Как КФН реши повече да не дава достъп до информация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как КФН реши повече да не дава достъп до информация

Ръководеният от Стоян Мавродиев финансов регулатор си самозабранява да дава данни за всичко, което вече не е публична информация

Как КФН реши повече да не дава достъп до информация

Готвена от регулатора наредба предвижда гражданите да указват кой точно документ искат, което противоречи на логиката и буквата на закона

Николай Стоянов
12930 прочитания

Ръководеният от Стоян Мавродиев финансов регулатор си самозабранява да дава данни за всичко, което вече не е публична информация

© Надежда Чипева


Ако се приемат измененията, КФН ще стане единствената институция, която не извършва оценка кога общественият интерес е над търговската тайна, като ще получи предимството да бъде по-непрозрачна дори в сравнение със службите за сигурност.

Насред приспивното лятно безвремие, в което законодателите са в почивка, нормативни промени все пак са възможни. И обикновено, като се случват, са доста любопитни.

На свое заседание на 20 август ръководената от Стоян Мавродиев Комисия за финансов надзор (КФН) е приела на първо четене проект за промяна на своята наредба №45 от 2012 г., която регламентира достъпа до съхраняваните от институцията документи. Мотивите към проектопромените са доста лаконични и някак насаждат впечатлението, че става въпрос за нещо маловажно и тривиално.

"Предлаганите предложения с основно правно-технически и са насочени към осигуряване на пълно съответствие на разпоредбите на наредбата с изискванията на Закона за достъп до обществена информация", пише там. След това в две изречения се пояснява, че наредбата вече няма да обхваща документи, съдържащи професионална тайна, и се обяснява, че документи ще се предоставят само при "нормативно основание".

След това представяне едва ли биха останали много изкушени читатели извън професионално заинтересованите в областта юристи. За малцината продължили да четат и конкретните текстове обаче има изненади. И те според адв. Александър Кашъмов, ръководител на правния екип на "Програма достъп до информация", противно на анонса в мотивите не съответстват на законовите стандарти, приложими за правото на достъп до обществена информация.

Въпросът е важен, защото КФН е един от ключовите регулатори - контролира застрахователи, пенсионни фондове, борсови компании, инвестиционни схеми и други с активи за над 22 млрд. лв.

Изгубени в документите

Едно от ключовите изменения е, че навсякъде в досегашния текст на наредбата, където се говори за "достъп до информация", формулировката се променя на "достъп до документи". Вече в заявлението, което трябва да подаде интересуващ се гражданин, трябва да се посочи документът, до който желае достъп, а отпада възможността да предостави описание на исканата информация.

"Проблемът тук е, че на гражданите се възлага задължението да посочат в заявлението си за достъп точен документ, който искат да получат. По този начин съществено се стеснява обемът на правото им на достъп до информация, защото в редица случаи те не знаят предварително в кой документ се съдържа информацията, която ги интересува", обяснява адв. Кашъмов. "Точно по тази причина новото поколение закони за достъп до информация, които вече са над 100 в света, боравят с терминологията "достъп до информация", а не "достъп до документи". И българската конституция (чл. 41), и Законът за достъп до обществена информация гарантират правото на гражданите на достъп до информация, а не само до документи. Когато се удовлетворява това право, е правилно да се дава достъп до документи, но не може да се изисква от заявителите да конкретизират в исканията си за достъп документи, които не знаят кои са", смята той.

Освен това понякога гражданският и общественият интерес е насочен и към информация, която не се съдържа в един наличен документ, а изисква институцията да събере данни. Така например по искане по ЗДОИ през 2010 г. министърът на финансите Симеон Дянков предостави на група медии справка за депозитите на държавните фирми и използваните от тях банки. Тя доказа наличието на концентрация във вече фалиралата КТБ и стана основа за много предупредителни публикации, които доведоха до приемането на правила за диверсификация на свободните средства на държавните фирми. Ако финансовото министерство тогава действаше с приетите правила от КФН сега, обществото нямаше да може да се информира за важни процеси в икономиката и финансовия сектор на страната.

Изчезващ обществен интерес

Друг проблем е, че се разширява и обхватът на документи, които няма да бъдат предоставяни, с тези, които съдържат професионална тайна. По смисъла на ЗКФН това е "информацията, която комисията създава и получава във връзка с изпълнението на нейните функции и която представлява търговска, банкова или друга защитена от закона тайна или чието разгласяване ще увреди търговския интерес на поднадзорните лица". Или практически това обхваща всичко, което вече не е публична информация (която обаче няма особен смисъл да се иска изрично от КФН). Освен това е добавен и още по-неясен текст, че документи ще се предоставят само при наличие на "нормативно основание", без да има яснота какво означава това понятие, нито кой ще трябва да преценява наличието му.

Същевременно отпада текстът, вменяващ задължение на председателя на КФН да предложи на комисията да прецени дали при поисканата информация има надделяващ обществен интерес. Логиката и разпоредбите на ЗДОИ предполагат, че ако се установи такъв, институцията трябва да предостави информация, независимо че по този начин може да се накърнява нечий частен интерес (разкриване на търговска тайна и т.н.).

"Предоставянето на правомощия за отказ, без да бъде отчетен общественият интерес, е в пряко нарушение на Закона за достъп до обществена информация. С изменения и допълнения през 2008 г. парламентът въведе задължението държавните органи да преценяват налице ли е надделяващ обществен интерес, който превалира над защитата на търговска тайна, личните данни, подготвителния процес преди приемането на решения и преговорите. Преценката трябва да се прави при всяко подадено заявление. Ако се приемат измененията в наредбата, КФН ще стане единствената институция, която не извършва баланс на интереси, като ще получи предимството да бъде по-непрозрачна дори в сравнение със службите за сигурност", е мнението на адв. Кашъмов.

От КФН не отговориха на изпратените от "Капитал" въпроси, с които се опитахме да разберем какво налага промените и защо регулаторът на небанковия финансов сектор е решил така стеснително да тълкува ЗДОИ. Както и как, ако бъдат окончателно приети и на второ четене текстовете, комисията ще процедира със заявления, искащи информация, а не конкретен документ. А това може да стане факт още на 5 септември, когато изтича обявеният срок от 15 дни за обществено обсъждане.

Разбира се, с наредба не могат да се отменят законови правомощия и като крайно всеки, който се чувства ощетен, може да атакува в съда както законността на самата наредба, така и всеки конкретен отказ на председателя на КФН. Това обаче за съжаление е тромав път и обикновено отнема толкова време, че да обезсмисли напълно ползата от исканата информация. Затова и всяка необоснована спънка, която институциите поставят между съхраняваната от тях информация и публиката, е вредна. Тя намалява не просто информираността, но и активността на гражданското общество като коректив. И тотално не се вписва в логиката на държава, която твърди, че се стреми да изгражда електронно правителство и да предоставя отворени данни.

Ако се приемат измененията, КФН ще стане единствената институция, която не извършва оценка кога общественият интерес е над търговската тайна, като ще получи предимството да бъде по-непрозрачна дори в сравнение със службите за сигурност.

Насред приспивното лятно безвремие, в което законодателите са в почивка, нормативни промени все пак са възможни. И обикновено, като се случват, са доста любопитни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Няма ли да е по-лесно да сменим Мавродиев.

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Стоян Мавродиев е още начело на КФН, а империята на Делян Пеевски отново расте. Далаверата продължава с пълна сила - сигурно Бойко е отново на власт.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Наредбите са поднормативни актове и не могат да отменят разпоредбите на ЗДОИ и Конституцията. Само че наглеците от КФН ще отхвърлят искането на основание на тяхната си наредба и ако продължиш да упорстваш и заведеш дело, ще клекнат.
    Ама ще загубиш поне половин година...

    Този Мавродиев става все по-вреден.

  • 4
    info111 avatar :-|
    info111

    По принцип отделните лица, органи и/или институции да променят и решават сами какъв да е достъпът на гражданите до информация при тях е не само лоша но много съмнителна практика, а в случая с КФН и добрия ни познайник, криещият се от съда и призовките му Мавродиев (който е замесен с отваряне на офшорни сметки и транзакции на пари от наркотици - Брендо) даже няма и съмнение за какво този се опитва да пробутва подобни ретроградни наредби и правила.
    Изобщо не знам защо това леке е още там - вероятно за да довбесява хората, които и така май са настръхнали.
    Тези във властта - догановци, бойкоборисовци и гоцета, цаци и други подобни май наистина найрая ще предизвикат и гражданска война в страна от ЕС в началото на 21 век!

  • 5
    anonymous100 avatar :-|
    Anonymous

    Единственият начин за сваляне на Мавродиев е да гласувате против ГЕРБ и Деформаторите!

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#1] от "rosiraycheva50._":

    Дали е по- "лесно" не знам, но просто не можете да
    [quote#1:"rosiraycheva50._"]сменим Мавродиев.[/quote] с удобен вам човек....

  • 7
    subaru avatar :-P
    subaru

    "Мотивите към проектопромените са доста лаконични и някак насаждат впечатлението, че става въпрос за нещо маловажно и тривиално.
    "Предлаганите предложения с основно правно-технически и са насочени към осигуряване на пълно съответствие на разпоредбите на наредбата с изискванията на Закона за достъп до обществена информация", пише там."
    При положение, че в ЗДОИ, ясно е разсписан редът за искане и получаване на тази информация, а самият закон не предвижда създаването на Нардба за прилагането му, е необясним нормотворческия порив обхванал комисията, още повече, че според това, което пише в статията, тази наредба на практика ще дерогира ЗДОИ.

  • 8
    bogry avatar :-|
    BoGry

    "Ръководеният от Стоян Мавродиев финансов регулатор си самозабранява да дава данни за всичко, което вече не е публична информация..."

    "Друг проблем е, че се разширява и обхватът на документи, които няма да бъдат предоставяни, с тези, които съдържат професионална тайна. По смисъла на ЗКФН това е "информацията, която комисията създава и получава във връзка с изпълнението на нейните функции и която представлява търговска, банкова или друга защитена от закона тайна или чието разгласяване ще увреди търговския интерес на поднадзорните лица..."

    "Същевременно отпада текстът, вменяващ задължение на председателя на КФН да предложи на комисията да прецени дали при поисканата информация има надделяващ обществен интерес..."

    "От КФН не отговориха на изпратените от "Капитал" въпроси, с които се опитахме да разберем какво налага промените..."

    Няма да отговорят ми! С тези промени в закона те казват: "Не питайте, защото няма да ви отговорим!" А в Библията пише: "Чукай, и ще ти отворят!" Ама къде ще се сравнява Господ Бог с това момче! То смята, че е достатъчно голямо само да чука! Всъщност никой не знае какво точно работи то, защото и това явно е тайна! А резултатите от работата му са безотчетни дори пред Бойко Борисов! Или не?!
    Ама какво да си приказваме! Каквото и да си кажем в този форум, най-много да го припишат на политическите напъни на Прокопиев и респективно на подопечния му седмичник! Зависи от позицията де!
    Иначе хората са помислили за по-обикновените тям подобни: "... всеки, който се чувства ощетен, може да атакува в съда както законността на самата наредба, така и всеки конкретен отказ на председателя на КФН..." А родната Темида, знаем, е с вързани очи, но с развързани джобове, т.е. не е важно кой й пъха в джоба, важното е да пъха... да пъха... да пъха...

  • 9
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    Мистър Просър рече:
    — Вижте какво, имахте възможност да направите всякакви предложения или възражения в законния срок.
    — В законния срок? — избухна Артър. — В законния срок ли? Че аз за пръв път чух за тая работа от оня майстор, който пристигна в къщата ми вчера сутринта. Питам го аз прозорците ли е дошъл да почисти, той ми вика не, дошъл съм да съборя къщата. Но, разбира се, не ми го каза веднага. О, не! Първо избърса няколко прозореца, за което ми взе една петачка. И чак тогава ми го съобщи.
    — Но, мистър Дент, проектите бяха на разположение в местния проектантски отдел в продължение на девет месеца.
    — О, да, разбира се! Щом научих, отидох право там да ги видя — още вчера следобед. Ама вие не сте се потрудили чак толкова да насочите вниманието ни към тях, нали? Ей така, просто да кажете нещо на някого.
    — Но проектите бяха изложени…
    — Изложени ли? В последна сметка се наложи да сляза чак в мазето, за да ги открия.
    — Ами там се намира отделът, където са изложени.
    — С електрическо фенерче.
    — Сигурно са откраднали крушките.
    — И стълбището ли?
    — Ама вижте, нали все пак ги открихте?
    — Да — каза Артър, — така е. Бяха изложени на дъното на един заключен канцеларски шкаф, забутан в заключена тоалетна с надпис на вратата ВНИМАНИЕ, ЛЕОПАРД!


    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK