Няма светлина за тунела

Вместо чрез 15 км тунел за близо 1 млрд. евро магистрала "Струма" ще минава през Кресненското дефиле чрез две самостоятелни платна и поредица от мостове и виадукти

Сред основните проблеми е какво ще се прави с изкопания скален материал. Очакваният обем е 5.9 млн. м3
 земна маса
Сред основните проблеми е какво ще се прави с изкопания скален материал. Очакваният обем е 5.9 млн. м3 земна маса    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Сред основните проблеми е какво ще се прави с изкопания скален материал. Очакваният обем е 5.9 млн. м3
 земна маса
Сред основните проблеми е какво ще се прави с изкопания скален материал. Очакваният обем е 5.9 млн. м3 земна маса    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

След 13 години драмата с преминаването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле наближава своята развръзка - 15-километров тунел за близо 1 млрд. евро няма да се строи. Вместо това ще се реализира проект с две самостоятелни платна, едното от които частично следва съществуващия път, а дефилето и реката се пресичат чрез серия от 50 моста, виадукти и тунели. Това не само ще намали техническия риск при изграждането на толкова дълъг тунел, но и сериозно ще намали разходите за магистралата.

Отказът от скъпото и сложно съоръжение не е голяма изненада, при положение че през пролетта на тази година Национална компания "Стратегическа инфраструктура" (НКСИ) обяви поръчка за нов проект на трасето. Впоследствие министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова заяви по време на конференция, че проучвания са показали, "че такова съоръжение не е подходящо нито от техническа, нито от екологическа, нито от финансова гледна точка".


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


46 коментара
  • 1
    dun avatar :-|
    dun

    като изключим колосалната злоупотреба АЕЦ Белене, тунелът на Кресна се оформя като най-ясния случай в който вземащите решения администратори пренебрегват националния интерес и европейските ангажименти само и само още няколкостотин милиона да потънат в джобовете на българските строителните фирми (за които дългия тунел е твърде сложно съоръжение)... и оттам да се възпроизведат отново в платен вот, властови позиции и още корупция!

    този показен пример показва също и как законодателството по околна среда е обект на злоупотреба чрез манипулирани екологични оценки - иначе няма как управляващите да знаят че научния екип ще определи за най-добър именно желания от тях вариант!

    всеки от доводите им е лесно оборим - защо земетресението и тероризмът да са опасни за дълъг тунел което е доказано най-сигурната строителна техника, а стават безопасни с поредица от мостове и тунели...и т.н. и т.н.

    така или иначе циркът тепърва започва и палячовците ще се окажат антов, дончев и павлова...само дето сметката ще я плащаме пак ние, данъкоплатците!

  • 2
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    За страната най-вредни са псевдоеколози, които лаят за пари. Избираме дали да запазим страната, или шепа камъни и пет заека, на цена от 600 милиона. Че с тия пари ще оправим половината пътища в държавата.

  • 3
    kalliman avatar :-|
    kalliman
    • -22
    • +107

    До коментар [#1] от "dun":

    Пич - хората ти казват - тунела ще струва поне 812 мил. Евро. Алтернативния вариант е над 3 пъти по-евтин. Европа ни дава около 670 мил. А другите - от къде? Да не говориме че поддръжката ще е колосална. Само това трябва да те накара да се замислиш. Ако еколозите наистина им дреме за екологията може да помислят и да се договорят за някакви съоръжения, които да позволяват на мечките да пресичат магистралата без да се притесняват. Това е примерно казано.

    Ти знаеш ли какво значи земетресение над 7-ма степен? Блокове и мостови падат. Само си представи какво става с тунела. Само си представи че ти си в този тунел и всичко започне да се срутва!!!. Ние да не сме ти Япония?

    Само си представи какво означава една катастрофа в този тунел - километри опашки и всичките тези изгорели газове трябва да отиват някъде. Трябва да има много добра вентилация, която ако не работи - хората в няколко км коли се задушават и отиват на кино.

    Тунела е скъпо сложно и отговорно начинание. Нашата държава, за мое голямо съжаление, просто не е дорасла за такъв грандиозен проект.

  • 4
    smc1434043291433144 avatar :-|
    Boiko123

    Според мен [#1] от "dun" е Тома Белев от Зелената мафия.

  • 5
    be4eh avatar :-|
    жорко

    До #4: Аз даже съм сигурен че е той. Няма такъв дразнещ галфон просто...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    irod.kalchev avatar :-|

    Защо не сме искали от ЕС повече пари след като тунелът е толкова скъп? Държавата да тегли заем и да завърши проекта като сме били толкова глупави.

    "Огромната скална маса" може да се извози с вагони по ЖП линията.

    Кой луд ще ползва стария път със завоите през дефилето, вместо новия тунел?

    Поддръжката щяла да е скъпа. Ами тия пари за поддръжка в реката ли ще се изхвърлят? Нали това са пари, които остават в България, плащат се заплати, осигуровки, данъци, повишава се потреблението и пак се връщат в държавната хазна.

    Магистрала Струма е конкурент на Коридор 10 през Македония. Само сръбските туристи в Гърция са 700 000 годишно. Дори само трафика който ще откраднем от македонците може да осигури поддръжката на тунела, ако увеличим цената на винетките. Да не говорим за косвените приходи - всеки ще зарежда гориво в България защото в Гърция е по-скъпо, много транзитно преминаващи ще правят междинни нощувки у нас заради ниските цени, ще пълнят багажниците с храна от нашите магазини.
    Но магистралата трябва да е бърза и удобна, без тапи, завои и участъци с по 80 км/ч.

  • 7
    dun avatar :-|
    dun

    До коментар [#2] от "okk04315801":

    ама разбира се - само няколко "псевдоеколози" са единствената пречка! ако ги нямаше всичко щеше да е цъфнало и вързало ,,, нямаше да има ни злоупотреби, ни лоши управленски решения, нали?

  • 8
    pag avatar :-|
    pag

    [quote#6:"България подкрепя тероризма?"]Защо не сме искали от ЕС повече пари след като тунелът е толкова скъп?[/quote]

    Сигурно сте забелязали, че в тоя свят даваното обикновено е по-малко от исканото.
    Или си мислите, че ЕС е нещо като безлимитна кредитна карта - красивата дългокрака блондинка тегли колкото й трябва, а някой "спонсор" там после се оправя с банката......

  • 9
    dun avatar :-|
    dun

    До коментар [#3] от "kalliman":

    пич - хората ти казват на теб и ТИ им вярваш, ок!

    аз редеовно чета документите които произвеждат и нека те открехна няколко неща за този тунел:

    1. те НЕ ЗНАЯТ че ще струва 800 млн. - така и никога не направиха сериозен икономически анализ тъй като отнаàло си знаеха че тунелът не устройва господарите им от главболгар и фирмите нна пеевски (бивши на черепа)....цифрите които подхвърлят пред обществото са толкова неадекватни колкото и аргументите против тунела

    2. оперативна програма транспорт 2014-2020 разполага с точно малко под милиард за пътища, ок! ЕК одобри тази сума само заради нашите прогнози че тунела ще струва толкова иначе ясно бе посочено че Европа не желае да финансира пътища защото стратегическите цели на ЕС са други - развитие на екологичен и обществен транспорт. написаните горе 670 млн. са грешка или ма нипулация защото това е само сумата от ЕК към която задължително се добавят 15-20% национално съфинансиране

    3. ЕК даде парите за тунела в ОП Транспорт защото няколко министри подписваха писма през 2011, 2012, 2013 в които обещаваха че ще се строи дълъг тунел която ще преодолее екологичните проблеми! павлова и дончев лъгаха тогава за да докопат финансирането за другите лотове, лъжат и сега. криха теззи писма от собствените си граждани - добре че ЕК ни ги даде

    4. ако ЕК спазят закона без тунел няма магистрала - както е описано в статията дълги години не искаха да я финансират заради увреждането на дефилето и се сългасиха само след като решихме да го заобиколим...лошото е че румънката Крету която стана комисар на рег. развитие е същата корумпирана соц. номенклатура като нашите

  • 10
    dun avatar :-|
    dun

    До коментар [#4] от "Boiko123":

    не съм Тома Белев, но познавам човека и работата му лично - както посочих предпочитам да черпя информацията си от документи вместо от полуфабрикатите за масово ползване на медиите на пеевски

    ти как предпочиташ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход