8% по-слабо лято
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

8% по-слабо лято

Очакванията на туроператорите за догодина са по-позитивни.

8% по-слабо лято

Спадът при приходите вероятно е двойно по-голям. Туристите от Русия са били с 1/4 по-малко

10191 прочитания

Очакванията на туроператорите за догодина са по-позитивни.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Новината на сезона е, че германецът отново е турист номер 1 на българското Черноморие, но това е, защото руските пътуващи са намалели с една четвърт.

Лято 2015 е довело 8% по-малко чужди туристи в страната. Това показват данните за трите ключови месеца от сезона. За бизнеса година е слаба, защото хотелиерите свалиха предварително цените и това е свило приходите им средно с 10-20% спрямо предишната година. Това са минус няколкостотин милиона, тъй като морският туризъм генерира около 2-2.5 млрд. евро годишни приходи.

Новината на сезона е, че германецът отново е турист номер 1 на българското Черноморие, но това е, защото руските пътуващи са намалели с една четвърт.

Числата на сезона

Август се оказва като миналогодишния - има скромен ръст от 0.4% спрямо същия месец на предходната година. Но данните за трите най-важни месеца за летния сезон – юни, юли и август, показват, че общо туристите са намалели със 7.9% на годишна база. Спадът на руските туристи е 24.3%, а на украинските – 19%. И докато той беше очакван, неприятна изненада представлява големият срив при румънските (с 32.5%), чешките и австрийските (почти 15%), френските и скандинавските туристи. Германия е отново най-големият ни пазар, но дори и там има леко свиване на броя на посетилите България - с 1.7% спрямо летните месеци на 2014 г.

И през юли, и през август по над 500 хил. българи са пътували с различни цели в чужбина, което е рекордно висок брой от 2009 г. насам. Повечето от тези, които са почивали навън, са избрали за дестинация съседните Гърция и Турция (виж карето). Това показват данните за пътуванията, които Националният статистически институт публикува в понеделник.

Стабилно на германския пазар

Август е бил по-добър месец от юли и особено от юни с привлечени 933 793 чуждестранни туристи, което е с 0.4% повече от август 2014 г. Въпреки това за втора поредна година България не успява да привлече над 1 млн. чуждестранни туристи през август след рекордните за сектора 2012 и 2013 г. Според Венцислав Танчев, управител на "Сънтурс", сезонът приключва според очакванията за 20-30% спад на рускоезичните туристи, но за радост има известно наваксване на германския пазар. Като една от причините той изтъква атентата в Тунис в края на юни, което е довело до пренасочване на английски, немски и белгийски туристи към България с цени, сходни с тези в Тунис. Калин Сутев, представител на REWE Touristik за България, също коментира, че немският пазар е бил сравнително стабилен през тази година, но резултатите са до голяма степен постигнати благодарение на голямо намаление на цени от страна на туроператори и хотели с цел да се привлекат обратно туристи, които са започнали да предпочитат Турция.

Радостен факт е, че се увеличават туристите от Полша, където потенциалът е голям. Ръст има и на македонските, турските, сръбските и израелските посетители. Освен на руски говорещите пазари обаче България губи позиции и сред румънците, чехите, словаците и французите.

Спадът в броя туристи и по-ниските цени водят до понижаване на приходите с около 15-20% за всички хотелиери по Черноморието, смята Венцислав Танчев. Неговата компания "Сънтурс" очаква ръст на приходите между 1.5–2%, но най-вече благодарение на ръста на немски и полски туристи.

Ниските цени

България продължава да остава слабо разпознаваема и да разчита предимно на ниските цени, за да привлича туристи. Венцислав Танчев отбелязва, че все пак по изключение има хотели, които създават качествен и конкурентоспособен продукт и инвестират в по-големи общи пространства, по-качествена храна и услуги, съответно и на по-високи цени. За такива хотели клиентела има достатъчно, защото "не е вярно, че клиентът в България търси само ниската цена, а напротив – търси доброто съотношение между качеството и цената", добавя той.

Прогнозите за следващия сезон до голяма степен зависят от външни обстоятелства. Танчев има по-скоро положителни очаквания, защото смята, че Гърция няма да отбележи толкова рекордно висок ръст на туристи, както в последните две години, след като цените на туристическите услуги там се повишиха поради увеличаването на данъците в страната. Според Калин Сутев от съществено значение ще бъде развитието на геополитическата обстановка – кризата в Русия, тази с бежанците и т.н., но очаква леко подобрение или нивата да се запазят като през 2015 г.

Реклама и плажове

Министърът на туризма Ангелкова вече обяви в началото на септември, че Министерството на туризма ще поиска три пъти повече от сегашния бюджет за реклама през 2016 г. или при 5 млн. лв. сега желанието е за държавен разход от 14 млн. лв. догодина. Кампанията ще бъде насочена предимно към българските и след това към съседните и другите европейски туристи. Рекламата сама по себе си обаче няма да бъде достатъчна, ако не се съчетае и с конкретна по-дългосрочна стратегия за развитието на туризма.

Според Калин Сутев "рекламата и правилното позициониране на България на международния пазар са много важни, но няма как те да са успешни без концепция и стратегия, които да очертават какъв е нашият таргет, към кого гледаме, как смятаме да го привлечем и какво точно предлагаме". На сходно мнение е и Венцислав Тачев, който допълва, че "ако държавата наистина иска да направи нещо, то трябва да се преосмислят концесиите на плажната ивица. Ако се прекратят дългосрочните договори за концесия, против които е и Европейската комисия, и се сключат нови с изискване за пределна или нулева цена на чадъри и шезлонги, това ще бъде най-добрата реклама."
 

Все повече българи почиват в Гърция

С 11.3% спрямо предходния август се увеличават пътувалите българи в чужбина. Броят им е бил 512 хил. души, като най-голям ръст на интереса има към посещения в Турция, Гърция, Италия, Румъния, Германия и Австрия. Пътуванията към Русия спадат с цели 31.7%, към Сърбия с 22.4%, както и към Великобритания и Македония. Почти половината (44.2%) от пътуванията на българите са били с други цели – гостуване, обучение, културни и спортни мероприятия, 41.9% са били с цел почивка и екскурзия и едва 13% със служебна цел. Все повече българи предпочитат да почиват в чужбина: с 13% повече са избрали чужди дестинации спрямо август 2014 г., като топ посоките са Гърция, Турция, Сърбия, Македония и Испания.

Новината на сезона е, че германецът отново е турист номер 1 на българското Черноморие, но това е, защото руските пътуващи са намалели с една четвърт.

Лято 2015 е довело 8% по-малко чужди туристи в страната. Това показват данните за трите ключови месеца от сезона. За бизнеса година е слаба, защото хотелиерите свалиха предварително цените и това е свило приходите им средно с 10-20% спрямо предишната година. Това са минус няколкостотин милиона, тъй като морският туризъм генерира около 2-2.5 млрд. евро годишни приходи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    staska avatar :-?
    staska

    Държавните служители в Русия са били правителствено "посъветвани" да почиват в Крим. Оттам и отливът.

  • 2
    frankzappa avatar :-|
    Frank Zappa

    "Все повече българи почиват в Гърция"

    ++++++++++++++

  • 3
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    20% по-малко приходи в хазната. 10% повече разходи за летуване в Гърция. Че те отде вземат валута бе? Оооох, сетих се, от заема разбира се. Теглиха 8 млд, имат да теглят още 8. После ............ Ех, бедна ми бедна Българийо, какво ли те чака?

  • 4
    kihano avatar :-|
    kihano

    "Стабилно на германския пазар" - що за глупост е това? А кога нашият черноморски туризъм ще е "стабилно на българския пазар"? Защо ми се струва, че зад това словосъчетанийце се крие една психология на българина да се продаде максимално на "платежоспособни господа". То цялата статия е такава - чуждите туристи та чуждите туристи. А българските?
    И не е вярно, че са свалили цените. Цените на храните бяха завишени. А за услугата "кърпа между чадърите" да не говорим. Пада им се, не с 8 а с 80% да се свие броя на туристите.

  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Хайде да видим, родни угарки - до кога ще изтраете. Нещастна измет, наречена хотелиери.

  • 6
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Каквото почукало, такова се и обадило, но може още да се дълбае надолу и още фекалии да изплуват.

  • 7
    gope avatar :-|
    Gopeто

    Без да хейтя, много се радвам на това и се надявам да продължи поне 10-на година. Дано тогава да се спрат със строителството и унищожаването на морето ни, пък и да почнат да предлагат нещо смислено. А държавата няма нужда да дава каквито и да било пари за да ми рекламира почивка на бетономорието ни (или ла*номорието). Нека 14-те милиона да се дадат на обсерваторията в Рожен. С порядъци е по-смислено от това да се рекламира в полза на некадърни мутри.

  • 8
    but12317061 avatar :-|
    but12317061

    Туризмът формира 13,14 % от БВП на страната.Само един човек невиждащ по надалече от носа си може да се радва на такава статия.
    относно застрояването може да се позаинтересувате малко повече,да сравните леглова база на м2километър.Има ли смисъл изобщо да пиша?>


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK