Поне шест големи инфраструктурни проекта няма да завършат навреме

Транспортният министър Московски се надява бюджетът да подпомогне довършването на проектите.

Поне шест големи инфраструктурни проекта няма да завършат навреме

Държавата ще търси пари за дострояването на жп линии, обхода на Габрово, гарите в София и Бургас

Десислава Лещарска
12778 прочитания

Транспортният министър Московски се надява бюджетът да подпомогне довършването на проектите.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Проблемните проекти

- жп линията Септември – Пловдив

- жп линията Пловдив – Бургас

- жп линията Първомай - Свиленград

- обходният път на Габрово

- реконструкцията на жп гарите в София и Бургас

Част от големите инфраструктурни обекти, финансирани по оперативна програма "Транспорт", няма да приключат до края на 2015 г., когато изтича срокът за европейско финансиране. Те ще се довършат с пари от държавния бюджет и чрез заеми, стана ясно от думите на транспортния министър Ивайло Московски по време на отчет за изпълнението на програмата. Вече се водят интензивни разговори с Министерството на финансите, каза министърът.

Проблемните проекти са жп линиите Септември - Пловдив (над 630 млн. лв.), Пловдив - Бургас (490 млн. лв.), Първомай - Свиленград (663 млн. лв.), обходният път на Габрово (108 млн. лв.), реконструкцията на жп гарите в София и Бургас.

Част от дейностите по проектите ще завършат до края на годината, но още няма яснота какво ще остане за доплащане от бюджета. "Анализираме различни варианти, може да се прибегне до заемни средства, което вероятно ще утежни бенефициентите. Надявам се обаче бюджетът разумно да подпомогне довършването на проектите", посочи Московски. Той информира, че към момента са разплатени над 1.6 млрд. евро, което надвишава 80% от програмата.

Галина Василева, директор на програмата, съобщи, че има шанс ремонтът на гарите в София и Бургас да приключи в срок, но това не важи за трите големи жп проекта и за обходния път на Габрово. Някои проекти са разбити на отделни етапи, за да се спаси част от финансирането. Например проектът за жп линията Пловдив – Бургас е редуциран с 20 млн. евро и от него са отпаднали изграждането на три подстанции и системи за сигнализация. Десет милиона евро от оста за техническа помощ пък са прехвърлени към разширението на метрото до "Хладилника".

По програма "Транспорт" (2007-2013) се финансират общо 22 инвестиционни проекта, десет от които са напълно завършени. В края на октомври ще приключи строежът на лот 2 на магистралата "Струма" и лот 1 на магистралата "Марица".

Новата програма започва със "Струма"

През следващите дни първият проект по новата програма "Транспорт" ще е факт със сключването на договора за два участъка от магистрала "Струма", съобщи от своя страна регионалният министър Лиляна Павлова. Тя посочи, че през новия програмен период парите за пътища от ЕС ще са 1 млрд. лв., или с 1 милиард по-малко, отколкото през изтеклия. Необходимите инвестиции за дострояването на "Хемус", тунела под Шипка, магистралата до Калотина, дострояването на околовръстното на София, магистралата Велико Търново – Русе и др. са 5 млрд. лв., каза Павлова. А парите от ЕС ще стигнат основно за магистрала "Струма". Министърът съобщи още, че следващата година ще започнат преговори с международни финансови институции за финансиране на проектите. Част от парите ще дойдат от Световната банка, с която вече има споразумение за новата програма, наречена "Европейски транзитни коридори" (продължение на "Транзитни пътища"). Тя ще финансира пътя Велико Търново – Русе, София – Калотина и др. "За да не се утежнява бюджетът с държавни гаранции, ще променим начина за плащане на пътни такси", каза Павлова. Винетките, само че с нова по-висока цена, ще останат за автомобилите до 3.5 тона, а за тежкотоварния трафик ще се изгради тол-система. Тя ще заработи през 2018 г., обяви още Павлова.

Проблемните проекти

- жп линията Септември – Пловдив

- жп линията Пловдив – Бургас

- жп линията Първомай - Свиленград

- обходният път на Габрово

- реконструкцията на жп гарите в София и Бургас

Част от големите инфраструктурни обекти, финансирани по оперативна програма "Транспорт", няма да приключат до края на 2015 г., когато изтича срокът за европейско финансиране. Те ще се довършат с пари от държавния бюджет и чрез заеми, стана ясно от думите на транспортния министър Ивайло Московски по време на отчет за изпълнението на програмата. Вече се водят интензивни разговори с Министерството на финансите, каза министърът.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


16 коментара
  • rat

    И защо Аз трябва да плащам? Защо не се потърси отговорност от администрацията, от строителите, от проектантите?

  • 2
    lager avatar :-|
    lager

    Не виждам причина за увеличаване цената на десетките, малките тикви не се ли научиха да калкулират процента си! Хайде по-скромно.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    rzo42472966 avatar :-|
    Танас

    Нещо май много милиционерски фирми са се наредили на яслата а зоб няма да има за всички.

  • 4
    whl27433908 avatar :-P
    whl27433908

    Хора, я по спокойно го давайте :)

  • Gopeто

    Стратегията на ГЕРБ (най-вече) за оползотворяване на парите по ОП "Транспорт" е повече от първобитна. Вместо да се строят ЖП линии и нормализира ЖП транспорта, се правят магистрали и метро.

  • 6
    tufcho avatar :-|
    Kaloian Petrov

    До коментар [#5] от "Gopeто":

    Ти до Истанбул, Солун и Варна с влак ли пътуваш?

  • 7
    mtzvetkov avatar :-|
    mtzvetkov

    Едно не мога да разбера. Защо човекът в чийто ресор (транспорт и комуникации) остават нерешени безброй проблеми, даже се и влошават, още седи на мястото си? Хиляди загинали по пътищата всяка година, ЖП транспорт в колапс, оптични връзки и комуникации НУРТС / МУРТС и тн. Списъкът е безкраен....

  • 8
    mtzvetkov avatar :-|
    mtzvetkov

    А сега и проектите в неговия ресор не могат да се довършат навреме :(( Оле майко!!!

  • 9
    mtzvetkov avatar :-|
    mtzvetkov

    В коментарите му по-скоро ми звучи като анализатор от фирма спечелила строителния надзор над проектите

  • 10
    serafin avatar :-|
    serafin

    Защото сте обърнали процеса министре!
    Защото първо биете тъпана, пишете апликационни форми, изпросвате парите, а след това проектирате набързо с огромни грешки!
    Да не говоря, че отчуждителните процедури захващате по никое време!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход