Транспортният министър поиска по-високи пътни такси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортният министър поиска по-високи пътни такси

Ивайло Московски не за първи път настоява за баланс между инфраструктурните такси в пътния и жп транспорта

Транспортният министър поиска по-високи пътни такси

Московски предлага увеличение основно на тарифите за чуждия транзит

Десислава Лещарска
9441 прочитания

Ивайло Московски не за първи път настоява за баланс между инфраструктурните такси в пътния и жп транспорта

© Мария Съботинова


Товарният транзит през България е в пъти по-евтин от този в останалата част на Европа.

Таксите за транзитен трафик през България са ниски и неефективни, заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на среща за развитието на пътния транспорт, организирана от Световната банка във Варна.

Приходите от винетки годишно са около 160 млн. лв., посочи той, а за поддържане на пътищата се отделят около 600 млн. лв. "Заради това трябва да се търси друг начин за заплащане на транзитния трафик, особено по отношение на международния превоз", каза министърът. Според него е необясним дисбалансът при таксуването за транзитния трафик в различните държави от региона.

"Например за 400 км път през България се плащат около 10 евро. В Унгария таксата е 80 евро, в Словения 100 евро, а в Австрия 142 евро. Това води до по-ниска конкурентоспособност на отделните страни", посочи Московски.

По думите на регионалния министър Лиляна Павлова в България към момента магистралите са само 3% от общата дължина на пътната мрежа – 605 км, 15% са пътищата клас 1 – 3000 км, а 20% са пътища клас 2 – 4000 км. Общата дължина на Републиканската пътна мрежа в експлоатация е около 20 000 км.

Защо да плаща държавата

Другият дисбаланс, който Московски подчерта, е между транзитните такси в пътния и железопътния транспорт. В жп сектора от години превозвачите плащат на база тон/км за товарните и на километър за пътническите курсове. "Европейската комисия стриктно следи размера на инфраструктурните такси, за да не се позволи скрито субсидиране на железниците през прекалено ниски такси. Като резултат транзитните жп такси са на европейско ниво, а пътните - много по-ниски", коментира министърът. По думите му това води до абсурдната ситуация превозването с влак на товари през територията на страната да бъде няколко пъти по-скъпо от това с пътни превозни средства.

Според министър Московски всичко това води дотам в момента да има двойно субсидиране – на поддръжката на пътищата поради ниските транзитни такси за преминаване и в същото време на железницата - заради липсата на достатъчно приходи от превоз.

Нови такси

Разходите за поддръжка на пътната инфраструктура трябва да се покриват по справедлив начин от тези, които я използват, и от тези, които я износват и причиняват замърсяване. Новите тарифи трябва да гарантират честна конкуренция между двата вида транспорт, което би осигурило ефективно използване на ресурсите и инфраструктурата, заяви Московски.

"Трябва да намерим методика, която да позволява държавата да балансира приходите. Тези механизми може да са свързани с въвеждане на система за електронно събиране на такси от разстояние или на смесени варианти", каза в заключение Московски.

Товарният транзит през България е в пъти по-евтин от този в останалата част на Европа.

Таксите за транзитен трафик през България са ниски и неефективни, заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на среща за развитието на пътния транспорт, организирана от Световната банка във Варна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    telqk avatar :-|
    telqk

    Щеше да е смешно ако не е тъжно - 21 век петербурски открива топлата вода!

  • 2
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    С други думи - или вдигаме винетката 4 пъти, или тия които не карат МПС ще продължавата да субсидират тия които карат и ще продължават да плащат за поддръжката на пътища, които не ползват.

  • 3
    extrasho avatar :-|
    extrasho

    Лазар Лазаров от Пътната агенция каза миналата седмица пред "Хоризонт", че се обмисля запазване на винетките за колите до 3 тона и въвеждане на електронна тол система за превозните средства над 3 тона. Айде действайте, какво мъдрувате повече? Смесената система е най-добрия вариант.

  • 4
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Смешна работа. От вдигането на пътните такси печели единствено Министерство на финансите. Те решават кога и колко да отпуснат на Лилянка (МРРБ), тя пък пропуска нещо към Агенция Пътна инфраструктура (второстепенен разпоредител на бюджетни средства и част от МРРБ)... къде в тази схема е Московски?! Какво общо има Министерство на транспорта с пътните такси?! Московски работи като твърд шоп - я не сакам мен да ми е добре, я сакам на Вуте да му е зле. Мисли си, че ще спаси БДЖ като пречи на останалите. Това ли измисли като реформа на БДЖ? Защо не внесе проект на закон за Задължителна и неугасваща любов и преданост към БДЖ?!
    Ми, ... толкова могат!

  • 5
    morrisonaniems avatar :-|
    morrisonaniems

    Възможно ли е да търсите за бизнес кредит, личен заем, начало заем, заем автомобил, студентски кредит, консолидиране на дълг кредити, необезпечени кредити, рисков
    капитал и др .. Или са ви отказва заем от банка или финансова институция за една или повече причини.

    Вие в точното място за вашите решения за заем! Аз съм частен кредитор, давам заеми на фирми и физически лица при ниска и достъпна лихвен процент от 2%. Интерес. Моля, свържете се с нас чрез имейл

    [email protected]

    +1 (205) 2877481

    Благодаря,
    Г-н Morrison Aniems.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK