КЗК: Джи Пи трябва да строи част от западното околовръстно за 85 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК: Джи Пи трябва да строи част от западното околовръстно за 85 млн. лв.

КЗК: Джи Пи трябва да строи част от западното околовръстно за 85 млн. лв.

Пътната агенция беше прекратила поръчката, но регулаторът върна в играта победителя

Десислава Лещарска
14663 прочитания

© Капитал


Отсечката може да се финансира с пари от новата европрограма "Транспорт".

Почти шест километра от Западната дъга на околовръстното шосе трябва да бъдат изградени от консорциум, воден от "Джи Пи груп", срещу 84.99 млн. лв. Това следва от решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Причината - Агенция "Пътна инфраструктура" неправилно е отстранила всички кандидати и е прекратила третата поред поръчка за отсечката. Сега регулаторът казва, че от тримата отсети участници този с най-ниска цена е бил изряден и "Джи Пи груп" трябва да се върне в състезанието. Другите са били отстранени правилно, но така или иначе офертите им са по-високи (виж карето).

Строителството на отсечката от р. Какач (след бул. "Сливница") до връзката със строящата се Северна тангента е епична. Тя трябваше да се финансира с евросредства за изтичащия тази година период. Но заради забавяне в поръчките - две бяха отменени от КЗК, а третата още няма договор, това няма как да стане. Вероятно затова през май транспортният министър обяви, че пътят ще се финансира по новата програма: "При изграждането на Западната дъга на Софийския околовръстен път е налице забавяне с избора на изпълнител за лот 2. Поради възникнали неочаквани обстоятелства се предвижда проектът да бъде финансиран по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура"."

Така излиза, че ако пътната агенция не обжалва решението на КЗК, трябва да подпише със свързваната с Валентин Златев строителна компания и двата й партньора. Която пък има шанс да получи обект, ако се съди по изказването на министъра.

Критично изоставане

Строежът на втората част от Западната дъга не може да започне от над три години заради проблеми с избора на изпълнител. Първата отсечка – от магистрала "Люлин" до р. Какач, също изостава с месеци и вече трябваше да е готова. Тя се изгражда от обединение на "Трейс груп холд" и се оскъпи непредвидено с 12 млн. лв. заради непълен проект. В първия търг за продължението на Западната дъга пътната агенция допусна само "Трейс" до отваряне на ценовата оферта. Конкурсът беше отменен, след като КЗК потвърди, че има нарушения. Последваха още два неуспешни опита.

АПИ прекрати последния (трети) с мотива, че всички подадени оферти не отговарят на предварително обявените условия. До отваряне на цените стигнаха обединения на Джи Пи, на "ПСТ груп" и на "Инжстройинеженеринг". Обединението "Европейски пътища" на Джи Пи, "АМ Черно море" и "Пътстройинженеринг" предложи най-ниска цена за изпълнение на отсечката – 84.99 млн. лв. при прогнозна цена 92.7 млн. лв.

Решението на регулатора

Проучването на КЗК обаче установява, че констатираните от тръжната комисия и от възложителя несъответствия в ценовото предложение на жалбоподателя – обединение "Европейски пътища", представляват допуснати технически грешки, които не опорочават самото предложение. Една от тях е сгрешен сбор на стойностите на три позиции за полагане на бетон. Грешката е за малко над 44 хил. лв., а при разлика от няколко милиона с втория в класирането това няма как да промени крайния резултат.

КЗК връща преписката на възложителя за продължаване на процедурата от етап разглеждане и оценка на ценовите предложения съобразно мотивите, изложени в решението. Пътната агенция може да обжалва пред Върховния административен съд.

Продължението на Западната дъга ще пресича бул. "Ломско шосе", пътя за с. Мрамор и ще се свърже с бъдещата Северна тангента. Дължината на участъка е 5.52 км, а максималната скорост на движение ще е 80 км/ч.

Кандидатите

Обединение "Европейски пътища" с участници "Джи Пи груп" ООД, "Автомагистрали Черно море" АД и "Пътстройинженеринг" АД: 84.99 млн. лв.; 50 точки за техническа оферта

Обединение "Волуяк 2014" с участници "ПСТ груп" ЕАД и "Понсстройинженеринг" ЕАД: 88.31 млн. лв.; 50 точки

Обединение "Витоша 2014" с участници "Инжстройинженеринг" ЕООД и "Автомагистрали Хемус" АД:  92.35 млн. лв.; 50 точки
Отсечката може да се финансира с пари от новата европрограма "Транспорт".

Почти шест километра от Западната дъга на околовръстното шосе трябва да бъдат изградени от консорциум, воден от "Джи Пи груп", срещу 84.99 млн. лв. Това следва от решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Причината - Агенция "Пътна инфраструктура" неправилно е отстранила всички кандидати и е прекратила третата поред поръчка за отсечката. Сега регулаторът казва, че от тримата отсети участници този с най-ниска цена е бил изряден и "Джи Пи груп" трябва да се върне в състезанието. Другите са били отстранени правилно, но така или иначе офертите им са по-високи (виж карето).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    znayko84 avatar :-P
    znayko84

    Хехе. Едно от "специалните" решения на КЗК

  • 3
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Според информацията в статията, КЗК този път си е свършила работата.

    "Проучването на КЗК обаче установява, че констатираните от тръжната комисия и от възложителя несъответствия в ценовото предложение на жалбоподателя – обединение "Европейски пътища", представляват допуснати технически грешки, които не опорочават самото предложение. Една от тях е сгрешен сбор на стойностите на три позиции за полагане на бетон. Грешката е за малко над 44 хил. лв., а при разлика от няколко милиона с втория в класирането това няма как да промени крайния резултат."

    По-важно е каква би била санкцията срещу въпросната тръжна комисия, която с действията си практически възпрепятства стартирането на строителството? По този начин времето, през което общината търпи финансови загуби поради НЕИЗГРАЖДАНЕТО на отсечката и поради неусвояването на предвидените средства си минава и минусите се трупат главоломно. Чиновнически произвол или чиновническо безхаберие, или чиновническа корупция - все едно. Докога ще се толерира от нас подобно поведение? Очаквам от журналистите много повече - да разнищят и осветят случая максимално и много бързо! Това е тяхната работа - да изразяват гражданските позиции на обществото.

  • 4
    gope avatar :-|
    Gopeто

    Джи Пи изпълнвява проекти из цяла България. По думите на един от работниците зад неясната собственост стои Цветан Цветанов. Освен ортака на всяка власт - Валенитен Златев

  • 5
    bgkurshum avatar :-|
    bgkurshum

    [quote#4:"Gopeто"]По думите на един от работниците зад неясната собственост стои[/quote]

    По цената ще го познаете. По 15 млн. за км път в Софийското поле, по готово трасе. Рапоня чупи собствените си рекорди по "добро договаряне" със строителите.

  • 6
    vas14395741 avatar :-|
    vas14395741

    По мое мнение сме свидетели на нов начин за манипулиране на държавни поръчки - отстраняваш всички и КЗК връща избрана фирма в играта. Не ми изглежда като случайна "добра стъпка" на иначе скандалната КЗК.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK