Магистрали, метро и 100 млн. евро глоби
Около 5% от оперативна програма "Транспорт" са под риск заради опорочени търгове и непредвидени разходи


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Има нещо гнило в гордостта на премиера. Звездната програма "Транспорт", финансираща проектите за магистрали и столичното метро, може да струва на бюджета 100 млн. евро. Това стана ясно след отчет на свършеното по програмата по-малко от 4 месеца преди края й или по-точно преди финансирането от ЕС за този период да спре окончателно. Заради нарушения при възлагането на поръчки за инфраструктурни обекти и плащането на "непредвидени" разходи чрез нови договори със същите изпълнители в повечето договори по програмата има финансова корекция от 5% върху бюджета. При общ бюджет от 2 млрд. евро това са около 100 млн. евро, или 200 млн. лева, за които в момента текат пазарлъци да се намалят наполовина. Дори и при това положение обаче България изпуска възможността да усвои тези пари, които биха стигнали за изграждането на поне 20 километра чисто нов магистрален участък, ако се съди по цените, постигнати в последните търгове за "Струма" и "Хемус". Разходите остават за сметка на данъкоплатците и ще се покрият от бюджета, а още по-вероятно е това да стане чрез заеми.
Това не е неочаквано. Източници от ЕК и от българския строителен сектор нееднократно са споменавали пред "Капитал", че незасегнатата досега от масови корекции "Транспорт" няма да остане така непорочна до края. В нея, както във всяка друга българска програма, има грешки и въобще немалка доза хитреене - некачествени проекти, ограничителни условия, занижени цени в търговете, доплащане чрез допълнитено договаряне и др.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
6 коментара
Все пак в защита на българската позиция може да се каже, че дори и с тези оскъпявания постигнатите у нас цени за строеж на магистрали, метро и за рехабилитация на ж.п. линии са безспорно най-ниските в целия ЕС - понякога близо 10 пъти по-ниски за съпоставими работи.
Бих изключил критерия "най-ниска цена" от списъка с пороците. Ако не се действа адекватно при неспазване на договора, тогава не само ниската цена става златна, но и златната цена (гарантирана чрез опорочен търг) става диамантена.
Аферата " ЗЕМЕН " Видими резултати за България - невидими рушвети за ГЕРБ !!! https://zemenaffair.wordpress.com
От статията излиза, че основен виновник за всички неизправности по проектите има администрацията?! Може и да е така.
Всепак 5% не са кой знае колко в сравнение с това, което е построено! Няма европейска програма, която да е 100% изпълнена по критериите! Вероятно би имало такава, ако е изпълнена в Дания, но там такива програми няма! Не търсете под вола теле!
Подкрепям #5.
Капитал, спрете вече с тези крайно отрицателни статии, помислете за градивна критика. Защото редовните ви читатели помним как преди години подкрепяхте едни действия, особено в областа на енергетиката, а сега сте на коренно противоположно мнение.
Бъдете последователни, а не злободневни и вечно хейтващи!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.