Правителството направи първа крачка към електронно ЕГН
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството направи първа крачка към електронно ЕГН

Без е-идентичността не могат да се ползват напълно е-услугите, защото няма как да се установи дали човекът зад екрана е този, за когото се представя.

Правителството направи първа крачка към електронно ЕГН

Проектът за е-идентичност е един от ключовите елементи в изграждането на електронно управление

Юлиян Арнаудов
14458 прочитания

Без е-идентичността не могат да се ползват напълно е-услугите, защото няма как да се установи дали човекът зад екрана е този, за когото се представя.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Процесът по изграждане на електронното управление върви от години в България, без да има видими резултати. Идеята е това постепенно да се промени, като според управляващите голяма част от инфраструктурата вече е изградена, но има различни други пречки, които не позволяват да се използват наличните ресурси. Някои от тях са например липсата на съвременна нормативна рамка, с която да функционират отделните компоненти. Сред тях са закон за електронното управление и такъв за електронната идентичност. Последното е дигитална система, която да може да разпознава отделните граждани във виртуалния свят, или казано с по-прости думи - всеки да има електронно ЕГН.

Е-идентичността е ключов компонент, без който не могат да се ползват напълно е-услугите на различните държавни и общински администрации, защото няма как да се установи дали човекът зад екрана е този, за когото се представя. В сряда правителството направи крачка напред в преодоляването на този проблем, като одобри проектозакон за електронната идентификация. Ако той бъде приет от парламента, то тогава ще има вече нормативна рамка, която да постигне унифициране, облекчаване и ускоряване на процесите и дейностите, свързани с предоставянето на е-услуги, като позволи да се ползва единно средство за идентификация на потребителя.

Един за всички

Новият законопроект предвижда за всеки собственик на самоличност правителството да изгради една сигурна цифрова идентичност, върху която се базира всичко. С нея държавните и общинските органи ще могат лесно да регистрират и валидират правата на гражданите в една социално безопасна онлайн среда. Досега се ползват няколко метода за установяване на самоличността - чрез електронен подпис или чрез персоналния идентификационен номер (ПИК), който се издава безплатно от НАП за дистанционно подаване на документи, като данъчни декларации например. Първият от тях силно ограничава броя на потребителите, а вторият поставя въпроси за сигурността на личните данни, предвид че той се издава в хартиен формат от НАП.

Идеята на новия закон е да се премахнат тези частични решения и да бъдат заменени от едно централизирано за е-идентификация. В него се определят ясно функциите, задълженията и отговорностите на всеки участник в процеса на създаване и използване на електронна идентичност на физическите лица във виртуалното пространство. В законопроекта е предвидено подобни е-ЕГН-та да се издават на всички физически лица в България – граждани или постоянно пребиваващи чужденци. Те ще получат уникален е-идентификатор, като в зависимост от нуждите на потребителя може да се издаде едно или повече удостоверения.

Технологична неутралност

Важен момент в законопроекта е, че е избран принципът за техническа и технологична неутралност на инструментите и механизмите, които се използват за изграждането на е-идентификацията, включително и на носителя на електронна идентичност.

Това означава, че бъдещото е-ЕГН няма да бъде ограничено и базирано само на една технология и на един начин за пренасяне. Например е-идентичност може да бъде вградена под формата на софтуер в смартфона, на чип, вграден в пластика или в личната карта. По този начин освен по-голямо удобство на потребителите се осигурява възможността да се ползват нови технологии за вграждането на е-идентичността, без да се налага измяна на нормативната рамка.

Предишният опит за изграждане на е-идентификация е от 2012 г., когато беше разработен пилотен проект, осъществен с обществена поръчка от "БОРИКА-Банксървис" на стойност от около 1.885 млн. лева, която беше част от поредица проекти свързани с е-управлението за общо 12 млн. лв*. Неговата задача беше да се демонстрира системата за е-идентификация и бяха изготвени пластики и четци, които трябваше да осъществят връзката между идентификацията на потребителя и съответната услуга, която искаха да ползват. В крайна сметка проектът беше изпълнен, но не и реализиран след смяната на първото правителство на ГЕРБ.

*Поправка (28.09.2015 г.): В първоначалния вариант на статията беше погрешно записано, че стойността на поръчката спечелена от "БОРИКА-Банксървис" е за 12 млн. лева. Това е общата стойност на редица проекти свързани с е-управлението, като проекта за е-идентичност, който компанията печели е за 1.885 млн. лева. Редакцията се извинява за допуснатата грешка.

Процесът по изграждане на електронното управление върви от години в България, без да има видими резултати. Идеята е това постепенно да се промени, като според управляващите голяма част от инфраструктурата вече е изградена, но има различни други пречки, които не позволяват да се използват наличните ресурси. Някои от тях са например липсата на съвременна нормативна рамка, с която да функционират отделните компоненти. Сред тях са закон за електронното управление и такъв за електронната идентичност. Последното е дигитална система, която да може да разпознава отделните граждани във виртуалния свят, или казано с по-прости думи - всеки да има електронно ЕГН.

Е-идентичността е ключов компонент, без който не могат да се ползват напълно е-услугите на различните държавни и общински администрации, защото няма как да се установи дали човекът зад екрана е този, за когото се представя. В сряда правителството направи крачка напред в преодоляването на този проблем, като одобри проектозакон за електронната идентификация. Ако той бъде приет от парламента, то тогава ще има вече нормативна рамка, която да постигне унифициране, облекчаване и ускоряване на процесите и дейностите, свързани с предоставянето на е-услуги, като позволи да се ползва единно средство за идентификация на потребителя.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    krasenh avatar :-|
    Красен

    В крайна сметка проектът беше изпълнен, но не и реализиран след смяната на първото правителство на ГЕРБ.

    ====================================

    12 млн. са "изпълнени" като разход, но нищо не функционира :)
    Браво - поредния ялов опит да влезем в 21-и век ....
    За съжаление с подобни системи се настъпват интересите на много "държавно ориентирани" ИТ фирми .... песимист съм, че ще случат нещата.

  • 2
    gembirdkz avatar :-(
    gembirdkz

    Добре че има Реформатори че видяхме от царя го правят това нещо!

  • 3
    mi6kro avatar :-?
    mi6kro

    Дрън, дрън! Защо си губят времето умуват напразно.

    Централизирана и единствена е-идентичност е скъпо и рисковано. След 10 години умуване още ли не са го разбрали?!!

    В милионна Франция, процесът е двупосочен. Правиш си запитване към администрацията/банката, на която искаш да ползваш ел услугите. До 20 дена се получава по пощата уникален идентификационен код към системата на съответната администрация. После сам се регистрираш с е-мейл, парола, получения по пощата код и ако е необходимо друга, вече декларирана, информация.

  • 4
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29

    Не виждам какъв е проблемът като в Латвия електронният подпис на всеки един гражданин да е част от личната му карта и документа му за самоличност.
    Тогава гласуването с електронен подпис не би било никакъв проблем и грамотните ще могат да гласуват, а неграмотните- ако искат да гласуват-да бъдат добри да се ограмотят, за да бъдат полезни за себе си и обществото.

  • 5
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#4] от "detelinka29":

    За съжаление няма да се ограмотят, а ще дават личната си карта под наем за изборите... :(

  • 6
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    Злоупотребите няма да престанат. Със и ли без електронен подпис у нас все ще има хора,които да пострадат от корумпираната система. Колко народ пострада от фалшификации при това със съдействието на АДВОКАТИ и НОТАРИУСИ (!!!!) Колко апартаменти и имоти си смениха собствениците?
    Българската действителност не позвоялва този адманистративен инструмент да работи както е замислен и както работи в други държави.

  • 7
    dr_doolittle avatar :-|
    Dr_Doolittle

    До коментар [#4] от "detelinka29":

    Примерът е Естония , която има електронно ID ot 2002. a Латвия има елeктронно ID ot 2012 г. Само вижте колко сме изостанали
    Естонската смарт-карта въведена през 2002 година постепенно е надграждана като през 2008 година вече в нея е включено и електронното здравно досие, заедно с електронните рецепти (e-Prescription system). В момента 100% от болничната документация се обменя по този начин, 78% от здравните досиета са достъпни с картата през интернет , 95% от образните изследвания към тях също. 67 % от пациентите в Естония си резервират час за преглед също със своята е-карта. При извънредна ситуация, спешните лекари могат да използват е-картата на пациента, за да получат информация от критично значение, като кръвна група, алергии, назначената терапия при остри и хронични заболявания с последните корекции, наличието на бременност. Централният регистър на системата обработва криптирани данни свързани с медицинската статистика, заболеваемост и епидемичност пак от данните на картите на всички граждани, което се използва за управление на здравеопазването. Пациентите имат достъп до техните данни както и тези на децата си, могат да преглеждат данни от прегледите си, терапията и изписаните рецепти ,като осъществяват контрол върху достъпа на техните файлове и кой преглежда досието им

  • 8
    anonymous100 avatar :-|
    Anonymous

    Не могат един закон за защита на личните данни да направят като хората, а са тръгнали да ги вкарват електронно.

    Няколко закона противоречат на идеята на закона за защита на личните данни - това е Правилникът по вписванията (относно недвижими имоти) и публикуването на съдебните решения - какъв е смисъла да строиш ограда, след като оставяш две широки дупки в нея, през които всеки може да види личните данни на всеки, при това в детайли?

  • 9
    anonymous100 avatar :-|
    Anonymous

    До коментар [#7] от "Dr_Doolittle":

    "Натискат Естония да се откаже от е-гласуването

    Системата е много уязвима, алармираха експерти от САЩ

    Проф. Алекс Халдерман от Университета в Мичиган предупреди за възможни фалшификации чрез системата за е-гласуване на Естония

    Експерти по сигурността алармираха че електронната система за гласуване на Естония има множество уязвимости, които могат да се използват, за да се влияе на резултатите от изборите.
    Предупреждението идва само няколко дни преди изборите за Европейски парламент. Около една четвърт от всички избиратели в Естония гласуват през интернет, което означава, че евентуална кибератака срещу системата може да има сериозни последствия.
    Хари Хърсти, изследовател по сигурността от Финландия, и екип учени от Университета на Мичиган са идентифицирали няколко проблема след анализ на общодостъпния сорс код и документацията. Те откриват, че архитектурата на сигурността, използвана в системата за е-гласуване, вече не е актуална. Освен това специалистите, които поддържат системата за е-гласуване, не обръщат голямо внимание върху практиките за сигурност – свалят софтуер от незащитени връзки и въвеждат пароли, без да се опасяват, че ще бъдат снимани.
    Уязвимостите в системата биха могли да бъдат използвани за атаки от страна на зловреден сървърен софтуер, който фалшифицира преброяването на гласовете, както и от клиентски софтуер, който подменя избора на гласуващия.

    Въпреки положителните жестове за прозрачност – например отварянето на части от софтуера, системата на Естония не успява да предостави убедителни доказателства, че изборните резултати са верни, заключават експертите. Потенциално уязвими части от софтуера не са достъпни за публична проверка.
    Според експертите, има опасност чужди сили като Русия да променят резултата, без да бъдат открити. Това няма да е първият път, когато Русия атакува Естония в киберпространството. През 2007 г. масивна атака за отказ на услуга, стартирана от Русия, силно разстрои критичната инфраструктура на Естония.

    „Ние вярваме, че електронното правителство има много обещаващи приложения, но естонската система за е-гласуване носи сериозни рискове – изборите могат да бъдат „откраднати”, прекъснати или гласовете да бъдат дискредитирани”, опасяват се авторите на доклада.
    Нещо повече, експертите препоръчват на Естония спешно да прекрати използването на системата за е-гласуване, ако иска да запази целостта на изборния процес."

  • 10
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    До коментар [#4] от "detelinka29":
    Аз викам чипът да е в кожата, като на кученцата... Така няма да може да се злоупотребява, нито да го загубиш. Отъркваш се по скенерчето и минаваш или подписваш!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK