Магистрали, метро и 100 млн. евро глоби

Около 5% от оперативна програма "Транспорт" са под риск заради опорочени търгове и непредвидени разходи

Нямаше как незасегнатата досега от масови корекции програма "Транспорт" да остане така непорочна до края
Нямаше как незасегнатата досега от масови корекции програма "Транспорт" да остане така непорочна до края
Нямаше как незасегнатата досега от масови корекции програма "Транспорт" да остане така непорочна до края    ©  Надежда Чипева
Нямаше как незасегнатата досега от масови корекции програма "Транспорт" да остане така непорочна до края    ©  Надежда Чипева

Има нещо гнило в гордостта на премиера. Звездната програма "Транспорт", финансираща проектите за магистрали и столичното метро, може да струва на бюджета 100 млн. евро. Това стана ясно след отчет на свършеното по програмата по-малко от 4 месеца преди края й или по-точно преди финансирането от ЕС за този период да спре окончателно. Заради нарушения при възлагането на поръчки за инфраструктурни обекти и плащането на "непредвидени" разходи чрез нови договори със същите изпълнители в повечето договори по програмата има финансова корекция от 5% върху бюджета. При общ бюджет от 2 млрд. евро това са около 100 млн. евро, или 200 млн. лева, за които в момента текат пазарлъци да се намалят наполовина. Дори и при това положение обаче България изпуска възможността да усвои тези пари, които биха стигнали за изграждането на поне 20 километра чисто нов магистрален участък, ако се съди по цените, постигнати в последните търгове за "Струма" и "Хемус". Разходите остават за сметка на данъкоплатците и ще се покрият от бюджета, а още по-вероятно е това да стане чрез заеми.

Това не е неочаквано. Източници от ЕК и от българския строителен сектор нееднократно са споменавали пред "Капитал", че незасегнатата досега от масови корекции "Транспорт" няма да остане така непорочна до края. В нея, както във всяка друга българска програма, има грешки и въобще немалка доза хитреене - некачествени проекти, ограничителни условия, занижени цени в търговете, доплащане чрез допълнитено договаряне и др.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ijj avatar :-|
    ijj
    • - 18
    • + 17

    Все пак в защита на българската позиция може да се каже, че дори и с тези оскъпявания постигнатите у нас цени за строеж на магистрали, метро и за рехабилитация на ж.п. линии са безспорно най-ниските в целия ЕС - понякога близо 10 пъти по-ниски за съпоставими работи.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 14

    Бих изключил критерия "най-ниска цена" от списъка с пороците. Ако не се действа адекватно при неспазване на договора, тогава не само ниската цена става златна, но и златната цена (гарантирана чрез опорочен търг) става диамантена.

    Нередност?
  • 3
    sgrada avatar :-|
    Simeon Daskalov
    • - 7
    • + 1

    Аферата " ЗЕМЕН " Видими резултати за България - невидими рушвети за ГЕРБ !!! https://zemenaffair.wordpress.com

    Нередност?
  • 4
    valdes avatar :-?
    Valdes
    • - 1
    • + 9

    От статията излиза, че основен виновник за всички неизправности по проектите има администрацията?! Може и да е така.

    Нередност?
  • 5
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • - 3
    • + 8

    Всепак 5% не са кой знае колко в сравнение с това, което е построено! Няма европейска програма, която да е 100% изпълнена по критериите! Вероятно би имало такава, ако е изпълнена в Дания, но там такива програми няма! Не търсете под вола теле!

    Нередност?
  • 6
    ijekov avatar :-|
    ijekov
    • - 2
    • + 7

    Подкрепям #5.
    Капитал, спрете вече с тези крайно отрицателни статии, помислете за градивна критика. Защото редовните ви читатели помним как преди години подкрепяхте едни действия, особено в областа на енергетиката, а сега сте на коренно противоположно мнение.
    Бъдете последователни, а не злободневни и вечно хейтващи!

    Нередност?
Нов коментар