Вабанк с оставка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вабанк с оставка

Ген. Румен Радев, командващ на Военно-въздушните сили

Вабанк с оставка

Как командирът на бойната авиация ген. Румен Радев успя да разлюлее стола на военния министър и си извоюва директен достъп до министър-председателя

Момчил Милев
10959 прочитания

Ген. Румен Радев, командващ на Военно-въздушните сили

© Капитал


"Да си командир на българските военновъздушни сили е, като да седиш на буре с барут, а от всички страни да има фитили, които горят с различна скорост. И ако искаш да оцелееш, постоянно трябва да се въртиш и да ги тъпчеш с крака." Въпросната крилата фраза от фолклора на бойната авиация, която се приписва на бившия й командир и настоящ председател на парламентарната комисия по отбрана о.з. ген. Михо Михов, очевидно важи с пълна сила и в момента. Разликата обаче е, че в случая върху бурето явно седи министърът на отбраната Николай Ненчев, а настоящият командир на военновъздушните сили (ВВС) ген. Румен Радев не гаси фитилите, а ги пали. В нетипичен за българските военни стил харизматичният авиационен генерал изигра рискована политическа карта, подавайки оставка миналия четвъртък, като така си осигури директен достъп до министър-председателя Бойко Борисов през главата на своя пряк началник – военния министър Николай Ненчев. И след като получи аудиенция при човека, от когото зависят най-важните управленски решения на страната, той бързо преосмисли намерението си да се оттегли, получавайки щедро обещание да получи целеви 80 млн. лв. ремонт на изтребителната авиация.

"Оставката ми няма политически мотиви. Основният ми мотив е липсата на ясна перспектива за бойната ни авиация и невъзможността ми като командир на ВВС да осигуря професионалното развитие на нашите пилоти и инженерно-техническия състав и да гарантирам здравето и живота им", обяви ген. Радев след оттеглянето на ненадейно подадения си рапорт за напускане. И добавя: "Нямам личен конфликт с министъра на отбраната Николай Ненчев. Както знаете, той прави всичко възможно да има изправна техника. Ако имаме някакви различия, те са чисто принципни – по начина, по който да става всичко това."

Достоен жест или апаратен ход

Въпреки че всячески се опитва да увери общественото мнение, че просто милее за бойната авиация и че действията му нямат политически подтекст, ген. Радев успя да нанесе тежък политически ъперкът по военния министър – волно или не. Да се твърди, че генералът не си е давал сметка за ефекта, който ще постигне подаването на неговата оставка, обаче би било подценяване на неговия интелект. Още повече рапортът за напускане идва доста в добре подбран момент – когато министърът на отбраната е на посещение в Алжир (това какво търси той във въпросната слънчева северноафриканска република в момента е съвсем отделен проблем).

В добрия случай Радев ясно си е давал сметка какво ще се случи, но, от една страна, е искал да си го върне на Ненчев за пренебрегването на неговата гледна точка, а от друга, да получи възможност да лобира за каузата си на максимално високо политическо ниво. В лошия - командирът на ВВС е решил да играе вабанк и да се включи в политически сценарий за отстраняването на военния министър, който от встъпването си в длъжност има странната способност със завидна скорост да се обзавежда с противници. Последното би хвърлило сериозна сянка върху досегашния имидж на ген. Радев, който се слави като авиационен професионалист, технократ и изключително прям и директен човек. Хората, които го познават по-отблизо, по-скоро не са склонни да подлагат на съмнение мотивацията за действията му. "Според мен Радев не иска да бъде командирът, при когото авиацията на българската армия няма да може да изпълнява основната си мисия", коментира например бившият служебен министър на отбраната Тодор Тагарев.

Ген. Румен Радев, командващ на Военно-въздушните сили
Автор: Капитал

Оставката в отсъствието на военния министър обаче не е единственото странно и съмнително обстоятелство около уж хвърлената в пристъп на негодувание оставка. По информация на "Капитал" например генералът е подал рапорт за освобождаване от армията по чл. 162, т. 1 от ЗОВС – по взаимно съгласие. Това е единствената хипотеза, при която ген. Радев може да оттегли молбата си за напускане, особено при положение че неговият работодател в момента е в чужбина. За оставката не са информирани предварително нито военният министър, нито началникът на отбраната, нито някой от техните заместници. Всичко това още веднъж навежда на мисълта, че командирът на ВВС не е искал да напуска, а просто е решил да блъфира с надеждата, че на пръв поглед достойната и принципна постъпка ще му спечели достъп до премиера, неговото доверие и евентуална подкрепа. Защото Бойко Борисов е човек с изострена пиар чувствителност и очевидно не иска да бъде дамгосан като гробокопач на българската бойна авиация. В този смисъл ген. Радев по-скоро демонстрира качества на добър психолог, апаратен играч и познавач на премиерския начин на мислене.

Удар в гърба

Мотивите, с които ген. Радев аргументира подаването на оставката си, също са доста подвеждащи и йезуитски. Така например въпросните 80 млн. лв., за които началникът на ВВС уж се е разбрал с премиера Борисов, всъщност вече са договорени. Макар неколкократно да заявяваше, че в следващите 2-3 години няма да задвижи скъпия проект за придобиване на ескадрила от нов тип натовски боен самолет, през последните няколко седмици министър-председателят неколкократно обяви публично, че ще отпусне целеви средства за ремонта на използваните в момента МиГ-29 в Полша, след като бъде подписан договор. Военният министър пък вече подписа с полския си колега двустранно междуправителствено споразумение в областта на отбраната, което ще позволи директно сключване на междудържавен договор, без да е нужда дълга, тежка и обжалваема процедура по ЗОП, позволяваща на Русия да блокира процеса по ремонта на изтребителите с юридически и процедурни хватки.

Така че упрекът на ген. Радев за "липса на ясна перспектива за бойната ни авиация" е, меко казано, несправедлив спрямо Ненчев - въпреки многото си недостатъци и ограничената си компетентност във военната сфера министърът положи сериозни усилия именно да реши проблема на изтребителната авиация. Първо, като двукратно вкара в Министерския съвет проекта за придобиване на нов изтребител (и бе бламиран от Борисов и Владислав Горанов), а след това - като целенасочено подкрепяше полския вариант за ремонт на МиГ-29. Всъщност визията за бойната ни авиация, а също така на армията, е доста ясно формулирана както по времето на натовската среща в Уелс от миналата година, така и от политическите сили по време на Консултативния съвет по национална сигурност при президента. И тя е, че трябва да се намалява зависимостта от ненатовски доставчици на бойна техника. Може би именно тук се коренят принципните различия между Ненчев и Радев за това как трябва да се поддържат изтребителите ни.

Пари всъщност донякъде има

Също така през изминалата седмица правителството най-накрая одобри стратегически важния план за организационното изграждане на армията до 2020 г. В който е записано, че военният бюджет за следващите три години ще бъде върнат на нивата от 2014 г., или 1.33% от брутния вътрешен продукт (тук отново изниква въпросът какво прави Ненчев в Алжир, когато се гласува следващия 5-годишен стратегически документ за армията). Като сурово число това означава вдигане на парите за отбрана с около 100 млн. лв. през 2016 г. от предвиденото в 3-годишната бюджетна рамка. Делът от БВП на парите за отбрана е далеч от препоръчваните от НАТО 2%, но е някаква малка победа на фона на наложената от финансовия министър Горанов силно рестриктивна 3-годишна бюджетна рамка. Така че на практика в момента ген. Радев в някаква степен си приписва заслуга, която всъщност не е точно негова. И все пак има нещо, което командващият на ВВС постига с няколкочасовата си оставка – той гарантира, че около 80% от това увеличение на военния бюджет ще отидат точно за подопечния му вид въоръжени сили. Което от своя страна ще е в ущърб на сухопътните войски и флота, които за разлика от изтребителната авиация участват в колективната система за отбрана и реално се включват в коалиционни операции.

Всъщност началниците на другите два вида въоръжени сили имат много по-голямо основание от ген. Радев да хвърлят оставки, тъй като от около 1.6 млрд. лв., отишли за инвестиции в отбрана през последните 10 години, около 3/4 са дадени именно на ВВС. Проблемът е, че с тях не са купувани изтребители, които генерират реални бойни способности, нито пък бойни хеликоптери, а небронирани вертолети "Кугър", транспортни самолети "Спартан" и тренировъчни самолети "Пилатус". Също така са наливани десетки милиони в удължаване на ресурса на МиГ-29, без да се направи какъвто и да било опит за тяхната модернизация, още повече пък по натовски стандарти. Всичко това говори за систематична липса на реалистична визия у ВВС или най-малкото на воля да я защитават. И, разбира се, ген. Радев не може да бъде обвинен за това, тъй като оглавява бойната авиация от 2014 г., а предисторията на случващите се в момента проблеми може да бъде проследена поне две десетилетия назад.

Да има ли съвместни авиопатрули

Интересен детайл в интригата около няколкочасовата оставка на ген. Радев е свързан с бъдещата поправка във военния закон, която ще позволи съвместни въздушни патрули с други държави от НАТО (тук за пореден път изниква въпросът защо Ненчев не е в България, за да я обясни и защити). "Промяната в закона не е основният мотив за моя рапорт. Напълно подкрепям позицията, че България като пълноправен член на НАТО трябва да изпълнява предложените в плана за готовност за действие на алианса мерки за съвместно носене на бойно дежурство. В тази връзка трябва да се отвори нашето законодателство при необходимост.", обяви началникът на ВВС. По-важната част е, че Радев иска да се гарантира изрично, че българските изтребители ще имат "водеща роля" в тези мисии, каквото и точно да означава това. "Без гаранция за ремонт на МиГ-29, без гаранция за скорошно придобиване на нов самолет и без законова гаранция, че тази съвместна охрана ще се извършва с водещата роля на наши летци и самолети, се отваря вратата и създава предпоставки оттук нататък авиацията да бъде приземена и дежурството да се носи със самолети на други страни членки – нещо, което аз категорично не мога да допусна", обяви генералът в четвъртък.

Много вероятно гореописаните е страхове на ген. Радев да са били провокирани от секретния критичен доклад на НАТО за състоянието на българската армия, за който неофициално се знае от началото на септември. По информация на "Капитал" в него директно се казва, че заради липсата на инвестиции в отбрана страната ни се превръща в почти 100% консуматор на сигурност. Важният детайл тук е, че от щабквартирата в Брюксел изрично са отбелязали, че за България ще е неразумно да се хвърля в проект за придобиване на нов многоцелеви самолет, защото той ще изсмуче всички инвестиционни средства в сферата на отбраната и ще обрече на вегетация всички останали браншове на въоръжените сили. Последното едва ли се е харесало много на ген. Радев. И може би точно оттук идват "принципните различия" с политическото ръководство, довели до четвъртъчното няколкочасово жонглиране с оставки...

Фотограф: ВЕЛКО АНГЕЛОВ

"Да си командир на българските военновъздушни сили е, като да седиш на буре с барут, а от всички страни да има фитили, които горят с различна скорост. И ако искаш да оцелееш, постоянно трябва да се въртиш и да ги тъпчеш с крака." Въпросната крилата фраза от фолклора на бойната авиация, която се приписва на бившия й командир и настоящ председател на парламентарната комисия по отбрана о.з. ген. Михо Михов, очевидно важи с пълна сила и в момента. Разликата обаче е, че в случая върху бурето явно седи министърът на отбраната Николай Ненчев, а настоящият командир на военновъздушните сили (ВВС) ген. Румен Радев не гаси фитилите, а ги пали. В нетипичен за българските военни стил харизматичният авиационен генерал изигра рискована политическа карта, подавайки оставка миналия четвъртък, като така си осигури директен достъп до министър-председателя Бойко Борисов през главата на своя пряк началник – военния министър Николай Ненчев. И след като получи аудиенция при човека, от когото зависят най-важните управленски решения на страната, той бързо преосмисли намерението си да се оттегли, получавайки щедро обещание да получи целеви 80 млн. лв. ремонт на изтребителната авиация.

"Оставката ми няма политически мотиви. Основният ми мотив е липсата на ясна перспектива за бойната ни авиация и невъзможността ми като командир на ВВС да осигуря професионалното развитие на нашите пилоти и инженерно-техническия състав и да гарантирам здравето и живота им", обяви ген. Радев след оттеглянето на ненадейно подадения си рапорт за напускане. И добавя: "Нямам личен конфликт с министъра на отбраната Николай Ненчев. Както знаете, той прави всичко възможно да има изправна техника. Ако имаме някакви различия, те са чисто принципни – по начина, по който да става всичко това."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    работата е ясна... оня михо го е подкокоросал... :)

  • 2
    conservamus avatar :-|
    conservamus

    Така, макар и избрал реформаторите, не мога да спестя факта, че министър Ненчев излъга като някакво малко дете, че бил заплашван живота му и му бил предлаган подкуп да не ремонтира старите мигове в Полша. Колкото и да е корумпирана прокуратурата, становището й е брилянтно написано, показва липса на мотив, неясни показания и т.н. несъответствия с изговореното от него в медиите.

    Моля, обяснете ми защо вместо това се раздува "йезуитщината" на един генерал, който явно има друга политическа принадлежност, но това не го прави автоматично неспособен да изпълнява военните си задължения.

    И не е ли конфликтът на ниво разбиране що е то войска в 21ви век? Това би обяснило обидното чувство, че други ще пазят пространството ни, на един човек с такова мислене. Един вид, не е въпросът защо Радев си е подал оставката в отсъствие на Ненчев, а по-скоро защо в отсъствие на Ненчев се разбра, че друг ще охранява въздушното ни пространство.

  • 3
    rxb1418346119385170 avatar :-|
    Nikolai Tsekov

    Макар и поведението на шефа на авиацията излиза от правилата на военната дисциплина, мисля, че е прав да защити пилотите си и да им осигури сносни самолети и професионално израстване - последното е от изключителна важност за опасното текучество навсякъде по важните постове на държавата. А ако се окаже, че го е подскукуросал онзи дърт комунист Михо, това е само мръсна игра на Петата колона на Масква и този генерал си е направо за военен съд....

  • 4
    kiro1234 avatar :-P
    kiro1234

    А защо да не помислим малко и в друга посока - може някой просто да го е подканил са тази оставка. Добавям го само така да има и една коспиративна теория !

  • 5
    nialgd avatar :-|
    nialgd

    Статията е елементарна и тенденциозна. Нека някой да си направи труда да сравни въоръжението и личния състав на България през 1998 г. и през 2015. На практика ние нямаме нито войска, нито техника, нито ВВС. Обидното и унизително национално предателство да се даде небето на концесия на практика ни връща в границите на Османската империя. На практика България скоро ще престане да бъде суверенна територия. Унищожаването на държавата България ще стои срещу името на Борисов, независимо с колко предишни правителства се оправдава като келеш от 5-ти клас.
    След като си подписа чек за 16 милиарда за какво напрягане на бюджета ломоти тоя продажник? Колко самолета и техника могат да се купят с половината от тия пари? Едно е ясно - България загива. И другото е ясно - докато се занимаваме с "йезуитските" мотиви на един доблестен генерал, турците и всякаква паплач ще започне да ни налага по тиквите с ятагани. Тогава, обаче ни Борисов, ни Раданчо, ни авторът на статията ще ни помогнат, а хора като ген. Радев. Онези първи ще са си плюли на петите

  • 6
    b.manchev avatar :-P
    b.manchev

    Според проф. Гиндев, може би е по-добре България вече да разпусне окончателно своята армия.

    „На нея не й трябва национална сигурност, защото не съществува българска нация. На нея и стига държавна сигурност, която да пази властта. Затова са достатъчни полиция, жандармерия и окупационни войски."!

    Акцията на командир Радев, не клати просто поста на Ненчев, а на целия кабинет Борисов. За справка, оставката на министър Вучков.
    Публикацията е достатъчно лаконична, критична и в същото време щадяща авторитетите на споменатите. Поздравления!

  • 7
    kamsto avatar :-|
    kamsto

    Постъпката на "достойният" генерал е един от симптомите какво е нередно в армията. Ако не е съгласен да подава оставка един път завинаги, а не да олеква като се връща по "лична молба". генералите са там за да помагат да се осъществи стратегията на политическото ръководство. Те трябва да предложат начини и средства да се изпълни дадена задача. Правото им да коментират или да заплашват с оставки не е записано в устава. Не може сигурността цяла страна да става заложник на това, че някакъв генерал не бил съгласен с единственият възможен и реален подход в момента. Всеки иска да имаме 5 ескадрили, но не е реално!
    Егоистична, непрофесионална постъпка, която обаче вече беше оценена като постъпка на "достоен българин и истински генерал" от огромната част от немислищети българи! Истинските генерали не дезертират.

  • 8
    koo53312065 avatar :-|
    Ivan Manolov

    Г-н Милев,

    Всяка страна, която иска да има авиация, трябва да отделя и планира подръжката на такава. Ремонтите на самолетите са планирани и се знаят, по години и летателни часове. По начина по които вашата кола има нужда от масло, тампони и тн. на определени километри.

    Европейски Съюз -
    Сега ще кажете, да ама европейския съюз не ни дава да работим с Русия вече...
    Тъй ли, ами как Полша(членка на европейския съюз) подържа тяхните МиГ-29 и как преди няколко седмици получи първия си модернизирани СУ-22 от Русия?
    Ами лесно, ако някой всъщност прожете директивите на европейския съюз ще види, че има клаузи(вратички), които позволяват точно съответните наложащи дейности.

    Русия –
    И да, руснаците са монополисти и искат високи цени. Ами това е до пазарлък и дипломация. Неможе Полша със същите части и двигатели, които идват пак от Русия да ни дава по-ниски цени като препродавач. Явно ние нямаме дипломацията да се спазарим за угодни цени с Русия.
    И да, зависими сме от Русия в момента защото 20 години нямаме 1 милиярд за изтребители, които може да се разсрочи. И междувременно даваме 4 за банка и теглим 16 да закърпим положението.
    Генерала е първия човек, които иска да сме съвместими с НАТО. Той преди да стане командир на ВВС беше началник на екипа за търсене на нов изтребител при Аню. Проблема на генерала е, че нямаме нищо друго освен руска техника и макар и руска тя е достатъчна за изпълняване на минимума от ангажименти към НАТО и България.
    Само за сравнение, новите ни фрегати без ракети Екзосе и без пари за месечен абонамент към натовската система за обмен на иформация и навигация, беззъбо красят пиърса в Атия. И ако следващия ген. на авиацията е толкова пасивен колкото този на ВМС същото ще се случи с новия ни изтребител пак поради липса на желание за работа, отговорност и стратегия от страна на политиците.

    Ненчев срещу ген. Радев –
    Когато бюжета се изготвя, по канален ред комадващият авиацията изготвя финансов разчет какво е нужно за да функционира авиацията. И след като тея пари ги няма и никой не ги е предвидил като си е гласувал бюджета и генералите почват да алармират за това. Започва голямото прехвърляне на вина - подкупват ме; европейския съюз не дава; Бойко не дава; Бойко дава, ама няма как; Руснаците искат много пари; Генерала иска изтребители ние нямаме хляб и тн.; Генерала е виновен; и тн.

    Генерала направил апаратен ход...еми да, разбира се. Когато по каналния ред не става и когато работата отива на приземяване на ВВС. Разбира се, че всеки отговорен човек би взел всички мерки. Още повече, че явно в България за да се случат нещата трябва медиен скандал.

    И да, министерството се пъне от началото на годината, обаче без резултати и даже с няколко автогола. Процедура за нов изтребител няма (дори да подпишем след 5мин изтребители ще има след 2-3 години), договор за подръжка на наличната техника също няма.

    Затова смятам статията ви за меко казано късогледа и наивна.

  • 9
    aboykov avatar :-|
    aboykov

    До коментар [#8] от "Ivan Manolov":

    Изцяло подкрепям написаното от вас.

  • 10
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До#8
    Вашият коментер е поредно потвьрждение, че вьв форума има повече мисьл, отколкото в текста на редакцията.


    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK