", "МЕТРО ДРУЖБА" ДЗЗД с водещ партньор "Трейс груп" и Обединение "Метро Сифер" с партньори "Сиенит" и "Ателие Серафимов".

Самите "Метрополитен ЕАД" и Управляващия орган на програма "Транспорт" оспорват това решение, като твърдят че то не е повлияло на търга и на броя участници, следователно няма нужда да бъде санкционирано.

И няколко малки санкции

Това е най-голямата, но не единствена санкция по проектите за метрото. Друга корекция в същия одит е за избор на инженер-консултант, където възложителят е променил условие в поръчката докато е течал срок за подаване на офертите. В текста е добавено, че "неустойката по предходното изречение се дължи само в случаите, когато забавата на Строителя е пряка последица от виновно действие или бездействие на инженер-консултанта". С това уточнение, според одиторите, "Метрополитен" би  насърчил по-голям брой участници да вземат участие в процедура, но не е удължил срока за подаване на оферти и така е ограничил потенциалните кандидати. Санкцията заради това е малка - 19 хил. лв.

Доста по-голяма - 105 хил.лв, е глобата заради неправомерни разходи по предходния етап на метрото - Лот 1 "Обеля -Надежда" и Лот 2 "Младост I - Цариградско шосе". В този одит пък, ОСЕС констатира недопустими разходи за закупуване на Форд Транзит ВАН 350 L на стойност 52 хил. лв. и разходи за буферни паркинги в размер на 53,5 хил. лв. Има и констатации за завишени цени на строителни материали и услуги, но те са опровергани от фирмата и заради това не са санкционирани.

Крайно евтино метро

От одитите става ясна цената на километър метро, при разширението до летище София и Бизнес-парка. Според отговорите на "Метрополитен" ЕАД до ОСЕС, километър подземна железница в "Дружба" е възлизал на 16,9 млн. евро, а до Бизнес-парка - между 17 и 18 млн. евро. Това, според експертите на фирмата, са "крайно ниски стойности", като за пример са дадени строежи на метрото във Варшава, Будапеща и Прага, на стойности съответно 130 млн. евро, 180 млн. евро и 125 млн. евро на км.

 

Новите стари строители

Започва строителството и на новия трети метродиаметър от Горна баня до жк "Васил Левски". Той е разделен на три отсечки плюс обединяващ тунел. И четирите обособени позиции са възложени на компании, които вече са участвали в строежа на метрото. Тунелът ще се строи от "Доуш Иншаат", "Виа конструкт груп" и "Ултрастрой", а трите отсечки са възложени на обединения с водещи партньори "Трейс груп холд", "Джи Пи груп" и "Балканстрой". Участъкът ще струва 412.47 млн. лева без ДДС.
17 млн. евро е струвал км. метро през "Дружба" и "Младост"

Не всичко е розово в метрото. Любимият проект на Йорданка Фандъкова и Бойко Борисов също носи недостатъци, показват одитните документи за новия метролъч от "Цариградско шосе" до летище София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Дизайна на входа на метростанцията от снимката е скандален.А бе хора, гледайте как се прави на запад.Като не можете, оставете мисленето на ония хора и копирайте.До бива и калпави архитекти и дизайнери, ама повечето от нашите обществени пространства са адски посредствени.Другите са просто прилични.

  • 2
    mavricii.plovdiv avatar :-|
    mavricii.plovdiv

    До коментар [#1] от "cocacola":

    Стига мрънкане ве човек!Дай да видим ти какво си построил,какво си посял,какво си възпитал и обучил.Аман от философи.Дай да уважаваме труда на хората,най-лесно е отрицанието!

  • 3
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    До коментар [#2] от "mavricii.plovdiv":

    Ше мрънкам колкото искам.Това са обществени средства, аз плащам не малки данъци на столична община, пътувам редовно с метрото и като гражданин имам право на мнение.Което в случая е абсолютно обективно.

    За проекти от такива обществена значимост трябва да има дебат, трябва да има и критика, когато не са стойностни.За важните проекти не се правят конкурси и резултатът често пъти е плачевен.Няма как да уважавам труда нито на общината, нито на проектантите, нито на бай генчо с мистрията когато става въпрос за селския бул. Витоша със сладкото фонтанче по средата.Няма как да уважавам труда им за всичките некачествени ремонти на пътища, магистрали и градинки, които с получаването на акт 16 изглеждат стари.Мога още поне 10 сериозно примера да ти дам от София, които заслужават "мрънкане"

    Относно това какво съм проектирал и построил друг път ще ти пратя на съобщение, но вярвай ми, доста по-качествено и естетически издържано е от тва еталбондово навесче в стил беларуска съвременна архитектура.Иначе нямаше да давам мнение.

    Говори с някой компетентен архитект (който няма нищо общо с общината разбира се), ще ти обясни какво имам предвид.

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#3] от "cocacola":

    Интересно би било да се види колко са горе долу "немалките данъци" които давате на софийска община и за какво са те? ;) И каква е разликата с данъците в проценти с другите държави..

  • 5
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    До коментар [#4] от "mickmick":

    Достатъчно са, че да искам по-качествена градска среда

  • 6
    mavricii.plovdiv avatar :-|
    mavricii.plovdiv

    До коментар [#3] от "cocacola":

    Има много косури в тази държава,затова трябва да уважаваме малкото качествени и стойностни неща,това на снимката е част от добър проект!Иначе да,имаш право да мрънкаш.

  • 7
    m17 avatar :-|
    m17

    Поредната хейтърска статия срещу Фандъкова. И този път започва пределно откровено "Не всичко в метрото е розово. В любимия на Борисов и Фандъкова проект има нередности...". После някакви подробности, едвам споменато че всъщност има оспорване на въпросните санкции и е доста вероятно да паднат в съда предвид че Метрополитен не е губил дело досега.
    И едвам накря, ей така междо другото се споменава че нашето метро е с пъти по-евтино от всякакви европейски аналози. Което е и очаквано в най-бедната държава на ЕС но не е даденост- да си спомнип проектите на Доган и Станишев.

  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#5] от "cocacola":

    100-200 лева на година, достатъчно ли са?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK