Финансов глад в държавния транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Финансов глад в държавния транспорт

Министърът на транспорта Ивайло Московски твърди, че редовно "подсеща" колегата си Владислав Горанов за дупките в ресора си, но без резултат

Финансов глад в държавния транспорт

Железопътната компания спешно търси 150 млн. лв. заем, стратегията за оздравяване на жп превозвача е блокирана, а "Авиотряд 28" чака арести на самолети

Паулина Михайлова
10112 прочитания

Министърът на транспорта Ивайло Московски твърди, че редовно "подсеща" колегата си Владислав Горанов за дупките в ресора си, но без резултат

© Мария Съботинова


Истински финансов глад върлува в системата на държавните транспортни компании, стана ясно по време на заседанието на ресорната комисия в парламента. Накратко, Националната компания "Железопътна инфраструктура" не е в състояние да съфинансира проектите за ремонт на свои трасета, за които има отпуснати европейски пари. В същото време стратегията за оздравяване на БДЖ е блокирана, защото финансовото министерство отказва да я съгласува, което означава, че не гарантира отпускането на парите за нея. Плюс това "Авиоотряд 28" (превозващ представителите на държавната власт) е задлъжнял до степен, че има опасност негов самолет скоро да бъде арестуван заради неплатени летищни такси. И за капак - страната ни не изпълнява ангажиментите си по поддържане на река Дунав като плавателен път. Всичко това разказа в сряда министърът на транспорта Ивайло Московски пред депутатите от секторната комисия в парламента в отговор на техни въпроси.

Дупката в релсите

В момента се изпълняват три проекта за ремонти на жп инфраструктура, финансирани с пари по оперативна програма "Транспорт" на еврокомисията. За разлика от проектите за пътища например (където 80% са средства от Брюксел и 20% - национално участие) при НКЖИ съотношението е около 60:40, защото логиката е, че жп компанията има собствени приходи от таксите, които събира за преминаване на композиции. На НКЖИ обаче не й достигат 150 млн. лв. за съфинансиране на проектите. Ако обаче не плати парите, ще бъдат изгубени и тези от еврокомисията. Което пък ще доведе до неплащане на изпълнителите на ремонтите и дела от тяхна страна, обясни Московски. За да се справи със ситуацията, компанията възнамерява да поиска още следващата седмица разрешение от кабинета да потърси кредит. Междувременно тя се опитва да вземе парите от държавния бюджет с намерението да ги възстанови от заема, който едва ли може да получи достатъчно бързо, за да не изпусне евросредствата. По думите на Московски обаче финансовият министър Владислав Горанов не е съгласувал това предложение.

Разбира се, БДЖ

Другият "проблемен" в държавния транспорт отново е БДЖ. Още през април парламентът одобри стратегия за оздравяване на превозвача, която предвижда инвестиции от 210 млн. лв. през следващите три години. Сега обаче се оказва, че тя просто е блокирана в коридорите на властта. "Дори да намерим средства за инвестиции в БДЖ в момента, няма как да ги дадем на компанията без нотификация за разрешена държавна помощ от еврокомисията. А за да даде такава нотификация, тя иска да й представим средносрочна стратегия как превозвачът ще излезе от кризата, за да не се окаже, че просто наливаме пари и утре пак ще го правим. Стратегията я има, но тя просто не е получила съгласуване от Министерството на финансите и де факто не е легитимна", обясни Ивайло Московски.

Ситуацията предизвика доста остри коментари в транспортната комисия, защото на практика се оказва, че документ, около който са се обединили всички партии в парламента, е стопиран от изпълнителната власт.

И най-пикантното

В явно препълнената графа финансови проблеми в сектора се вписват и предприятията "Транспортно строителство и възстановяване" и "Съобщително строителство и възстановяване". Първото от тях има годишна издръжка от 5 млн. лв., а второто - 1.5 млн. лв. Парите обаче изобщо не са предвидени в държавния бюджет, а именно това са структурите, които обикновено първи реагират при отстраняване на последици от бедствия, обясни министър Московски.

Най-любопитно обаче е състоянието на "Авиотряд 28". Той е натрупал 2.22 млн. лв. задължения от началото на годината до момента и вече има две предупреждения, че ако не плати летищните си такси, съответните власти ще прибегнат до арестуване на негов самолет.

След известни колебания какво би се случило, ако на борда е премиерът, депутатите от транспортна комисия заключиха, че най-добре е той да превозва финансовия министър Владислав Горанов.

Истински финансов глад върлува в системата на държавните транспортни компании, стана ясно по време на заседанието на ресорната комисия в парламента. Накратко, Националната компания "Железопътна инфраструктура" не е в състояние да съфинансира проектите за ремонт на свои трасета, за които има отпуснати европейски пари. В същото време стратегията за оздравяване на БДЖ е блокирана, защото финансовото министерство отказва да я съгласува, което означава, че не гарантира отпускането на парите за нея. Плюс това "Авиоотряд 28" (превозващ представителите на държавната власт) е задлъжнял до степен, че има опасност негов самолет скоро да бъде арестуван заради неплатени летищни такси. И за капак - страната ни не изпълнява ангажиментите си по поддържане на река Дунав като плавателен път. Всичко това разказа в сряда министърът на транспорта Ивайло Московски пред депутатите от секторната комисия в парламента в отговор на техни въпроси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    След като опаса енергетиката, ятото скакалци задружно се прехвърли на следващия държавно доминиран отрасъл - транспорта. Логигичното се случи. Предполагам, никой не е очаквал, че ще се ориентират към писането на софтуер, уредостроенето или промиването на печатни платки.

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Иначе по медиите само за растеж се говори, а в същото време дори ремонта на правителствения самолет няма пари, а какво да кажем за останалите неща.

    Та според мен целият "растеж" дето бодро го тръбят не е нищо друго а спестяване на важни разходи по поддръжката. Изяждаме държавата за да "генерираме" ръст. Разпродаваме я за скрап за да "генерираме" ръст..

    То няма да остане държава.. както е тръгнало.. Като Кремиковци сме..

  • 3
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    бдж се води към умишлен фалит за да бъде разграбено и унищожено от владимир владимиров - комсомолския секретар по времето на жан виденов, който управлява бдж от 2009г. И едно уточнение стратегията само е внесена в народното събрание и то с голямо закъснение , но не е одобрена все още от него, защото е пълна с глупости и неточности, за които търсим друг виновник, но не и авторите.

  • 4
    bzm avatar :-P
    bzm

    Тоз юнак се доказа, че не може да се справи с проблемите в транспорта,защо Капитана го постави пак начело на това министерство?Един Боко знае!

  • 5
    bzm avatar :-|
    bzm

    До коментар [#2] от "mickmick":

    Няма нужда от ремонт на самолета им...един път, два пъти....трети път стомна за вода и може да ни излезне късмета :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK