Новите влакове в метрото няма да са руски, най-вероятно ще са на Siemens
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите влакове в метрото няма да са руски, най-вероятно ще са на Siemens

Кметът на София и директорът на "Метрополитън" инспектираха станция "Витоша" в кв. "Хладилника". Тя ще бъде окончателно завършена след година. Движението по бул. "Черни връх" обаче ще бъде отпушено още в края на този месец

Новите влакове в метрото няма да са руски, най-вероятно ще са на Siemens

Те ще се ползват по третия лъч, който ще струва общо 500 млн. лв.

24940 прочитания

Кметът на София и директорът на "Метрополитън" инспектираха станция "Витоша" в кв. "Хладилника". Тя ще бъде окончателно завършена след година. Движението по бул. "Черни връх" обаче ще бъде отпушено още в края на този месец

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Изграждането на 4-те станции от "Красно село" до жп линията София – Перник ще струва 92 млн. лв. и ще се плати от държавния бюджет.

По третия лъч на метрото пътниците вече няма да се возят в руски влакчета, а най-вероятно ще са произведени от обединение между германската Siemens и полската Newag. Причината - консорциумът "Симетро София" (между "Сименс България", "Сименс Австрия" и Newag) предлага по-ниската цена за доставката на 20 нови метровлака за бъдещото трасе (от жк "Овча купел" до жк "Левски") на подземната железница. Офертата на обединението от малко над 418 млн. лв. без ДДС е на ръба на индикативната стойност на поръчката от 420 млн. лв. Предложението на конкурентите от испанската Construcciones y auxiliar de ferrocarriles (CAF) е  със 75 млн. лв. повече - малко над 483 млн. лв.

Офертите бяха отворени в четвъртък след двукратно удължаване на сроковете. С новите влакове ще бъде обслужван първият етап от новото трасе, чието изграждане трябва да започне тази година и да приключи след четири. Отсечката ще е с дължина 7 км - от "Красно село" до театър "София". Тя се финансирана по новата програма "Транспорт". Строителите вече са избрани и цената е малко над 400 млн. лв.

Две европейски кандидата вместо досегашния руски

Заради разликата в цените обединението около "Сименс" засега изглежда като фаворит за доставката на новите влакчета. Оценката няма да е само на база ценово предложение. То все пак е с най-голяма тежест от 48%. Останалите критерии са разход на електроенергия, система за поддържане на влака, шум, вибрации и комфорт на движение. Поръчката на общинското дружество "Метрополитен" включва и доставка, монтаж и тестове на системата за управление на влаковете.

Със сигурност обаче по новото трасе няма да се движат мотрисите на "Метровагонмаш", която достави влаковете за вече изградените два лъча.

В началото "Метрополитен" се договаряше директно с руската компания, но след като влакчетата станаха допустим разход по оперативните програми, доставката им може да се възложи само след търг. През 2010 г. "Метровагонмаш" спечели конкурс с кратки срокове и много детайлни технически изисквания, писани сякаш за техните влакове. Тогава Simens отказаха да участват в процедурата заради поставените условия. Цената на руската компания бе 153 млн. лв. без ДДС за общо 18 влака, а испанската CAF - 165 млн. лв.

Още станции с пари от бюджета

Изграждането на четирите станции, които ще продължат третия лъч от "Красно село" през "Овча купел" до жп линията София – Перник, вече е финансово обезпечено. То ще струва около 92 млн. лв., каза директорът на общинското дружество "Метрополитен" инж. Стоян Братоев за "Капитал Daily". В четвъртък заедно с кмета на София Йорданка Фандъкова те инспектираха строителството на метростанция "Витоша" в кв. "Хладилника". От думите на Братоев стана ясно, че Фандъкова е договорила средствата за останалите четири станции от държавния бюджет. Той уточни, че после "Метрополитен" може да кандидатства за плащане на тези средства по програма "Транспорт", ако е останал неусвоен ресурс.

Братоев посочи също, че се надява до пролетта на следващата година да са успели да проведат всички процедури и да имат готовност за започване на работата. И уточни, че вероятно процедурите за изпълнителите ще бъдат отворени през ноември. По думите му изграждането на тези станции трябва да приключи заедно със строителството на средните 7 от третия лъч през 2019 г. Това ще бъде възможно, тъй като те са далеч от центъра и строителството им ще е по-лесно, въпреки че тунелите отново се предвижда да бъдат под земята. Стойността на централната отсечка от третия лъч от "Красно село" до театър "София" е 412.47 млн. лв. Фирмите, които ще я изграждат, вече са участвали в строежа на метрото. Това са турската "Доуш" и няколко обединения с водещи партньори "Трейс груп холд", "Джи Пи груп" и "Балканстрой".

През 2016 г. "Метрополитен" ще обяви поръчка и за участъка от театър "София" до началото на бул. "Владимир Вазов", който ще бъде само с една метростанция.

С метро до "Хладилника" след година

Станция "Витоша" при мола на бул. "Черни връх" в кв. "Хладилника" ще бъде готова най-късно август 2016 г., съобщи Йорданка Фандъкова, цитирана от "Дневник" при инспекцията й. Това е и първоначално заложеният срок, посочи и Братоев пред "Капитал Daily".

В началото на септември  тази година обаче ще бъде отворено движението по булеварда, което в момента е затруднено заради строежа. Там вече се слага асфалт, но настилката ще бъде готова напълно през пролетта на следващата година.
Стойността на този участък е 42.37 млн. лв., което включва строителството, доставката, монтажа на оборудването и въвеждането в експлоатация, както и строителния надзор. Финансирането е на две части - от стария и новия програмен период на програма "Транспорт". Първоначално средствата бяха осигурени от Столичната община, защото кабинетът "Орешарски" бе отказал да включи метрото в европрограмата.

Според статистиката на "Метрополитен", цитирана от Братоев, около 320 хил. души сега ползват метрото. С отварянето на новата отсечка до "Хладилника" броят им ще нарастне с 25 хил. пътници, а с пускането на новия трети лъч - да надхвърли 500 хил. души, или около 35% от трафика на София.

Изграждането на 4-те станции от "Красно село" до жп линията София – Перник ще струва 92 млн. лв. и ще се плати от държавния бюджет.

По третия лъч на метрото пътниците вече няма да се возят в руски влакчета, а най-вероятно ще са произведени от обединение между германската Siemens и полската Newag. Причината - консорциумът "Симетро София" (между "Сименс България", "Сименс Австрия" и Newag) предлага по-ниската цена за доставката на 20 нови метровлака за бъдещото трасе (от жк "Овча купел" до жк "Левски") на подземната железница. Офертата на обединението от малко над 418 млн. лв. без ДДС е на ръба на индикативната стойност на поръчката от 420 млн. лв. Предложението на конкурентите от испанската Construcciones y auxiliar de ferrocarriles (CAF) е  със 75 млн. лв. повече - малко над 483 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

60 коментара
  • 1
    ilinko avatar :-|
    ilinko

    През 2010 г. испанската CAF предлага цена от 165 млн. лв. за 18 влака. През 2015 същата тази компания предлага 483 млн. лв. за 20 влака.

    Дали може да обясните тази разлика на какво се дължи? Изключвам инфлацията, защото за 5 години няма как цените да се вдигнат два пъти и половина. Предполагам, че разликата трябва да е в техническите изисквания, но защо тогава за третата линия изведнъж толкова са се завишили критериите?

  • 2
    chivalry avatar :-|
    Chivalry

    Действително, критериите за влаковете и автоматиката по трасето се завишиха сериозно за лъч 3 (с цел някой ден да може да бъде напълно автоматизирано, сиреч - без машинист), но и аз трудно си обяснявам толкова голяма разлика в цената. Ако някой знае - нека сподели, моля.

  • 3
    bulgarinut57 avatar :-|
    bulgarinut57

    "Siemens Inspiro" - е новият влак !

    За 20 влака "Сименс" са предложили 418 млн.лв., което прави 20,9 млн.лв на влак.
    http://infrastructure.bg/show.php?storyid=2454296

    https://en.wikipedia.org/wiki/Warsaw_Metro
    През февруари 2011 г., е подписан със Siemens за 35 влакове от новата си Inspiro линия.
    Голяма част от тях ще бъдат произведени в Полша от Newag .
    http://metro2.ztm.waw.pl/aktualnosci.php?i=5&c=2&l=2
    … открит търг за доставка на 35-шест влакове (210 коли) за Варшавското метро.
    … Това е най-ниската нетна цена, която дава на цената на PLN 33,609,999.60 брутно на едно превозно средство.
    It was the lowest net price which gives the price of PLN 33,609,999.60 gross per one vehicle.

  • 4
    ilinko avatar :-|
    ilinko

    До коментар [#3] от "bulgarinut57":

    Като обърна цената на влаковете от злоти в левове излиза, че цената на един влак във Варшава е около 15 млн. лв. За софийското метро е предложена цена от над 20. Освен това, доколкото разбрах дължината на варшавските мотриси е около 117 м, докато в изискванията за българските е 60 м.

    Единственото, което намирам като обяснение е, че тази цена не е само за влаковете, но и за допълнителни системи.

  • 5
    svetlyobg avatar :-|
    svetlyobg

    [quote#4:"ilinko"]Като обърна цената на влаковете от злоти в левове излиза, че цената на един влак във Варшава е около 15 млн. лв. За софийското метро е предложена цена от над 20. Освен това, доколкото разбрах дължината на варшавските мотриси е около 117 м, докато в изискванията за българските е 60 м. [/quote]

    Обяснението е много просто и Siemens са известни с челния си опит. За справка: https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Greek_bribery_scandal
    Някой от нашите лапачи пак е отмъкнал милиони, загробвайки поколения напред за доброто на собствените си некадърни наследници. Аман от комунисти!

  • 6
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Трябва да се въведе нормативно ограничение за закупуване на технологии и продукция със североизточнославянски произход!

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#1] от "ilinko":

    Далавера, както обикновено, като ги няма руснаците, цените си скачат калкото искат....
    153 000 000 лева за 18 влака доставка "Метровагонмаш", срещу 418 000 000 лева за 20 влака доставка "Симетро София" или оскъпяване по "условие" 245%!!??!?! Аферим!!! :-)

  • 8
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#7] от "boby1945":

    Викаш по-добре евтини руски боклуци, къде другаде си виждал подобни дърводелски изпълнения и защо ние трябва да продължаваме да експериментираме с долното им качество?

  • 9
    315707 avatar :-|
    Димитър

    До коментар [#1] от "ilinko":

    Присъединявам се към твоето питане.

  • 10
    315707 avatar :-|
    Димитър

    До коментар [#8] от "Consumer":

    Моля прочетете пак статията. Никой не иска руските боклуци. Въпроса е, че дори и испанците искат през 2010 цена около руснаците, а сега и те искат цена х3. Нещо не е както трябва. Или става дума за адската далавера, или метрополитен е решил да заложи някакви много скъпи допълнения към влаковете. И в двата случая ....при разлика от 300 млн.лв е редно да се разнищи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK