Публичен съд заменя частните арбитражи при спорове между държави и инвеститори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Публичен съд заменя частните арбитражи при спорове между държави и инвеститори

Еврокомисарят за търговия Сесилия Малмстрьом обяви, че ЕК иска да създаде нова система, "основана на елементите, поради които гражданите вярват на вътрешните и международните съдилища"

Публичен съд заменя частните арбитражи при спорове между държави и инвеститори

Споразумението за свободна търговия между САЩ и ЕС може да влезе в сила най-рано през 2018 г.

3821 прочитания

Еврокомисарят за търговия Сесилия Малмстрьом обяви, че ЕК иска да създаде нова система, "основана на елементите, поради които гражданите вярват на вътрешните и международните съдилища"

© THIERRY ROGE


След всеки кръг преговори ЕК ще публикува резюме на постигнатото, което ще бъде превеждано на всички езици в ЕС.

Публични съдилища ще заменят частните арбитражи при решаването на спорове между инвеститори и държави в клаузите на споразумението за свободна търговия между САЩ и ЕС, което се преговаря в момента. Правителствените експерти и депутатите в Европейския парламент могат да се запознават с документите по споразумението в стаи-читални в Брюксел, а се обсъжда отварянето на такива и в страните - членки на ЕС, ако правителствата им поемат такава инициатива. Това бяха част от акцентите в дискусията за търговските споразумения на ЕС със САЩ и Канада (ТПТИ и СЕТА) в петък, на която участваха Йолана Мунгенгова, съветник на еврокомисаря по търговия Сесилия Малмстрьом, представители на държавни институции, бизнеса, синдикатите и неправителствени организации.

Нови инвестиционни публични съдилища

Безспорно най-противоречиви реакции по отношение на Трансатлантическото партньорство за търговия и инвестиции (ТПТИ) будеше въпросът за частните арбитражи, чрез които се уреждат съдебни спорове между инвеститор и държава. На практика по-голямата част от страните в ЕС вече имат договорени такива двустранно със САЩ, а Европейската комисия обяви, че целта е този механизъм да се предоговори с по-изгодни условия за държавите в ЕС. Според еврокомисаря по търговия Малмстрьом "старата традиционна форма на решаване на спорове не се ползва с доверие... Европа трябва да поеме отговорността за нейното реформиране и модернизиране". На 16 септември ЕК предложи създаването на нова инвестиционна съдебна система, която да замени досегашния механизъм за уреждане на спорове между инвеститор и държава (ISDS). На дискусията в петък в Народното събрание, организирана от парламентарната комисия по европейски въпроси, Йолана Мунгенгова  обясни, че новата система ще се състои от първоинстанционен съд и апелативен съд, където съдиите ще бъдат публично назначавани, а изслушванията също ще бъдат публични. Необоснованите искове на инвеститорите ще се отхвърлят бързо, а търсенето на най-благоприятната правна система няма да бъде възможно, твърдят още от ЕК. На въпрос дали новата съдебна система ще важи и за споразумението с Канада, където вече преговорите приключиха и включиха ISDS механизми, тя отговори, че при "правното изчистване" ще се договори след създаването на публичен съд той да важи и за СЕТА. От ЕК още обявиха, че възможностите за инвеститорите да заведат дело в съда ще бъдат точно определени и възможни само при доказано наличие на целенасочена дискриминация спрямо инвеститора, принудително отчуждаване без обезщетение или отказ на правосъдие. Предстои предложението да бъде обсъдено със Съвета на ЕС и Европейския парламент, а след това да се представи при преговорите. Паралелно с това ЕК ще започне действия заедно с други държави за създаването на постоянен международен инвестиционен съд, който с времето да замени всички механизми за разрешаване на инвестиционни спорове във и извън ЕС. Мунгенгова още каза, че правото на всяка страна - членка на ЕС, да установява регулаторни мерки е гарантирано.

Читалня за документите по ТПТИ в София?

Друга важна точка в дискусията беше демократичността и прозрачността на преговорите между ЕК и САЩ. Мунгенгова отхвърли твърденията, че преговорите са засекретени, и обясни, че всички евродепутати имат достъп в специална стая-читалня до всички документи, а голяма част от тях са и публично достъпни. Правото на достъп до всички документи обаче от страна на депутати от националните парламенти не зависи от ЕК, а от националното законодателство. Така според Мунгенгова, ако депутатите от българския парламент нямат достъп до всички документи за ТПТИ, то причината е, че липсват правила на национално ниво, които да уреждат това, за разлика например от Германия. Тя още заяви, че консолидираните текстове от споразумението се изпращат до всички евродепутати и към националните експерти. Разглежда се и възможността да се открият стаи-читални и в столиците на всички страни - членки на ЕС, но тук трябва и самите страни да поемат инициатива, добави тя.

На кого ще помогне

Докато от ЕК твърдят, че търговското споразумение ще помогне на малките и средните предприятия от двете страни на Атлантика, то представители на бизнеса, синдикати и неправителствени организации на дискусията изразиха опасения, че то всъщност ще е в полза само на големите корпорации. Според участниците ползите ще са за тези, които са конкурентоспособни, и въпросът е как да се направи така, че повече български фирми да станат такива. Йолана Мунгенгова отговори, че някои страни - членки на ЕС (например Ирландия и Чехия), вече са създали съветнически комисии, в които да се анализират какви ще са ползите за конкретните страни и сектори. Тя добави още, че далеч не всички сектори ще бъдат либерализирани, като има такива, за които изобщо няма да се преговаря - например за социалните услуги, които са основа на социалния модел на ЕС. Европейски компании ще могат да участват в процедури по обществени поръчки в САЩ, а американските в такива процедури в ЕС. Ще има и преходни периоди за по-чувствителни сектори, но не беше уточнено кои точно са те. Принципът на взаимното признаване на стандарти не може да бъде прилаган във всички сектори, но регулаторните органи ще определят точно къде сближаване и признаване е възможно. Мунгенгова отново повтори, че ЕК няма да направи компромиси с високите стандарти в ЕС по отношение на качеството на стоките и услугите, както и на опазването на околната среда.

Целта на ЕК и САЩ е да приключат преговорите до края на мандата на Обама до края на 2016 г. След това споразумението трябва да премине през т.нар. правно изчистване, да мине през Съвета, след това да започне процесът по ратификация от европейския и националните парламенти. Това би отнело поне две години, тоест ТПТИ ще влезе в сила най-рано през 2018 г. СЕТА пък се очаква да започне да действа най-рано в края на 2016 г., ако бъде ратифициран.

След всеки кръг преговори ЕК ще публикува резюме на постигнатото, което ще бъде превеждано на всички езици в ЕС.

Публични съдилища ще заменят частните арбитражи при решаването на спорове между инвеститори и държави в клаузите на споразумението за свободна търговия между САЩ и ЕС, което се преговаря в момента. Правителствените експерти и депутатите в Европейския парламент могат да се запознават с документите по споразумението в стаи-читални в Брюксел, а се обсъжда отварянето на такива и в страните - членки на ЕС, ако правителствата им поемат такава инициатива. Това бяха част от акцентите в дискусията за търговските споразумения на ЕС със САЩ и Канада (ТПТИ и СЕТА) в петък, на която участваха Йолана Мунгенгова, съветник на еврокомисаря по търговия Сесилия Малмстрьом, представители на държавни институции, бизнеса, синдикатите и неправителствени организации.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ijj avatar :-|
    ijj

    "Йолана Мунгенгова обясни, че новата система ще се състои от първоинстанционен съд и апелативен съд, където съдиите ще бъдат публично назначавани, а изслушванията също ще бъдат публични."

    Т.е., ако разбирам правилно - спор например между американска частна фирма и българската държава ще се решава от български публичен съд. Това наистина е нещо важно, доколкото фирмата изразява частен интерес, а държавата (поне на теория) - обществен интерес.

  • 2
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    САЩ са залязваща империя! Те натискат да обвържат баба Европа с подобно споразумение, преди Китай, Индия и Азия като цяло, да ги засенчат. Не желая дългосрочно обвързване със САЩ-непредвидимият янки, който само създава проблеми за столетие напред на народи и континенти.

  • 3
    fve avatar :-P
    Федор Езерский

    До коментар [#1] от "ijj":

    Не, не си разбрал, бате. Ако спорът е между американска частна фирма и българската държава, то той ще се решава от Щатски първоинстанционен съд и федерален апелативен съд САЩ.
    Просто според комисар Малмстрьом "старата континентална традиционна форма на решаване на спорове не се ползва с доверие..." И докато Европа не поеме отговорността за нейното реформиране и модернизиране, споровете ще се решават отатък океана :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK