С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
35 23 авг 2015, 0:22, 46364 прочитания

Кой движи цената на горивата

Седем въпроса и отговора за "скъпите" бензин и дизел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Картел по мейл

Веригите бензиностанции са обсъждали редовно цените и продажбите си с конкурентите

14 окт 2016

Защо "Лукойл" атакува Марешки

Надценката на бензиностанциите спаднаха три пъти от началото на годината. Вероятно и заради аптечния собственик

24 мар 2016

Почина Ваньо Танов

Като директор на Агенция "Митници" Танов започна битка в борбата с контрабандата на цигарите и горивата

29 фев 2016

Картелът на богатите

КЗК ще търси картел на пазара на горива. Това може и да поведе пазара в една по-добра посока, но едва ли ще се стигне до санкции

26 фев 2016

Бензин за левче?

Въпреки срива на петрола, цените на горивата на дребно са по-високи, отколкото са били в други подобни периоди

13 яну 2016

Мнения Daily - Отложи ли Борисов съдебната реформа за след 2019 г.

И още: Ако фирмата ми зарежда от България, ще фалирам; Eвтнитият Камерън и скъпите ни местни политици

24 авг 2015

"Лукойл" пак вдига капитала на бургаската рафинерия

Стар дълг към собственика се преобразува в акции, за да се намали задлъжнялостта на компанията

16 авг 2015

Защо цената на бензина не пада по-рязко?

Мълчанието на "Лукойл" обрича сектора на митове и загадки

12 дек 2014

Кой печели и кой не от ниските цени на петрола

Транспортните компании, големите вериги и строителите най-бързо ще усетят ефект, а индустрията остава в плен на газовата регулация

12 дек 2014


Цената на петрола пада, бензинът не. Защо?

Отговорът е относително прост - доминантният играч на пазара ("Лукойл") може да си позволи да продава на тази цена, тъй като няма достатъчно конкуренция. В крайна сметка защо да продаваш по-евтино, ако можеш да продаваш и по-скъпо?

Обяснението за тази ситуация обаче е малко по-сложно и често за нея има обективни причини. Опитите да се навлезе в "черната кутия" на "Лукойл" по израза на бившия министър на икономиката и енергетика Трайчо Трайков обикновено са трудни. Така се опари например и самият Трайков, който беше отстранен от първото правителство на ГЕРБ през 2012 г. и една от основните причини за това беше индиректен сблъсък с управителя на "Лукойл България" Валентин Златев по въпроса за ценообразуването. Няколко пъти изключително остро на компанията влизаше и шефът на митниците Ваньо Танов, макар и без особени последствия за него.

Сега, изглежда, правителството се е насочило към всички други освен към "Лукойл". Първо, премиерът Бойко Борисов вече обяви, че търговците водят съгласувана политика. "Естествено, че говоря за картел", каза той. Това не е новост и всъщност засилването на тази тенденция стана именно по време на първото правителство ГЕРБ. Тогава единственият резултат от проверката на Комисията за защита на конкуренцията беше по-рязкото повишение на цените на горивата без данъци и акцизи. Сега надеждата е, че КЗК вече ще види очевидното. Следващата цел на предстоящите действия на правителството са бензиностанциите, които продават некачествени горива и лъжат в сметката както потребителите, така и данъчните. Това също не е новост. Рафинериите, които произвеждат тежки горива (като мазут), които се смесват с дизела, не са много и проследяването на техните доставки не би трябвало да е проблем. Но това не се случва. Но най-неприятен ще бъде ударът за всички ползватели на пропан-бутан за домашни цели като отопление или готвене. От следващата година и за него се въвежда акциз от 340 лв. за 1000 литра.

Тези мерки обаче няма да намалят цените, по-скоро ще увеличат приходите и печалбата на някои от големите играчи на пазара на горивата у нас. Но са част от митологията на пазара на горива у нас (че за всичко са виновни контрабандистите). В България обаче има и други митове.



1. Наистина ли има драстични разлики между България и останалите страни от ЕС?
В краткосрочен план - да

Това, което е видно и с просто око, е, че за последния месец котировките на петрола марка "Брент" са паднали 14.78% в левове (т.е. са отчетени курсовите разлики между еврото и долара). В същото време цената на бензина се е "срутила" с 0.7%, а тази на дизела с 0.17%.

Ако цените на дребно реагираха автоматично на котировките на "Брент", шофьорите трябваше да плащат с около 4% (т.е. 9 стотинки) по-евтин бензин и дизел. Подобни аномалии бяха особено видими в началото на годината, но те невинаги са във вреда на потребителя. През декември миналата година шофьорите изгубиха, докато през януари промените в цените бяха в тяхна полза. През март и април отново спечелиха, но оттогава насам са все на загуба.

Но има и един интересен детайл. По-големите корекции на цените на дребно в полза на потребителите поне от началото на тази година винаги се случват в месеци, в които се кара по-малко,  например през януари. А пикът на консумацията е през лятото, когато пътуванията рязко скачат.

2. Следва ли "Лукойл" точно движенията на международните котировки?
По-скоро да

Краткосрочните движения не са показателни. Петролните компании не коригират толкова бързо цените си на едро и дребно (освен когато те се увеличават), тъй като спадът може да е временен и следването му излишно би нарушило ценовата стабилност. По-интересни са наблюденията в по-дългосрочен план. Въпреки тези движения нагоре-надолу при сравнението на тенденциите (графика 1) при петрола и цените на бензина на едро и дребно се вижда, че в дългосрочен план няма особени различия.

От август миналата година насам котировката на "Брент" се срути с 43.3% (в лева), докато цената на бензина се е смъкнала едва с 10%. На пръв поглед тази разлика изглежда драстична. Не и ако се сравни със спада на средните цени за всички 27 страни, членки на ЕС - 7.2%.

Причината за този толкова неприятен за шофьорите факт е лесна за обяснение. Петролът е съставлявал едва 38% от крайната цена на бензина през август миналата година. Останалото са надценките за преработка, дистрибуция, продажби - 18% от цената, а 44% се падат на акциза и ДДС. Така на всеки десет стотинки спад на котировката на "Брент" цената на А-95 реагира само с 3.8 ст. понижение. Освен това колкото повече поевтинява петролът, той започва да заема все по-малък дял в цената на бензиноколонката (в момента 23.5%) - т.е. крайните цени реагират още по-вяло. Така с натрупване спад от 10% в цената на бензина всъщност е нормален (за дизела вижте по-долу).

Допълнителен проблем при сравняването на тренда в България и ЕС е фактът, че "Лукойл Нефтохим Бургас" АД използва основно петрол "Урал", който се търгува в по-ограничени количества на спотовите пазари (т.е. няма 100-процентова паралелност в движението му спрямо "Брент"). Така в България повишенията на международните котировки идват с малко закъснение, а пониженията - със значително забавяне.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иван Бедров ще ръководи дейността на Радио "Свободна Европа" за България 1 Иван Бедров ще ръководи дейността на Радио "Свободна Европа" за България

До края на годината ще бъдат сформирани редакциите в София и Букурещ, съобщи базираната в Прага информационна служба на САЩ

22 сеп 2018, 2922 прочитания

"Инерком" поиска КЗК да разгледа сделката с CEZ отново 5 "Инерком" поиска КЗК да разгледа сделката с CEZ отново

Гинка Върбакова ще пробва да убеди регулатора, че вече няма общо с фотоволтаиците си, макар че остава техен собственик

21 сеп 2018, 2916 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Спадът на руските туристи ще е с 20% това лято

Министър Николина Ангелкова смята, че българският туризъм може да разчита на ниските цени

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете