Държавата не е осигурила пари за проектите по "Свързана Европа"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Държавата не е осигурила пари за проектите по "Свързана Европа"

Ремонтът на жп линията София – Елин Пелин е един от двата големи ж.п. проекта, които ще се финансират по "Свързана Европа"

Държавата не е осигурила пари за проектите по "Свързана Европа"

Одобрени от ЕК инициативи за 400 млн. евро не могат да започнат заради липса на средства, съобщи министър Ивайло Московски

Десислава Лещарска
9071 прочитания

Ремонтът на жп линията София – Елин Пелин е един от двата големи ж.п. проекта, които ще се финансират по "Свързана Европа"

© Мария Съботинова


Държавата все още не е одобрила национално доплащане за проектите, които ще се финансират по механизма "Свързана Европа" (Connecting Europe). Това застрашава важни инфраструктурни инициативи за 400 млн. евро, съобщи транспортният министър Ивайло Московски по време на конференция "Строителството през 2016 – перспективи и предизвикателства", организирана от Камара на строителите и в. "Строител".

Засега Европейската комисия е одобрила три инфраструктурни проекта за около 180 млн. евро. Два от тях са за изграждане и модернизация на железопътни отсечки: новата отсечка София – Волуяк и ремонтът на жп линията София – Елин Пелин. И двата проекта са на Националната компания "Железопътна инфраструктура". Третият е на Изпълнителната агенция за изследване и поддръжка на река Дунав и е за проучване с цел подобряване на корабоплаването по река Дунав.

Трите проекта ще получат между 73 и 85% европейско финансиране, но за остатъкът, който трябва да се осигури от държавата, няма подписан нито един документ, каза Московски. Проектите са в напреднала фаза на подготовка, но не могат да започнат заради лиспата на средства, допълни министърът.

Това е поредния път, в който Московски се оплаква от липса на финансова подкрепа за проекти в транспортния сектор. От програмата на Народното събрание става ясно, че в четвъртък Московски ще говори заедно с финансовия министър Владислав Горанов по време на заседанието на парламентарната комисия по транспорт.

Парите не достигат за всички

Недостигът на средства е проблем за целия Европейски съюз и всички страни-членки са потърпевши, каза от своя страна евродепутатът и бивш екоминистър Искра Михайлова. В момента тя е председател на комисията по регионална политика в Европейския парламент. Недостигът за целия ЕС се изчислява на 20 млрд. евро, посочи тя. Държави като Холандия, Белгия, Италия и др. имат отдавна приключени проекти и още не могат да си получат парите, твърди Михайлова.

Михайлова допълни, че често ЕК спира финансирането заради най-малката нередност. "Това е заради недостиг на пари", твърди евродепутатът, по време на чието управление бяха спрени плащанията по програма "Околна среда". Програмата на еврокомисаря по финансови въпроси Кристалина Георгиева предвижда недостигът да спадне до 2 млрд. евро през 2016 г.

"Нашето желание е все повече инвестиции в инфраструктура да минават на принципа на публично-частното партньорство, да не се фокусираме само в еврофондовете", каза от своя страна регионалният министър Лиляна Павлова. Над 80 % от средствата в строителството идват от европейски програми и държавни поръчки, отбеляза министърът. "Трябва да си пожелаем този процент да спада, защото само това е доказателството за добра икономическа активност", допълни тя.

По думите й, през последната година има сериозно раздвижване на пазара, свързан със строителство на жилища и бизнес сгради, което е обнадеждаващо.

Миналата седмица, по време на конференция за бюджета в Брюксел, Кристалина Георгиева и германският финансов министър Волфганг Шойбле защитиха позицията, че трябва да се привлича все повече частен капитал, като еврофондовете остават само допълващо или гарантиращо финансиране.

Водните проекти изостават

Изоставане от сроковете и липса на средства застрашава европейското финансиране за част от водните проекти и проекти за управление на отпадъците, каза министърът на околната среда Ивелина Василева. Част от тях ще се разделят на отделни компоненти, които могат да приключат до края на годината, а останалите ще се финансират по новата оперативна програма "Околна среда", каза тя.

Рискови са 11 пречиствателни станции и две системи за управление на отпадъците в общините Банско, Бяла (Русе), Видин, Враца, Исперих, Раднево, Силистра, София, Тервел, Шумен. Проектите са в процес на изпълнение от 4% до 65 % към настоящия момент и няма изгледи да приключат до края на годината. "Необходимият ресурс за довършването им е 233 млн. лева", каза Василева и уточни, че вече има позволение от ЕК разходите да се прехвърлят към новата програма. Тя добави, че в някои случаи забавянето се дължи на липса на мобилизация и капацитет на изпълнителите.

Водният цикъл на Враца е един от многото, които няма да приключат до края на годината и ще се довършва по новата програма "Околна среда'.
Фотограф: Велко Ангелов

Държавата все още не е одобрила национално доплащане за проектите, които ще се финансират по механизма "Свързана Европа" (Connecting Europe). Това застрашава важни инфраструктурни инициативи за 400 млн. евро, съобщи транспортният министър Ивайло Московски по време на конференция "Строителството през 2016 – перспективи и предизвикателства", организирана от Камара на строителите и в. "Строител".

Засега Европейската комисия е одобрила три инфраструктурни проекта за около 180 млн. евро. Два от тях са за изграждане и модернизация на железопътни отсечки: новата отсечка София – Волуяк и ремонтът на жп линията София – Елин Пелин. И двата проекта са на Националната компания "Железопътна инфраструктура". Третият е на Изпълнителната агенция за изследване и поддръжка на река Дунав и е за проучване с цел подобряване на корабоплаването по река Дунав.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Типичният пример за ПЧП са слънчевите централи и американските марици. Единствената причина да не се наричат така е поради това, че партньор на частника формално е търговското дружество НЕК, а не правителството или общината. Но във всички случаи ни чака еднакъв завършек. На когото му харесва, да казва!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK