Съмнителни софийски свръзки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съмнителни софийски свръзки

"Системни комуникации" на офшорната "Грийнскоуп инвест" прави електронните табла по спирките за 2.4 млн. лв.

Съмнителни софийски свръзки

Как общината дава 15 млн. лв. от публични търгове за транспорт и паркиране на свързани фирми

29424 прочитания

"Системни комуникации" на офшорната "Грийнскоуп инвест" прави електронните табла по спирките за 2.4 млн. лв.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


"Руски паметник", "Цариградско шосе", ново метро до мола, проверка в завода за боклук, а след два дни пак - "Руски паметник", "Цариградско", метрото... Явно кметът на София и неговите заместници тази година няма да стигнат до море, защото в столицата има прекалено много обекти за надзор и откриване.

Но докато се хвали със строящите се инфраструктурни обекти, общината може би не обръща толкова внимание на някои дребни детайли от ежедневната си работа. Един такъв детайл беше отворено писмо от края на юли, в което фирмата "Тексбридж телеком сървисис" заплаши, че ще даде София пред Съда на Европейската общност, защото не успява да получи честно и законно отношение нито от общината, нито от Комисията за защита на конкуренцията, нито от Върховния административен съд.

В случая става въпрос за малко под пет милиона лева, които Центърът за градска мобилност (ЦГМ) е отделил за надграждане и управление на SMS системата за синята зона в София. Според поне двама от желаещите да работят по този проект обаче общинската фирма е направила всичко възможно да ги спре, за да може конкретен изпълнител да спечели поръчката.

Според КЗК и съда такъв проблем няма. Но ако се вгледаме в някои транспортни проекти на столицата, съвпаденията и детайлите се натрупват, започват да изникват лица, които ги свързва сума от около 15 милиона лева, които Центърът за градска мобилност е управлявал по доста интересен начин в последните две години.

Един търг и много въпроси

Миналата седмица ЦГМ с много настоятелност и след много спорове отреди 4.8 млн. лв. на обединението "Иновативни паркинг решения 2014". То ще трябва да "модернизира и оптимизира" софтуера за SMS паркиране, както и да посредничи между общината и мобилните оператори за четири години напред. Досега с посредничеството се занимават три отделни фирми (по една за всеки мобилен оператор), а за софтуера - четвърта.

Затова и окрупняването на тази дейност звучи логично. Ако не бяха две години на постоянно спиране и пускане на поръчката и жалби, които подсказват, че може би не всичко е било наред. Търгът е обявен за пръв път през 2013 г., тогава за отпечатване на винетките за синя зона и модернизация на SMS софтуера. Общинската фирма сама го спира, защото не е спазила един от сроковете за приемане на оферти с четири дни.

Във втория опит на ЦГМ да пусне поръчката тя отново включва печат и софтуерна поддръжка. Два от участниците - "Войском" (до момента работи за "Мобилтел") и ИБГ.БГ, обжалват заради куп неща: търси се един изпълнител за две несвързани дейности, оценките се дават по неясните критерии "качеството на представените мостри" и "сигурност и надеждност при изпълнението на поръчката", без да е ясно на каква база се прави преценката, изисква се удостоверение от Министерството на финансите за отпечатване на ценни книжа в специализирани печатници, което то никога не е издавало. КЗК се съгласява с аргументите и спира обществената поръчка.

Във финалния етап на тази епопея Центърът за градска мобилност прави отделна поръчка с предмет софтуерна поддръжка и посредничество с мобилните оператори. Но и третият опит на дружеството да обясни какво точно иска от бъдещите си изпълнители провокира въпросителни и жалби. Този път според фирмите се поставят прекалено високи изисквания за експертен персонал и няма информация за софтуера, който трябва да бъде "ремонтиран". Междувременно се появява и друг ощетен - фирмата "Тексбридж телеком сървисис" ЕООД, която решава да участва в процедурата в последния възможен момент. След решенията на КЗК подаването на оферти е удължено до 9 март 2015 г. "Тексбридж" се опитва да купи документация на 19 февруари, но не успява, защото според ЦГМ това е можело да стане най-късно до 5 януари - 63 дни преди крайния срок за поръчката. Според Закона за обществените поръчки времето между последната възможност за закупуване на тръжни документи и подаването им е 10 дни. КЗК, а после и ВАС обаче се съгласяват с аргумента на общинската фирма, че е "положила дължимата грижа" желаещите да си купят документи между 16 юни и 5 януари.

Така петмилионният търг приключва през миналата седмица, когато 31 стотни от процента носят първото място на обединението "Иновативни паркинг решения 2014" (резултат от 100 точки) пред втория в класирането - "Войском" (резултат от 99.69 точки). Причината е, че втората фирма е предложила да си поделя с мобилните оператори 13% от стойността на кратките съобщения за синя зона, в замяна на това да надгради и поддържа софтуерната система. Победителят е предложил цена от 12.9%.

А защо толкова зор

Печелившият в тази поръчка "Иновативни паркинг решения 2014" е обединение на пет фирми, сред които най-голям дял имат "Инфосистемс интернешънъл" (40%), свързаната с КТБ "Целум България" (30%), както и "Ситизен сосайъти груп" АД (20%) и две унгарски дружества ("МПП Зрт" и "Целум Глобал Зрт") с минимално участие от по 5%.

С този резултат "Инфосистемс интернешънъл" бетонира видимо тесните си отношения с Центъра за градска мобилност. По-рано този месец същата фирма взима 1.97 млн. лв. за "изграждане и поддръжка на система за автоматично позициониране на градския транспорт" (в обединението "Инфосистемс ейджънси", където има 80%, а останалите 20% са на "Адвъртайзинг ейджънси"). През март 2015 г. печели търг за 1.7 млн. лв. за доставка на система за контрол на достъпа (в обединението "Тикет систем 2014" 80% са на "Инфосистемс интернешънъл" ЕООД и 20% на "Мистрале" ЕООД). Година по-рано "Инфористемс интернешънъл" ЕООД взима като единствен кандидат и поръчка за 52 хил. лв. за "надграждане на разработения и внедрен софтуерен продукт Parking Control".

Това прави договори за 8.5 млн.лв. между "Инфосистемс интернешънъл" и ЦГМ за малко повече от година. Този видим монопол над обслужването на различните софтуерни нужди на ЦГМ сам по себе си не задължително е проблем - възможно е "Инфосистемс интернешънъл" да е най-квалифицираният и най-добре разбиращ правилата на поръчките сред всички останали, които ги обжалват.

Интересно е обаче, че подобен успех при търговете за обслужване на транспортните нужди на ЦГМ и Столичната община отбелязва и фирмата "Системни комуникации" - нещо като корпоративния братовчед на "Инфосистемс интернешънъл". И двете фирми първо са собственост на един и същ човек - Николай Димитров, а след това - на кипърски офшорни компании. А преди създадените от него компании да развият силно партньорство с ЦГМ (която се управлява от Симеон Арнаудов) в периода 2013 - 2015 г., бизнесът на Николай Димитров обслужва друго държавно транспортно звено - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". По това време изпълнителен директор там е сегашният директор на ЦГМ Симеон Арнаудов.

Не точно поръчка, може би повече схема

В периода 2014-2015 г. "Системни комуникации" също работи активно по проекти на Центъра за градска мобилност и общината. В края на 2013 г. чрез обединението "Информационни транспортни системи 2013" (в което има дял от 95%) печели поръчката за 2.4 млн. лв. за "доставка и монтаж на 600 електронни информационни табла" на Столичната община. В началото на 2014 г. спечелва договор за 240 хил. лв. за "надграждане на разработената и внедрена система за мониторинг на пътните превозни средства, намиращи се в синя зона". През юли същата година взима договор за 1.3 млн. лв. за "изработка, доставка и монтаж на пътни знаци, табели, стълбове, антипаркинг стълбчета, хоризонтална маркировка и асфалт за полагане, за поддържане на зоните за почасово платено паркиране". През ноември взима поръчка за 530 хил. лв. на Агенция "Пътна инфраструктура" за "доставка, монтаж и внедряване на система от пътни знаци с възможност за дистанционно изменение". През февруари 2015 г. чрез консорциума "София инфо бордс 2015" печели поръчка за почти 2 млн. лв. на Столичната община за "доставка и монтаж на 420 броя електронни информационни табла". През юни спечелва като единствен кандидат и поръчка за "Строително-монтажни работи за повишаване пропускателната способност на кръстовища на територията на Столичната община" за 700 хил. лв. Ако не си водите записки, дотук договорите на "Системни комуникации", свързани с транспорта в София, достигат 7.2 млн. лв. за две години.

Всичко това, разбира се, може да е просто съвпадение или няколко бизнес начинания с много късмет. Но връзките не свършват дотук.

