Трите розови слона на горивата

Засега правителството очевидно няма намерение да наложи повече конкуренция на пазара на горивата

   ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Практиката показва, че когато някой министър в България публично обяви, че ще се бори с цените на горивата, той или си заминава (Трайчо Трайков) или в думите му има някаква уловка. Тя обикновено цели да прикрие факта, че повечето от мерките, предприети от различни правителства през 2005, 2009, 2011, 2012 г., и сега бяха по-скоро PR акция.

Затова, когато тази седмица министърът на икономиката Божидар Лукарски се похвали, че в резултат от действията на правителството цените не само падат, но и се подобрява качеството на горивата, това предизвиква най-малкото едно голямо "хъм". Как така, без да се променят основни характеристики на пазара на горивата у нас - т.е. ценообразуване при наличието на пазарен лидер, изведнъж петролните фирми някак си са се пречупили и са започнали да играят конкурентно. В България въпреки многото фирми за търговия на едро и дребно трудността за разширяване на пазарния дял кара повечето от тях се движат в руслото на политиката на "Лукойл". Вместо да подбиват цените му, те ги следват, печелейки повече, без да увеличават продажбите си.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cobourga avatar :-|
    cobourga
    • - 11
    • + 63

    БОЙКО дава на ВАЛЕНТИН !!!
    Давай, Бойко, ти не си като Първанов.... Ти си по-комунист, нали ???
    Стана ясно, че още през 2011 година, по време на първото ГЕРБаво управление, доклад на КЗК е посочил ясно, че у нас няма конкуренция при търговията на едро с горива !!! Има един ясен Монополист – Лукойл Нефтохим, който не само е единствен производител на горива, но държи и над 70% от акцизните складове на горива !!! ТОВА се ЗНАЕ от години, но държавата си трае. Само за четирите БОЙКО-ви години на „управление” Валентин Златев и Ребятата са взели от нашия джоб над 100 милиона лева !!! А колко са ни измъкнали през годините на „прехода”, само Господ знае !!! К:акво му трябва на Вальо, след като е един от избралите премиера и правителството, един от неговите ментори ??? Ами пари, много пари, смъквани ежедневно от нас. Сега БОЙКО Борисов отново се опита да ни ЗАБЛУДИ с проверките на крайните продавачи на горива – бензиностанциите !!! Те били виновни. Вярно, и там има мошеници, но се разбра, че този процент е много малък !!! А истинската ламя, която храним с парите си, е монополистът ЛУКОЙЛ, който е под чадъра на държавата. Да не говорим за другия чадър – над пристанището Росенец, което дори не е част от нашата територия, май......

    Нередност?
  • 2
    chichka avatar :-|
    chichka
    • - 38
    • + 25

    До коментар [#1] от "cobourga":
    Пич ти виждал ли си нефт, пипал ли си с пръст нефт? Да , конкуренция няма, монопол на основен вносител има.... но от 3 седмици в НХК нищо не произвежда, горивата на пазара са внос /контрабанда/...НО са произведени от нефт!!!! Написаното, че качеството се повишава е ВЯРНО!!!
    Отделно цената на изхода на НХК е една, всички купуват... но си слагат надценка от 40%, какво пречи на някоя верига да свали с 5-10% надценката??? Нищо , освен лакомията.
    А пропо, в БГ няма чужди вериги бензиностанции, всички са на франчайз и са собственост на депутатски, прокурорски, съдийски съпруги и дъщери!!!
    Някой несъгласен?

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 100

    Доколкото разбирам, в момента е проблем една цистерна да тръгне от рафинерията в Солун и да зареди бензиностанцията Еко в Петрич, така ли? Вместо това трябва да отиде до София, Пловдив, Плевен, да разтовари в данъчен склад и оттам друга цистерна да го вземе???

    Нередност?
  • 4
    chip avatar :-(
    chip
    • - 5
    • + 72

    А аз доколкото разбирам, проблемът е в самите нас, че сме си овце, ей т'ва разбрах. И ще ни стрижат до кожа дотогава, докато им позволяваме...

    Нередност?
  • 5
    vat69 avatar :-|
    Dwight Schrute
    • - 15
    • + 10

    А какво стана с изискването на ЕС до 2020г. биогоривата да са 7% дял от крайното потребление? Колко е дялът в момента? Нула? Каква е стратегията за насърчване на производство и дистрибуция на биогорива? Намаляване на акциза за био ли каза някой? Защо цялото това нещо е в "шеста глуха"? Капитал, бихте ли попитали моля?

    Нередност?
  • 6
    slalev avatar :-|
    Kurti
    • - 2
    • + 21

    Мистерията е поради цените на горивата в Турция. Проверете цените там, после в Румъния и Сърбия. След това проверете колко турски камиона преминават през България в двете посоки на ден, после умножени по 1000л на резервоар, и ако нищо не ви се изясни, питайте.
    Става дума за едни 400-600млн които биха могли да влизат в бюджета но отиват другаде , като има и комисионни за политиците , и те не пропускат да го напомнят преди избори...

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 7
    glaxo avatar :-|
    glaxo
    • - 4
    • + 23

    Добър материал с примери и сравнения, които недвусмислено доказват, че картела е факт и цените са непазарни. И не от вчера.И че основните играчи са по-силни от институциите. Преди 10-на дни написах, че на премиера са му докладвали, за предвиденото намаление на цените и той си направи ПР , като даде вид, че това ще е резултат от натиска на правителството.

    Нередност?
  • 8
    pastora avatar :-|
    ПАСТОРА
    • - 1
    • + 17

    [quote#3:"cinik"]околкото разбирам, в момента е проблем една цистерна да тръгне от рафинерията в Солун и да зареди бензиностанцията Еко в Петрич, така ли?[/quote]

    Абсолютно вярно = 100% истина!
    Системата на #КОЙ проработи при Дянков с презумпцията за контрол!
    Като брой данъчни складове ЛУК-а държи около 5%, но като количество за съхранение над 80%.
    в спора дали има монопол, всеки защитава удобния му процент.
    Ако трябва да минеш покрай Дупница за да разтовариш в Пловдив и след това отново да натовариш и да се върнеш до Дупница, то голяма част от надценката отива в разходи като транспортни, ФРЗ, наем, време. Така излиза по-рентабилно да купиш от ЛУК-а!
    Така основния проблем пред намаляването на цените е нормативната база за данъчните складове! Никой обаче не желае да я пипа!
    Вчера Мартин Димитров предложи чрез междуправителствени споразумения с Гърция и Румъния да се ползват техни данъчни складове! Вицепремиерът Томислав Дончев отговори - "Ще видим!".
    Приемам залози за сроковете за осъществяване на тази идея!:)

    Нередност?
  • 9
    a.nice avatar :-|
    hope
    • - 4
    • + 15

    Може би Борисов чака резултатите от изборите.
    Дано не са добри за Герб, за да предприеме нещо.
    Все повече хора недоволстват ежедневно.

    Нередност?
  • 10
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • + 7

    Държавата много лесно може да реши както проблемите с данъчните складове, така и вноса, и проблемите в ценообразуването на дребно.
    Обаче няма интерес да го прави...
    Първо - не са ясни договорките на властта с Лукойл. Знае се само, че Златев и Борисов са първи дружки. Може би това е една от причините няколко години да не се слагат данъчни измервателни уреди на входа и изхода. Гледах по тв Ревизоро как показваше снимки за танкери, които разтоварват (и товарят) на 7 от 8 възможни (!) пристанища, на които няма устройства.
    Второ - фискът се прибира акциза и ДДС-то от това, което рафинерията обяви и останалото не я интересува.
    Трето - завишените цени на дребно по бензиностанциите вкарват по вече ДДС в бюджета.
    Четвърто - всички ние продължаваме ка купуваме, колкото и висока да е цената.

    Нередност?
Нов коментар