По-голямата част от нарушенията, свързани с пломбите, количеството и качеството на заредените горива в България, са при големите вериги бензиностанции. Това обяви икономическият министър Божидар Лукарски на пресконференция в петък, когато бяха представени окончателните резултати от проверките на Българския институт по метрология (БИМ). Изнесените окончателни данни потвърждават предварителната информация отпреди една седмица – под 1% от проверените 22 хил. разходомера от началото на 2015 г. имат проблеми. Над половината от нарушенията (52%) са при обекти, част от големите вериги, а 48% - при малките единични бензиностанции.
От изнесените резултати става ясно още, че основният проблем е разминаването между количеството гориво, отчетено на бензиноколонката, и реално сипаното в резервоара. Тези нарушения според БИМ са около 60% от всички, като по-голямата част от този тип проблеми са при малките обекти. Останалите 40% са свързани с нарушени пломби. Също така от началото на годината експертите на Държавна агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН) са изследвали 1000 проби. "При 7% от тях са констатирани нарушения в качеството, свързани със съдържанието на биоетанол, сяра и дистилационни характеристики", обяви министърът на икономиката Божидар Лукарски.
"Хлабави" пломби
Преди близо две седмици министър-председателят Бойко Борисов обяви по време на правителствено заседание, че голяма част от пломбите не са поставени правилно. "Сондите на бензиностанциите така са пломбирани, че те си се вадят и слагат, без изобщо да се нарушава пломбата. Така широко са закопчани, че въобще все едно няма пломба", каза тогава премиерът. От министерството на икономиката, под чиято шапка е метрологията, не обявиха точния окончателен брой на повредените пломби. Лесно обаче може да се изчисли, че броят е около 100.
Според министър Божидар Лукарски основният проблем не е свързан с неправилно поставени пломби, а с нормативната база, която дава шанс да се правят измами. Той обясни, че при ремонт на дадена бензиноколонка тя по закон може да стои без сертифицирана пломба и без калибриране 21 дни. Причината за това е, че след приключване на ремонта собственикът има 7 дни да извика частна фирма, която да постави работна пломба. След това разполага с още 14 дни, за да подаде заявление до БИМ, които да дойдат и да поставят сертифицирана пломба и да калибрират уредите.
"Получава се законово позволена дупка от 21 дни, през която на разходомерите стоят работни пломби, поставени от несертифицирана фирма. В резултат на което в този диапазон са възможни манипулации", обясни министърът. Той обяви, че ще бъдат подготвени законодателни промени в тази насока. Те ще въведат лицензионен режим на фирмите, които поставят пломбите след ремонт, и ще задължат собствениците да викат специалистите на БИМ веднага след ремонта. Също така ще бъде предложено санкциите да бъдат увеличени значително при установяване на несъответствие в количеството гориво. Предложението е тази глоба да бъде в размер на 10 хил. лв. при сегашния размер от 1000 лв. за повторно нарушение. Глобата при първо нарушение в момента е 500 лв.
Също така се предвижда изграждането на електронен регистър между НАП, Агенция "Митници", Българския институт по метрология и Държавната агенция по метрологичен и технически надзор. "Създаването на такъв регистър е нужен, защото към настоящия момент всеки от тези органи събира и обработва информацията по различен начин", заяви министърът Лукарски. Зам.-министър Даниела Везиева допълни, че всяка институция, която е свързана с контрола на бензиностанциите, трябва да вижда данните на другите такива, като идеята е това да се случва в реално време. С тази липса на единна система Везиева обясни и разминаването между броя на бензиностанциите, които проверява БИМ, и броя, който обяви в началото на годината Министерството на финансите. "БИМ работи само с част от бензиностанциите, които сами са подали заявления. МФ разполага с повече данни, защото начинът на събиране на данни е различен", каза зам.-министърът на икономиката.
Производство и внос
Причината, поради която правителството е наредило да се проверят бензиностанциите в средата на август, е разминаването между големите количества горива, изведени от акцизните складове, и продадените на дребно. Данните на Националния статистически институт (НСИ) към края на юни показват, че през юни има увеличение и при производството, и при вноса на бензин и дизел спрямо същия месец на 2014 г. Рафинериите в България (основно "Лукойл Нефтохим") са произвели 12.4% повече безоловен бензин и 13.2% повече дизелово гориво. Вносители от своя страна са вкарали в страната 11.9% повече безоловен бензин и 11.4% повече дизелово гориво.
По-голямата част от нарушенията, свързани с пломбите, количеството и качеството на заредените горива в България, са при големите вериги бензиностанции. Това обяви икономическият министър Божидар Лукарски на пресконференция в петък, когато бяха представени окончателните резултати от проверките на Българския институт по метрология (БИМ). Изнесените окончателни данни потвърждават предварителната информация отпреди една седмица – под 1% от проверените 22 хил. разходомера от началото на 2015 г. имат проблеми. Над половината от нарушенията (52%) са при обекти, част от големите вериги, а 48% - при малките единични бензиностанции.
2 коментара
О ооо, душички!
при хлабави пломби - хлабав контрол!!!!!!!!!!!!!
Да не се окаже само, че накрая всички са изрядни, само Петрол са с нарушения, просто щото Пеевски иска да прилапа веригата от Гриша Ганчев, м?