Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
35 23 авг 2015, 0:22, 49632 прочитания

Кой движи цената на горивата

Седем въпроса и отговора за "скъпите" бензин и дизел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Цената на петрола пада, бензинът не. Защо?

Отговорът е относително прост - доминантният играч на пазара ("Лукойл") може да си позволи да продава на тази цена, тъй като няма достатъчно конкуренция. В крайна сметка защо да продаваш по-евтино, ако можеш да продаваш и по-скъпо?


Обяснението за тази ситуация обаче е малко по-сложно и често за нея има обективни причини. Опитите да се навлезе в "черната кутия" на "Лукойл" по израза на бившия министър на икономиката и енергетика Трайчо Трайков обикновено са трудни. Така се опари например и самият Трайков, който беше отстранен от първото правителство на ГЕРБ през 2012 г. и една от основните причини за това беше индиректен сблъсък с управителя на "Лукойл България" Валентин Златев по въпроса за ценообразуването. Няколко пъти изключително остро на компанията влизаше и шефът на митниците Ваньо Танов, макар и без особени последствия за него.

Сега, изглежда, правителството се е насочило към всички други освен към "Лукойл". Първо, премиерът Бойко Борисов вече обяви, че търговците водят съгласувана политика. "Естествено, че говоря за картел", каза той. Това не е новост и всъщност засилването на тази тенденция стана именно по време на първото правителство ГЕРБ. Тогава единственият резултат от проверката на Комисията за защита на конкуренцията беше по-рязкото повишение на цените на горивата без данъци и акцизи. Сега надеждата е, че КЗК вече ще види очевидното. Следващата цел на предстоящите действия на правителството са бензиностанциите, които продават некачествени горива и лъжат в сметката както потребителите, така и данъчните. Това също не е новост. Рафинериите, които произвеждат тежки горива (като мазут), които се смесват с дизела, не са много и проследяването на техните доставки не би трябвало да е проблем. Но това не се случва. Но най-неприятен ще бъде ударът за всички ползватели на пропан-бутан за домашни цели като отопление или готвене. От следващата година и за него се въвежда акциз от 340 лв. за 1000 литра.

Тези мерки обаче няма да намалят цените, по-скоро ще увеличат приходите и печалбата на някои от големите играчи на пазара на горивата у нас. Но са част от митологията на пазара на горива у нас (че за всичко са виновни контрабандистите). В България обаче има и други митове.



1. Наистина ли има драстични разлики между България и останалите страни от ЕС?
В краткосрочен план - да

Това, което е видно и с просто око, е, че за последния месец котировките на петрола марка "Брент" са паднали 14.78% в левове (т.е. са отчетени курсовите разлики между еврото и долара). В същото време цената на бензина се е "срутила" с 0.7%, а тази на дизела с 0.17%.

Ако цените на дребно реагираха автоматично на котировките на "Брент", шофьорите трябваше да плащат с около 4% (т.е. 9 стотинки) по-евтин бензин и дизел. Подобни аномалии бяха особено видими в началото на годината, но те невинаги са във вреда на потребителя. През декември миналата година шофьорите изгубиха, докато през януари промените в цените бяха в тяхна полза. През март и април отново спечелиха, но оттогава насам са все на загуба.

Но има и един интересен детайл. По-големите корекции на цените на дребно в полза на потребителите поне от началото на тази година винаги се случват в месеци, в които се кара по-малко,  например през януари. А пикът на консумацията е през лятото, когато пътуванията рязко скачат.

2. Следва ли "Лукойл" точно движенията на международните котировки?
По-скоро да

Краткосрочните движения не са показателни. Петролните компании не коригират толкова бързо цените си на едро и дребно (освен когато те се увеличават), тъй като спадът може да е временен и следването му излишно би нарушило ценовата стабилност. По-интересни са наблюденията в по-дългосрочен план. Въпреки тези движения нагоре-надолу при сравнението на тенденциите (графика 1) при петрола и цените на бензина на едро и дребно се вижда, че в дългосрочен план няма особени различия.

От август миналата година насам котировката на "Брент" се срути с 43.3% (в лева), докато цената на бензина се е смъкнала едва с 10%. На пръв поглед тази разлика изглежда драстична. Не и ако се сравни със спада на средните цени за всички 27 страни, членки на ЕС - 7.2%.

Причината за този толкова неприятен за шофьорите факт е лесна за обяснение. Петролът е съставлявал едва 38% от крайната цена на бензина през август миналата година. Останалото са надценките за преработка, дистрибуция, продажби - 18% от цената, а 44% се падат на акциза и ДДС. Така на всеки десет стотинки спад на котировката на "Брент" цената на А-95 реагира само с 3.8 ст. понижение. Освен това колкото повече поевтинява петролът, той започва да заема все по-малък дял в цената на бензиноколонката (в момента 23.5%) - т.е. крайните цени реагират още по-вяло. Така с натрупване спад от 10% в цената на бензина всъщност е нормален (за дизела вижте по-долу).

Допълнителен проблем при сравняването на тренда в България и ЕС е фактът, че "Лукойл Нефтохим Бургас" АД използва основно петрол "Урал", който се търгува в по-ограничени количества на спотовите пазари (т.е. няма 100-процентова паралелност в движението му спрямо "Брент"). Така в България повишенията на международните котировки идват с малко закъснение, а пониженията - със значително забавяне.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Братя Бобокови са официално обвиняеми, S&P запази рейтинга на България 1 Уикенд новини: Братя Бобокови са официално обвиняеми, S&P запази рейтинга на България

SpaceX успешно изпрати хора в Космоса, улични сблъсъци на протестиращи с полицаи в различни градове в САЩ

31 май 2020, 1800 прочитания

Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра 3 Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра

Все още не е ясно откъде и кога ще дойде финансирането - 11 млн. лв., за целия участък от бул. "България" до ул. "Луи Айер"

31 май 2020, 2917 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Спадът на руските туристи ще е с 20% това лято

Министър Николина Ангелкова смята, че българският туризъм може да разчита на ниските цени

Още от Капитал
Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10