С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 1 окт 2015, 14:13, 11598 прочитания

Командирът на Военно-въздушните сили хвърли оставка и я оттегли

Мотивът на ген. Радев за това е непоследователната политика по отношение на бойната авиация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Командващият на Военно-въздушните сили ген.-майор Румен Радев днес е подал рапорт за напускане. От министерство на отбраната потвърдиха информацията за оставката на генерала официално. Няколко часа по-късно стана ясно обаче, че той е оттеглил рапорта си след спешен разговор с премиера Бойко Борисов.

Военният министър Николай Ненчев, който е пряк началник на Радев, пък в момента е на няколкодневно посещение в Алжир. Така той пропусна не само да изслуша командира на ВВС и да предотврати ескалацията на проблема, но и да вземе участие в гласуването на плана за организационното изграждане на армията до 2020 г., който е най-важния стратегически документ за въоръжените сили за следващите пет години.


По първоначална неофициална информация, генералът е заплашил да се оттегли заради натрупаните проблеми в изтребителната авиация и непоследователната политика по решаването им. Предполага се, че ген. Радев ще обясни в детайли за какво точно става дума в петък по време на изнесеното заседание на парламентарната комисия по отбрана в авиобаза "Граф Игантиево", където в момента тренират български и полски изтребители МиГ-29 и ще има ден на отворени врати.  "Оставката ми няма политически мотиви. Основният ми мотив е липсата на ясна перспектива за бойната ни авиация и невъзможността ми като командир на ВВС да осигуря професионалното развитие на нашите пилоти и инженерно-техническия състав и да гарантирам здравето и живота им", е казал Радев след срещата с премиера, цитиран от правителствения пресцентър. Борисов пък е поел ангажимент да даде 80 млн. лв. за най-спешните нужди на ВВС в бюджета за следващата година.

"Днес подадох оставка за освобождаването ми от въоръжените сили. Имам два основни мотива – изключително тревожното състояние на българската военна авиация, липсата на ясна и стабилна програма за нейното развитие и промените в Закона за отбраната и въоръжените сили, касаещи съвместната охрана на въздушното ни пространство с държави членки на НАТО при тази ситуация", каза в ранния следобед ген. Радев на извънредна среща с журнаисти в Министерски съвет.

През тази седмица, отново в отсъствието на Николай Ненчев, министерство на отбраната пусна за обществено обсъждане изменения в Закона за отбраната и въоръжените сили, които позволяват съвместно въздушно патрулиране в мирно време на българските ВВС и изтребители на съюзнически държави от НАТО. Това обаче не означава изрично искане чужди самолети да започнат да извършват операции в небето ни, а само създават нормативната уредба това да се случи, ако в някакъв бъдещ момент възникне необходимост. Освен това проектозаконът тепърва трябва да бъде одобрен от правителството и внесен за обсъждане в парламента, където може да претърпи промени или дори да не бъде приет. Министърът на отбраната обаче предпочете да прекара няколко дни в слънчев Алжир и да търси възможности за военно сътрудничество със северноафриканската държава, вместо да обясни, аргументира и защити законопроекта, позволяващ съвместния "ер полисинг" с НАТО. По всяка вероятност ген. Радев е приел въпросното предложение като ясна заявка за предстоящо приземяване на бойната ни авиация и "аутсорсване" на въздушната охрана на други натовски държави по модела на прибалтийските републики.



Най-належащият въпрос за решаване във ВВС е окаяното състояние на използваните в момента изтребители МиГ-29, чийто ресурс е на ръба на изчерпването си. Министерство на отбраната неотдавна огласи, че в момента само четири от въпросните бойни самолети са в техническо състояние да изпълняват мисиите си без риск от авария и инцидент. Ресурсът на две от машините обаче също ще изтече в средата на 2016 година и тогава страната ни няма да може да изпълнява въздушна охрана без чужда помощ. По принцип ВВС разполага с 14 изтребителя МиГ-29 и още няколко стари МиГ-21, които в някаква степен са годни за експлоатация.

"Обсъдихме какви са неотложните спешни мерски, както и мерките в средносрочен и дългосрочен план. Премиерът изрази пълна съпричатност към тези проблеми и своята подкрепа, реагира енергично и още на следващото съвещание на МС в сряда той поиска разчети от мен за спешно стабилизиране на ВВС, които удариха дъното", уточни днес ген. Радев.

Фундаменталният проблем в случая обаче е, че в изпълнение на санкциите срещу Русия заради кризата в Украйна и в изпълнение на решенията от натовската среща в Уелс от миналата есен за намаляване на военно-техническата зависимост от ненатовски държави, България не поднови рамковия договор за поддръжка на изтребителите с авиационния концерн РСК МиГ.

В опит да реши този проблем военното ведомство започна разговори с Полша и подписа двустранно споразумение в отбранителната сфера, на базата на което предстои да сключи договор за поддръжка на българските МиГ-29 в полските военно-ремонтни заводи WLZ-2 и WLZ-4 без руско участие.

Преди 2 седмици обаче председателят на парламентарната комисия по отбрана и бивш командир на ВВС ген. Михо Михов е получил официално писмо от генералния конструктор на РСК МиГ. В документа последният предупреждава, че Русия няма да изпълнява повече никакви договори по отношение на българските изтребители, в случай че по тях започнат да работят полски авиационни специалисти. Генералният конструктор също така намеква, че Москва може да вземе мерки и по отношение на Полша като спре да изпълнява ангажиментите си и прекъсне доставката на резервни части.

Командващият на ВВС също така неколкократно беше бламиран в опитите си да лансира проект за закупуване на ескадрила нов тип многоцелеви боен самолет. Цената на подобно начинание обаче е баснословна за настоящото финансово състояние на страната ни: от порядъка на 700-800 млн. лв. за 8-9 изтребителя. Това е причината премиерът Бойко Борисов няколко пъти дебело да подчертае, че подобно нещо няма да стартира в рамките на следващите 2-3 години. До тогава обаче България няма да може да защитава небето си сама, ако спешно не намери формула за поддръжка на използваните в момента МиГ-ове - нещо, в което ген. Радев явно вече силно се съмнява.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов закон въвежда високи глоби за хранителния сектор Нов закон въвежда високи глоби за хранителния сектор

Проектът е за обществено обсъждане до началото на декември

14 ное 2019, 48 прочитания

Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете

И още: Tesla щурмува Европа през Германия, Цацаров е вариант за шеф на антикорупционната комисия, ВСС ще прегласува избора на Гешев за главен прокурор

13 ное 2019, 1793 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Съюзът на съдиите с отворено писмо към депутатите за инспекторите към ВСС

Съдиите са провокирани от краткия срок за участие на заинтересовани лица в предлагането на кандидатури, искат повече съдии в Инспектората

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10