Трите розови слона на горивата

Засега правителството очевидно няма намерение да наложи повече конкуренция на пазара на горивата

   ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Практиката показва, че когато някой министър в България публично обяви, че ще се бори с цените на горивата, той или си заминава (Трайчо Трайков) или в думите му има някаква уловка. Тя обикновено цели да прикрие факта, че повечето от мерките, предприети от различни правителства през 2005, 2009, 2011, 2012 г., и сега бяха по-скоро PR акция.

Затова, когато тази седмица министърът на икономиката Божидар Лукарски се похвали, че в резултат от действията на правителството цените не само падат, но и се подобрява качеството на горивата, това предизвиква най-малкото едно голямо "хъм". Как така, без да се променят основни характеристики на пазара на горивата у нас - т.е. ценообразуване при наличието на пазарен лидер, изведнъж петролните фирми някак си са се пречупили и са започнали да играят конкурентно. В България въпреки многото фирми за търговия на едро и дребно трудността за разширяване на пазарния дял кара повечето от тях се движат в руслото на политиката на "Лукойл". Вместо да подбиват цените му, те ги следват, печелейки повече, без да увеличават продажбите си.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове