Българско приложение ще ви показва в реално време трафик, ремонти и ПТП-та
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българско приложение ще ви показва в реално време трафик, ремонти и ПТП-та

Българско приложение ще ви показва в реално време трафик, ремонти и ПТП-та

Софтуерът ще ползва данни в реално време от системите на държавните и общинските институции

Юлиян Арнаудов
39998 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Мобилно приложение ще дава подробна и актуална информация за трафика, състоянието на пътищата, както и кои пътни артерии в момента са затворени за ремонт. Софтуерът се казва Lima и е достъпен за потребителите на Android на Google и за устройства под Windows, а скоро и за платформите iOS на Apple и Windows Phone на Microsoft. Картата може да бъде видяна и в интернет. За разлика от повечето други навигационни приложения, които предоставят подобна услуга, Lima ползва директно информация от базите данни на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), регионалното министерство (МРРБ) и областните управления за пътната обстановка.

Приложението е изработено от компанията "Декарт" срещу 750 хил. лв. То е част от по-голям проект за следене на трафика по пътищата, финансиран с 5.6 млн. лв. по програма "Техническа помощ". 

Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Нов навигатор

"Идеята е част от плана и мерките на МРРБ и АПИ за въвеждане на иновации по отношение на безопасността на пътната мрежа и качеството й", обяви министър Лиляна Павлова по време на представянето на приложението. По думите й Lima ще се ползва напълно безплатно и е изграден около три принципа. Първият е да интегрира в себе си базите данни на държавните и общинските институции.

"Информацията не обхваща само републиканската пътна мрежа, която има около 20 хил. км пътища, но и общинската, която разполага с още толкова", обяви Павлова.

Вторият принцип е, че софтуерът е изграден основно към гражданите, а не толкова за ползване от държавните и общинските ведомства.

"Приложението предлага възможност и за обратна връзка", допълни Павлова. Това може да става с подаването на сигнали, които да бъдат съпроводени със снимки и точни данни за инцидент, заледяване, свлачище и др.

Третият принцип е софтуерът да играе ролята на навигационно приложение. С данните за ремонти, инциденти и др. препятствия на пътя Lima може да дава точна информация приблизително колко време ще отнеме преминаването на съответните проблемни участъци, както и да дава предложения за обходни пътища.

Колко всъщност струва

Приложението е дело на софтуерната компания "Декарт", която е специализирана в разработването на бетинг системи – програми за онлайн залагания на спортни събития, цифрови игри, казино игри и др. Проектът е част от голяма обществена поръчка на АПИ, финансирана по програма "Техническа помощ". Цялата поръчка е на стойност 5.837 млн. лева с ДДС. Първите позиции са за изграждане на умна система за следене на автомобилния трафик по пътищата на България на стойност от 4 млн. лева без ДДС. Тази поръчка и е спечелена от "Контракс", която участва в съдружие с "Инфра роудс".

Втората позиция е за разработване на система и мобилно приложение, което да предава данни в реално време до потребителите. Тя е спечелена от "Декарт", а крайната цена е 750 хил. лв., но в цената е включена и три години поддръжка. От компанията обявиха неколкократно по време на представянето, че Lima има потенциал, който смятат да развиват. Разработката на приложението е отнело девет месеца, като по него е работил екип от около 20 души. За 2014 г. "Декарт" има приходи от 5.4 млн. лева, 456 хил. лева печалба и персонал от 22 служители. Компанията е собственост на "Вабо систъмс" и "Видео Бет". Първото дружество е собственост на "Нове интернал", със 100% собственик на капитала - Васил Божков.

Фондът Eleven и певицата Лилана с неизяснена роля в проекта

Презентацията на мобилното приложение беше осъществена от двама души, които не се представиха. Единият се оказа бившата тв водеща и певица Лилана – Лиляна Деянова. Нейното присъствие предизвика интерес, тъй като тя не е позната в техническото си амплоа. На въпрос на журналисти за ролята й в софтуерния проект тя лаконично отговори, че от доста време се занимава с подобни неща, и не коментира повече темата. Всъщност Деянова е управител на компанията "Нованор", която на сайта си (достъпен само на английски език) предлага три версии на системата Lima - Lima GIS, Lima Smart Transport и Lima Digital Passport.

Приложението бе презентирано от двама души, които не се представиха. Единият се оказа бившата тв водеща и певица Лилана (вдясно с микрофона), чиято роля в проекта така и не стана ясна
Фотограф: Георги Кожухаров

На въпрос на "Капитал Daily" дали "Нованор" участва в разработката на Lima другият участник в презентацията, който се представи само като техническо лице, обяви, че той работи за "Декарт" и приложението е дело изцяло на "Декарт".

В сряда следобед сайтът на "Нованор" вече не функционираше, а вечерта се появи онлайн без секцията с продуктите Lima*. Предишните имена на дружеството са "Новепорте ЕООД" и "Новепорте ООД", а от 18 февруари е преименувано на "Нованор". За 2014 г. компанията има приходи от 27 хил. лв., печалба от 6 хил. лв. и нула заети служители. Записаната в Търговския регистър дейност е софтуерни, информационни и програмни услуги, графичен и уеб дизайн, хостинг, търговско представителство и посредничество и др. Собственици на "Нованор" са фондът Eleven, който е финансирал компанията и българската "Интелинор", в която съсобственичка е Лиляна Деянова заедно с Мариета Бенчева и Мартин Димитров.

*Забележка: Статията е обновена в 20:50 часа, добавено е връщането на работа на сайта на "Нованор", в който вече отсъстват продуктите Lima.

Мобилно приложение ще дава подробна и актуална информация за трафика, състоянието на пътищата, както и кои пътни артерии в момента са затворени за ремонт. Софтуерът се казва Lima и е достъпен за потребителите на Android на Google и за устройства под Windows, а скоро и за платформите iOS на Apple и Windows Phone на Microsoft. Картата може да бъде видяна и в интернет. За разлика от повечето други навигационни приложения, които предоставят подобна услуга, Lima ползва директно информация от базите данни на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), регионалното министерство (МРРБ) и областните управления за пътната обстановка.

Приложението е изработено от компанията "Декарт" срещу 750 хил. лв. То е част от по-голям проект за следене на трафика по пътищата, финансиран с 5.6 млн. лв. по програма "Техническа помощ". 

Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    bisser avatar :-|
    Б. Дянков

    Google Maps e безплатен.

  • 2
    jordani avatar :-|
    jordani

    Мда, обаче новина ще е ако това приложение все още работи след шест месеца.

  • 3
    pkolev avatar :-|
    Dalt

    Приложението е изключително добре замислено и вероятно щепе да има небивал успех, ако годината беше 2005.

    За съжаление вече имаме амнайсе мобилни приложения, дето ги знаят тия неща, да не говорим за скоростта на работа, защото това чудо за почти милион работи със скоростта на съдебната реформа в милата ми татковина (или поне по време на трите ми теста - 1 път се отвори за около 62 секунди, а в другите два случая видях съобщението: Safari Can't open the page.)

  • 4
    petar_bo avatar :-P
    petar.bo

    "Първото дружество е собственост на "Нове интеграл", със 100% собственик на капитала - Васил Божков". Това е достатъчно. С него трябваше да започнете. Иначе добра журналистика отново от Капитал. Поздрави!

  • 5
    orangutan avatar :-|
    Веселин Петров

    До коментар [#4] от "petar.bo":

    Капитал може да погледнат и МЕЛИОРА АКАДЕМИКА
    Собственик е Декарт
    Управител Георги Георгиев Стоилов, същият е собственик и управител на Комтрая - тя пък е друг участник в същата обществена поръчка по обособената позиция спечелена от Декарт.

  • 6
    diangello avatar :-|
    diangello

    Всеизвестен факт е какво е общото между Божков и Лилана. ;)

    Иначе и тази поръчка се е оплела в едни сенки и съмнения. Абе, мани.

  • 7
    danielkiryakov avatar :-?
    Даниел Киряков

    Опитах да сваля приложението от Гугъл Плей, но явно новичкият ми таблет с андроид не е подходящ за него.

    Странно, но нито на сайта на АПИ, нито на МРРБ (Лиляна Павлова го представи по Би Ти Ви) нямаше ни линк, ни бутон към приложението.

  • 8
    yurukov avatar :-|
    Боян Юруков

    Ad hominem much? Голяма червена точка за Капитал за тази статия. Не са внимавате какво е било заданието и какво е направено.

  • 9
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    До коментар [#1] от "Б. Дянков":

    Там няма реалната моментна информация. По Европа има такива приложения, има и радиостанции, които съобщават на момента за тапите и ремонтите

  • 10
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа

    А ще има ли отворено АПИ за трети приложения? Защото в сегашния си вид не е много полезно, а и няма версия за Уиндоус.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK