Руска рулетка с изтребители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Руска рулетка с изтребители

"Готов съм веднага да обезпеча ремонтите на изтребителите МиГ-29 със сумата, която се договори между нашия и полския министър на отбраната", изненадващо обяви преди седмица премиерът Бойко Борисов. По принцип той е един от най-отявлените противници на проекта за придобиване на нова ескадрила натовски изтребители.

Руска рулетка с изтребители

Въпреки принципното споразумение за ремонт на българските МиГ-29 в Полша тежките въпроси за бъдещето на изтребителната авиация остават

Момчил Милев
10809 прочитания

"Готов съм веднага да обезпеча ремонтите на изтребителите МиГ-29 със сумата, която се договори между нашия и полския министър на отбраната", изненадващо обяви преди седмица премиерът Бойко Борисов. По принцип той е един от най-отявлените противници на проекта за придобиване на нова ескадрила натовски изтребители.

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Миналия петък българският военен министър Николай Ненчев като че ли имаше повод да си отдъхне поне за малко. "Това е нещо, за което съм си заложил главата", беше обявил той в края на юли по повод сагата с изтичащия ресурс на българските бойни самолети МиГ-29, които осъществяват защитата на въздушното пространство на страната, и евентуалния им ремонт без руско участие. По всичко личи, че на този етап главата на военния министър като че ли няма да падне. Или поне не заради принудителното приземяване на изтребителната авиация.

В края на миналата седмица Ненчев подписа с полския си колега Томаш Шемоняк двустранно споразумение за военно сътрудничество и протокол за намерения, които създават правните основи за възстановяване на летателния ресурс на произведените в края на 80-те години на миналия век изтребители, използвани от българските военно-въздушни сили (ВВС). "България посочи Полша като свой партньор и съюзник за ремонта на своите МиГ-29. Ние много добре знаем, че това решение има голямо геополитическо значение. Искам да благодаря от наша страна за това доверие", коментира по този повод Томаш Шемоняк в петък. "Между Полша и България няма неразрешени въпроси", обяви пък Николай Ненчев по повод преговорите около бъдещия ремонт на българските МиГ-ове.

Двамата министри обаче бяха пределно лаконични и не дадоха много подробности по темата, тъй като се намират в изключително деликатна ситуация. Договореността с Полша бе формализирана няколко дни преди изтичането на рамковото споразумение с руската авиационна корпорация РКС МиГ, която имаше договор за ремонт на бойните ни самолети до септември. Всяко възлагане на ремонтни работи на друга фирма преди края на този срок вероятно щеше да доведе до сериозни правни последици за българското военно министерство, юридически претенции и евентуално плащане на неустойки.

Говори Москва

Руската реакция по темата, разбира се, не закъсня. Веднага след подписването на протокола за намерения от РКС МиГ обявиха, че ще снемат отговорността си за българските МиГ-29 и че ще ги приемат за бракувани, в случай че поддръжката им започне да се прави без лиценз от полската страна. Което е малко странно и звучи като изявление от чисто политически характер в контекста на това, че до момента Полша вече е правила това с изтребителите за своите военно-въздушни сили, без да си навлече подобни последствия.

Стратегическият характер на споразумението с Варшава за старите български МиГ-ове бе отбелязан няколко дни след подписването и от президента Росен Плевнелиев, който е един от най-активните застъпници за модернизацията на българските въоръжени сили. "България най-после тръгна ускорено по пътя на съвместимостта с партньорите и рязко намаляване на зависимостта от руско въоръжение. Министерството на отбраната ще възложи на нашите полски приятели поддръжката и модернизацията на самолетите МиГ-29 с оглед постигане на съвместимост с партньорите", обяви държавният глава по време на церемонията по откриването на натовския щаб за интеграция на силите в София в четвъртък. За Плевнелиев инициативата за ремонта на изтребителите без руско участие има съвсем конкретни политически измерения, тъй като по информация на "Капитал" именно той е бил един от основните й двигатели, договаряйки я неофициално преди няколко месеца на най-високо ниво с полския президент. "Заедно с всички парламентарно представени политически сили, с изключение на БСП и АТАКА, постигнахме широко политическо съгласие, че всички инвестиции в отбранителни способности оттук нататък трябва да отговарят на принципа за рязко повишаване на съвместимостта с партньорите в НАТО. На практика това означава, че военните не бива повече да възлагат поръчки за нови способности на ненатовски производители на оръжие. В противен случай ще нарушат легитимно решение на висшия орган по сигурността в страната", отбеляза също така президентът в четвъртък.

Високата степен на зависимост от руската бойна техника всъщност е и един от най-сериозните проблеми за съвместимостта на българските въоръжени сили и участието им в съюзнически операции на НАТО. При военно-въздушните сили тази зависимост клони към 100%, а липсата на натовски системи за разпознаване тип "свой-чужд" в българските МиГ-29 прави използването им извън страната практически невъзможно. Това е и причината от щаб-квартирата на алианса в Брюксел неколкократно да обърнат внимание, че България трябва да направи нещо по въпроса, за да започне да изпълнява своята част от задълженията по ротационната охрана на небето над прибалтийските републики, които не разполагат с бойна авиация.

Два МиГ-а от пролетта (на 2016-та)

Споразумението за военно сътрудничество с Полша идва в критичен момент за българската армия и в частност за военно-въздушните сили (ВВС), особено в контекста на отложения за неопределено време проект за купуване на натовски изтребители. Причината е, че според признанието на военното министерство страната ни разполага само с четири напълно изправни МиГ-29, които да се грижат за неприкосновеността на въздушното ни пространство, а по този начин и на част от югоизточния фланг на НАТО. Това е санитарният минимум от бойни самолети, необходим за изпълнението на мисията по въздушна охрана (една патрулна двойка изтребители и една резервна). Има съвсем реална опасност обаче след средата на 2016 г. ВВС да останат само с два изтребителя в изправно състояние и достатъчно полетен ресурс на двигателите, допълват от МО. Конкретният технически проблем с МиГ-29 е, че на всеки 350 летателни часа двата двигателя трябва да се свалят и изпращат в завода за текущ ремонт. До момента подобни дейности се извършваха само от компанията производител РСК МиГ. След като договорът с Полша окончателно бъде подписан, ремонтите вече ще започнат да се извършват във военно-ремонтните заводи WZL-2 в Битгош и WZL-4 във Варшава.

Според Министерството на отбраната двете полски предприятия са способни да извършват пълния обем от дейности по интегрирана логистична поддръжка на МиГ-29. За момента става дума за ремонт на двигателите и агрегатите на шест български изтребителя. Три от тях трябва да бъдат готови до средата на 2016 г., а останалите - половин година след това. "За поддръжка на висока бойна готовност в авиацията на страна членка на НАТО е нужна поне една бойна ескадрила от 12 самолета", уточняват обаче от министерство на отбраната, вероятно намеквайки за поставения "на трупчета" проект за придобиване на нов тип многоцелеви боен самолет, който е систематично бламиран от най-голямата управляваща партия и лично от нейния лидер Бойко Борисов. Изправен пред перспективата да бъде обявен за гробокопач на изтребителната авиация, министър-председателят все пак реши да прегърне временното "лоукост" решение с поддържането на руските машини в Полша. "Готов съм веднага да обезпеча ремонтите на изтребителите МиГ-29 със сумата, която се договори между нашия и полския министър на отбраната", обяви преди седмица Борисов по време на учението на зенитно-ракетните сили на страната ни край Шабла. "Надявам се, че скоро ще имаме споразумение и това, което съм обещал на ВВС за самолетите, ще бъде факт още в рамките на тази година", допълни той.

Колко точно ще струва ремонтът и удължаването на летателния ресурс на българските МиГ-29 за момента обаче е уравнение предимно с неизвестни. Към момента от българското Министерство на отбраната се въздържат да обявяват каквито и да било конкретни цифри и само казват, че полската цена вероятно ще е с 15-20% по-ниска от руската. Като евентуална цена за ремонт на двигател в Полша в края на пролетта се споменаваха около 1.3 млн. евро. В момента военното министерство говори за удължаване на ресурса на 12 двигателя. "Цените за ремонта на МиГ-29 ще бъдат такива, каквито са за полската армия. Удължаване на летателния ресурс от страна на Полша ще ни излезе по около 1 млн. лв. по-евтино на двигател", обяви Ненчев в края на юни след срещата на военните министри на НАТО в Брюксел, където също обсъжда темата с полския си колега. Този вторник пък по време на откриването на учебната година във Военна академия министърът на отбраната каза, че ремонтът може да излезе с около 50% по-евтин, защото Полша за разлика от Русия е страна от ЕС, и така ще спестим и 20% ДДС. Ненчев добави, че поляците ще ни предоставят за временно ползване два двигателя от своите запаси за временно ползване под наем, като в замяна ние ще им предоставим два наши, които се нуждаят от ремонт.

Предизборен капан

Въпреки че на пръв поглед ремонтът на българските МиГ-29 изглежда окончателно договорен на междудържавно ниво, ситуацията съдържа елемент на политически риск. Причината е, че през следващите близо два месеца Полша ще се намира в предизборна ситуация и е много вероятно държавните институции в страната и политическите партии да се въздържат от резки движения. Това може да отложи във времето сключването на договора между българското военно министерство и полските държавни военно-ремонтни заводи WZL-2 и WZL-4. Освен всичко друго има реална перспектива сега управляващата полска партия "Гражданска платформа" да изгуби изборите от конкурентната консервативна формация "Закон и справедливост" на Ярослав Качински. През пролетта президентът от "Гражданска платформа" Бронислав Коморовски (с когото между другото Росен Плевнелиев е водил неофициалните разговори за ремонт на българските МиГ-29) вече бе отстранен от претендента на "Закон и справедливост" Анджей Дуда макар с минимална преднина. И макар че евентуалната смяна на политическата конюнктура в Полша едва ли ще предизвика някаква рязка смяна на политическия курс на страната в рамките на НАТО, всичко това може да проточи във времето сключването на договора с България. Още повече ако се окаже, че споразумението за сътрудничество в областта на отбраната трябва да мине за ратификация през парламента. А през това време часовникът на българските ВВС неумолимо ще отброява времето до средата на 2016 г., когато страната ни ще остане само с два напълно изправни изтребителя.

Освен всичко друго, по неофициална информация споразумението с България среща известна съпротива в Полша на експертно ниво. Причината за това е не някакво негативно отношение към България, а опасения, че Варшава има ограничен запас от резервни части за собствените си руски изтребители. В момента полската армия има 32 бойни самолета МиГ-29, като плановете са да продължи да ги използва до края на жизнения им цикъл през 2029 г.

От друга страна обаче стои чисто икономическият интерес на Полша, както и желанието на Варшава да превърне държавните си военно-ремонтни заводи в регионален център за ремонт, поддръжка и модернизация на военна техника от съветско време. През април също така полското правителство обяви свои допълнителни планове в тази посока, както и създаване на регионален отбранителен фонд, с който да се поощряват инициативите в сферата на превъоръжаването от страна на съседни натовски държави. В изпълнение на това военните заводи WZL-2 Битгош и WZL-4 Варшава се специализират не само в обслужване на натовски самолети като F-16 и C-130 Hercules, но и в модернизация на МиГ-21, МиГ-29, Су-22, както и вертолети Ми-8 и Ми-17.

Докога с МиГ-овете

За момента споразумението с Полша, ако не срещне някакви бъдещи пречки на политическо и експертно ниво, вероятно ще реши само най-неотложните проблеми на българската изтребителна авиация. В случай че договорът бъде подписан без забавяне, това означава, че страната ни най-вероятно ще разполага с пет напълно изправни МиГ-29 в средата на 2016 г. (когато ще изтече ресурсът на два от действащите самолети) и с осем в края й. При усреднен нальот от около 150 часа във въздуха на година за всяка машина, колкото обикновено се дават от страна на ВВС, това означава, че България ще може самостоятелно да защитава небето си с руските самолети поне до 2018 г., преди да е нужно ново евентуално удължаване на ресурса на двигателите, а може би и до 2020 г. при по-пестелива експлоатация. Тук обаче отново говорим за използване на санитарно ниски нива - поддържане на двойка дежурни изтребители и двойка резервни. Това на практика обрича изтребителната авиация на вегетиране без каквато и да било инвестиция в бъдещо развитие, както и невъзможност за участие в съюзнически операции на НАТО.

Последното теоретично би могло да се промени, в случай че проектът за ремонт на МиГ-29 в Полша се развива добре и България прецени, че иска не само да удължава ресурса на двигателите, но и да модернизира машините до някакви минимални натовски стандарти. Най-спешна в това отношение е подмяната на системите за опознаване "свой-чужд" с натовски, както и навигационната апаратура, която работи в честоти, отделени за управление на високоскоростните влакове на територията на ЕС. За момента обаче официално няма никаква конкретика колко би струвало подобно начинание. Досегашната практика сочи също така, че наливането на пари в поддръжката на МиГ-29 на практика  парализира всякакви опити за закупуване на западни изтребители, съвместими с армиите на останалите натовски държави.

По принцип заводите WZL-2 и WZL-4 вече са извършвали подобен проект за 16 изтребителя от полските военно-въздушни сили в партньорство с израелската компания IAI (Israeli Aerospace Industry). Проектът е извършен в периода 2011-2015 г. и в момента се обмисля модернизация на на останалите МиГ-29. "Към момента заводите са усвоили и на практика изпълняват ремонти на авиационни двигатели и елементи от двигателните системи, блокове и агрегати от самолетите, самолетните системи и авиониката, и то на високо технологично ниво, с постоянно въвеждане на иновативни технологии. И двата завода притежават собствени възможности за производство на консумативи и резервни части", коментира за "Капитал" източник от въоръжените сили. Твърди се, че заводът WZL-4 притежава производствен капацитет за извършване на голям брой ремонти на авиационни двигатели. За период от десет години там са ремонтирани над 200 двигателя РД-33. Извършен е основен ремонт на над 140 и текущ ремонт на над 80 двигателя.

Всичко това означава, че при добра воля от страна на Полша и щастливо стечение на обстоятелствата кончината на българската бойна авиация отново може да бъде временно избегната. Липсата на стратегическа визия за развитието й и досегашните практики за бюджетиране на отбранителните разходи обаче по-скоро значат, че тя просто ще продължи да бъде поддържана на командно дишане. Докато дойде някой, който приема на сериозно проблемите на сигурността в евро-атлантическото пространство. Или пък докато Полша изчерпи запасите си от руски резервни части...

Миналия петък българският военен министър Николай Ненчев като че ли имаше повод да си отдъхне поне за малко. "Това е нещо, за което съм си заложил главата", беше обявил той в края на юли по повод сагата с изтичащия ресурс на българските бойни самолети МиГ-29, които осъществяват защитата на въздушното пространство на страната, и евентуалния им ремонт без руско участие. По всичко личи, че на този етап главата на военния министър като че ли няма да падне. Или поне не заради принудителното приземяване на изтребителната авиация.

В края на миналата седмица Ненчев подписа с полския си колега Томаш Шемоняк двустранно споразумение за военно сътрудничество и протокол за намерения, които създават правните основи за възстановяване на летателния ресурс на произведените в края на 80-те години на миналия век изтребители, използвани от българските военно-въздушни сили (ВВС). "България посочи Полша като свой партньор и съюзник за ремонта на своите МиГ-29. Ние много добре знаем, че това решение има голямо геополитическо значение. Искам да благодаря от наша страна за това доверие", коментира по този повод Томаш Шемоняк в петък. "Между Полша и България няма неразрешени въпроси", обяви пък Николай Ненчев по повод преговорите около бъдещия ремонт на българските МиГ-ове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    historian avatar :-|
    historian


    Добър опит за анлиз, но мисля, че накрая се допуска грешка - в Полша нямат голям запас от руски резервни части (няма как да го имат -особено сега, при тия санкции и конфронтация). Просто поляците отдавна са почнали да си ги произвеждат сами в сътрудничество с Израел, където вече работят много руски евреи - военни специалисти (това и българите биха могли отдавна да направят)... Мисля, че руснаците също са обявили и полските МИГове за бракувани, ама какво от това - поляците си ги ремонтират сами, смениха електрониката и ги експлоатират нормално...(е, не толкова, колкото новите си Ф-16, разбира се...)

  • 2
    antipa avatar :-P
    D-r D

    Нищо нелогично няма в позицията на РКС МиГ.
    Пробвайте да си ремонтирате гаранционното БМВ в гаражчето на бай Гошо и като го скофти да се пробвате пак в Камор ауто...

  • 3
    dereck avatar :-|
    dereck

    [quote#0:" "]...На практика това означава, че военните не бива повече да възлагат поръчки за нови способности на ненатовски производители на оръжие.[/quote] ...Интересно, дали г-н президента си дава сметка, че "Грипените" JAS-39 се произвеждат от СААВ, която е шведска компания?! До момента нямам информация Швеция да е приета за член на НАТО...!
    Или се кани да купи морално остарелите Ф-16 с калкулационни разходи за един летателен час от 27500 лв.
    Може би, това че Грипените са изтребители четвърто поколение и калкулационните им разходи са само 12200лв. за летателен час е "без значение"... :(

  • 4
    hirschfeld avatar :-|
    hirschfeld

    Да дадеш на поляк да ремонтира самолети е като да дадеш на мангал да ти калайдисва съдовете. Нивото на техническа (не)компетентност е еднакво. Изобщо някой чул ли е нещо полско качествено да има ? Поляците могат да си правят каквото искат с техните си самолети, една част от които им бе просто подарена от германците. Смешно е за 15-20%, а реално доста по-малко, да се съсипват бойните самолети. Колкото до т.нар. "ремонт" на двигателите - това е съвсем абсурдно. За справка - отношенията между Китай и Русия в същата област. След като китайците решиха,ч е са много хитри, спряха им доставката на двигатели и всички самолети легнаха на земята. Същото ще стане и с нашите мигове, след т.нар. "ремонт". Всъщност това е и целта - да се намери начин да се унищожат, за да се отвори пътя за 35 годишни бараки на цената на нови.

  • 5
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    Със ремонтирането и удължаване живота на старите МиГ-ове, се дава формален повод за съществуване на блъгарските ВВС-там работят няколко хиляди души-двойно повече, от колкото в Унгария.
    България НЯМА ПАРИ за нови самолети. Ескадрила от тях струва милиарди/заедно със съвременни системи./
    Ако някой толкова натиска за замяна на купените нови и остарели при нас МиГ-ове със стари ф16, да си спомни още живия Гигов, който гушна 25% от френските хеликопетери. И Емил Кюлев, който агресивно и НЕ БЕЗКОРИСТНО налагаше Ф16, но Русия му взе мерника.
    Най-евтино е друг да ни пази небето срещу наем! Но какви кражбици има в покупката на самолети? Или как да запазим над 7 000 души работещи в българските ВВС?

  • 6
    sreta_shteta avatar :-P
    sreta_shteta

    До коментар [#4] от "hirschfeld":

    В Полша се произвеждат (изцяло, а не сглобяват като "Грейт Уол" в Ловеч) 2/3 от всички реактивни двигатели в света, таваришч, осведоми се, ползвай гугъл и потърси за Боинг-Полша, Прат и Уитни - Полша и General Electric aviation - Полша.

  • 7
    sqrt avatar :-|
    Daria

    ала бала дрън дрън. Целта е нито да се ремонтират , нито да се купуват нови или стари самолети, а да няма бг авиация. Това за поляци и други глупости са отново за нашия прост матрял на небето и на земята. Те от 2 години протакат защото са им задали да свалят бг авиацията.

  • 8
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф


    До коментар [#4] от "hirschfeld":

    Хай спри малко, па почини.
    Руските пък като гарантират едно качество. Моли се да не попаднеш на понеделнишка стока.

  • 9
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "Заедно с всички парламентарно представени политически сили, с изключение на БСП и АТАКА, постигнахме широко политическо съгласие..."

    Ами АБВ? Никой не може да мемубеди, че партията фрашкана с проруски военни е кандисала на такова нещо. Хората на Първанов явно знаят на какви спънки ще се натъкне проекта и предпочитат да пасуват...

  • 10
    hirschfeld avatar :-|
    hirschfeld

    Ха хахахаха
    2/3 от всички реактивни двигатели :))))))))))))

    Голям смях


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK