Анкета на деня: Кой е най-належащият проблем в София?
"Капитал" търси вашата позиция, наблюдения и сигнали преди местния вот след месец
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Бели плюшени завеси, няколко ярки прожектора, шест леко навъсени физиономии, една тв водеща и разговор, който през половината време се движи отвъд границата на хаоса. Така изглеждаше първият голям телевизионен дебат, който отключи кампанията за местните избори на 25 октомври - този за София.
Някои биха сметнали въпроса за столицата за ключов, защото определя посоката на развитие на най-големия български град за следващите четири години. Други ще го отпишат като напразен - все пак се очаква Йорданка Фандъкова безпроблемно да отвоюва трети пореден мандат, а с това и животът на града да продължи да тече по познатия ни от години начин.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
29 коментара
"Общината не чува гражданите"
Звъниш за какво ли не на 112 и 987 5555, никой не те отразява за нищо. Ако имах власт да глобявам на място, щях да съм станал милионер.
Общината не просто не чува, на Общината в лицето на Кметицата и СОС не й пука какво мислят. А какво мислят хората, едва ли й е трудно на Обината да отгатне:
1. Искат чист град, достъпна градска среда, а получават мръсни улици, безкрайни и съмнителни ремонти (случаят НДК, разоран над 1 година и ремонтът на Руски паметник и околията, които от 15 юни до ден днешен са разкопани), а вероятно и мн. други.
2. Искат достъпна градска среда. Най-хубавата част от града - централната е превърната в един огромен паркинг. Тук не говорим за истински паркинг обаче, а за това, че Общината превърна улици и зелени площи в паркинги, за да събира пари едно дружество - Център за градска мобилност ЕООД, което е все на загуба. Хем паркингите му са градски пространства, не ги е изграждало, инвестирало и пр., а само таксува, събира кинтите, все разходите му повече - сещай ся...
3. Кметицата все работи по проблемите с детските градини и проблемите все си стоят. Насокоро обяви, че била решила проблема с градините...в крайните кавртали, където никога не е имало проблем.
4. Искат добро градоустройство, а получават съмнтелни устройствени палнове, смайващи архитектурни решения - фонтани писоари, паваж като плочки з абаня, кич и посредственост.
5. Искат честност - получават СОС.
Нормални тротоари! По-малко пътища! Този град е за хората, не за двигателите с вътрешно горене!
1. Замърсяването на въздуха!
2. Липсата на алеи за велосипедисти
3. Фиктивно разделяне на отпадъците и никакво рециклиране
4. Липса на паркинги и стимули за използване на градски транспорт
5. Неасфалтирани улици, дори в централни райони (такава има например точно до парк Гео Милев), при положение, че са населени от години.
Това са на първо четене видимите неща. Да не задълбаваме в лошите практики и непрозрачно управление, и вечният Диков.
Хм, чудя се откъде да започна.
Няма визия за града, това е от ясно, по-ясно. София все още търси мястото си под слънцето. Все още не е ясно разпознаваема като град, още по-малко, като Столица на България. И когато има толкова много други градове, които си имат профил, имат си разпознаваемост сред туристите, за София става още по-лошо.За да бъде намерен този въпросен профил, трябва да се работи както се прави това при корпорации, които търсят и налагат нови марки/продукти. Трябва да се види къде са силните страни на конкурентите, къде са слабите, какво имаме ние, като предимство и къде са ни недостатъците. Изработва се стратегия, без да се пести от хонорари за консултанти тук, защото на карта е заложено твърде много. След това се прави точно разписан във времето план, как да се осъществи тове нещо. И се действа и се насочват ресурси в тази посока и рано или късно, тази стратегия ще започне да дава плодове.
Има проблеми със замърсяването, има проблеми с трафика, с тротоарите, с шахтите, с климатиците по фасадите, с кръпките изолация по сградите, и още и още. Но, тези проблеми, трябва да имат рамка, в окято да бъдат решавани. Могат и поотделно, но ако има рамка, може да е по-ефективно и много по-отплащащо се в бъдеще.
Обищаната трябва да е много строга откъме регулации. Много. Ако се очаква, че обищаната ще кляка пред всяка група или общност, това няма да доведе до нищо добро. Например, метрото-няма как да се удовлетворят всички граждани на София. Ням как да има метроспирка пред всяко кръстовище и кварталана уличка. Трябва визия, твърда, ясно и защитима и неотлъчното и следването и прилагането и. Не трябва да има печеливши, за семтака на други. Трябва да има сериозна работа в посока на изравняване на различните части на столицата, на техният стандар,т среда, възможности. Това не става сама със спирка на метро, трябва много повече работа. Трябва политика в тази посока, за да може Обеля, Овча Купел и други подобни места, да станат добро място за живот. Още повече, желано място за живот на хората.
Много строги регулации и следенето за тяхното спазване. Има градове, където дори цветът на керемидите е регулиран, да не говорим за това, може ли всеки, който си поиска, съвсем свободно, да си слага климатик на фасадата, да си остъклява тераса или пък, да прави изолация, с какъвто си желае цвят.
Това прави София аморфна, неясна, без определан профил, без определена физиономия. Може да е цинично, но трябва да има какво да продаваш на чужденците. Без значени, дали това е точно така, или не точно така, фактически. Това го правят много други градове, може да се почерпи опит и от тях.
Но, за да има повече туристите е необходимо, София да е приветлива, тоес,т да е чиста, да е осветена, да е добре указано всичко, с табели и информация на подходящи места. Трябва да има и поне частично, 24 часа обществен транспорт. Поне няколко линии. Трябва да се намери начин да бъдат сварзани терминалите на летището. И старият терминал да бъда поне ремонтиран, ако не и съборен изцяло. Трбява да бъде решено, в какво посока иска София да се развива, дали в посака на спорт, тоест, да се строят в този смисъл още спортни съоражения. Но, ако не това посоката, няма смисъл от тях. Няма смисъл от много празни зали. Ако ще е в посока на култура, стига само с тази античност. Трябва да има още много нови музеи, трялбва и да се помисли какво да се прави със старите музеи, защото повочето то тях, са неприветливи, и дори и в най-новитя , няма възможнот човек да си плати покупка с карта??!!
Да, част от тези неща са държавна отговорност, но понеже всичко това се случва в София, градоначалника е необходимо да изисква, да води преговори и да настоява.
И последно, мисля, че главен архитекст е необходимо да е ново лице. Ново лице с нови идеи. Мисля, че Соия само може да спечели от един нов, необременен, главен архитект. Много неща се правят в софия, но се правят без общ план, без обща визия и това ,много често не създава добри неща а усложнява още повече стари проблеми.
Малко дълго, ама нали искате мнения :)
София има мръсен въздух , непрозрачни финанси и много помияри .Няма поглед в бъдещето , няма тротоари , не чува гражданите.
Събираемостта на глобите и данъците! Това е проблем в цялата държава, но за София е от особено значение, след като тук е съсредоточена една трета от българското население.
Бих добавил да се обърне внимание върху устройването на малките и странични улици на града. Досега усилията се влагат върху основните артерии, а връзките към тях си остават разбити.
Проблемите са много, но лично според мен най-важният е идиотщината с паркирането по тротоарите. Добре е българинът да разбере, че на света НЯМА нормална държава и/ли град, където съществува дори и намек за подобно явление. В момента в който колите бъдат окончателно премахнати от тротоарите и всеки, който се осмели дори и да си помисли да си пльосне превозното средство не където трябва си носи последствията за това, чак тогава ще повярвам, че ставаме нормално място за живот.
Няма визия за развитието на града! Мръсотия,никаква промяна в инфраструктурата,пълен хаос..
Публикувано през m.capital.bg
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.