Един ден на държавно-частния ученик
Защо учениците ходят на допълнителни уроци в три истории
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Явор* е четвъртокласник в столично училище - 15 септември беше само във вторник, но програмата му за следващите девет месеца вече е ясна. Ставане рано към 7 ч., учебен ден от 8.20 до малко след обяд, два пъти седмично уроци по английски. В допълнение са домашните за училище, както и по чуждия език, а те хич не са леки - "миналата година взимахме по 14 нови думи на урок и трябваше да ги пишем по 10 пъти. А понякога - и по 15", уверява той. Домашните пише в частна занималня близо до училище и се връща вкъщи към 6-7 ч. вечерта.
Събота и неделя програмата на Явор няма да е по-лека - предстои му кандидатстване в един от "елитните" класове за петокласници в Софийската математическа гимназия, заради което ще ходи на няколкочасов курс всеки уикенд. Дали му харесва? "Тоалетната е мръсна, учителките са "бля" и има много стълби", е кратката присъда на момчето. Но така искат мама и тате. А тяхната инвестиция не е малка - над 4 хил. лв. за всички допълнителни занимания през учебната година.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
32 коментара
Паралелния свят на издуханите от яко бачкане "тип софиянски" родители убедени,че само с ходене на "тип частни" уроци ще налеят необходимото количество ум и не толкова "природен" интелект в крехката глава на любимото им не чак толкова гениално дете,което побърквайки го от учене няма начин да не стане добър робот като мама и тате и за нула време да се реализира в най-неуспешната икономика на Европа - София!
Публикувано през m.capital.bg
За горе долу същите пари , които дават за уроци, можеше да пратят децата в частни училища и уроците щяха да не се налагат
Публикувано през m.capital.bg
Важно е ученикът да е "елитен", не училището. Всичко е до желание.
До коментар [#3] от "sjaakiie":
Да. С тънката подробност, че е от огромно значение средата. Това какъв се виждаш и какъв те виждат другите. Как се държат с теб и т.н. Ще дам пример с мен - завърших ПМГ. Имаше 3 "елитни паралелки". Бала на моята беше най-висок.При приема - нямаше колосални различия в бала, но все пак в моята беше с една идея по-висок. След 5 години, ситуацията - коренно различна. Завършилите моята паралелка имахме значително по-висок успех, и в училище и на матурите, и в приема в университет.
Има 101 поговорки - fake it till you make it, и т.н. От огромно значение е това какъв се чувстваш - елитен или не, как се държат учителите с теб - като с човек от най-елитната гиназия в най-елитната паралелка, или към човек от "обикновенно" училище. Светът не е толкова рационален, колкото някои хора си мислят. Силата на мисълта и на вътрешната нагласа е огромна.
Когато се чувстваш елитен, държат се с теб като с елитен (и съученици и учители и родители) - ставаш елитен.
Дори някъде бяха направили такъв експеримент - държат се с няколко ученика като с wonderkid-и, а с другите - обикновенно. След 4 години - учениците, към които са се държали като с гений - имали значително по-високи резултати от другите.
Светът далеч не е толкова прост, колкото го описвате.
И малко да вметна тук - частните уроци са далеч от задължителни. На мен ми трябваха 3 месеца уроци по математика в 5-ти клас, за да взема "летящия" старт. След това - ако успееш да влезеш в елитно училище - можеш да минеш спокойно, само с класните занимания. Тук изключвам език - ако искаш да научиш чужд език - там трябва частни уроци. Просто език не се учи с 1 учител и 28 деца в една стая. Не става. Може да научиш сравнително четене и слушане по този начин. Но за писане и говорене - трябва по-малка група.
До коментар [#3] от "sjaakiie":
Защо не си пратиш елитното дете в училището в циганската махала?
После ела във форума и ни разкажи.
До коментар [#4] от "realismisthename":
Ок, де. Съгласна. По-скоро имах предвид, че не само възпитаници на елитни гимназии могат да постигнат много. С желание и амбиция от страна на ученика, ще прогресира. Всяка гимназия е среда за развитие, все ще се намерят свестни преподаватели, които да го амбицират, било то и в кварталното СОУ.
Много е важно да попаднеш на точния преподавател, който да ти даде МЕТОД на учене, т.е. този "летящ старт", за който споменаваш. Лични примери доста. Предполагам, всеки има такива.
До коментар [#6] от "1mp":
Екстремен сценарий.
Едно дете може да получи много, стига да попадне на педагог, който да развие капацитета му, НО всичко се свежда до желание у ученика. Добри педагози има и в СМГ, има и в 2145-то СОУ.
Комплекси ли са, стереотипи ли.. Да не си посмял да не завършиш IАЕГ, щото, видиш ли, после няма да прокопсаш.
До коментар [#7] от "sjaakiie":
Да, с това съм съгласен. Но изглежда като неоправдан риск.
Ако имаш училище, където 15 от 25 деца стават успешни и училище където 5 от 25 деца стават успешни - няма никакъв смисъл да избереш второто.
До коментар [#9] от "realismisthename":
Разбира се. Всичко трябва да се прави със стратегия.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.