Проблемите при големите вериги бензиностанции се оказаха повече
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проблемите при големите вериги бензиностанции се оказаха повече

Министърът на икономиката Божидар Лукарски ще предложи законодателни промени, които трябва да пресекат нарушенията при бензиностанциите

Проблемите при големите вериги бензиностанции се оказаха повече

Под 1% от проверените 22 хил. разходомера имат проблеми, като над половината от констатираните нарушения са при големите вериги

8225 прочитания

Министърът на икономиката Божидар Лукарски ще предложи законодателни промени, които трябва да пресекат нарушенията при бензиностанциите

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Производството и доставките на горива се увеличава значително през юни.

По-голямата част от нарушенията, свързани с пломбите, количеството и качеството на заредените горива в България, са при големите вериги бензиностанции. Това обяви икономическият министър Божидар Лукарски на пресконференция в петък, когато бяха представени окончателните резултати от проверките на Българския институт по метрология (БИМ). Изнесените окончателни данни потвърждават предварителната информация отпреди една седмица – под 1% от проверените 22 хил. разходомера от началото на 2015 г. имат проблеми. Над половината от нарушенията (52%) са при обекти, част от големите вериги, а 48% - при малките единични бензиностанции.

От изнесените резултати става ясно още, че основният проблем е разминаването между количеството гориво, отчетено на бензиноколонката, и реално сипаното в резервоара. Тези нарушения според БИМ са около 60% от всички, като по-голямата част от този тип проблеми са при малките обекти. Останалите 40% са свързани с нарушени пломби. Също така от началото на годината експертите на Държавна агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН) са изследвали 1000 проби. "При 7% от тях са констатирани нарушения в качеството, свързани със съдържанието на биоетанол, сяра и дистилационни характеристики", обяви министърът на икономиката Божидар Лукарски.

"Хлабави" пломби

Преди близо две седмици министър-председателят Бойко Борисов обяви по време на правителствено заседание, че голяма част от пломбите не са поставени правилно. "Сондите на бензиностанциите така са пломбирани, че те си се вадят и слагат, без изобщо да се нарушава пломбата. Така широко са закопчани, че въобще все едно няма пломба", каза тогава премиерът. От министерството на икономиката, под чиято шапка е метрологията, не обявиха точния окончателен брой на повредените пломби. Лесно обаче може да се изчисли, че броят е около 100.

Според министър Божидар Лукарски основният проблем не е свързан с неправилно поставени пломби, а с нормативната база, която дава шанс да се правят измами. Той обясни, че при ремонт на дадена бензиноколонка тя по закон може да стои без сертифицирана пломба и без калибриране 21 дни. Причината за това е, че след приключване на ремонта собственикът има 7 дни да извика частна фирма, която да постави работна пломба. След това разполага с още 14 дни, за да подаде заявление до БИМ, които да дойдат и да поставят сертифицирана пломба и да калибрират уредите.

"Получава се законово позволена дупка от 21 дни, през която на разходомерите стоят работни пломби, поставени от несертифицирана фирма. В резултат на което в този диапазон са възможни манипулации", обясни министърът. Той обяви, че ще бъдат подготвени законодателни промени в тази насока. Те ще въведат лицензионен режим на фирмите, които поставят пломбите след ремонт, и ще задължат собствениците да викат специалистите на БИМ веднага след ремонта. Също така ще бъде предложено санкциите да бъдат увеличени значително при установяване на несъответствие в количеството гориво. Предложението е тази глоба да бъде в размер на 10 хил. лв. при сегашния размер от 1000 лв. за повторно нарушение. Глобата при първо нарушение в момента е 500 лв.

Също така се предвижда изграждането на електронен регистър между НАП, Агенция "Митници", Българския институт по метрология и Държавната агенция по метрологичен и технически надзор. "Създаването на такъв регистър е нужен, защото към настоящия момент всеки от тези органи събира и обработва информацията по различен начин", заяви министърът Лукарски. Зам.-министър Даниела Везиева допълни, че всяка институция, която е свързана с контрола на бензиностанциите, трябва да вижда данните на другите такива, като идеята е това да се случва в реално време. С тази липса на единна система Везиева обясни и разминаването между броя на бензиностанциите, които проверява БИМ, и броя, който обяви в началото на годината Министерството на финансите. "БИМ работи само с част от бензиностанциите, които сами са подали заявления. МФ разполага с повече данни, защото начинът на събиране на данни е различен", каза зам.-министърът на икономиката.

Производство и внос

Причината, поради която правителството е наредило да се проверят бензиностанциите в средата на август, е разминаването между големите количества горива, изведени от акцизните складове, и продадените на дребно. Данните на Националния статистически институт (НСИ) към края на юни показват, че през юни има увеличение и при производството, и при вноса на бензин и дизел спрямо същия месец на 2014 г. Рафинериите в България (основно "Лукойл Нефтохим") са произвели 12.4% повече безоловен бензин и 13.2% повече дизелово гориво. Вносители от своя страна са вкарали в страната 11.9% повече безоловен бензин и 11.4% повече дизелово гориво.

Производството и доставките на горива се увеличава значително през юни.

По-голямата част от нарушенията, свързани с пломбите, количеството и качеството на заредените горива в България, са при големите вериги бензиностанции. Това обяви икономическият министър Божидар Лукарски на пресконференция в петък, когато бяха представени окончателните резултати от проверките на Българския институт по метрология (БИМ). Изнесените окончателни данни потвърждават предварителната информация отпреди една седмица – под 1% от проверените 22 хил. разходомера от началото на 2015 г. имат проблеми. Над половината от нарушенията (52%) са при обекти, част от големите вериги, а 48% - при малките единични бензиностанции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    bat_sali avatar :-|
    bat_sali

    О ооо, душички!
    при хлабави пломби - хлабав контрол!!!!!!!!!!!!!

  • 2
    plamenj avatar :-|
    alderweireld

    Да не се окаже само, че накрая всички са изрядни, само Петрол са с нарушения, просто щото Пеевски иска да прилапа веригата от Гриша Ганчев, м?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK