С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 27 авг 2015, 18:49, 10388 прочитания

И юли се оказа хладен за туристическия бизнес

Посещенията на чужденци спадат с общо 9%, като България губи не само руски, но и германски туристи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Със 7% намаляват и туристите от третия най-важен пазар за България – Румъния.
 
3.4% е спадът на туристите, дошли в България за почивка през юли, а бизнес визитите са намалели наполовина спрямо същия месец през 2014 г.
Надеждите на бизнеса и държавата високия туристически сезон (юли и август) да компенсират катастрофално слабия юни засега не се оправдават поне според официалната статистика. Данните на Националния статистически институт за юли показват сериозен спад от 9% на общите посещения на чужденци в страната, а броят на тези, които идват с цел почивка и ваканция, е намалял с 3.4% на годишна база - до 904.5 хиляди. Така за втора поредна година България не успява да привлече над 1 млн. чуждестранни туристи през юли след рекордните за сектора 2012 и 2013 г. Точно наполовина са намалели и бизнес визитите спрямо юли м.г.

И докато спадът на руските и украинските туристи с около 20% беше очакван от хотелиерите, статистиката показва значителни спадове и на туристите от Германия, Австрия, Чехия, Румъния, а това са пазари, на които българският туризъм традиционно разчита.
Междувременно два пъти повече българи са избрали да почиват в чужбина в сравнение с юли 2014 г. въпреки напрегнатите събития в Гърция. Според данните на НСИ близо 67 хил. българи са избрали съседната ни страна за почивка, което е повече от двоен ръст спрямо 25 хиляди миналия юли. Другата топ дестинация за българските туристи е била Турция.


На този фон туристическия бранш няма твърде много поводи за радост. Горещият август и топлият септември вероятно ще върнат положителните стойности на статистиката, но като лятна дестинация България все повече се отличава основно с многобройните скандали заради неадекватни условия и цени на плажовете, презастрояване, лошо обслужване, липсата на добро рекламно и имиджово позициониране, което води до феномени като разцъфтяващ алкохолен туризъм в големите комплекси и т.н. Военните конфликти недалеч от България и геополитическото напрежение между Русия и Запада също не помагат на българския туристически бизнес.

Спад на основните пазари

Негативната тенденция на спад на почиващите чужденци в България започна още от началото на годината, като се оказва, че спадът на руските туристи е само един от факторите. През юли броят на руските и украинските туристи намалява съответно с 18.3 и 21.1% и това не е изненада: конфликтът между двете страни доведе до траен отлив на туристи от тези страни не само в България, но и в другите европейски туристически дестинации. Надеждите бяха, че западноевропейските туристи могат да компенсират донякъде тенденцията, но те засега не се оправдават - дeлът на туристите от ЕС е 58.5%, или с 13.6% по-малко в сравнение с юли предходната година.



Заради руския отлив Германия отново е най-големият ни пазар с около 133 хил. туристи през юли, но това на практика е спад от 8.3% спрямо юли 2014 г. Със 7% намаляват и туристите от третия най-важен пазар за България – Румъния. Понижение има и при посещенията от Великобритания, Чехия, Австрия, Дания, Финландия, Франция и Швеция. И макар техният дял по принцип да е малък, това потвърждава тенденцията за загуба на позиции на европейските пазари - нещо, за което от бранша отдавна предупреждават.

Байко Байков, председател на УС на АБТТА (Асоциация на българските туроператори и туристически агенти) коментира за "Капитал", че от няколко години насам България привлича все по-малко туристи от Западна Европа, като причината е, че страната не отделя достатъчно средства за маркетинг и реклама в Западна Европа. По думите му тези пазари са от съществено значение за България, защото "пазарите, които могат да донесат устойчив ръст на българския туризъм, са именно западноевропейските. Само привличането на платежоспособни туристи може да доведе до развитието на спортния, еко-, селския, приключенския туризъм. Но без маркетинг такъв тип туризъм не може да се развие", добавя той.
Добре известните проблеми на българския туризъм са известни на администрацията, но засега има само добри намерения. В последните дни министърът на туризма Николина Ангелкова обеща пред бранша по Черноморието нова концепция за управлението на плажовете, масирана реклама на българския туризъм в интернет, по-активна работа с авиокомпаниите за откриването на нови дестинации през лятото и т.н.

Спасение от Източна и Централна Европа

Друг неприятен момент е и по-малкият брой туристи, привлечени от съседните ни Гърция и Румъния. Същевременно Гърция очаква да отбележи за трета поредна година рекорден брой на туристите от България. Според Байков именно Гърция ни показва как може и трябва да се провежда маркетинг - въпреки бурния месец в южната ни съседка откъм политически събития българските туристи там са били над два пъти повече в сравнение със същия месец на предходната година.
Западноевропейските туристи наистина няма да успеят да компенсират отлива от 40% на руски говорещи туристи в курорта Албена тази година, потвърди и търговският директор на курорта Маргита Тодорова. Тя обаче отбеляза, че при тях все пак и немските, и румънските туристи са се увеличили с 5% на годишна база през юли. Тодорова отчита юли 2015 г. като по-силен от юли 2014 г. и с повече туристи и от полските и скандинавските пазари. Българският пазар също расте, като клиентите са предимно семейства.

Добра новина е, че все пак през юли с изключение на Чехия България е успяла да привлече повече туристи от Централна и Източна Европа. Нарастват туристите от Полша, Унгария, Хърватия. Все повече турци, македонци, сърби, както и израелци са избрали България за лятната си почивка. По-съществен интерес към България като дестинация за екскурзия и почивка се наблюдава и от Холандия, където ръстът на туристите е 80%.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите правила на ЕС за защита на лицата, които подават сигнали за нарушения Новите правила на ЕС за защита на лицата, които подават сигнали за нарушения

Как ще се отрази на бизнеса и обществото новата европейска директива за защита на разобличителите

27 яну 2020, 346 прочитания

Гешев пита Конституционния съд може ли да образува дела срещу президента Гешев пита Конституционния съд може ли да образува дела срещу президента

Главният прокурор смята, че досъдебни производства срещу държавния глава могат да се започват и по време на мандата му

27 яну 2020, 625 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
НЕК има три месеца да се разплати с едната американска централа

Ако 388 млн. лв. не бъдат осигурени до края на ноември, споразумението с "КонтурГлобал" отпада

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10