В края на месеца ще е ясно дали Полша ще ремонтира изтребителите ни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В края на месеца ще е ясно дали Полша ще ремонтира изтребителите ни

Ремонтът е от критична важност и за охраната на въздушното ни пространство

В края на месеца ще е ясно дали Полша ще ремонтира изтребителите ни

Договорът за поддръжката на самолетите МиГ-29 с руската "РСК МиГ" изтича през септември

3264 прочитания

Ремонтът е от критична важност и за охраната на въздушното ни пространство

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Договорите за ремонт на българските бойни самолети МиГ-29 с Полша се очаква да бъдат финализирани до края на месеца. Това става ясно от изказване на министъра на отбраната Николай Ненчев по време на заседанието на Министерския съвет в сряда. От стенограмата се разбира, че на 27, 28 и 29 август в България ще гостува полският министър на отбраната. Тогава вероятно ще бъде подписан меморандум за разбирателство и сътрудничество. "Ние сме финализирали, общо взето, договорите. Има една процедура при тях, която понякога отнема време. Надявам се в най-кратко време да приключим и да финализираме, да подпишем този договор", уточнява Ненчев, цитиран в стенограмата на заседанието. Той дава обяснения след питане на премиера Бойко Борисов, но не дава повече подробности каква точно е тази процедура и кога точно се очаква подписването на договора.

Удължаване на живота

Ремонтът на самолетите МиГ-29 е от критична важност за функционирането на българската бойна авиация в момента и за охраната на въздушното ни пространство. Проблемът е свързан основно с удължаването на ресурса на двигателите на руските изтребители, които трябва да бъдат изпращани в заводите на фирмата производител на всеки 350 летателни часа. Договорът за тяхната поддръжка с руската компания "РСК МиГ" изтича през септември. Същевременно правителството на страната ни неколкократно прецени, че в момента не разполага с достатъчен финансов ресурс, за да започне процедура по придобиване на ескадрила западни изтребители. Дори обаче управляващите теоретично да осигурят средства за това още утре, приемането на нов тип бойни самолети на въоръжение няма как да стане за по-малко от три години. Така че, ако не иска да използва помощ от съюзнически изтребители за охрана на въздушното ни пространство, България трябва да поддържа руските машини поне до 2018 г. Проблемите около удължаването на ресурса на двигателите на МиГ-29 започнаха, след като министърът на отбраната отказа да удължи рамковия договор с "РСК МиГ" заради предлаганата твърде висока цена - по неговите думи 80 млн. лева. По-късно Ненчев също така обяви, че му е предлаган подкуп, за да си затвори очите за тази подробност. Прокуратурата образува проверка по случая, но доказателства за подобни действия не бяха открити. В съобщението на Софийската градска прокуратура се посочва още, че няма нито един документ, в който да фигурира посочената от военния министър сума. Уточнява се, че има два проектодоговора на обща стойност 7.5 млн лева, подготвени от дирекция "Инвестиции в отбраната" на военното министерство. Въпросните договори обаче не са разписани от военния министър Ненчев. Няколко месеца преди да се случи всичко това, по време на Консултативен съвет по национална сигурност при президента обаче политическите сили без БСП и "Атака" се обединиха около становището, че поетапно трябва да се намали зависимостта на армията ни от ненатовски производители на оръжие. В случая с българските военновъздушни сили и по-конкретно с изтребителната авиация зависимостта от руската бойна техника е 100%. В търсене на алтернативен вариант за поддръжка на самолетите МиГ-29 страната ни получи изненадваща оферта за помощ от Полша, чиито военноремонтни заводи са усвоили технологиите за поддръжка и модернизация на въпросните руски изтребители.  Временно решение

Решението за удължаване на ресурса на самолетите МиГ-29 е временно, докато България вземе политическо решение да обнови бойната си авиация. Военният министър вече получи мандат за започване на разговори за придобиване на нов боен самолет. Все още обаче не е ясно дали става дума за нови изтребители или втора употреба. Използвани машини ни предлагат Белгия, Холандия и Гърция, не е изключено обаче да се преговаря и с производители за нови самолети. За гарантиране на нормалната работа на ВВС е нужно да бъде закупена една ескадрила изтребители, тоест поне девет самолета. Българските военновъздушни сили обаче настояват за придобиването на поне 16 изтребителя.

Военни машини ще задръстят магистрала "Хемус" в петък

Военна техника е възможно да предизвика задръствания по магистрала "Хемус" в петък, предупредиха от Министерството на отбраната.

Очаква се военната техника да премине по магистралата от 18.00 часа на 14 август до 06.00 часа на 15 август, за да се включи в международното военно учение "Шабла 2015". От 24 август до 27 август от 08.30 часа до 19.00 часа на Зенитния полигон на Военновъздушните сили – Шабла, ще бъдат проведени планирани военни учения. Те включват полети на военни въздухоплавателни средства и стрелби с различни зенитно-ракетни системи и артилерийско въоръжение.

Договорите за ремонт на българските бойни самолети МиГ-29 с Полша се очаква да бъдат финализирани до края на месеца. Това става ясно от изказване на министъра на отбраната Николай Ненчев по време на заседанието на Министерския съвет в сряда. От стенограмата се разбира, че на 27, 28 и 29 август в България ще гостува полският министър на отбраната. Тогава вероятно ще бъде подписан меморандум за разбирателство и сътрудничество. "Ние сме финализирали, общо взето, договорите. Има една процедура при тях, която понякога отнема време. Надявам се в най-кратко време да приключим и да финализираме, да подпишем този договор", уточнява Ненчев, цитиран в стенограмата на заседанието. Той дава обяснения след питане на премиера Бойко Борисов, но не дава повече подробности каква точно е тази процедура и кога точно се очаква подписването на договора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK