Нов опит за ограничаване размера на държавните такси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов опит за ограничаване размера на държавните такси

Администрацията няма да събира повече пари, отколкото са разходите за получаването на услуга, документ или дейност. И в настоящия закон има подобно правило, но на практика то не се спазва

Нов опит за ограничаване размера на държавните такси

Весела Николаева
3724 прочитания

Администрацията няма да събира повече пари, отколкото са разходите за получаването на услуга, документ или дейност. И в настоящия закон има подобно правило, но на практика то не се спазва

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Разширяват се възможностите за връщане на неправилно взети такси.

Държавните такси ще трябва да бъдат само в размер, който позволява покриване на разходите, от тях няма да се печели, а при плащане на по-голяма сума от необходимото ще се връщат пари. Това предвижда изцяло новият проект на закон за държавните такси, публикуван за обществено обсъждане на портала Strategy.bg. До 26 август всеки, който е заинтересуван, може да даде становище по проекта. Той е подготвен от експерти от Министерския съвет по проект от оперативна програма "Административен капацитет". След събирането на становища проектът ще бъде внесен в правителството и оттам в парламента.

Колкото харчиш, толкова ще получиш

Част от текстовете в проекта и сега съществуват в различни закони, но не се прилагат на практика. В действащия Закон за държавните такси има текст, според който т.нар. прости такси се определят според разходите, нужни за предоставяне на услугата. Пропорционалните са според цената на документа или услугата, т.е. не би трябвало съответната институция да трупа печалба от тях. Сега това е изрично записано в закона – размерът на таксите не може да е по-висок от разходите, направени за дейността или услугата, предоставена от държавната институция. Изключение е, когато се цели изпълнение на определена политика – да ограничи действия или използване на ресурс. Таксите ще са по-високи, когато се предоставя право на използване на ресурси, които са публична държавна собственост. В този случай размерът им ще се определя след оценка на въздействието. Горното правило важи за концесиите. Обратно – таксите може да са по-ниски, отколкото е действителната им цена, когато трябва да се стимулира използването на продукта или услугата. Така например ще бъде възможно с подаване на документи по електронен път да се определя по-ниска от обичайната такса.

Размерите на таксите може да са точна сума или да са пропорционални – процент от основна база. Възможно е и комбинация от двете. Размерът им може да се променя, ако се променят и разходите по услугите, както и с коефициент, заложен в закона за държавния бюджет за всяка година. Правителството трябва да приеме допълнително методика, с която да се определя размера на всяка такса на принципа на направените разходи. В нея ще се описва кои разходи се вземат предвид, как се изчисляват, като може да има преки и непреки разходи. В тях разходите за труд ще се изчисляват на база средна заплата в обществения сектор по данни на НСИ. Непреките разходи ще са 20% от стойността на преките.

Надценките ще се връщат

Предвижда се държавните институции да връщат неправилно надвзети суми. Новият проект разширява възможностите за това – в сегашния закон е посочено единствено, че "недължимо платени такси" се връщат при поискване. След приемането на новия закон връщане ще има в случаите, когато държавният орган не е извършил поисканата дейност или услуга. Когато платецът не е искал изрично връщане, той ще бъде освободен следващия път, когато иска същата услуга. Пари ще се връщат и ако таксите и тарифите са по-високи от определеното със закон или са събрани такива за непоискани услуги. В случаите, когато има правило за мълчалив отказ или мълчаливо съгласие, платеното няма да се връща.

В проекта изрично е записано, че за държавна такса не се смята дейност или услуга, която може да се предоставя и на свободния пазар извън администрацията.

При определяне размера на таксите не може да има кръстосано субсидиране и когато събраното от граждани и фирми не покрива напълно разходите, разликата е за сметка на държавния бюджет. Вече ще е задължително всеки нормативен акт – закон, кодекс, наредба, в който има разпоредби за държавна такса, да има задължително оценка за въздействието. Тя ще отчита финансовата тежест върху платците и други засегнати, ефекта върху държавния бюджет и степента, с която се постигат заложени цели, свързани с таксите.

Анализирай администрацията

В портала за консултативни съвети към правителството е публикувана и Концепция за нова политика по отношение на таксите – в нея се анализират размерите и събирането им, като се изтъква, че те не трябва да надвишават направените разходи освен в няколко определени случая. Става въпрос за използването на природни ресурси или провеждане на определена политика – нещо, което е записано и в законопроекта. Идеите от концепцията са пренесени в голямата си част и в законопроекта. Автор на документа е обединение "Екорис адвайзърс" по поръчка на Министерския съвет.
Разширяват се възможностите за връщане на неправилно взети такси.

Държавните такси ще трябва да бъдат само в размер, който позволява покриване на разходите, от тях няма да се печели, а при плащане на по-голяма сума от необходимото ще се връщат пари. Това предвижда изцяло новият проект на закон за държавните такси, публикуван за обществено обсъждане на портала Strategy.bg. До 26 август всеки, който е заинтересуван, може да даде становище по проекта. Той е подготвен от експерти от Министерския съвет по проект от оперативна програма "Административен капацитет". След събирането на становища проектът ще бъде внесен в правителството и оттам в парламента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    fazer avatar :-?
    Fazer

    "Част от текстовете в проекта и сега съществуват в различни закони, но не се прилагат на практика."
    Защо първо не започне да се прилага това, наместо да се правят промени наново и да се създадат потенциални дупки за "нуждаещите"?

    Колкото до услугите, нямам против да плащам допълнително, само да се предлагат удобно и човечно.
    Това лято се разправях с паспортната администрация в Търново. Три гишета работят - едно за подаване, едно за връщане и едно за плащане (не само на паспорти, но и лични карти, шофьорски книжки и гражданска отговорност). Километрични опашки от сутрин до вечер, абсолютно недопустима мизерия в сградата (в КАТ е това, сигурно най-заетото звено на полицията в района), а климатик само зад дебелото стъкло на гишетата. На лелките не им се работи и висят или на телефона, или си гледат часовника през пет минути, или се разхождат насам-натам (обсъждаше се план за нечий рожден ден, докато аз чаках да ми сверят документите).
    Зарадва ме опцията да се плати с карта, но се оказа, че терминалите им не разпознават чужди банки (един нон-стоп ми чете картата, но държавна администрация не може).

  • 2
    gesler avatar :-|
    gesler

    Условията при които чакаме за да получим или подадем необходими документи са нечовешки , особено през лятото. Особено драстичо е това в НАП Център в София. Няма климатици, няма столове за чакащите. Подобно е положението и в Агенцията по вписванията. Те пък са пословични с високите си такси, независимо, че последната година ги намалиха.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK