България е загубила над 1.5 млрд. лв. от измами с ДДС през 2013 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

България е загубила над 1.5 млрд. лв. от измами с ДДС през 2013 г.

Едно от решенията, подкрепено от финансовия министър Владислав Горанов, е масовото въвеждане на обратно начисляване

България е загубила над 1.5 млрд. лв. от измами с ДДС през 2013 г.

Изчисления на "Капитал" показват, че сумата е набъбнала до около 2.3 млрд. лв. през 2014 г.

14895 прочитания

Едно от решенията, подкрепено от финансовия министър Владислав Горанов, е масовото въвеждане на обратно начисляване

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Най-много губи бюджетът на Румъния – над 40% от дължимия косвен данък.

Бюджетът е загубил над 1.5 млрд. лв. от несъбран и неправомерно върнат ДДС през 2013 г. Това показва доклад на Европейската комисия за събираемостта на данък добавена стойност в страните членки. Добрата новина е, че стойността на несъбрания ДДС намалява с около 150 млн. лв. спрямо предходната година. Статистиката на Евростат показва, че събираемостта изостава както в сравнение с 2012 г., така и спрямо заложения план за 2013 г.

Данните на Европейската комисия за загубите на бюджета от този вид косвен данък са само до 2013 г., но изчисления на "Капитал" показват, че за миналата година числото скача рязко до близо 2.3 млрд. лв. Калкулацията се базира на правителствените данни за събираемостта на ДДС за миналата година, очакванията на финансовия министър Владислав Горанов за тази година (около 800 млн. лв. повече), както и на база твърденията на правителството, че 90% от допълнителните приходи в бюджета са от борбата срещу контрабандата.

В средата на таблицата

От данните на ЕК се вижда, че през 2013 г. делът на загубата от ДДС за бюджета е малко над средното ниво за Европейския съюз. Въпреки това страната ни остава в средата на таблицата, като пред нас има още десет държави. Най-зле е положението в Румъния, където въпреки лекото подобрение бюджетът губи над 40% от полагащия му се ДДС. В първата петица на класирането се нареждат още Литва, Словакия, Гърция и Италия. На другия полюс са Финландия, Холандия, Швеция и Люксембург. В тези държави делът на укрития и източения ДДС е под 5% от реално дължимия.

"Призовавам държавите членки да предприемат необходимите мерки за борба с данъчните измами и укриването на налози на всички нива. Това продължава да бъде проблем и е на върха на дневния ред на тази комисия", коментира еврокомисарят по икономическите въпроси Пиер Московиси. Според него са необходими допълнителни реформи в системите за събиране на ДДС.

Българският опит

В началото на май финансовият министър Владислав Горанов присъства на среща с колеги от Централна и Източна Европа, на която е била обсъдена и подкрепена възможността за въвеждане на режим за обратно начисляване на ДДС за всички транзакции над определена стойност. Инициативата е на Чехия и Австрия, които искат да осъществят пилотен експеримент за обратно начисляване в търговията помежду си. От срещата стана ясно, че ДДС измамите в ЕС нанасят на бюджетите загуби  от около 50 млрд. евро годишно.

От 1 януари 2014 г. в България действа подобна схема за обратно начисляване на ДДС при зърнени и технически култури като пшеница, соя, слънчоглед, лимец, рапица и др. Всеки производител на зърно с регистрация по Закона за ДДС в страната получава от клиента си само стойността на продадената продукция без 20% ДДС, които се фактурират при останалите видове стоки и услуги. Вместо това купувачът ще си самоначислява тези 20% като задължение към държавата и сам носи отговорност за внасянето му. Мярката трябва да действа до края на тази година, но от Министерството на финансите внесоха промени в Закона за акцизите и данъчните складове, с които да я продължат до края на 2018 г.

Най-много губи бюджетът на Румъния – над 40% от дължимия косвен данък.

Бюджетът е загубил над 1.5 млрд. лв. от несъбран и неправомерно върнат ДДС през 2013 г. Това показва доклад на Европейската комисия за събираемостта на данък добавена стойност в страните членки. Добрата новина е, че стойността на несъбрания ДДС намалява с около 150 млн. лв. спрямо предходната година. Статистиката на Евростат показва, че събираемостта изостава както в сравнение с 2012 г., така и спрямо заложения план за 2013 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    evt avatar :-|
    evt

    България загуби над 4 милярда през 2014 от кражбата в КТБ..

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    ДДС е най-лошият данък, който някога е бил измислен. Огромен е. Най-лесно се краде от него, най-лесно се краде с него. Товари здраво всяка стока продавана в страната. Увеличава неравенството, щото бедните плащат за удобствата на богатите собственици с този данък. Например за да стигне образно казано един беден човек - богатия, трябва да купи стоки, имоти и т.н. но ДДСто оскъпява всичко. За разлика от него богатия, не плаща ДДС щото богатите имат фирми и всичките им разходи минават от там. Богатите не плащат и ДОД даже.. щото имат фирми и играят с разходите. Накрая плащат смешен данък печалба.

    Всъщност да се финансира бюджета с ДДС е кражба от бедните в полза на богатите. Щото колкото по-богат собственик е даден човек толкова повече услуги ползва от държавата, но пък плаща много по-малко ДДС. Например армията, полицията, съдът му пазят собствеността.. и колкото повече има, толкова повече разходи прави държавата за богатия.

    http://mickideas.blogspot.com

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Най-справедлив данък е данъкът върху богатството/собствеността/. Щото разходите които държавата прави са на база собственост най-вече.

    Инфраструктурата се прави от имот до имот.. болниците се правят до имоти, училищата също. Където има по-голямо струпване на имоти, т.е. по-голяма собственост - там държавата/общините правят по-големи разходи. Даже междуградските пътища и магистрали се правят пак на база собственост - свръзват големи градове.

    Хитро обаче вместо големите собственици да плащат пропорционално на собствеността си, бюджета на държавата, инфраструктурата се плаща с ДДС и акзици, ДОД.

  • 4
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski

    Решението не е ли в извънредно и строго законодателство с този вид измамници? Иначе излиза, че държавата си играе с тях както между котка и мишка.

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Американците, като "по-глупави" са се отказали от ДДС и имат Данък Оборот, че и на много по-ниска ставка.

  • 6
    mto avatar :-|
    mto

    Булгартабак да направи една кампания за ДДС-то.

  • 7
    dow_jones avatar :-|
    dow_jones

    mickmick, ти си голям баламурник или просто си обикновен социалист! Ако ДДС е най-лошия данък и трябва да го отменим, то съгласен ли си да бъдеш облаган пряко със ставки от порядъка на 20-30-40% в зависимост от дохода ти? Данъка върху оборота облага целия икономически оборот, което води до по-висока крайна данъчна тежест. ДДС облага само добавената стойност, както показва името му. Ти съгласен ли си да понасяш по-висока данъчна тежест?

  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#7] от "dow_jones":

    Баламурник си ти. ДДС-то взима от едни по-бедни и дава на други по-богати. Ама за да го разбереш трябва да си напрегнеш мозъка, а не да вярваш на това което пишат вестниците.

    Данък оборот, първо не облага всички транзакции, второ е много по-нисък. И няма начин да се краде както се краде ДДС. Освен това и данъкът оборот е несправедлив - пак по горната причина. Но пък е много по-малък.

    Да има ДДС или ДО и с него да се пълни бюджета е все едно - в един блок за общите части да се плаща не на база идеални части/собственост, а на база - кой какво си купува през годината, или ако сложим и ДОД, на база доходи. Това е нонсенс - общите части трябва да се плащат на база - собственост. Отделно ако има разходи които зависят от това кой колко потребява - например асансьор - трябва да се смятат на брой хора да речем. Но имаме постоянни и променливи разходи. И никъде при тях няма връзка - консумация, доходи с използване на общите части.

    Това, че си даваш всичките пари за да купуваш нещо през годината, не те прави по-голям ползвател на държавата, от един собственик на имоти за милиони, дето всичките му разходи минават през фирми. Пък и даже да си плати някакво ДДС, то със сигурност няма да е достатъчно за услугите които държавата му прави - все пак едно е да пазиш човек и имоти за милиони, друго да пазиш само човек. Щото държавата реално прави точно това - пази хората и собствеността им, чрез правилата и институциите си. Поддържа и инфраструктурата между собствеността на хората. Т.е. пак който има повече собственост получава повече услуги от държавата.


  • 9
    mickmick avatar :-|

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK