С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 30 сеп 2015, 16:52, 36516 прочитания

Българско приложение ще ви показва в реално време трафик, ремонти и ПТП-та

Софтуерът ще ползва данни в реално време от системите на държавните и общинските институции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мобилно приложение ще дава подробна и актуална информация за трафика, състоянието на пътищата, както и кои пътни артерии в момента са затворени за ремонт. Софтуерът се казва Lima и е достъпен за потребителите на Android на Google и за устройства под Windows, а скоро и за платформите iOS на Apple и Windows Phone на Microsoft. Картата може да бъде видяна и в интернет. За разлика от повечето други навигационни приложения, които предоставят подобна услуга, Lima ползва директно информация от базите данни на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), регионалното министерство (МРРБ) и областните управления за пътната обстановка.

Приложението е изработено от компанията "Декарт" срещу 750 хил. лв. То е част от по-голям проект за следене на трафика по пътищата, финансиран с 5.6 млн. лв. по програма "Техническа помощ". 

Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Нов навигатор


"Идеята е част от плана и мерките на МРРБ и АПИ за въвеждане на иновации по отношение на безопасността на пътната мрежа и качеството й", обяви министър Лиляна Павлова по време на представянето на приложението. По думите й Lima ще се ползва напълно безплатно и е изграден около три принципа. Първият е да интегрира в себе си базите данни на държавните и общинските институции.

"Информацията не обхваща само републиканската пътна мрежа, която има около 20 хил. км пътища, но и общинската, която разполага с още толкова", обяви Павлова.

Вторият принцип е, че софтуерът е изграден основно към гражданите, а не толкова за ползване от държавните и общинските ведомства.



"Приложението предлага възможност и за обратна връзка", допълни Павлова. Това може да става с подаването на сигнали, които да бъдат съпроводени със снимки и точни данни за инцидент, заледяване, свлачище и др.

Третият принцип е софтуерът да играе ролята на навигационно приложение. С данните за ремонти, инциденти и др. препятствия на пътя Lima може да дава точна информация приблизително колко време ще отнеме преминаването на съответните проблемни участъци, както и да дава предложения за обходни пътища.

Колко всъщност струва

Приложението е дело на софтуерната компания "Декарт", която е специализирана в разработването на бетинг системи – програми за онлайн залагания на спортни събития, цифрови игри, казино игри и др. Проектът е част от голяма обществена поръчка на АПИ, финансирана по програма "Техническа помощ". Цялата поръчка е на стойност 5.837 млн. лева с ДДС. Първите позиции са за изграждане на умна система за следене на автомобилния трафик по пътищата на България на стойност от 4 млн. лева без ДДС. Тази поръчка и е спечелена от "Контракс", която участва в съдружие с "Инфра роудс".

Втората позиция е за разработване на система и мобилно приложение, което да предава данни в реално време до потребителите. Тя е спечелена от "Декарт", а крайната цена е 750 хил. лв., но в цената е включена и три години поддръжка. От компанията обявиха неколкократно по време на представянето, че Lima има потенциал, който смятат да развиват. Разработката на приложението е отнело девет месеца, като по него е работил екип от около 20 души. За 2014 г. "Декарт" има приходи от 5.4 млн. лева, 456 хил. лева печалба и персонал от 22 служители. Компанията е собственост на "Вабо систъмс" и "Видео Бет". Първото дружество е собственост на "Нове интернал", със 100% собственик на капитала - Васил Божков.

Фондът Eleven и певицата Лилана с неизяснена роля в проекта

Презентацията на мобилното приложение беше осъществена от двама души, които не се представиха. Единият се оказа бившата тв водеща и певица Лилана – Лиляна Деянова. Нейното присъствие предизвика интерес, тъй като тя не е позната в техническото си амплоа. На въпрос на журналисти за ролята й в софтуерния проект тя лаконично отговори, че от доста време се занимава с подобни неща, и не коментира повече темата. Всъщност Деянова е управител на компанията "Нованор", която на сайта си (достъпен само на английски език) предлага три версии на системата Lima - Lima GIS, Lima Smart Transport и Lima Digital Passport.

Приложението бе презентирано от двама души, които не се представиха. Единият се оказа бившата тв водеща и певица Лилана (вдясно с микрофона), чиято роля в проекта така и не стана ясна

Приложението бе презентирано от двама души, които не се представиха. Единият се оказа бившата тв водеща и певица Лилана (вдясно с микрофона), чиято роля в проекта така и не стана ясна

Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
На въпрос на "Капитал Daily" дали "Нованор" участва в разработката на Lima другият участник в презентацията, който се представи само като техническо лице, обяви, че той работи за "Декарт" и приложението е дело изцяло на "Декарт".

В сряда следобед сайтът на "Нованор" вече не функционираше, а вечерта се появи онлайн без секцията с продуктите Lima*. Предишните имена на дружеството са "Новепорте ЕООД" и "Новепорте ООД", а от 18 февруари е преименувано на "Нованор". За 2014 г. компанията има приходи от 27 хил. лв., печалба от 6 хил. лв. и нула заети служители. Записаната в Търговския регистър дейност е софтуерни, информационни и програмни услуги, графичен и уеб дизайн, хостинг, търговско представителство и посредничество и др. Собственици на "Нованор" са фондът Eleven, който е финансирал компанията и българската "Интелинор", в която съсобственичка е Лиляна Деянова заедно с Мариета Бенчева и Мартин Димитров.

*Забележка: Статията е обновена в 20:50 часа, добавено е връщането на работа на сайта на "Нованор", в който вече отсъстват продуктите Lima.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Съдът задължи екоминистерството да разкрие фирмите, които внасят отпадъци 3 Съдът задължи екоминистерството да разкрие фирмите, които внасят отпадъци

Гражданите имат право на здравословна околна среда, както и право да получават информация за нея, се казва в решението на Административен съд - София-град

14 дек 2019, 7332 прочитания

Реформа в прокуратурата? Може и без промени в Конституцията 3 Реформа в прокуратурата? Може и без промени в Конституцията

Частно обвинение и съдебен контрол ще решат голяма част от проблемите

13 дек 2019, 2389 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
България изостава в конкурентното си развитие

Страната остана на 54-то място в класацията The Global Competitiveness Report, но средната оценка на социално-икономическите показатели пада

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10