Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 авг 2015, 17:19, 5167 прочитания

В лабиринта на е-образованието

Инвестициите в технологии в училищата продължават да се правят без цел и посока

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Какво си представяте, когато чуете електронен учебник за 4 клас? Може би приложение, което се инсталира на различни устройства? Или пък интерактивно разработени уроци с форум за дискусия и онлайн тестове? Звучи добре, но е далеч от истината. Отговорът е инсталационен диск, който, след като се пусне на компютър - задължително под Windows, отваря в четец копие на хартиения учебник, тук-там с някоя песен или видеоклип. Разглеждането му минава през прелистване на страници - единствената разлика с оригинала е, че това става не с пръст, а с мишка. Ако ученикът или учителят реши, че иска да отвори "електронния" учебник на второ устройство или пък утре го ползва отново на първото, дискът за инсталация пак трябва да е подръка.  

И, да, това е реален продукт и един от т.нар. електронни учебници, които от няколко години вървят в комплект с хартиените. Съвсем логично, не се използват нито в училищата, нито вкъщи в помощ на учениците. Но пък са показателни за друго - за неадекватните действия на държавата по отношение на използването на нови технологии в образованието. От години те се правят на парче, водени повече от лобистки интереси, отколкото от истинската полза за учениците.


Последната кампания на Министерството на образованието и науката (МОН) за купуване на терминални устройства в училищата не прави изключение. (Терминалите се използват за заместители на компютрите в кабинетите по информатика, като предимството им е, че всички работни места се управляват от един общ сървър.) Тя е част от националната програма "Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в училище", която тече от 2008 г. и по която вече три пъти е набавян подобен хардуер. Този път средствата за него от МОН са 2.5 млн. лв., а училищата дофинансират покупката, която са избрали на базата на оферти от фирми по зададени от министерството критерии за устройствата. За много училища националната програма е шанс да получат помощ за инвестиция в техника, която може да бъде от полза на активните учители. Тя обаче се изпълнява без подробен анализ как училищата използват досега закупените устройства и от какво наистина имат нужда. Като прибавим и липсата на достатъчно електронно съдържание, за което в крайна сметка служи техниката, доброто намерение за използване на технологии в училищата се свежда просто до доставка на кашони.

Защо точно това и защо сега

От началото на август текат спорове между МОН и фирмите - доставчици на терминали, какви да са критериите за устройствата. Най-общо вариантите могат да са два - т.нар. нисък клас, при който ресурсите на един компютър се разпределят между много машини, и висок, при който всеки терминал работи със собствена виртуална машина. Първият е една идея по-евтин, но много по-слаб като мощност. Вторият върши повече работа, но е по-скъп. Изборът на устройствата затруднява изключително директорите на училищата. Много често нито те, нито учителите по информационни технологии са добре запознати със спецификите на терминалите и могат лесно да бъдат подведени да купят некачествена техника на висока цена. Дори и да определи адекватни критерии в заданието министерството не следи какво се доставя на училищата. Така през последните години много кабинети бяха оборудвани с устройства, на които трудно може да се пусне и най-елементарно видео. Голям минус е и това, че терминалите се използват само в часовете по информационни технологии.



"Терминалите са създадени, за да обслужват библиотеки, летища, интернет кафенета и директната им полза в българското училище в най-добрия случай е от посредствена до средна", коментира Александър Ангелов, управител на неправителствената организация "Център за творческо обучение", която подпомага училищата в търсенето и използването на съвременни технологии за обучение. Според него с терминалите се замества един остарял модел с нов, но с подобна функционалност. А изискванията за поддръжката им са дори по-големи.

Липсата на подкрепа за учителите е един от големите проблеми в опита за използване на нови технологии в образованието, смята Иван Господинов, който преподава немски език и философия в 74-о СОУ "Гоце Делчев" в София и преди години инициира превода на видеоуроците на "Кан академия" на български. Той разказва, че в тяхното училище има два кабинета с терминали - единият оборудван по националната програма, а вторият - по пилотен проект на технологична компания, и разликите в качеството в полза на втория са огромни. Макар училището да разполага с модерна техника обаче, Господинов предполага, че ще е единственият, който през следващата учебна година ще използва новия кабинет. "Другите учители или се страхуват, или не могат да разчитат на работата си с устройства", смята той и допълва, че разработването на уроци с нови технологии отнема много усилия, а ако нещо се развали по време на часа, преподавателят няма към кого да се обърне.

Когато преди две години СОУ "Иван Н. Момчилов" в град Елена решава да купи терминали по програмата на МОН, учителят и ръководител на компютърните кабинети Светослав Михайлов прави обстойно проучване. Иска оферти от всички фирми доставчици, вижда кое решение е най-доброто, но се спира на компромисен вариант заради липса на достатъчно средства. Според Михайлов министерството правилно задава достатъчно високи критерии за продуктите, но парите не стигат за тях, а фирмите често лъжат училищата с по-нисък клас устройства. За учителя по информатика предимството на терминалите е, че се обслужват по-лесно, но имат ограничения за някои видове софтуер. Затова мнението му е, че поне един кабинет в училището е добре да не е обвързан с тези устройства.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Борисов уволни директора на ББР Стоян Мавродиев, безработните растат бързо 2 Вечерни новини: Борисов уволни директора на ББР Стоян Мавродиев, безработните растат бързо

И още: Черни рекорди за жертви на коронавируса в САЩ и Франция; земеделският министър с ново антипазарно решение към веригите

8 апр 2020, 4370 прочитания

Вечерен час, блокада на квартали, паркове: отменят ли се мерки на местната власт Вечерен час, блокада на квартали, паркове: отменят ли се мерки на местната власт

На 6 април здравният министър Кирил Ананиев нареди общините да отменят мерки, които не съответстват на законите, засега не е ясно обаче кои точно са те

8 апр 2020, 2372 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Имам си зала. Какво да я правя?

Повечето големи съоръжения се строят без ясна представа как ще се издържат. Залата в Пловдив не прави изключение

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10