"Умни" светофари за 5.3 млн. лв ще управляват кръстовища в Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Умни" светофари за 5.3 млн. лв ще управляват кръстовища в Пловдив

Транспортният проект на Пловдив е на обща стойност 44 млн.лв. и освен умна система за управление на трафика включва още въвеждане на електронно таксуване и електронни информационни табла, както и изграждане на велоалеи

"Умни" светофари за 5.3 млн. лв ще управляват кръстовища в Пловдив

Новата система е част от транспортния проект на града, финансиран с евросредства, и трябва да е готова до края на октомври

6920 прочитания

Транспортният проект на Пловдив е на обща стойност 44 млн.лв. и освен умна система за управление на трафика включва още въвеждане на електронно таксуване и електронни информационни табла, както и изграждане на велоалеи

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Петдесет от най-натоварените кръстовища в Пловдив ще бъдат управлявани от интелигентна компютърна система - "умни светофари" , която ще дава приоритет на 285 автобуса от градския транспорт. Символичният старт на работата по т.нар. Център за управление на трафика в града във вторник бе даден на кръстовище на бул. "Цариградско шосе" от кмета на Пловдив Иван Тотев, заместник-министърът по регионалното развитие Деница Николова и екипите на фирмата изпълнител "Телелинк" ЕАД.

Целта е до края на октомври да бъдат подменени всички светофарни уредби, както и подземната инфраструктура, да се изгради видеонаблюдение и да се положат трафик-детектори, измерващи интензивността на автомобилния поток.

Стойността на новата система е 5.3 милиона лева (без ДДС). Тя е част от проекта "Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт" на стойност общо 44 млн. лв., който се реализира със средства от оперативната програма "Регионално развитие" 2007 - 2013.

Ефектите

Софтуерът, който ще ръководи движението в Пловдив, е германски. Той ще позволява всички 50 кръстовища да бъдат свързани като коридори и трафикът да бъде оптимизиран. Според икономическите експерти на община Пловдив новата система трябва да намали разходите както на гражданите (чрез въвеждане на електронно таксуване), така и на общинския бюджет.

Според кмета на Пловдив Иван Тотев проектът трябва да позволи на жителите на града да слязат от личните си автомобили и с велосипед или градски транспорт да стигнат навреме до целта си. Той поясни, че на 50-те светофара, включени в системата за автоматичен контрол, ще имат специален режим за велосипедистите по 48-те километра изграждащи се велоалеи в града.

"В стария програмен период Пловдив получи 74 милиона лева за реализация на 12 проекта от този тип, а през новия програмен период градът може да разчита на нови 81 милиона лева", каза и заместник-министърът по регионалното развитие Деница Николова.

Според прогнозата на Васил Павлов - директор на общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" - Пловдив, ефектите от новото автоматично управление на трафика ще бъдат измерени със съкращаване на времето за прекосяване на града с автобус - до 30 на сто, и снижаване на замърсяването с изгорели газове.

Проектът

Транспортният проект на Пловдив е на стойност 44 милиона лева и стартира още през 2012 г. Той включва изграждането на интелигентна система за управление на трафика - с "умни" светофари, GPS система за контрол на градския транспорт, електронни билети и информационни табла, строителството на 48 километра велоалеи в града.

Първоначално бе планирано основните дейности по проекта да приключат да края на 2013 г., но, както често става, те се забавиха. Така например една от основните части на проекта - изграждането на 37 км нови и рехабилитацията на вече съществуващите 11 км велоалеи на обща стойност около 14 млн. лв., започна едва в началото на настоящата година. Строителят е консорциум "Велоалеи Пловдив – 2013" с водещо участие в него на компанията "Драгиев и ко".

Чак през февруари 2015 г. бе подписан договорът за поставянето на автомати за електронно таксуване в автобусите на градския транспорт, както и за информационни табла за движението и маршрута на автобусите на спирките и визуални табла в автобусите. Това бе и най-скъпият компонент от проекта - около 20 млн. лв. Изпълнител е испанската фирма Indra Sistemas S.A.

Дейностите по проекта трябва да приключат най-късно до края на годината, тъй като това е и срокът, в който трябва да завършат всички дейности по проекти, финансирани по европрограми от предходния програмен период. В противен случай средствата няма да бъдат възстановени от еврокомисията.

Петдесет от най-натоварените кръстовища в Пловдив ще бъдат управлявани от интелигентна компютърна система - "умни светофари" , която ще дава приоритет на 285 автобуса от градския транспорт. Символичният старт на работата по т.нар. Център за управление на трафика в града във вторник бе даден на кръстовище на бул. "Цариградско шосе" от кмета на Пловдив Иван Тотев, заместник-министърът по регионалното развитие Деница Николова и екипите на фирмата изпълнител "Телелинк" ЕАД.

Целта е до края на октомври да бъдат подменени всички светофарни уредби, както и подземната инфраструктура, да се изгради видеонаблюдение и да се положат трафик-детектори, измерващи интензивността на автомобилния поток.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK