Военният министър: Ремонтът на МиГ в Полша ще струва наполовина на руската оферта

В рамките на този месец трябва да бъдат доставени два ремонтирани двигателя, които ще ползваме под наем

Попитан кога ще бъде подписан окончателният договор за обновяването на изтребителите, министърът каза, че от българска страна няма никакво препятствие, но в Полша има процедури, които може да отнемат време
Попитан кога ще бъде подписан окончателният договор за обновяването на изтребителите, министърът каза, че от българска страна няма никакво препятствие, но в Полша има процедури, които може да отнемат време    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Попитан кога ще бъде подписан окончателният договор за обновяването на изтребителите, министърът каза, че от българска страна няма никакво препятствие, но в Полша има процедури, които може да отнемат време
Попитан кога ще бъде подписан окончателният договор за обновяването на изтребителите, министърът каза, че от българска страна няма никакво препятствие, но в Полша има процедури, които може да отнемат време    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Ремонтът на изтребителите МиГ-29 от Полша ще излезе близо наполовина по-евтин, отколкото ако беше направен от руската "РСК МиГ", която досега поддържаше самолетите и договорът с която изтича този месец. Това обяви във вторник министърът на отбраната Николай Ненчев, цитиран от БТА.

Пред журналисти след откриването на новата учебна година във Военната академия той поясни, че самият договор е за 25 - 30% по-ниска цена в сравнение с руската оферта, а тъй като Полша е страна от ЕС, няма да плащаме и ДДС, което означавало още 20 на сто бонус.

В края на миналата седмица военните министри на двете страни Николай Ненчев и Томаш Шемоняк подписаха споразумение за двустранно сътрудничество в областта на отбраната, като документът полага правните основи за сключването на договор за поддръжка на самолетите, а по-късно евентуално и за модернизация. Преди обаче да се стигне до сключване на контракт за поддръжка на българските изтребители в полските военноремонтни заводи WZL-2 и WZL-4, междудържавното споразумение трябва да бъде ратифицирано от парламентите на двете държави.

Към момента не е ясно каква цена е предложила Полша, а от Министерството на отбраната пазят в тайна и руската оферта. Наскоро обаче Ненчев коментира във Варна, че полската оферта е с 1.2 милиона лева по-малко за всеки самолетен двигател.

Ремонтът

Очаква се до средата на 2016 г. Полша да ремонтира двигателите и агрегатите на три самолета, а до края на 2016 г. - на още три. Според Министерството на отбраната до средата на следващата година България сама може да се справи с охраната на въздушното си пространство, използвайки четири изправни МиГ-29.

Попитан кога ще бъде подписан окончателният договор за обновяването на изтребителите, министърът каза, че от българска страна няма никакво препятствие, но в Полша има процедури, които може да отнемат време. Ненчев уточни, че очаква още в рамките на този месец да бъдат доставени два ремонтирани двигателя, който ще ползваме под наем.

Към момента няма конкретна информация дали и кога България ще договори с Полша и модернизацията на МиГ-овете и дали подобно решение би означавало, че правителството е отложило за неограничено време плановете за закупуването на нови самолети.

Край на рускатазависимост

Още преди няколко месеца министърът на отбраната Николай Ненчев категорично отказа да удължи рамковия договор с "РСК МиГ" за поддръжка на българските МиГ-29, чието действие изтече в началото на септември. Официално обявената причина е предлаганата твърде висока цена - по неговите думи 80 млн. лева. По-късно Ненчев също така обяви, че му е предлаган подкуп, за да продължи да работи с руснаците. Прокуратурата образува проверка по случая, но доказателства за подобни действия не бяха открити.

На практика обаче решението за спиране на работа с "РСК МиГ" има по-скоро политически, отколкото бизнес характер. Още в края на април т.г. по време на Консултативен съвет по национална сигурност при президента политическите сили без БСП и "Атака" се обединиха около становището, че поетапно трябва да се намали зависимостта на армията ни от ненатовски производители на оръжие. Подобни бяха препоръките и по време на срещата на върха на натовските държави в Уелс миналата есен. По този параграф обаче България има сериозен проблем, особено в сферата на изтребителната авиация, където зависимостта от руската бойна техника е 100%. В търсене на алтернативен вариант за поддръжка на самолетите МиГ-29 страната ни получи изненадваща оферта за помощ от Полша, чиито военноремонтни заводи са усвоили технологиите за поддръжка и модернизация на въпросните руски изтребители.