"Системни комуникации" си партнира с "Техникъл консултинг сървисис" ЕООД в обединение, което печели търг за "контрол върху подготовката на строителството, количествата, качеството и съответствието на изпълняваните СМР и влаганите материали за ремонт и поддържане на уличната мрежа и пътните съоръжения на цялата територия на Столичната община.". Споразумението е рамково и не е ясно колко ще струва на общината. Управител на "Техникъл консултинг сървисис" е заместник-министърът на транспорта в кабинета "Орешарски" Георги Георгиев Тодоров. Дружеството е собственост на "Информикс груп" АД - същото, което вече държи една фирма с договори за 8.5 млн. лв. с общината, и на свой ред е собственост на офшорна компания. "Информикс" се управлява от 27-годишния Мартин Иванов Димитров.

Малко офшор, малко собственост

Първият герой - "Инфосистемс интернешънъл", от три месеца е собственост на "Информикс груп" АД - акционерно дружество, на свой ред притежавано от кипърската фирма "МГ Октагон инвестмънтс". Тя се представлява в България от 26-годишния магистър по история без други бизнес начинания Павел Паскалев Гечев. Преди това "Инфосистемс интернешънъл" е притежавана от друга кипърска офшорна компания - "Грийнскоуп инвест". Случайно или не, същото кипърско дружество е собственик и на "Системни комуникации". Любопитно е, че "Грийнскоуп" и "МГ Октагон" са регистрирани на една и съща дата - 12 септември 2012 г.

През 2014 г. "Инфосистемс интернешънъл" тегли кредит от 1.2 млн. лв. от Първа инвестиционна банка, по който обезпечители са и другият активен доставчик на Столичната община - "Системни комуникации", както и Николай Николов Димитров (запомнете това име). От различни документи в Търговския регистър пък е видно, че "Информикс груп" АД, "Системни комуникации" ЕООД, и "Техникъл консултинг сървисис" ЕООД се обслужват и представляват от едни и същи хора - Ваня Шубелиева и Мария Камбурова. Според публично достъпната информация за нея Камбурова е била в управителния съвет на "Лиър къмпани" - компанията, през която Васил Божков закупува самолетите си, и е ликвидатор на свързаната с Божков "Пътища инвест".

Какво имаме дотук? Много обществени поръчки, които обслужват транспорта в общината (чрез Центъра за градска мобилност, но и не само), в последните две години се печелят от малък кръг фирми. В няколко случая се появяват други участници, които се опитват да обжалват условията на търговете - с почти никакъв успех. За често редуващите се победители пък се знае малко, защото очевидно те искат да е така - използвайки офшорни дружества с видимо подставени представители. Всички тези фирми често сменят собствеността и управителите си от 2013 г. насам. От същия момент, в който започват да работят за общината, постепенно започват да прикриват собствеността си зад дружествата "Информикс", "Грийнскоуп" и "МГ Октагон".

Преди 2013 г. "Инфостистемс интернешънъл" е собственост на Николай Николов Димитров. От 2011 г. до 2013 г. Николай Николов Димитров е сред собствениците и на "Системни комуникации" - първоначално с 50% участие, а след това постепенно делът му намалява докато в собствеността влиза "Грийнскоуп инвест" - Кипър. През август 2014 г. офшорната компания става едноличен собственик на капитала.

Преди това обаче между тези фирми има някои очевидни връзки. В три от притежаваните от "Информикс" АД дружества - "Инфосистемс интернешънъл", "Транс-софт интернешънъл България" и "Интернешънъл консултинг сървисис България", както и в "Системни комуникации" собственик е бил Николай Николов Димитров. В "Интернешънъл консултинг" от 2009 г. до 2012 г. собственик с малък дял е бил и Светослав Николов Димитров - към днешна дата двамата участват заедно в Асоциацията на книгоразпространителите и книгоиздателите в България. Веднага след него като управител и собственик с малък дял в "Интернешънъл консултинг сървисис" се появява Павел Цветанов Гребенаров. Мъж със същото име ръководи сектор "Хардуер и софтуер и информационна сигурност" в Центъра за градска мобилност, както и управлява интернет домейна на общинското дружество - sumc.bg. Впоследствие той е наследен на поста управител на "Интернешънъл консултинг сървисис България" от брат си Владимир Цветанов Гребенаров.

"Капитал" попита директора на Център за градска мобилност Симеон Арнаудов дали намира за притеснителен факта, че повечето от търговете на общинското дружество се печелят от свързани фирми с офшорна собственост. От ЦГМ отговориха, че нямат сключени договори по обществени поръчки с фирми, собственост на офшорни компании. "Всички процедури по ЗОП, обявени от Центъра за градска мобилност след септември 2012г., са проведени в пълно съответствие и стриктно спазване на

разпоредбите на бългаrското и европейското законодателство," казаха още от там (виж пълните отговори в прикачения файл). Заместник-кметът по транспорта на Столичната община Любомир Христов не беше открит за коментар на личния си телефонен номер.

За Симеон Арнаудов обаче това не е първият сблъсък с "Инфосистемс интернешънъл" и Николай Николов Димитров. Преди 2011 г. фирмата използва друго име - "Никкомп" ЕООД. По това време тя влезе в новините след обществена поръчка на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", при която се появи идеята всички пунктове за технически прегледи в България да подпишат договор за трансфер на данни към ИААА именно с "Никкомп".

По това време директор на "Автомобилна администрация" е Симеон Арнаудов. През 2011 г. той напуска заради тежка катастрофа на магистрала "Тракия". Преди него на същия пост в ИААА е настоящият заместник-кмет на София Любомир Христов. Година по-късно Арнаудов става директор на Центъра за градска мобилност, където Христов му е шеф.

Всичко това, разбира се, може да са съвпадения. С действията си обаче Центърът за градска мобилност не оставя у другите участници в обществени поръчки усещането, че участват в равно състезание. А всичко, което правят фирмите, за които разказахме, показва, че и те искат за тях да се знае възможно най-малко. Прозрачната работа по поръчките, разбира се, не е отговорност само на ЦГМ - при всеки търг над 500 хил. лв. документацията се подготвя от комисия в общинския съвет, а отварянето на оферти става от назначени от Йорданка Фандъкова общински служители. И така се натрупват няколко малки небляскави дейтала от ежедневието на Столичната община...

"Руски паметник", "Цариградско шосе", ново метро до мола, проверка в завода за боклук, а след два дни пак - "Руски паметник", "Цариградско", метрото... Явно кметът на София и неговите заместници тази година няма да стигнат до море, защото в столицата има прекалено много обекти за надзор и откриване.

Но докато се хвали със строящите се инфраструктурни обекти, общината може би не обръща толкова внимание на някои дребни детайли от ежедневната си работа. Един такъв детайл беше отворено писмо от края на юли, в което фирмата "Тексбридж телеком сървисис" заплаши, че ще даде София пред Съда на Европейската общност, защото не успява да получи честно и законно отношение нито от общината, нито от Комисията за защита на конкуренцията, нито от Върховния административен съд.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Ако ДАНС беше подслушал схемата, щеше да установи с удивление, че словосъчетанието "Бате к...." се повтаря около 17 хиляди пъти в доказателствения материал.

  • 2
    tulup avatar :-|
    tulup

    Далаверки наляво и надясно, а после нередовните пътници, дъжда и т.н. им били проблемите.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Примерно:

    "Бате к...., глеъм се и не моем ъ се познаем со кфи глуусти се занимаам! Цела Общинска банка сЕди и ни чека, ти си ме пратИл у 3 часо през нощта ъ подмЕним некфа оферта, ъ е со 0,1% надоле от конкурентите....Цецо Мустако и Дидо Дебелио показАха как стаат раотите, сао ние блееме..."

  • 4
    irv1424242340390894 avatar :-|
    MARKET BMD

    Поздравления Капитал че не се страхувате да покажете истината. От тук нататък трябва и активно гражданско общество! Не може само да се констатират схемите. Протести срещу всякакви подобни измам, сезиране на прокуратура, искане на оставки и т.н.

  • 5
    dia1440186804472283 avatar :-|
    Radoslav Gavrilov

    Бреи голяма полицейщина за 7 милиона. Погледнете в Пловдив, Бургас и Стара Загора как се прави монопол.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    ckk1440187956472284 avatar :-|
    Rosen Georgiev

    Аз пък четох, че телелинк печелят приоритета на автобусите за 8 милиона.Защо никои тук не пише за делаверите на Телелинк?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    dia1440186804472283 avatar :-|
    Radoslav Gavrilov

    Егати разследването, като роман все едно криминален, много сте големи,откъде тая "достоверна" информация?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    dia1440186804472283 avatar :-|
    Radoslav Gavrilov

    Между другото стана ми интересно относно Телелинк,ште ми е интересно да науча повече.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    dia1440186804472283 avatar :-|
    Radoslav Gavrilov

    Кефат ме отговорите ЦГМ,много са готини тия.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    guentertreitel avatar :-|
    guentertreitel

    Дебело сте ги хвали, Капитал. Питайте прокуратурата кво мисли да направи...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK