Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 13 авг 2015, 18:52, 16180 прочитания

Гонка, която държавата губи

За убитите деца в Лесидрен вина носи и зле работещата полиция в района

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Двете жертви на гонката в Лесидрен не са първите, загинали там. Дори попът на селото, оказва се, е станал жертва на подобна трагедия. След трагедията с децата кметът на Лесидрен Борис Нешев се оплака пред всички медии, че е подавал многократно сигнали, но никой не е обърнал внимание. "Тогава имаше едни изпълнения на площада, свиреха с гуми и аз исках да ги хванат полицаите, защото ни бяха казали, че трябва или да ги хванат на място или някой да свидетелства", допълва той пред "Фокус". "Когато дойдоха на другия ден, отидохме до едно заведение в центъра на селото, но никой не искаше да стане свидетел". Кметът описва как дори били качени клипчета в интернет, но полицаите можели единствено да съставят протоколи.

Полиция без амбиция


Автомобилните гонки не са, разбира се, проблем само на Лесидрен. Такива има навсякъде по света и хора загиват при тях непрекъснато, тъй като да се състезаваш на път обикновено носи този риск. Дори цялата българска полиция не би могла да направи така, че дузина млади мъже с достатъчно тестостерон и пари за старо BMW да не могат да се състезават някъде. Но това, което очевидно липсва в този случай, е превенцията - от всякакъв вид.

Като начало, да не можеш да спреш гонка в София с нейните 1,5 млн. жители например, е едно, но да не можеш да спреш непрекъснато случващи се такива в село с 1000 души, е откровено нехайство или некадърност. В районно управление Угърчин има 28,5 полицаи според официалната статистика на МВР. Те отговарят за 11 населени места с обща численост 6500 души, което прави повече полицаи на глава от населението, отколкото средно за България - малко над 4 на 1000.

За тези малко над 28 души не би трябвало да представлява проблем да направят така, че няколко десетки младежи в тези села да знаят, че всяка гонка ще има последствия. За сравнение - в милионна София полицията прави преди месец акция срещу незаконните състезания и обяви, че е предотвратила 99% от тях. Т.е., ако има желание - може. Проблемът е, че в повечето случаи пътните полицаи въобще избягват да се занимават с концепцията на опасно шофиране - било то като част от състезание или просто като рискови изпреварвания или неправилни маневри. Това просто трябва да се промени, ако искаме всички ние да се чувстваме комфортно на пътя.



Умишлена глупост

Тук стигаме до следващия проблем - законодателния.

В повечето европейски държави такива гонки са незаконни, а в някои като Португалия дори е въведен специален член в Наказателния кодекс, който позволява при смъртен случай виновният да бъде съден като отговорен за този случай в контекста на такава гонка - т.е. по тежко от непредумишлено убийство. Пред "Капитал" правозащитникът Михаил Екимджиев коментира, че "на фона на безумните законодателни инициативи, някои от които за съжаление стават реалност, нуждата от криминализирането на незаконните състезания изглежда крещяща." 

Екимджиев е на мнение, че трябва подобно на португалското уточнение. "Освен предвиждането на наказателна отговорност за тези, които участват и организират подобни състезания, в случай на нанесени щети или пострадали хора, деянието трябва да се счита за извършено при евентуален умисъл, т.е. когато участваш в подобно състезание, ти предварително се съгласяваш с настъпването на този вредоносен резултат и си бил длъжен да предвидиш настъпването на вредните последици." Това ще утежни вината на такива хора, тъй като сега ако карат с превишена или несъобразена скорост, те действат по непредпазливост. 

"Криминализирането на подобно деяние ще позволи лесното му доказване. Не е нужно на място да има полицаи с радар, а може да стане само на базата на свидетелски показания - достатъчно е няколко човека да свидетелстват, че на еди коя си дата, в еди колко си часа са видели тези и тези автомобили да се състезават", казва правозащитникът. Това е проблем, който към момента се среща в Лесидрен, където явно хората са достатъчно наплашени от липсата на последствия, за да не смеят да говорят много много.

Жива вода, мъртви хора

Мнозина побързаха да се присмеят на кмета Нешев и идеята за голям кръст, който да помага. Но при липсата на подобна превенция, какво друго му остава на кмета на едно село без полицай? След като реалните, физически съществуващи власти очевидно не могат да разрешат неговия (не толкова мащабен) проблем, той може да се облегне само на метафизичните такива. Това, между другото, е все по-вярно за много неща в България. Така че да не се чудим, когато хората търсят "жива вода" в мускалчета. Това обикновено значи, че нещо много важно - доверието в нормалните правила, е изчезнало.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новият син папа 1 Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

29 май 2020, 1255 прочитания

Димитър Николов: Нямаме право да отхвърляме частни инвестиционни намерения Димитър Николов: Нямаме право да отхвърляме частни инвестиционни намерения

Кметът на Бургас пред "Капитал"

29 май 2020, 1082 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Новите влакове в метрото няма да са руски, най-вероятно ще са на Siemens

Те ще се ползват по третия лъч, който ще струва общо 500 млн. лв.

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца.

Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10