Как изглежда един "готов" надлез на новата "Струма"

Надлезът при км 424 на магистрала "Струма". Отгоре е магистралата, отдолу - пътят между селата Дамяница и Ново Делчево

Как изглежда един "готов" надлез на новата "Струма"

Заради бързане да се пусне, магистралата е открита без довършени отводняване, откоси и озеленяване

Огнян Георгиев, Десислава Лещарска
22696 прочитания

Надлезът при км 424 на магистрала "Струма". Отгоре е магистралата, отдолу - пътят между селата Дамяница и Ново Делчево

© Цветелина Белутова


Ако сте пътували тази седмица около последната, най-нова част от магистрала "Струма", близо до Сандански и сте минали по пътя между селата Ново Делчево и Дамяница, над който минава магистралата, сигурно сте видели багери. Те сигурно са копаели - опитвали са се да върнат обратно част от свлечената пръст около надлеза при км 424. Още първият обилен дъжд след пускането на лот 4 (Сандански-Кулата), се оказа фатален за този надлез.

Снимки от наш читател миналата седмица показаха, че земната маса мащабно е започнала да се свлича върху пътя отдолу. Пуснахме въпроси до агенция "Пътна инфраструктура" и строителя "Агромах" за състоянието на това чисто ново съоръжение. В резултат на това, на мястото се появи багер, а от АПИ отговориха, че всичко е наред. "Предприети са незабавни мерки и насипът на съоръжението е напълно възстановен още на 28 септември", гласеше отговорът на пътната агенция на сайта им. Съобщението на АПИ гласи също, че "надлезът е в нормално експлоатационно състояние".

Затова отидохме да проверим. Оказа се, че мнението на АПИ за това, доколко нещо е изрядно и нашето се различават значително. Насипът около надлеза продължава да е в лошо състояние и само от едната страна пръстта е изгребана и посипана с чакъл. Канавките на магистралата очевидно свършват в нищото и водата се излива директно върху насипа. Селският път между Дамяница и Ново Делчево също е с недовършени канавки и отводняване и водата се събира основно под надлеза, където образуват широки локви.

Решихме, че може би ние не разбираме особено от пътно инженерство, затова се допитахме до специалист. Той пожела да остане анонимен, но коментира ситуацията подробно.

"Като цяло по снимките може да се заключи, че пътният надлез (мостовото съоръжение) е недовършен. Отделните конструктивни елементи отнасящи се както към пътната част така и към конструкцията на мостовото съоръжение са недовършени и в този вид не отговарят на нормативните изисквания", категоричен е той. Насипът не е оформен както би трябвало, използвани са на места отпадъчни материали, канавките очевидно са недовършени. Можете да видите конкретното му мнение за всеки един от детайлите по надлеза под съответните снимки.

Голямото бързане

От строителната компания отказаха коментар с аргумента, че договорът с пътната агенция им забранява да коментират проекта и АПИ е единственият официален говорител.

Неофициално запознат със ситуацията експерт коментира пред "Капитал", че е имало "много силен натиск" да се пусне движението по магистралата – най-вече заради огромното изоставане и отклоняването на трафика през петричките села, което е изнервило всички – и шофьорите, и местното население.

Отсечката Сандански – Кулата беше открита официално на 10-ти септември, а движението беше пуснато частично още през август, за да се облекчи трафикът от и към Гърция. Петнайсет километровият участък трябваше да е готов още през 2013 г., но заради спорове с изпълнителя – гръцката "Актор", изграждането се забави почти две години. Заради разправиите за сгрешени проекти, изместване на инфраструктура, претенции за оскъпяване и др. гърците на практика спряха работа по магистралата и тя беше довтършена от благоевградската "Агромах", която трябваше да навакса огромното закъснение за няколко месеца. Интересно е, че компрометираният надлез е точно срещу базата на "Агромах" след Сандански.

Гърците са изгонени, а на новия изпълнител са поставени абсурдно кратки срокове. Тъй като пътната агенция е основният и най-голям възложител в пътното строителство, повечето изпълнители не смеят да й противоречат. В крайна сметка основното трасе на магистралата е завършено преди официалното откриване, но някои дейности извън трасето – отводняване, откоси, озеленяване, все още не са приключили, каза още пътният експерт. В момента тече гаранционен срок за отсечката и тези неща трябва да бъдат довършени в близките месеци.

Това обаче е поредният случай, в който новооткрит пътен участък се оказва проблематичен. Месец след откриването на пътя Кърджали-Подкова, който води към новия граничен пункт Маказа например, той започна да се свлича. Одитният доклад показа, че причина са неадекватни действия на строителите, подобни на тези надлеза на "Струма" - претоварване на склона с насипен материал, депониран при строителството, и липсата на отводнителен окоп от страната на ската. Въпреки че строителят след това отстрани нередностите за своя сметка, те не са направили впечатление нито на възложителя, нито на надзора при приемането на обекта.

Ако сте пътували тази седмица около последната, най-нова част от магистрала "Струма", близо до Сандански и сте минали по пътя между селата Ново Делчево и Дамяница, над който минава магистралата, сигурно сте видели багери. Те сигурно са копаели - опитвали са се да върнат обратно част от свлечената пръст около надлеза при км 424. Още първият обилен дъжд след пускането на лот 4 (Сандански-Кулата), се оказа фатален за този надлез.

Снимки от наш читател миналата седмица показаха, че земната маса мащабно е започнала да се свлича върху пътя отдолу. Пуснахме въпроси до агенция "Пътна инфраструктура" и строителя "Агромах" за състоянието на това чисто ново съоръжение. В резултат на това, на мястото се появи багер, а от АПИ отговориха, че всичко е наред. "Предприети са незабавни мерки и насипът на съоръжението е напълно възстановен още на 28 септември", гласеше отговорът на пътната агенция на сайта им. Съобщението на АПИ гласи също, че "надлезът е в нормално експлоатационно състояние".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


15 коментара
  • 1
    indiana avatar :-|
    Индиана

    Избори идват - как мислите се пълнят партийни каси ?

  • 2
    sparti avatar :-|
    sparti

    Да живеят данъкоплатците!

  • 3
    gruycho avatar :-P
    истинският.груйчо

    Явно се гради с мисъл за поколенията.

  • 4
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    Ха да спрете да търсите под вола тела, а??? Да не пуснем магистралата, докато поникнат теменужките посадени до надлеза. Демек накъде през май месец догодина. Айде спрете да с глупостите.

  • 5
    nik21471939 avatar :-|
    Рая

    ГЕРБ: Видими резултати :)

  • 6
    ajsayder avatar :-?
    sim4o

    Че тя и Тракия беше така-без озеленяване и откоси ..

  • 7
    zamen avatar :-?
    Чарли Мишкин

    [quote#0:"Баце Бойко"]Заради бързане да се пусне, магистралата е открита без довършени отводняване, откоси и озеленяване[/quote]

    "Добре" свършена работа на Лилито - на баце момичето.
    Идват избори и ... к'ото стане и ако материала се хване.

  • 8
    bgkurshum avatar :-|
    bgkurshum

    "от АПИ отговориха, че всичко е наред.

    Рапоня е взел пачките, а работата не е заяк да избяга.

  • 9
    tzm41313897 avatar :-?
    Mark Twain

    Това не е ли "подлез"? Под нивото на основния път, който в случая е магистралата.

  • 10
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    За дни всичко се е свлякло. Вижда се, че ГЕРБавата мафия и Борисов - строителя, изграждат всичко КРАЙНО НЕкачествено !!!!!!!!!!!!! След 1 година теци участъци ще са в ужасно състояние и ще се нуждаят от ремонти !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! НИКЪДЕ не се слагат защитни бетонни стени !!!! Вижте гръцките магистрали - разликата е огромна в тяхна полза !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход