С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 22 сеп 2015, 16:47, 9204 прочитания

Транспортният министър поиска по-високи пътни такси

Московски предлага увеличение основно на тарифите за чуждия транзит

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Товарният транзит през България е в пъти по-евтин от този в останалата част на Европа.

Таксите за транзитен трафик през България са ниски и неефективни, заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на среща за развитието на пътния транспорт, организирана от Световната банка във Варна.

Приходите от винетки годишно са около 160 млн. лв., посочи той, а за поддържане на пътищата се отделят около 600 млн. лв. "Заради това трябва да се търси друг начин за заплащане на транзитния трафик, особено по отношение на международния превоз", каза министърът. Според него е необясним дисбалансът при таксуването за транзитния трафик в различните държави от региона.


"Например за 400 км път през България се плащат около 10 евро. В Унгария таксата е 80 евро, в Словения 100 евро, а в Австрия 142 евро. Това води до по-ниска конкурентоспособност на отделните страни", посочи Московски.

По думите на регионалния министър Лиляна Павлова в България към момента магистралите са само 3% от общата дължина на пътната мрежа – 605 км, 15% са пътищата клас 1 – 3000 км, а 20% са пътища клас 2 – 4000 км. Общата дължина на Републиканската пътна мрежа в експлоатация е около 20 000 км.

Защо да плаща държавата



Другият дисбаланс, който Московски подчерта, е между транзитните такси в пътния и железопътния транспорт. В жп сектора от години превозвачите плащат на база тон/км за товарните и на километър за пътническите курсове. "Европейската комисия стриктно следи размера на инфраструктурните такси, за да не се позволи скрито субсидиране на железниците през прекалено ниски такси. Като резултат транзитните жп такси са на европейско ниво, а пътните - много по-ниски", коментира министърът. По думите му това води до абсурдната ситуация превозването с влак на товари през територията на страната да бъде няколко пъти по-скъпо от това с пътни превозни средства.

Според министър Московски всичко това води дотам в момента да има двойно субсидиране – на поддръжката на пътищата поради ниските транзитни такси за преминаване и в същото време на железницата - заради липсата на достатъчно приходи от превоз.

Нови такси

Разходите за поддръжка на пътната инфраструктура трябва да се покриват по справедлив начин от тези, които я използват, и от тези, които я износват и причиняват замърсяване. Новите тарифи трябва да гарантират честна конкуренция между двата вида транспорт, което би осигурило ефективно използване на ресурсите и инфраструктурата, заяви Московски.

"Трябва да намерим методика, която да позволява държавата да балансира приходите. Тези механизми може да са свързани с въвеждане на система за електронно събиране на такси от разстояние или на смесени варианти", каза в заключение Московски.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв. 4 Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв.

Два месеца след началото на водната криза в града правителството предложи решение, но вероятно режимът ще остане

18 яну 2020, 2990 прочитания

Дискусията за бюджета на София - много въпроси и малко отговори Дискусията за бюджета на София - много въпроси и малко отговори

Дипломатичната формула на Столична община при обсъждането на бюджета: не знаем за проблема, но ще правим анализ

18 яну 2020, 1208 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Кристалина Георгиева: ЕС трябва да оценява и резултатите от похарчените пари

Отговорността за парите от еврофондовете е разделена между Брюксел и правителствата.

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10